Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av jordvärempump?  (läst 3956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Val av jordvärempump?
« skrivet: 07 februari 2011, 21:53:21 »
Hej!

Vi väntar pÃ¥ byggvlovet för vÃ¥rt kommande 2-planshus i Stockholm pÃ¥ c:a 185 kvm  och är i behov av support för val av värmesystem. Isolering i väggar blir 195+45 och 500 mm i tak. VÃ¥r tanke hittils är följande:

Jordvämre med FTX. Vi kommer ha vattenburet system i såväl platta som på övre plan.

Anledningen till valet är att tomtem är "relativt stor" 1400 kvm och plan och medger enkeln grävning för slangen till jordvärme. Vi har gratis tillgång till grävning vilket gör att det inte blir någon kostnad för mer än själva slangen. Med detta som grund valde vi bort bergvärme då vi tror att det tar lång tid att räkna hem detta. Förslag på vilken pump bör vi ha till detta hus?

MvH

Henrik

Utloggad henein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Val av jordvärempump?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2011, 21:56:34 »
Glömde säga att vi har 55 kvm garage som vi tänkte värma med samma pump.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av jordvärempump?
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2011, 22:50:50 »
Ska garaget hålla 20 ºC på vintern?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Val av jordvärempump?
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2011, 23:36:19 »
Glömde säga att vi har 55 kvm garage som vi tänkte värma med samma pump.

Är garaget fristående? Samma isoleringsstandard som huset?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad henein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Val av jordvärempump?
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2011, 22:09:14 »
Garaget kommer ha 195 mm isolering dvs 50 mm mindre än huset. Kan tänka mig att det räcker med max 15 grader vintertid. Om jag lägger golvvärme i garaget så räcker nog det.

MvH

henrik

Utloggad henein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Val av jordvärempump?
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2011, 22:10:04 »
Garaget är fristående..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av jordvärempump?
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2011, 08:59:39 »
OK, i din andra trÃ¥d rekommenderade jag en 7-8 kW VP, men med garaget sÃ¥ kanske du bör ta en storlek större VP.  :-\
Du har i alla fall gott om plats för jordvärme så gräv ner 2x300 m slang i vilket fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Val av jordvärempump?
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2011, 10:51:02 »
10 kW. Vet du vad du får för volym i värmesystemet? Golvvärme eller raddar?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad henein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Val av jordvärempump?
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2011, 23:03:39 »
jag har försökt räkna ut volymen i värmesystemet och kommit fram till följande:

Golvvärme på båda plan samt garage ger:

80 Liter nedre plan
75 Liter övre plan
40 liter i garaget

Låter volymerna rimliga? Tar gärna även emot bra synpunkter på såväl storlek på pump som märke.

MvH

Henrik

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Val av jordvärempump?
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2011, 23:13:00 »
jag har försökt räkna ut volymen i värmesystemet och kommit fram till följande:

Golvvärme på båda plan samt garage ger:

80 Liter nedre plan
75 Liter övre plan
40 liter i garaget

Låter volymerna rimliga? Tar gärna även emot bra synpunkter på såväl storlek på pump som märke.

MvH

Henrik

Rimligheten i volymerna är svårt att veta, beror ju helt på hur tätt lagda slingor du har och vilken innerdiameter slangen har. Det blir 195 liter volym i alla fall. Jag skulle som sagt satsa på en 10kW-pump med en 100-liters tank (kopplad som volymtank eller arbetstank beroende på hur slingorna läggs), då får du totalvolym på 30 liter/kW. Välj utifrån en bra installatör, något av de stora märkena. Själv gillar jag Thermia och Nibe, enbart baserat på magkänsla...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad henein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Val av jordvärempump?
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2011, 23:26:35 »
Tack!

OK. Ja jag kommer lägga enligt föreskriften hos Uponor så då lär det bli rätt antar jag med avstånden. För en okunnig på området vad innebär en kopplad volymtank? Har man alltid det ? Vad innebär det om man väljer en mindre respektive större värmepump ? (bara nyfiken).

