Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TvÃ¥stegs Raket EL/Berg/Luft-Vatten  (läst 8194 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Tvåstegs Raket EL/Berg/Luft-Vatten
« skrivet: 12 oktober 2004, 21:08:31 »
Hej!
Bor i en kommun vilken har skräck för bergvärme, man har rutat in i princip hela tätorten som vattentäcktsområde.
Flera av kommuninvånarna har vunnit i länsrätten men då har kommunen överklagat till miljödomstolen i vilken ett antal ärenden nu finnes.

Då oljepriset skjuter i höjden funderar jag på att försöka finna en bra lösning, pannan är dessutom mer än antik så nåt måste göras NU!

Eftersom jag vill ha bergvärme men som sagt var inte vet om jag får installera så har jag en ide om att göra en "tvåstegsraket".

Byta ut oljeanläggningen mot

1/ CTC ECO EL , jag inväntar miljödomstolens beslut och blir det OK med bergvärme köper jag en bergvärmemodul (kylmodul och borrar ett hål!) annars skaffar jag en CTC ECO Air och kopplar in till Elpannan!

2/ Thermia Diplomat som i inledningsskedet fÃ¥r fungera som en "dyr" elpanna. blir det OK  för bergvärme borrar jag ett hÃ¥ll och ansluter "slangarna" annars komplettrar jag Diplomaten med en Thermia Aer (deras variant av luft-vatten).

Finns det andra kreativa ideer?

Bor  nÃ¥gra mil norr om Askersund/ nÃ¥gra mil söder om Örebro!

Råd Önskas!
Thermia Diplomat 10 TWS installerad 29 Juni 2005.
Borran 180 m. 20 m till berg
Tidigare förbrukning ca 4m3 Olja

Utloggad tuppen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Re:Tvåstegs Raket EL/Berg/Luft-Vatten
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2004, 22:24:47 »
jordvärme?
Nibe Fighter 2010 + vvm240

admin

  • Gäst
admin
Re:Tvåstegs Raket EL/Berg/Luft-Vatten
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2004, 23:25:41 »
Jag skulle nog ha satsat på alternativ 1.

Bor du i landets södra delar kan du nog t.o.m. satsa på eco air med en gång, det skiljer inte mycket i besparing över året om du inte bor där det blir kallare än -12 (?) grader under längre perioder.

(?) betyder att jag inte vet vid vilken temp eco air slår av p.g.a. kylan...

Det går naturligtvis lika bra med ett annat fabrikat, låt framför allt pris och/eller referenser avgöra ditt val.

Hur stor skillnad ger kalkylerna för dig om du jämför en luft/vatten och en berg-värmepump?

Utloggad Fille

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lpp = Löses pÃ¥ plats
Re:Tvåstegs Raket EL/Berg/Luft-Vatten
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2004, 07:23:20 »
CTC:n slår av vid -10 gr.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Tvåstegs Raket EL/Berg/Luft-Vatten
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2004, 17:31:26 »
För den situation du beskriver är alternativ 1 idealiskt. Ingen annan elpanna (EcoEl) är lika väl anpassad för att enkelt kunna kopplas ihop med antingen luft/vatten pump eller bergvärmepump.

Har en kompis som precis skaffat en EcoEl just för att han inte kunnat välja mellan bergvärme eller luft/vatten ännu.

Just nu funderar han på att skaffa en luft/vatten pump och sedan spara undan pengarna han sparar mot elpannan han har idag. Sedan efter några år kan han finanisera borrhål och bergvärmepump utan banklån.

Jag vet inte hur han fÃ¥r ihop kalkylen  ;)
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Spanarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Re:Tvåstegs Raket EL/Berg/Luft-Vatten
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2004, 19:51:19 »
Skiljer det mycket i pris mellan alternativ 1 och 2?
Kör du på alternativ2 så har du elpanna, varmvattenberedare och värmepump innbyggt i samma modul (Diplomaten). Sen är det fritt att välja värmekällan i form av berg eller luft (Thermia Aer) när väl beslutet kommer.
Jag kör själv en Diplomat8 med en Thermia Aer3 och är väldigt nöjd med systemet.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Tvåstegs Raket EL/Berg/Luft-Vatten
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2004, 20:37:36 »
Det är en av finesserna med just den höga EcoElen, dvs att du kan ha allt i en maskin för bergvärme. Nedanför tanken finns det utrymme att sätta in en kylmodul (kompressor). Man behöver inte ens bestämma sig för vilken storlek man ska ha på kompressorn från början utan kopplar in det som behövs när man väl bestämmer sig.

Där har faktiskt CTC lyckats med "Plug-and-Play"-konceptet till fulländning.  ;)
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Pumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Re:Tvåstegs Raket EL/Berg/Luft-Vatten
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2004, 21:07:27 »
Geografiskt bor jag i Hallsberg! Några mil söder om Örebro
Hur kan en Luft/Vatten pump funka där?

