Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FÃ¥r ej upp trycket efter elementbyte, kan ej luft element. Nu med BILD!  (läst 21445 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har tagit bort ett element samt expansionskärlet för att renovera tvättstugan. Mitt i allt så råkade jag tappa kärlet med tryckmätaren så den gick sönder, monterade då dit en ny utan problem. När jag nu ska fylla systemet igen så får jag ej upp trycket. Bakom tryckgivaren sitter en kromad rund skruv så var urskruvad en bit, den läckte oxå så jag skruvade in den hela vägen och då upphörde det.
Jag har en fristående kompressor (står i garaget med kulvert till huset) samt har även dockat vedspis. Vad jag förstått så ska jag fylla system till det rinner i i skvallerröret. Efter det så ska man använda tryckluft i ventilen på toppen av expansionskärlet. Gör jag det så trycker jag bara ut ännu mer vatten ur röret. trycker jag på med mycket luft så rör sig klockan men sjunker ju mer vatten det kommer ur röret. Enligt uppgift så ska jag ha 0.2bar i mitt system då jag har vedeldning.
Jag kan ta en bild på denna "ställskruv" om ni tror att den har någon betydelse.

Huvudsakliga problemet nu är att jag inte får någon värme på övervåningen och det bara kluckar i alla element. Finns liksom inte tryck att lufta dom med.

Hoppa att någon har en idé.
« Senast ändrad: 22 november 2013, 20:53:42 av Knotvillage »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Släpp på trycket i systemet och fyll tryckkärlet med kompressorn till korrekt förtryck, se:

http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv

http://www.flamcogroup.com/files/calculationtools/ins-se-flexcon-calculation.pdf

Sedan fyller du systemet till önskat tryck på mätaren, i ditt fall 0,2 bar, vilket verkar för lågt enligt mitt tycke eftersom det inte är tillräckligt fór att ge något tryck på övervåningen. Du skall nog ha tryck efter den statiska höjden plus 0,2 bar. I ditt fall skulle jag tro att 1,0 bar blir bra.

Sedan är det bara att sätta igång att lufta.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, då gjorde jag i fel ordning alltså. Först luft sen vatten. Tack på förhand. (se om det fungerar först.) Skulle tippa på att kärlet på vinden som övertrycket rinner ifrån är cirka 10 meter upp.


Hur kommer det sig att jag behöver fylla på systemet med luft. Är det inte ett membran mellan luft/vatten? har inte släppt ut någon luft.
« Senast ändrad: 21 november 2013, 19:16:14 av Knotvillage »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Har du kärl både i pannrummet och på vinden?

Systemet skall inte fyllas med luft, det är eventuellt tryckkärl som skall ha ett lämpligt förtryck, och om du inte har pyst ut nåt där, och membranet är helt så skall du inte behöva fylla nån luft.

Förtrycket skall i alla fall kollas/justeras först innan man fyller upp systemet. Efter fyllning av systemet har man ingen aning om vilken volym luft man har i kärlet och alltså hur mycket expansion det kan ta upp.

Sedan skall väl systemet fyllas tills det börjar skvala ur skvallerröret, och då kan du börja lufta på övervåningen.

Nu är inte jag VVS:are, men varför har man tvÃ¥ kärl?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Har du öppet exp-kärl på vinden så fyller inte tryckkärlet nån funktion - Med eller utan luft. Dock borde tryckmätaren visa ca 1 bar om det kommer vatten från skvallerröret 10 meter upp. Gör den inte det så är det nåt fel på mätaren eller inkopplingen av den.
Inte heller tryckmätaren fyller nån större funktion när du har öppet kärl och fyller på systemet - Man fyller ju tills det blir fullt s a s. Dock kan den vara bra att ha eftersom man kan se på trycket där om nivån i värmesystemet har sjunkit mycket så att det är dags att fylla på igen..
« Senast ändrad: 21 november 2013, 20:49:53 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Karl Heden

