Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?  (läst 14719 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #15 skrivet: 04 augusti 2007, 08:33:55 »
Tack för svaren!
Fick precis reda på att det inte var en Optimum 8 utan en Diplomat TWS 8 istället för Optimum 6. Jag blir mer och mer förvirrad av det här. Är det nån som kan hjälpa mig med att förklara vad som är bra och dåligt med dessa, varför jag ska välja den ena eller den andra?

Tacksam för alla svar!

Optimum = varvtalsstyrd cirkpump. Det är smidigt men det går utmärkt att klara sig utan.
TWS = omvänd slingberedare, varmvattnet (i en tank) värms av en slinga med värmebärare. värmeöverföringen till varmvattnet blir effektivt och detta ger lite mer varmvatten än konventionell VVB med mantelvärmning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #16 skrivet: 04 augusti 2007, 09:43:23 »

Citera
varmvattnet blir effektivt och detta ger lite mer varmvatten


På Thermias sida står det..
"Thermias egenutvecklade och patentsökta TWS-teknik ger både mer och varmare varmvatten"

Oinsatta villaägare får känslan av att TWS tillverkar varmvatten billigare och effektivare.

Att den laddar ett stort varmvattenuttag med en laddning när dubbelmantlade måste göra tre, betyder inte att den ger "mer och varmare varmvatten".

Eftersom TWS har R407, så är det viktigt med 7° deltaT. Hur de fixar det i slutet av laddningen vet jag inte, men inte tror jag att den kan ha så hög temp utan att delta blir låg.

Är varmvattenförbrukningen stor, anpassas beredarens storlek istället för att pressa upp temperaturen i beredaren. Thermia har inte bättre COP vid 50°, än någon annan tillverkare.


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Så du menar på fullaste allvar att RoR testresultat angående vem som var bäst på varmvatten var fel?
Men det är ju klart det var bara av dom som vågade/ville vara med och bli testade.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #18 skrivet: 04 augusti 2007, 11:20:26 »
http://www.radron.se/upload/tabeller/2006/02/060217_02_varmepumpar.pdf
Det står "ger mest varmvatten" som man kan tolka som man vill.

Thermian har lägre COP än Thoren, Nibe och IVT vid 45° på framledningen. Antar att så är fallet även vid 55-60°.

Kocken....förklara då för mig hur Thermian "ger mest varmvatten".

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #19 skrivet: 04 augusti 2007, 12:05:38 »
Enligt tabellen i RoR ger Thermian 277 liter 40 ºC vatten innan eltillsats måste kopplas in vilket är mest bland de testade pumparna.
För Robert mÃ¥ste väl ändÃ¥ gälla om han kan fÃ¥ tillräckligt med varmvatten. Har han användning av en BMW som gör 250 Km/h.  ;D

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #20 skrivet: 04 augusti 2007, 12:16:13 »
Enligt tabellen i RoR ger Thermian 277 liter 40 ºC vatten innan eltillsats måste kopplas in vilket är mest bland de testade pumparna.

Men då är vi inne på hur regleringen fungerar, och då hamnar inte Thermian högt upp i listan.

Det har med andra ord inget med TWS-tekniken att göra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och jag ANTAR, att du Lexus, antar att det är som du säger och att du egentligen inte VET med säkerhet. Och att rycka ur små delar (och gissa på hur dom/det fungerar) av en hel funktion ger inte så stort värde för det viktiga är väl hur helheten fungerar.
Att du inte tycker om Thermia och dess funktioner tycker jag mig ha förstått sedan lång tid tillbaka och det har jag ingen åsikt om, men nytillkomna kanske mera ser dig som en "opartisk expert" och det kanske inte är så bra alla gånger.
Det skulle vara kul att veta vilken VP du har och vilken erfarenhet/sakkunskap du egentligen besitter för du är ju inte snett ute hela tiden. :)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #22 skrivet: 04 augusti 2007, 14:12:19 »
Och jag ANTAR, att du Lexus, antar att det är som du säger och att du egentligen inte VET med säkerhet. Och att rycka ur små delar (och gissa på hur dom/det fungerar) av en hel funktion ger inte så stort värde för det viktiga är väl hur helheten fungerar.
Att du inte tycker om Thermia och dess funktioner tycker jag mig ha förstått sedan lång tid tillbaka och det har jag ingen åsikt om, men nytillkomna kanske mera ser dig som en "opartisk expert" och det kanske inte är så bra alla gånger.
Det skulle vara kul att veta vilken VP du har och vilken erfarenhet/sakkunskap du egentligen besitter för du är ju inte snett ute hela tiden. :)

Är det bättre med en "partisk expert" än en "opartisk"?

