Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med val av pump.  (läst 3604 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mada-x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Hjälp med val av pump.
« skrivet: 07 mars 2010, 08:35:47 »
Hej.
Tack för världens bästa värmeforum!  :)

Snart ska vi projektera för ett nytt hus som skall uppföras i sten+EPS.
Huset skall byggas i Skåne på en sand bädd. Dränerande.
Vi har fått tips om att det bästa blir att utrusta huset med FTX samt jordvärmepump.

Pumpen som primär värmekälla + varmvatten beredare
FTXen för återvinningens skull.

Vi vill kunna bjuda barn barnen på mycket varm vatten.

Vad exakt rekommenderar ni. Vilka märken. Hur monterade?

Som jag fattar bör FTXen monteras i garaget så att rengöringen skall ske utan större arbetsinsatser.

Tackar och avvaktar på era kunniga svar.

Utloggad mada-x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av pump.
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2010, 13:11:44 »
Oj vad synd att ingen läser  :( och vill hjälpa mig.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av pump.
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2010, 21:40:57 »
Kan ju försöka dra igÃ¥ng diskussionen här!  ;)
Jag tycker du ska låta Värmepumpen göra både värme och varmvatten vilket är normaltfallet men det är kanske så du menar?
FTX kanske inte behövs egentligen om du kör jordvärme, bara hänga dit en vanlig fläkt som blåser ut, alternativt sätta dit en "riktig" frånluftsvärmepump typ Comfortzone och kanske skippa jordvärmen helt, hur stort ska huset bli?
Annas kör du jordvärme + frånluftsåtervinning då det finns moduler att hänga på värmepumparna för detta.
Lite som du själv vill egentligen  :-\
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av pump.
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2010, 21:44:16 »
Jag skulle tagit alternativ nr 3 Thumbsup

Utloggad mada-x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av pump.
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2010, 21:47:41 »
Huset inkl garaget skall ligga på ca 220 kvm. FTX har vi tänkt på pga möjligheten att installera bra filter. Mot polen... Dessutom hörde jag att just FTX är mycket bra att ha. Vill helst slippa dra in den kalla luften utifrån.
Det blir troligen varan sista hus som vi vill bo i 20-30 år. Därför tänkte vi att om man drar till/från kanaler redan från början, blir det enklare att modifiera värmekällan sen vid ev. behov.
Och det är orsaken till, att kunna installera utrustningen i garaget.

Utloggad mada-x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av pump.
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2010, 21:50:12 »
Jag skulle tagit alternativ nr 3 Thumbsup

Menar du "Annas kör du jordvärme + frånluftsåtervinning då det finns moduler att hänga på värmepumparna för detta.?

Men vad består utrustningen av?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av pump.
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2010, 21:58:09 »
Du köper en VP och En frånlufts modul. Sedan kan VP styra det mesta. VV, Värme, Pooldrift, frikyla med mera

Utloggad mada-x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av pump.
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2010, 23:28:16 »
Du köper en VP och En frånlufts modul. Sedan kan VP styra det mesta. VV, Värme, Pooldrift, frikyla med mera

Kan du vara så vänlig och precisera? T.ex. nibe 1234 eller vad dem nu heter. Jag kan noll om dessa utrustningar.

Snälla.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av pump.
« Svar #8 skrivet: 07 mars 2010, 23:45:13 »
Jag kan mest om thermia. SÃ¥ Thermia G2 , thermia vent.  Nibe 1245, Nibe frÃ¥nluftsmodul. Om du inte vet sÃ¥ mkt sÃ¥ försök hitta en bra installatör  som kan ge dig tips.  Om du väljer grejer frÃ¥n Nibe , CTC , Thermia, IVT , Bosch.  SÃ¥ blir du inte lurad, Alla dessa gör schyssta grejer.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med val av pump.
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2010, 09:01:12 »
Frånluftmoduler till värmepumpar, alltså en enhet som värmer köldbäraren med hjälp av värmen i utgående ventilationsluft, är inget att satsa på. Det blir billigare att gräva ner mer slang alternativt borra djupare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hjälp med val av pump.
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2010, 09:41:00 »
Hej Mada-X,

eftersom du säger att du inte kan nånting om detta så försöker jag förklara lite grejer:

Det vi diskuterar i denna tråd är egentligen två olika "tekniska funktioner" du behöver i ditt hus:

1. Värmeproduktion, för att värma vattnet i radiatorerna/golvvärmeslingorna samt vattnet i varmvattenberedaren.
2. Ventilation, för att få frisk luft.

Värmeproduktionen löser du utmärkt med en värmepump. Jordvärme är ett utmärkt alternativ vid nybygge eftersom ni ändå ska ha grävmaskiner där för att grundlägga, då är det en smal sak att gräva ner slangen också, förutsatt att ni har gott om utrymme på tomten. Angående att ni vill ha mycket varmvatten så rekommenderas då att ni tar en Duo-lösning (Thermias namn på att beredaren är skild från själva värmepumpen, alla tillverkare har motsvarande lösningar). Exempelvis (återigen Thermiaexempel, jobbar inte för dessa men har en själv) en Thermia Duo Optimum och en 300 liters MBH-beredare.