  • Gäst
Karl Heden
SV: FÃ¥r ej upp trycket efter elementbyte, kan ej luft element (Nibe fighter 1115)
« Svar #5 skrivet: 21 november 2013, 22:09:20 »
Har ett öppet kärl pÃ¥ vinden pga. att jag även har vedeldning. Ack. tanken stÃ¥r i tvättstugan sen gÃ¥r det ett till och frÃ¥n rör till kökspannn. När jg fyller systemet sÃ¥ fyller jag förmodligen rören till spisen sen vidare upp till tanken pÃ¥ vinden. När den är full sÃ¥ rinner vattnet ner i skvalleröret.  När jag förra vintern eldade gansk hÃ¥rt i vedspisen sÃ¥ knäppte det i röret upp pÃ¥ vinden och det rann vatten ut frÃ¥n vedspisens skvallerör. Den ser ut som skvalleröret som gÃ¥r till tvättstugan och vedspisen kommer frÃ¥n samma tank. Innan jag tog bort elementet och tanken sÃ¥ hade jag 0.2 bar. När jag sen bör termostater sÃ¥ fick jag fylla pÃ¥ systemet igen och när mätaren visade 0.2 sÃ¥ kom det vatten ur röret. Är det säkert att jag har ett membran i tanken eller möter luft vatten? Ska pröva att fylla blÃ¥san till cirka 0.5 sen pröva att lufta. FrÃ¥gan är bara var luften tagit vägen sÃ¥ jag ej tömt den pÃ¥ luft. NÃ¥gon som vet var ställskruven är till för som sitter bakom tryckmätaren är till? Är som ett litet vred som var utskruvad en bit men det kom nÃ¥gra droppar frÃ¥n den sÃ¥ jg skruvade in den. Finns det fler som har bergvärme dockad till vattenburen vedpanna? Eldar man hÃ¥rt i den sÃ¥ mÃ¥ste ju övertrycket komma ut nÃ¥gonstans. Jag har ju en typ av öppetsystem.

Utloggad poan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej.
Jag blir oerhört förvirrad när jag läser tråden.
Kan ni inte hålla isär bar och barö. Hur svårt kan det vara på en lämplig skala?
Detta är elementa!!!!!!!
P-O






2x2,1 kW markus (direktförångning i mark) i serie dockade mot autoterm c200 + vv-beredare i serie. Före 28 -30.000 kWh. Efter 11 - 12.000 kWH/år

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Är du säker på att vedpannans vattensystem sitter ihop med värmepumpens? På beskrivningen låter det som att det är separata system och du bara har lyckats fylla på vedpannans system.


OBS: Tryckvärden är i bar absolut.
« Senast ändrad: 22 november 2013, 06:55:17 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vedspisen är garanterat ihopkopplat med resten av huset. Det går två grova rör från tanken via en pump till den. Brukar elda i den när det kryper ned mot -20 för att slippa elpatronen. Men jag ska som sagt prova släppa det lilla tryck som finns i systeme sen prova fylla blåsan med luft och därefter släppa på vattnet igen. Sitter det ett membran i alla trycktankar? Annars kommer jag bara trycka ut luften i systemet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ja, det sitter ett membran i alla trycktankar. Är du säker på att VP'n är kopplad direkt på tanken och inte via en slinga? Du har inga bra bilder på inkopplingen och/eller nån ritning?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Tryckkärlet i pannrummet kanske sitter pÃ¥ kalla sidan?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ja, det är ju en möjlighet. Bra att du tänkte på det.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok. Kul med att så många svarar och kommer med idéer. Tanken sitter på varmsidan direkt efter cirk. pumpen. Jag ska prova att tappa trycket sen fylla på med luft. Fungerar inte det så lägger jag upp en bild. Ska inte värmesystemet vara slutet. Man borde ju fylla systemet mot en klicka. Innan jag tog bort tanken så kunde jag fylla till 0.2 sen rann det ur skvalleröret. Varför är det inte slutet nät det ändå sitter vakter på båda sidorna? Mycket dumma frågor men jag har bott i huset sen -09 och det har liksom skött sug självt.



Förtrycket fyller man alltså innan man monterar tanken?
« Senast ändrad: 22 november 2013, 15:09:04 av Knotvillage »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Eftersom du har ett kärl på vinden med skvallerrör så har du inte ett slutet system. Då har du inte heller nån nytta av tryckexpansionskärlet över huvud taget. Hur många höjdmeter är det mellan tryckmätaren och kärlet på vinden?
Vad är det för "vakter på båda sidorna" du menar?
Ja, förtrycket justerar man innan man monterar in tanken. Dom brukar vara förfyllda till 0,5 bar när man köper dom.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!