/Henrik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av jordvärempump?
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2011, 07:23:07 »
Eftersom golvvärme oftast behöver rätt stort flöde för att bli komfortabelt så är nog min rekommendation att koppa en ack som arbetstank. Här är ett principschema (som funkar oberoende av märke på VP:n). Fördelen är att man kan ha olika flödeshastighet på golv och över VP:n.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10552-1.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad henein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Val av jordvärempump?
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2011, 08:20:14 »
Ok. Hur stor brukar en sdåan ack vara?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Val av jordvärempump?
« Svar #13 skrivet: 10 februari 2011, 08:58:41 »
Vet att jag är tjatig här men för att märka ord är det faktiskt ingen ackumulatortank du ska ha. En sådan används för att lagra värme till senare bruk, och det ger sämre verkningsgrad för en värmepump. Du ska köpa en enkel tank med 4 in/utlopp, varav två sitter i botten och två i toppen. Du kopplar framledningen till golvvärmefördelaren via de två toppkopplingarna, och returen från golvvärmen via de två bottenkopplingarna. Du sätter sen in extra "yttre" cirkpump på framledningen efter tanken. VP-ns interna cp kommer alltså cirkulera vatten förbi kompressorn och i tanken men inte i golvvärmen. Den externa cp cirkulerar vatten i golvvärmen och i tanken. På så sätt kan du köra med ett flöde (man brukar sikta på 8 graders tempdiff) över kompressorn som är optimerat för bästa verkningsgrad, medan du kör ett annat högre flöde (brukar vara runt 4-5 graders tempdiff) över golvvärmen som är optimerat för bästa värmekomfort. Nackdelen är kostnaden för extra cirkpump samt drivström till denna.

Alternativet är att låta någon kunnig golvvärmenisse räkna på det exakta värmebehovet i de olika rummen och anpassa slingtätheten efter detta, samt att lägga slingorna på ett sätt som tillåter 8 graders diff med god värmekomfort i golven. Då kan du köra vp rakt mot golvvärmefördelaren via en volymtank (tank med två kopplingar som kopplas topp till botten).

Anledningen till att du ska ha tank i vilket fall som helst är att om man överdimensionerar vp-effekten så är det risk för korta gångtider och många starter för kompressorn, vilket inte är bra för livslängden på denna. Risken minskas genom att ha stor vattenvolym i systemet vilket ger större tröghet. 30 liter/kW (300liter för en 10:a) är bra.

Vad som skiljer med stor eller liten effekt på vp är just detta. Du har ett toppeffektbehov i huset, vid svinkyla kanske huset (OBS, exempel, vet inte vad ditt behov är) kräver 9kW kontinuerligt tillfört för att hålla värmen. Med en 8-vp kommer du behöva stötta med elpatron de kallaste dagarna. Med en 10-vp klarar du dig utan tillskott, men behöver som sagt stor vattenvolym för att ge bra gångtider.

Smaken är som baken. Antingen betalar du några tusenlappar extra för en potentare vp nu, eller så betalar du högre elräkning 20 år framöver.

Hursomhelst måste du börja med en bra energiberäkning. Har du en sån från arkitekten?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad henein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Val av jordvärempump?
« Svar #14 skrivet: 10 februari 2011, 22:42:45 »
Tack för ditt utförliga svar Labold.

Låter som att jag kommer köpa en 10 kw direkt med extra tank som du nämner. Vad kostar en sådan? Jag har inte betsällt energiberäkning ännu och väntar att beställa en sådan tills bygglovet är klart. Det måste ju också finnas till bygganmälan. Just nu är jag inne på fasen att lära mig mer. Jag har en del kvar att lära inser jag i detta ämne. Dock känns det som jordvärme som grund verkar ok då grävningen är gratis.

/Henrik

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!