Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g pressostat pÃ¥ Optima 500 (m Combi Compact)  (läst 3135 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mica

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Låg pressostat på Optima 500 (m Combi Compact)
« skrivet: 24 mars 2011, 19:14:01 »
Har ovanstående set från IVT, inköpt 2002 och det har fungerat smärtfritt hela tiden. Förra månaden utlöstes dock "pressostat låg" och trots flertal återställningar återkom larmet. Idag var serviceteknikern här och konstaterade ett läckage i utedelen och mätningar visade att det var obefintligt tryck (i kompressorn). Jag vill att de ska att plocka med sig utedelen och åtgärda läckan och sen återinstallera. Han tror dock att kompressorn är paj och tyckte inte att det var värt att de ska den med sig och reparera den,åtgärda läckaget för att sen ev. åtgärda kompressorn.
1) Tror ni hans bedömning är korrekt?
2) Enligt uppgift funkar inte CombiCompacten med de nya pumparna från IVT, stämmer det? I så fall känner jag mig sååå lurad, eftersom jag ersatte en fungerande kombipanna med denna, då den var mindre och smidigare och jag enligt återförsäljaren skulle kunna ha den länge, även om pumpen gav upp, så skulle den funka på nästa pump.
3) Tror ni att det det att docka en pelletspanna till CombiCompacten åtminstone (alt. en annan pump), så jag inte behöver kasta ut båda delarna?
4) Skulle ni laga pumpen om det kostade 30 papp eller skulle ni kika efter något nytt?
5) Jag har IVTs poolstyrning kopplad till CombiCompacten (med en vvxlare mot poolen). Det känns som den installationen oxå är värdelös om jag kastar ut allt...

Just nu känns det tungt och just nu finns det inget självklart var. Har lite lust att kasta ut allt och köra på pellets ev. i kombination med en luftvattenpump. Suck! Alla tips tas emot med stor tacksamhet!!! :-)))

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Låg pressostat på Optima 500 (m Combi Compact)
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2011, 21:55:02 »
1: Jag tror att hans bedömning är korrekt
2: Anledningen till att CombiCompakten(CL300) inte fungerar mot nyare pumpar är att man 2004 bytte styrsystem mot den nya REGO800.
3: Troligtvis kan man docka en alternativ värmekälla mot compacten om inte annat så kanske man kan koppla på samma anslutningar som VP in och ut.
4: Tror inte jag skulle laga för de pengarna, har för mig att jag läst någonstans på forumet att byte kompressor+torkfiltret och gas kostar ca 20000:-
5: Pool styrning finns inte vad jag vet till nyare luft/vatten pumpar så om du inte kan få tag på en ny pump är det synd att kasta grejarna.

Förresten har du 2 PM  ;)
« Senast ändrad: 24 mars 2011, 21:59:36 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Mica

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Låg pressostat på Optima 500 (m Combi Compact)
« Svar #2 skrivet: 15 april 2011, 16:08:11 »
Domen har fallit... kylbatteriet har fryst sönder och syran har runnit in i maskineriet och sen har kompressorn packat ihop. Kostar ca 25 tusen att laga. Försäkringen ger 7,5 som jag om jag vill kan använda till att köpa ett nytt system. Så det lutar till att byta till något mer effektivt och med ROT-avdraget så sparar man ju några kronor. CombiCompacten ska enligt IVTs kundtjänst gå att "bygga om" så den klarar de nya systemen (oklart vad det skulle kosta).

NÃ¥gon som har erfarenhet av IVT Premium Line A?
Eller IVT Air?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Låg pressostat på Optima 500 (m Combi Compact)
« Svar #3 skrivet: 17 april 2011, 11:11:15 »
Visste inte att det fanns syra i systemet ;-)

Förmodligen har det läckt in smÃ¥ mängder vatten eller vattenÃ¥nga  via den sönderfrysta evaporatorn (det räcker med nÃ¥gra mikroskopiska porer i metallen och fukt kan gÃ¥ in i gassidan fast gassidan har högre tryck via diffusion)  - POE oljan tillsamman med vatten (även i mycket smÃ¥ mängder inläckt), hög tryck och hetta (typiskt utgÃ¥ngen pÃ¥ kompressorn) gör att oljan sönderfaller sakta till sina ursprungskomponenter (alkohol och organisk syra) och oljan blir kemiskt surt och kompressorn rasar efter en tid.

att det blir surt vid vatten är specifikt för POE-oljan - hade det varit mineralolja så hade det förmodligen klarat sig mycket längre tid innan kompressor-ras - men HCF-gaser (R407C, R410A) är inte kompatibla med mineralolja.

om man kollar pÃ¥ siktgaset dÃ¥ och dÃ¥ (om den finns) sÃ¥ finns det oftast en färgindikator som växlar färg när köldmediet blir för fuktigt (slÃ¥r om vid nivÃ¥ bra bit över 100 ppm vatten)  och visar att torkfiltret är sÃ¥ mättad att den inte längre tar upp fukt - när man ser det sÃ¥ skall man stänga av maskinen och ta dit kyltekniker snarast dÃ¥ maskinen inte mÃ¥r bra invändigt alls. Att kompressorn rasar beror oftast pÃ¥ att man kört i det här läget ouptäckt under ganska lÃ¥ng tid.

mao kan det vara ide att titta till siktglaset då och då så att det inte har gjort någon färgskift i anläggningar som har vatten i någon ända...

Att låta en kompressor köra på vattenfuktig och syrlig olja är ungefär lika illa som att köra på motorolja uppblandad med kylarglykol i en bil

Utloggad Mica

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Låg pressostat på Optima 500 (m Combi Compact)
« Svar #4 skrivet: 19 april 2011, 18:32:28 »
Vad vet jag... det var IVT servicekillens förklaring... inväntar skaderapporten (till försäkringsbolaget) sÃ¥ fÃ¥r jag se vad de skrivit för orsak.  ???

Du har helt rätt om siktglaset!  huvuddunk Problemet är att siktglaset pÃ¥ denna modell endast är synbar om du demonterar höljet (med 15+ skruvar) och det är inget som jag gjorde sÃ¥ länge det funkade, men jepp - nu har jag lärt mig att jag fÃ¥r ta mig tiden att göra det imellanÃ¥t om jag väljer lvvp även nästa gg.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!