Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Hur stor deltaT har du över din värmepump? Enbart ni som saknar arbetstank skall svara. (Framledningstemp - Returledningstemp = DeltaT)

2-4 grader
4 (10%)
5-6 grader
10 (25%)
7-8 grader
24 (60%)
9-10 grader
2 (5%)
11-12 Grader
0 (0%)
13-14 grader
0 (0%)
15-16 grader
0 (0%)
17-18 grader
0 (0%)
19-20 grader
0 (0%)

Antal personer som röstat: 35

Författare Ämne: Hur stor DeltaT har du över din värmepump?  (läst 7693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stor DeltaT har du över din värmepump?
« Svar #15 skrivet: 12 juni 2016, 06:14:14 »
Det är ingen som ljuger för dig Rikard.   Självfallet upphör inte ett radiator system att vara det det varit i 50 Ã¥r för att nÃ¥gon installerar en vp.    Fungerar det ?   Ja   fungerar det bra ?  Det är det som är frÃ¥gan.

Hur stor var din hysteres?   Jag undrar utan sarkasm för jag kommer inte ihÃ¥g vad Lexus kom fram till.

Jag vet flera anläggningar med upptill 17 i hysteres  help

Allvarligt talat så kan jag inte svara på det, den blir ju vad den blir utifrån de inställningar jag gjort i styren och den mängd vatten som finns att arbeta med.
Vid DUT ligger ärvärdet smack på börvärdet hela tiden, Hysteres 0.
Sen vÃ¥r när det är gränsfall att det behövs nÃ¥gon värme kanske den är som mest 7-8 grader.  dontknow
En sak är säker, det finns oerhört många värmepumpar där ute, som sitter i system med för hög kurva och 100% termostater aktiva som stoppar på hyrsteres hela tiden, med extremt slitage på kompressorn som resultat.
Men det är klart, det är ju inte att bry sig om, för termostater mÃ¥ste ju finnas och vara aktiva.  help
« Senast ändrad: 12 juni 2016, 06:17:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Annn

  • Gäst
Annn
SV: Hur stor DeltaT har du över din värmepump?
« Svar #16 skrivet: 12 juni 2016, 07:40:19 »
Många har ju bypass som går åt fel håll dvs kortsluter.
SÃ¥ dÃ¥ fÃ¥r de ändÃ¥ 8C.  Till papperskorgen?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur stor DeltaT har du över din värmepump?
« Svar #17 skrivet: 12 juni 2016, 07:49:46 »
Denna omröstning visar ingenting.  Ett radiator system förblir det det byggdes som oavsett om en ivt eller daikin maskin installeras.

Jag installeradebatterar en LVVP med inverter i ett äldre  ved eldat system.  Det gick inte att fÃ¥ maskinen som hade en min effekt pÃ¥ under 2 kw att gÃ¥ i mer än 10 min typ.  Det blev ingen
vidare värme i huset.    En tank löste detta och maskinen gÃ¥r perfekt.   Nu var detta extremfallet   men samtidigt det bästa fallet...de flesta ser inte hysteres eller hur.

Och deras maskiner går dåligt varje sekund de går

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Hur stor DeltaT har du över din värmepump?
« Svar #18 skrivet: 12 juni 2016, 20:58:03 »
Bryter efter varmvattenkörning Sc:,Låter som du har fått luft i slingan.Kolla när den gör varmvatten hur mycket ÄR-värdet ökar i förhållande till BÖR-värdet om det stämmer mot inställt värde på hysteres.
Alltså den gör vv-körningen som den ska, med ett delta på 5-6 om jag minns rätt, bryter på pressostat. Det är efter vv körningen om pumpen fortsätter på en värmekörning den bryter, jag har tolkat det så att tempgivarna inte reagear tillräckligt snabbt.
« Senast ändrad: 13 juni 2016, 10:47:48 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stor DeltaT har du över din värmepump?
« Svar #19 skrivet: 12 juni 2016, 23:48:16 »
Denna omröstning visar ingenting.  Ett radiator system förblir det det byggdes som oavsett om en ivt eller daikin maskin installeras.

Jag installeradebatterar en LVVP med inverter i ett äldre  ved eldat system.  Det gick inte att fÃ¥ maskinen som hade en min effekt pÃ¥ under 2 kw att gÃ¥ i mer än 10 min typ.  Det blev ingen
vidare värme i huset.    En tank löste detta och maskinen gÃ¥r perfekt.   Nu var detta extremfallet   men samtidigt det bästa fallet...de flesta ser inte hysteres eller hur.

