Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling av volym förstorare  (läst 6261 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling av volym förstorare
« Svar #15 skrivet: 21 april 2010, 16:25:30 »
Carl N:
Är det inte stor riks för att knäppningarna kommer tillbaka då?

Har du den som knäpptank så finns risk att den inte funkar lika bra om du kopplar som i mitt exempel.

BalooMannen: Texten pÃ¥ asken stämmer rätt bra med innehÃ¥llet i filtret.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sveinmer

  • sveinmer
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: halden/norge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av volym förstorare
« Svar #16 skrivet: 26 april 2010, 20:58:46 »
R15 är egentligen lite klent, man brukar rekommendera 22 mm för värmebäraren. En variant är att ta bort shunten och koppla så här:

Då kommer flödet genom tanken inte begränsa tempdiff VP.

Hei,

Etter befaring av rørlegger, sendte jeg han skissen du tegnet. Han sendte den til Norman Etek (Norsk Thermia importør) og han fikk da følgende svar:

"Hei,
Dette forslaget er noe som vi ikke anbefaler da vi har dårlig erfaring på dette området. Berederen kan ha en effekt som en ettervarmer, ikke akkumulator."

Jeg forstår ikke helt hva det betyr at den kan få en effekt som ettervarmer..

Har du noen kommentarer til en stakkars amatør?

Tusen Takk for alle svar!

-Sveinmer

 
Thermia diplomat 6 2004c modell, ett plan 160 m2 flate, 670 m 20mm cc300 vannbåren varme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling av volym förstorare
« Svar #17 skrivet: 26 april 2010, 21:31:40 »
Vad betyder "ettervarmer"?
Menar de att VVB:n skulle kopplas in rent elektriskt?
I så fall är "Norman Etek" ute och cyklar.

Den kopplingen jag beskrev gör man hellst med 3 eller 4 anslutningar på acktanken, men i brist på anslutningar så är den kopplingen jag beskrev en lösning som också kan funka, nackdelen är att tanken då inte funkar som temperaturutjämnare, men den funkar som volymförstorare.

Och självklart ska VVB:n inte anslutas elektriskt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sveinmer

  • sveinmer
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: halden/norge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av volym förstorare
« Svar #18 skrivet: 26 april 2010, 23:11:40 »
Vad betyder "ettervarmer"?
Menar de att VVB:n skulle kopplas in rent elektriskt?
I så fall är "Norman Etek" ute och cyklar.

Den kopplingen jag beskrev gör man hellst med 3 eller 4 anslutningar på acktanken, men i brist på anslutningar så är den kopplingen jag beskrev en lösning som också kan funka, nackdelen är att tanken då inte funkar som temperaturutjämnare, men den funkar som volymförstorare.

Och självklart ska VVB:n inte anslutas elektriskt.

Nei, Elektrisk tilkobling skal jeg ikke ha! Men det må jo være det de har ment. Det er jo bare en "dum" tank, så den kan jo ikke tilføre mer varme til retur enn det som går ut på tur.

Jeg gÃ¥r nok ikke inn i flere diskusjoner med  rørleggere, jeg bare ber om Ã¥ fÃ¥ jobben utført.

Tusen takk for raskt svar!

PS; jeg poster resultatet her når jeg har fått jobben utført med tanke på nedgang i antall start osv.

-sveinmer

Thermia diplomat 6 2004c modell, ett plan 160 m2 flate, 670 m 20mm cc300 vannbåren varme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!