Jag försöker hela tiden presentera mina påståenden med fakta, siffror, länkar osv.

Är något av mina inlägg felaktig? Är mina kunskaper om gradminuterreglering inte önskvärda här, eller rättare sagt...ska jag inte nämna bristerna i gradminuterregleringen?

Är det ett OBEROENDE värmpumpsforum...eller är det ett gradminuterforum för inbördes beundran?

Vad jag har för pump eller hur skolad jag är.....saknar betydelse, då det inte ger Thermia eller Råd&Rön mer rätt att ge felaktiga uppgifter. Det medverkar heller inte till att Thermia/Nibe inte producerar värme till ett redan övertemperat hus.

Du skriver att jag "inte är snett ute hela tiden", vilket betyder att jag har varit "snett ute". Peka på de inläggen så får jag möjlighet att rätta till det.

För att återgå till Råd&Rön
Om nu de tappade vattnat så länge så att elpatron gick in, så borde de ha hållit på 30-60 minuter.

Med tanke på att Thermian var en 10:a och IVT:n var en 9:a med 700 watt lägre uteffekt, så bedömer jag att IVT "ger mest varmvatten".

IVT gav 4 liter mindre varmvatten än Thermian. Om ingående vatten hade en temperatur om 8°C, så kostar det 149 watt att värma 4 liter till 40°C. Med tanke på att Thermian har 700 watt högre uteffekt, så fick de inte köra testet med längre kompressortid än 12 minuter för att inte IVT ska ge "mer varmvatten".

Det ser ut som att Thermian började med 1° högre temperatur i beredaren, vilket också bör ge några liter 40-gradigt varmvatten.

Det finns uppgifter om volym, temp och kompressoreffekt.....så det går att räkna på gångtider osv.....om intresse finns.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #23 skrivet: 04 augusti 2007, 18:02:55 »
Enligt tabellen i RoR ger Thermian 277 liter 40 ºC vatten innan eltillsats måste kopplas in vilket är mest bland de testade pumparna.
För Robert mÃ¥ste väl ändÃ¥ gälla om han kan fÃ¥ tillräckligt med varmvatten. Har han användning av en BMW som gör 250 Km/h.  ;D

MVH // Rolle

Rolle...jag har tittat på R&R:s test igen, och hittade det du nämner om elpatron.

Tittar man på antal liter varmvatten, så verkar det som att de har testat pumparna med avslagen kompressor.

Genialiskt....testa grejer som de har stängt av.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
"Är det bättre med en "partisk expert" än en "opartisk"?"
Är exakt det som jag har lite svårt med, när du lägger in en egen tolkning och gör den till en sanning.
Faran var att dom "nya" tror sig se en opartisk "expert", när jag ser någon som bara ser fel och brister i vissa fabrikat.
För även du måste väl erkänna att samtliga reglersystem har sina briser, jag har under över 25 års tid haft ett system med sjuntning med utegivare och och det systemet höll inte alls samma jämna innetemp som med mitt nuvarande.
Och eftersom jag aldrig upplever övertemp i huset pga. styrsystemet har jag lite svÃ¥rt att förstÃ¥ ditt resonemang.  Kanske är det sÃ¥ att det du ser som en felaktighet i reglersystemet i verkligheten är det som krävs för att hÃ¥lla en jämn temperatur, för jag antar att du inte sitter inne med den exakta detaljkunskapen om styrsystemen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #25 skrivet: 04 augusti 2007, 18:29:34 »
Bara för att du inte har en kompressor som går när det är övertemp, så finns det faktiskt andra som har det. Med kurva 38 har du samma problem, även om du inte vill erkänna det.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7689.15

Du varvar ut ändå, när jag försöker hitta lösningar på det problemet.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15197.0

Att jag kan ansluta den lösningen på de pumpar jag kommer i kontakt med, blir ju inte andra hjälpt av...om jag inte kan förmedla den information jag har.

