Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f1245 med FLM och frikyla - Är mitt system rätt kopplat?  (läst 6718 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gustav.S

  • Gäst
Gustav.S
Nibe f1245 med FLM och frikyla - Är mitt system rätt kopplat?
« skrivet: 20 december 2015, 23:37:37 »
Hej

Jag har kikat på mitt system och funderar på om det är rätt kopplat? Det känns inte som en standardlösning (baserat på vad jag kan utläsa av installatörshandböckerna som iofs inte är så lätta att förstå sig på)?

Jag har ritat in dessa som smutsfilter (med blåa hatten):


Är det smutsfilter? :)

Har kommit fram till detta:


Försökte använda symbolerna från handböckerna, hojta till om ni inte förstår mina kråkfötter :)

Tack på förhand!

Mvh
Gustav.S

Gustav.S

  • Gäst
Gustav.S
SV: Nibe f1245 med FLM och frikyla - Är mitt system rätt kopplat?
« Svar #1 skrivet: 21 december 2015, 00:03:11 »
Hej igen

Kan tillägga att frikylan används ej (ej inkopplad, tillbehöret pratar ej med pumpen). Kommer inte använda kylan då det saknas kondensavrinning från fläktkonvektorn. Jag vill inte att det snurrar vatten i systemet då det ej används. Vad bör jag göra? :)

Mvh Gustav.S

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Mojängen med blå ratten ser ut som en ventil, inte ett smutsfilter.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Gustav.S

  • Gäst
Gustav.S
SV: Nibe f1245 med FLM och frikyla - Är mitt system rätt kopplat?
« Svar #3 skrivet: 21 december 2015, 07:30:42 »
Hej

Okej, ventilen på bilden sitter mellan kallvatten in och retur från golvvärmen. Antar att ventilen är stängd då hatten är inskruvad... Kändes ju lite underligt att kallvatten och värmeretur skulle sitta ihop, så det är ju skönt att det kanske är en stängd ventil där då.

Mvh Gustav

Gustav.S

  • Gäst
Gustav.S
SV: Nibe f1245 med FLM och frikyla - Är mitt system rätt kopplat?
« Svar #4 skrivet: 21 december 2015, 08:30:50 »
Från det jag kan utläsa av installatörshandböckerna verkar åtminstone shunten till kylan felkopplad. Enligt manualen ska 1 vara mot CP. Shunten visar blått så 1 och 2 är öppna. 1 borde vara där 3 är idag, 3 och 2 borde byta plats?

Mvh Gustav.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Hej

Okej, ventilen på bilden sitter mellan kallvatten in och retur från golvvärmen. Antar att ventilen är stängd då hatten är inskruvad... Kändes ju lite underligt att kallvatten och värmeretur skulle sitta ihop, så det är ju skönt att det kanske är en stängd ventil där då.

Mvh Gustav

I så fall är det påfyllningen av värmesystemet, och det brukar sitta såna ventiler till det. Du behöver använda den för att fylla på systemet till önskat tryck efter luftning och dylikt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Gustav.S

  • Gäst
Gustav.S
SV: Nibe f1245 med FLM och frikyla - Är mitt system rätt kopplat?
« Svar #6 skrivet: 21 december 2015, 18:16:16 »
Hej

Okej, då förstår jag!

Vad tror du/ni om shunten för kylan? Vet inte om det ska vara trycklöst heller? (0 bar enligt manometern vid tryckkärl)

Mvh Gustav

Utloggad Gustav.S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen (nu har jag reggat mig!!)

Edit: insåg nu att felmeddelandet berodde på att jag orsakat elavbrott när jag skulle montera upp en lampa :)

Såg nu att pumpen vid flera tillfällen har gett felkod:
"Kom.Fel PCA Accessory (79)"

Håller på och loggar pumpen nu.

Mvh
Gustav.S
« Senast ändrad: 22 december 2015, 09:27:48 av Gustav.S »

Utloggad Gustav.S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bump!! Hjälp!! :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Trycket på kalla sidan skall vara ca 0.5 bar, det skall trycksättas med Pumpen som man fyller systemet med.
Vet du om det läckt ut KB-vätska, eller är det en amatör som installerat, så det aldrig blev fyllt och avluftat ordentligt?
På din ritning har du 2, 2 och 3 på shunten, svårt att uttala sig då.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gustav.S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Vad jag vet är det en firma som har gjort jobbet (sen om de vetat vad de gjort är en annan sak). Det var dock före min tid. Nu när jag tittar så ser jag att ena muttern till shunten har gått av och det verkar ha läckt lite KB från den (grön fläck efter KB ovanpå pumpen, under shunten). Jag skulle kanske ta hit en firma och byta muttern och fylla systemet. Kan det skada pumpen att köra med för lågt tryck på KB? Vilken funktion tror du ventilen som sitter vid frikylan har? Vill inte gärna att KB ska cirkulera i rören till frikylan som ej används...

På bilden är siffran högst upp en tvåa, längst ner en trea och till vänster en etta.

Tack för svaret :)

Mvh Gustav

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ventilen (på returen från fläktkylaren) är nog en avstängning som man kan stänga om man vill det när det inte finns kylbehov?
Eller när man skall göra service.
Jag har en ventil på båda avsticken (som du har till FLM:en) för att kunna stänga av om jag vill det.
Shuntar är jag värdelös på, så den vill jag inte uttala mig om.

Cirkpumpen kan i vissa fall ta skada om trycket är för lågt (Om man får undertryck på sugsida pumpen kan det börja kavitera i pumphuset.), men främst om nivån blir för låg så att den börjar pumpa luft.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gustav.S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen

Ser att det droppar lite från muttern på shunten... Tror du att jag kan stängda ventilen utan att något blir tokigt?

Shunten har 1 och 2 öppet nu och när den får ström så har den 1 och 3 öppet. Har svårt att uttala mig om nivån på KB men det låter ju inte bra att pumpen ev kan gå torr.

En annan sak jag reagerar på är att det inte verkar finnas något sätt att fylla på KB?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om du ser till att cirkpumpen för frikyla inte kan starta så skall du kunna stänga av ventilen nednaför shunten i din ritning, men det lär kunna rinna brine ändå eftersom du bara kan stänga på ena sidan.
Du kan ju prova dra igen kopplingen även om du har flöde där, det är ju redan trycklöst.

fyllningav brine skall normalt göras på ett påfyllnadskoppel som skall sitta på KB-kretsen någonstans, inisolerat, så det kan vara svårt att se var det är, men det skall finnas ett par påstick.
Kanske har de använt avsticken för FLM som påfyllnadskoppel?
Där borde du i alla fall kunna koppla på en slang och fylla KB med tryck på något sätt.

Shuntar är jag som sagt värdelös på, men så vitt jag kan se så är:
1 till 3 = frikyla aktiv.
1 till 2 = frikyla avstängd
I styrningen brukar man kunna välja om "spänning på" skall vara kyla eller icke kyla.

Vi har tidigare diskuterat för och nackdelar med de plastkärl som de flesta värmepumpstillverkare levererar med sina värmepumpar, här ser vi ett tydligt exempel på när det hade varit bra med en synlig KB-nivå, och ett enkelt sätt att fylla Brine i systemet.
« Senast ändrad: 23 december 2015, 07:19:36 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Om plast kärlet sitter på högsta nivån är det ju en bra lösning men det gör det inte alla gånger och framförallt inte om det är frikyla inkopplat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!