Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme eller luft-vatten, vilket skall man välja under mina förutsättningar??  (läst 2661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frityreldarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag funderar på att skaffa bergvärme eller luft/vattenvärme till min bostad.
Bostad 2 plan totalt 160 m2 uppvärmd yta.
Bostaden finns mellan Stenungsund och Uddevalla rent geografiskt.
Garage/förråd (uppvärmt till cirka 8-10 grader vintertid) totalt cirka 70-80 m2.
Vattenburna radiatorer av modell 1991 (alltså inte storflänsade radiatorer).
Har idag uppvärmning med pannrum ute i garaget som via en kulvert förser bostaden med värme.
Kulvertlängd utomhus cirka 4 meter, sedan ett par meter till under huset.
Kulvert nedgrävd till 1 meters djup.Bra kulvertar, så kallade industrikulvertar.
Två ackumulatortankar på 750 resp 1600 liter, välisolerade.
Värme idag genom vedpanna med överförbränning.
Har även en äldre luft/vatten värmepump som är inkopplad men som antingen är fel på eller annat då den inte ger tillräckligt.
Kör jag denna mot tankarna så får jag ut bara cirka 45gradig värme vid nollgradigt ute.
Någon sade att man inte kan köra den mot så stor vattenvolym. Måste det vara mindre vattenvolym?
Märket är en Ecozone vplv 700.

Min fråga nu är då: Är det mera värt att köpa o koppla in en luft/vatten av modern effektiv modell eftersom jag har allt redan indraget o klart, eller skall man borra efter bergvärme?
Kan nog få bergvärme med borrning o installation till samma pris som jag får betala för en luft/vattenvärmepump eftersom jag har en jag känner som borrar mot dieselkostnaden, samt att jag kan få köpt en transportskadad IVT med inne-del för ett kanonpris.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
I princip så ska man kunna köra en LVVP mot hur stor volym som helst, men det tar längre tid att få upp nån värme i tankarna om man har större volym.
Begränsningen sitter snarare i hur mycket effekt huset förbrukar i förhållande till vad värmepumpen ger, om huset behöver lika mycket effekt som VP:n ger vid 0 °C ute så kommer inte temperaturen i tankarna öka.
Nu vet jag inte vad en Ecozon 700 ger vid 0 °C ute, men troligen kan du ha en bra mycket större lvvp ansluten till dina acktankar.

Sen skulle jag nog ta in priser på båda alternativen och jämföra, bergvärme är att föredra då den inte tappar i uteffekt då det blir kallt ute på samma sätt som en lvvp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
Pumpen "ska" kunna leverera 65 + enligt tillverkarna http://www.ecozon.se/PDFer/Produktblad-2012/Produktblad-VPLV-700_1000-2012.pdf
Testa om du hittar nÃ¥got i inställning om det. Jag hade stängt acken pÃ¥ 1600 L (öppnat den igen om jag skulle elda) och lÃ¥tit pumpen gÃ¥ mot 750 L tanken. Jag hoppas du har shunten pÃ¥ "rätt" ställe  ;)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Som sagt var: Det spelar inte så stor roll hur hög temp den 'ska' klara. Om vattnet kyls i värmesystemet lika mycket som VP'n värmer så blir det inte varmare, så det behövs nog en lite kraftigate VP. Jag håller dock med om att det är lite onödigt att värma så stor volym.

Hur varmt vatten behöver radiatorerna när det är som kallast ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!