Vi får inte ansluta Jordvärme! Detta beroende på att inget få vara under Jordytan!

Pris: verkar som´den leverantör jag frågade föreslog en EcoEL + EcoAir 7.9 för ca 100 000, skulle då ta ut tank och panna.
Samma leverantör hade en Diplomat 10 med Thermia Aer för ungefär samma pengar.
Spontant tycker jag att han tog i lite i överkant eller? Vad borde kalaset gå på?

Att det är vatten i CTC som gÃ¥r ut i utedelen, är det nÃ¥gon nackdel?  (I övrigt verkar flera gilla CTC konceptet.)

Har de lika verkningsgrad?

Tacksam för ytterligare vägledning

Thermia Diplomat 10 TWS installerad 29 Juni 2005.
Borran 180 m. 20 m till berg
Tidigare förbrukning ca 4m3 Olja

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Tvåstegs Raket EL/Berg/Luft-Vatten
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2004, 21:21:18 »
I maj installerade jag min anläggnig, se nedan för 75000 inkl borttagning av tank och gammal panna, Dock var det en eco air 5,9. Hittils är jag helnöjd :)
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

admin

  • Gäst
admin
Re:Tvåstegs Raket EL/Berg/Luft-Vatten
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2004, 00:15:11 »
Saxat från värmepump.biz:

Citera
CTC ECO AIR 7,9KW
Luft Vatten
34 400,00 kr

ECOEL 1800
23 500,00 kr


Summa ca 58 000 kr.

Övriga arbeten borde du till stora delar kunna göra själv.

Lej en vvs-kille att koppla in det hela, ge honom ett par, tre dar på sig, det kostar inte 40 000....

Fast det är klart, vill man köpa hela "kitet" så kanske det går loss på närmare 100 000 kr.


Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Tvåstegs Raket EL/Berg/Luft-Vatten
« Svar #10 skrivet: 14 oktober 2004, 17:02:57 »
100' för en anläggning med matrial för under 65' (tog i här, så det blir mycket nytt i källaren) det blir en en fin förtjänst på 35' . OBSERVERA att 65kkr är ditt inköpspris och jag tror inte att dom som säljer grejorna till dig säljer med förlust :)

NÄ. oligopol är vad det är SKAFFA en separat rörkrökare och köp sakerna själv, ELLER konfrontera den som givit dig offert med priserna. HAN lär bli SUR så det förslår. MEN det skulle jag gärna ta om jag först har fixat en annan installatör :)

 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Pumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Re:Tvåstegs Raket EL/Berg/Luft-Vatten
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2004, 21:18:20 »
Hm... Har förstått att priset nog är kraftigt i överkant....

Jag har dock ytterligare 2 funderingar som någon kanske kan hjälpa mig att fundera omkring! De är som jag nämnde något tidigare:

Att det är vatten i CTC som går ut i utedelen, är det någon nackdel?

Har de lika verkningsgrad?


Thermia Diplomat 10 TWS installerad 29 Juni 2005.
Borran 180 m. 20 m till berg
Tidigare förbrukning ca 4m3 Olja

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Tvåstegs Raket EL/Berg/Luft-Vatten
« Svar #12 skrivet: 15 oktober 2004, 18:00:48 »
Det vanligaste är väl att en luft/vatten pump har vanligt vatten till utedelen?

Vad jag vet så har CTC, Nibe och IVT det.

Det bör väl fungera bra  ???
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Spanarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Re:Tvåstegs Raket EL/Berg/Luft-Vatten
« Svar #13 skrivet: 15 oktober 2004, 18:43:45 »
I Thermias system så sitter värmepumpen på insidan av huset och luftdelen på utsidan. I luftdelen så växlas luften mot en brinevätska så det finns aldrig någon risk för sönderfrysning i detta system, spelar alltså ingen roll om strömmen skulle försvinna och värmepumpen stannar. En fördel med att ha värmepumpen på insidan av huset är att man slipper värmeförluster på utsidan av huset. De värmeförluster som blir i systemet hamnar i huset istället för utsidan av huset. Sen känns det som en bra lösning att kompressor och alla elkomponenter finns i värmepumpen på insidan av huset. På detta sätt blir komponenterna inte alls så utsatta för väder och vind och borde ge en längre livslängd på en sådan värmepump. I luftdelen så är enda elektriska prylen en fläkt och skulle den gå sönder utanför garantitiden så är det en billig reparation.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Tvåstegs Raket EL/Berg/Luft-Vatten
« Svar #14 skrivet: 15 oktober 2004, 20:47:00 »
Fördelen med CTC är också att du enbart har pumpljudet på utsidan huset och inte inne. :)
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!