Noterar att du undviker och svara på mina frågor, och endast ger utryck för dina åsikter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #26 skrivet: 04 augusti 2007, 18:45:31 »
Kocken....förklara då för mig hur Thermian "ger mest varmvatten".


Det är ganska enkelt, det handlar om värmeöverförande yta, ju större yta som överför värme till varmvattnet ju varmare blir det innan VP:n slår ifrån. TWS har större värmeöverförande yta än mantelberedare.

Fast effekten är kanske marginell.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #27 skrivet: 04 augusti 2007, 19:19:04 »
Nja, jag förklarar deras test med att tillverkarna pressade upp tempen allt va de kunde. Sedan tappade de ur 40:gradigt vatten till dess att givaren visade 39°.

Det betyder att R&R inte visar något om hur effektivt pumparna laddar tanken.

Har pumpen (R407) 7° delta vid laddning, så antar jag att den går optimalt. Sedan om det är en slinga eller dubbelmantel saknar betydelse. Energin kan omöjligt gå upp i rök på vägen mellan kondensor och beredare d.v.s. värmeöverföringen har skett med flöde x deltaT.

Att Nibe fick sämre resultat än IVT som egentligen borde vara (är) likvärdiga genom att deras beredare har samma konstruktion, förklarar jag med att Nibe har mindre tank samt att de inte pressade pumpen lika hårt som IVT.

Då hade det varit mer intressant om pumparna redovisats med att återladda efter ett tapp på t.ex. 250 liter 40-gradigt vatten. Kompressortid, antal start/stopp samt förbrukning.

Om det är som jag tror....så kunde de lika gärna skriva att Thermia har en beredare på 180 liter som är laddad till 59°. Nibe har en som är 160 liter o.s.v.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #28 skrivet: 05 augusti 2007, 08:44:51 »
VP:n laddar varmvatten till temperaturen på värmebäraren nått en viss temp (reglerpressostaten öppnar), detta oberoende vilket temperatur varmvattnet egentligen har på Thermia. Det är bara vattnet i manteln eller TWS-slingan som värms till en bestämd temperatur, sen beror varmvattentempen på hur mycket av värmen från manteln/TWS-slingan som överförts till varmvattnet.

På IVT är det VV-givaren som stoppar VV-laddningen, har jag för mig om.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #29 skrivet: 05 augusti 2007, 11:49:47 »
Jag har en CTC Ecoheat 7,5 kW.
I början ångrade jag lite och önskade mig en Thermia, men nu är jag glad jag valde CTC.

CTC har tvÃ¥ stora fördelar: Den är oberoende av flödet och den ger den mest  konstanta temperatur pÃ¥ framledningsvattnet av alla.

Speciellt oberoende av flödet ar för mig mycket viktigt, då systemet inte klarar att ge nog vatten till en 7,5 kW pump.
Om sommaren kan jag ha värme i endast badgolvet - med den temperatur jag vill och vid den utomhustemp jag vill. Flödesoberoende pump är fantastisk bra.

Ecoheat är konstruerad för att varma din villa, inte för att ge massor av varmvatten med hög temperatur. Det är den inte bra på. Jag har en spetsberedare. Det är inget problem alls, men det kostar mig 1000 extra kWh varje år.

En spetsberedare måste jag haft oavsett pumpfabrikat. Jag och frugan vill ha varmvatten som är varmt. 45 grader är inte varmt. 50 grader minimum vid kranen är lagom. Några gånger har man behov av riktigt varmt varmvatten och några gånger massor av riktigt varmt vatten.

Kanske jag har fel, men jag tror att Thermia har bättre COP, men det skiljer nog inte mycket.
Dom med Ecoheat pÃ¥ forumet ser ut till att ha mycket fÃ¥ problem med sin installation. 

Det är samma Copeland scroll kompressor i dom två värmepumparna.

« Senast ändrad: 05 augusti 2007, 12:10:29 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!