Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skruttig Verkningsgrad - basal frÃ¥ga av oinvigd  (läst 2903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tennis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skruttig Verkningsgrad - basal fråga av oinvigd
« skrivet: 15 januari 2013, 22:32:25 »
Någon som har synpunkt på min Berg-VP:s dåliga verkningsgrad. Pulsonex (IVT) 11+9 från 1997.
Enligt konsumentverket så skall min 200kvm villa i SHLM dra ca 25.000 kw/år med hushållsel inkluderat. Utan bergvärme skall den dra 40.000 KW/år. I sjäva verket drar den ca 34000 KW/år dvs "bara" 6000 KW besparing jämfört med kalkylerade 15000 KW besparing. Tycker detta har kommit gradvis över tiden och framför allt noterat att kompressorn ständigt går vid tempratur under +5 grader. Den går iallafall till synes bra och en servicetekniker kollade "allt" bl.a. in och utgående temperaturer på ledningarna (+2 och +6 grader Celcius) i November. Har kompressorn trots allt tappat i verkningdgrad? Annan diagnos? Vad kan man göra som är kostnadseffektivt?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Skruttig Verkningsgrad - basal fråga av oinvigd
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2013, 22:46:12 »
att få 34 000kwh på 200m2 i stockholm med en bergvärmepump på 11kW som har 6 grader i inkommande brine i november tycker jag låter lite väl högt.

För att se i fall värmepumpen faktiskt levererar något kan du ange temperaturen på framledning och retur (från värmepumpen ut mot radiatorer och det som kommer tillbaks från radiatorerna). När kompressorn går och gör värme till huset samt att inget eltillskott är inkopplat just då.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skruttig Verkningsgrad - basal fråga av oinvigd
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2013, 22:51:21 »
40 MWh pÃ¥ en 200 m2 villa?  :o
Hur långa istappar hänger det från ditt tak?

En 11 kW värmepump är i alla fall OK dimensionerat och väldigt bra för att vara från 1997.
Men den ger troligen inga 11 kW idag, det du kan kolla är om den har ett synglas.
Kolla i så fall (den ska ha gått minst ett par minuter) att det inte kommer bubblor i synglaset, detta tyder på brist på köldmedium.
Annars kan det vara kompressorn som börjar blir trött.

För att mäta temperaturerna på stigare och retur behöver du en IR-termometer och svart tejp, det är en bra idé att kolla upp detta också.

Men din värmepump har gått i 16 år, i ditt ställe skulle jag kolla på en ny.
Du har ännu tid på dig att sondera marknaden och ta in många offerter, passa även på att göra jobbet i sommar då värmepumpsinstallatörerna inte har lika fullt upp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Skruttig Verkningsgrad - basal fråga av oinvigd
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2013, 23:51:12 »
med direktel och ingen återvinning på frånluften är inte 40MWh så ofantligt mycket givet att det då skulle inkludera HH-El.

Värre då med 34MWh med 11kW vämepump :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad tennis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skruttig Verkningsgrad - basal fråga av oinvigd
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2013, 17:09:58 »
Hej

Tack för kloka synpunkter.

Jag skall inhandla en IR termometer fast måste utröna hur man frånkopplar tilläggsenergin?

Borrhålet är föresten 150m så om jag köper en ny panna skall väl det räcka för en likaledes ny 11KW VP? eller måste jag borra?

Föresten var det Konsumentverket som sa att 40.000 KW var normalt för detta 217 kvm 30talshus enligt deras program. Inga istappar! och inga bubblor däremot finns en isklump (barnnävestort) vid ett kopparrör inne i maskinen beläget nära en spiral. Oförmögan att ange närmare.

I December drog den 6300 KW!
Hälsar
Tennis

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Skruttig Verkningsgrad - basal fråga av oinvigd
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2013, 17:21:16 »
Mina föräldrars villa behövde 45000 kwh/år med elpannan.

IVT 9 kW bergvärmepump sänkte förbrukningen till 19000 kwh....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skruttig Verkningsgrad - basal fråga av oinvigd
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2013, 17:38:08 »
OK, 30-talshus, det är kanske normalt.

Intressant att det inte är några bubblor i synglaset, du skulle kanske ta hem en riktig kyltekniker som får justera in värmepumpen ordentligt?

150 m borra räcker inte till en 11 kW värmepump idag, men har du ca 450 m2 tomtmark över kan du plöja ner ca 300 m jordvärmeslinga och parallellkoppla kollektorerna.

Jag tror inte man kan stänga av elpatron pÃ¥ ett enkelt sätt pÃ¥ den där maskinen, man mÃ¥ste nog koppla ur kontakterna till den.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skruttig Verkningsgrad - basal fråga av oinvigd
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2013, 17:54:26 »
Jag tror inte man kan stänga av elpatron pÃ¥ ett enkelt sätt pÃ¥ den där maskinen, man mÃ¥ste nog koppla ur kontakterna till den.  :-\

Om det är samma som min IVT från -97 så finns det en trepolig automatsäkring som man kan slå från.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!