Det som är mer komplicerat är ventilationen. Grundkravet är att ni ska få ut gammal luft ur huset. Detta kan göras med vanliga frånluftsfläktar i kök och våtutrymmen, vilka suger ut luft och skapar ett undertryck i huset. Ny fräsch (och ibland sval) luft sugs då in passivt i huset genom fönsterventiler eller väggventiler. Nästa steg är att återvinna värme ur frånluften. Detta kan göras med frånluftsmodul till värmepumpen, som tar värme från frånluften och ger värmen till vätskan i jordslingan. Det kan också göras med ett FTX-system, men då måste du förutom frånluftsrören också ha ett system med tilluftsrör, det vill säga mer än dubbelt så mycket ventilationskanaler. FTX-system är beroende av att det är välbalanserat (frånluft/tilluft) och underhålls regelbundet, det kostar mycket i inköp och att byta filter. Den stora fördelen är väl komfort, därför att friskluften som tas in är uppvärmd. Många säger att det är svårt att få ekonomi i att köpa och underhålla ett FTX-system när du redan har en sån låg uppvärmningskostnad tack vare jordvärmepumpen.

Du står inför ett val. Jag tycker personligen du har två vägar att gå:

1. Satsa på ett extremt välisolerat hus, typ passivhus. Lägg pengarna på ett komplett FTX-system. Håll fönster och dörrar stängda och njut av den välfiltrerade och jämnt tempererade inomhusluften. Installera solvärmemoduler och en ackumulatortank med elpatron för att ge varmvatten och lite värme. När det blir kallt tänder du en mysig brasa i en täljstenskamin. Då utnyttjar du solen till uppvärmning, FTXen återvinner så mycket som möjligt av den värme som du fått från solen, du får mysfaktor från en kamin i huset och eftersom du har FTX så sprider sig värmen från denna fint i hela huset. Med tanke på att du bor i Skåne kommer det inte bli så många ytterligare kWh som ska produceras under året. Dessa löser du med elpatronen i acktanken - du kan göra av med många kWh innan du har nått upp till kostnaden för ett jordvärmesystem.

2. Satsa på ett normalisolerat hus. Dra frånluftskanaler från kök och våtutrymmen till en samlingspunkt på vinden, där en takfrånluftsfläkt suger ut luft utan återvinning. Elektrikern monterar fuktsensorer i badrummen som kan forcera takfläkten vid hög fuktbelastning. Friskluftsventiler i sovrum och vardagsrum placeras på optimala ställen för att undvika drag och ge bra spridningsbild. Värme och varmvatten genom rejält dimensionerad jordvärmepump med extern beredare.

Med andra ord - jag tycker det verkar overkill att satsa på både ett dyrt FTX-system och en dyr jordvärmepump. Enda anledningen till att göra det tycker jag är om man vill tävla i låg elförbrukning eller vara extremt miljövänlig. Å andra sidan kan man ju fråga sig vilken miljöpåverkan det får att installera flera avancerade tekniska system - tillverkning, biltransporter för servicetekniker mm... Jag vet vad jag skulle satsa på om jag bodde i Skåne där jag nog skulle vilja köra mycket med öppna dörrar och leva ute-inne-liv. Jag skulle satsa på den enkla, underhållsfria (praktiskt taget) och billiga frånluftslösningen för ventilationen, inse att mitt hus kommer dra en del kWh för uppvärmning, men lindra detta genom att skörda solenergin från jorden med en jordvärmepump. Men det är min personliga åsikt, helt oprofessionell! Angående frånluftsfläkten skulle jag satsa på en enkel takfläkt typ Vilpe (har en sån, billig och funkar fint). Värmepumpssäljarna kommer säga att du kan lösa frånluftsfunktionen med att lägga till en frånluftsmodul, men det skulle jag inte göra. De är dyra och har kass verkningsgrad enligt vad jag har hört. Lägg de extra tusenlapparna på att lägga ner några extra meter slang i jorden istället.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad mada-x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av pump.
« Svar #11 skrivet: 10 mars 2010, 08:58:29 »
Labold

Tack för förklaringen. Det börjar ljusna lite.
Undrar ifall du vet hur pass mycket arbete är det med FTXen?

Och vad tycker du om kombinationen Comfortzone + tilluftvärmare till ett lagom isolerat hus (Leca + 200mm cellplast?)

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hjälp med val av pump.
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2010, 22:29:38 »
Hej Mada-x. Föreslår att du ställer frågan om FTX i ventilationsforat. Angående ComfortZone vet jag inte mycket - som FLVP låter det ju bra i teorin, någon som har erfarenhet av CZ får svara på hur de är på riktigt - driftsäkerhet, service mm.

/Labold
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av pump.
« Svar #13 skrivet: 11 mars 2010, 09:22:35 »
mada-x: kolla i frånluftsavdelningen, där finns en officiell CZ-tråd :)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad mada-x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av pump.
« Svar #14 skrivet: 12 mars 2010, 10:54:43 »
mada-x: kolla i frånluftsavdelningen, där finns en officiell CZ-tråd :)


Tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!