Och deras maskiner går dåligt varje sekund de går

En tank löser garanterat inte problemet med en värmepump som löser på hysteres eller HP-pressostat när den går på min effekt, 2 kW i detta fall, det är rent struntprat.
Eller ett resultat av totalt feljusterad styrdator (hög kurva och strypande termostater = nollflöde)
Men visst, sÃ¥ säljer man en tank.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur stor DeltaT har du över din värmepump?
« Svar #20 skrivet: 13 juni 2016, 09:31:25 »
Rikard   självfallet har jag prövat alla styr inställningar jag kan komma pÃ¥...ihop med tekniker frÃ¥n VP tillverkaren....innan jag tar beslutet att lösa detta med tank

Termostaterna stänger inte bort allt flöde här   1 rörs vettu.  Ett hemsnickrat radiatordystem som gÃ¥r väldigt trögt.

LÃ¥t mig frÃ¥ga dig....Varför fungerar det sÃ¥ fort jag monterat tanken  dontknow   Eller avvisar du kategoriskt allt jag säger för att jag ljuger ?



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stor DeltaT har du över din värmepump?
« Svar #21 skrivet: 13 juni 2016, 13:53:50 »
Att använda uttrycket struntprat var fel av mig, men låt mig omformulera mig på ett bättre sätt.

Att flödet skulle vara så lågt, även i ett ettrörs system att det inte kan distribuera 2 kW låter som en saga i mina ögon.
Jag skulle letat efter andra fel, igensatta filter, defekt cirkpump eller vad som nu kan störa flödet så till den milda grad att en värmepump inte fungerar.
Det skulle t.om kunna vara sÃ¥ att det var felkopplat sÃ¥ att tvÃ¥ cirkpumpar arbetade mot varann när värmepumpen startade, och att det blev rätt sedan tanken installerats.  dontknow

Tanken i en sådan anläggning garanterar flöde över kondensorn, visst, men den garanterar inte hysteresen om radiatorsystemet kräver skyhög framledningstemp för att hålla huset varmt.
Kan du förklara vad i styret som gjorde att värmepumpen bara gick i 10 minuter, var det gradminuter eller hysteres, eller HP-pressostat eller? Och vad var de i så fall inställda på?
Kanske måste man öka hysteresen från 4 grader i ett system som är byggt för 20 graders deltaT för att det skall fungera...
Nej, jag kan faktiskt inte tänka mig att tanken löser grundproblemet, men visst, du kan få lite längre gångtider innan regleringen säger ifrån.
Felet/problemet finns dock någon annanstans.
Oooo vad jag skulle velat vara där...  tummenupp
« Senast ändrad: 13 juni 2016, 14:14:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Mikael Jansson

  • Gäst
Mikael Jansson
SV: Hur stor DeltaT har du över din värmepump?
« Svar #22 skrivet: 13 juni 2016, 14:38:25 »
5-6 grader.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur stor DeltaT har du över din värmepump?
« Svar #23 skrivet: 13 juni 2016, 19:51:54 »
Maskinen blev nöjd  men det blev inte farbrorn som bodde där.

Detta är ett hembyggt vedsystem byggt för sÃ¥ lÃ¥ga flöden som möjligt för att fÃ¥ nÃ¥got som du brukar avvisa   skiktning i tanken  :)

Det gÃ¥r sÃ¥ sjukt lÃ¥ngsamt i systemet att efter 20 min sÃ¥ har det kommit till den näst sista raddens men inte den sista som är 2m bredvid  :)

Jag löste det med UVL kopplad vitocell 200 l tank.   Men vi kan säga att jag 4 rörs   Ã¶hhhh  det har jag ju hittat pÃ¥ själv ja  ::)   
Jag gjorde endast en nibe 3 rörs koppling och rörde inte en enda sak mer   har inte hört ett pip sedan dess tummenupp

Men du e välkommen...jag river tanken direkt o kopplar om det som det var...löser du det med knapptryck sÃ¥ fÃ¥r du tillbaka degen för flyget samt att jag bjuder pÃ¥ flyget hem  :)


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stor DeltaT har du över din värmepump?
« Svar #24 skrivet: 14 juni 2016, 06:17:16 »
Om det redan fanns en tank där, varför skulle du in med en till?
Att öka flödet i ett sånt system borde väl vara enklare än att sätta in en tank, och billigare.
Däremot, om värmepumpen är en inverter så behövs ju antingen tank eller bypass som kan separera flödena för att ge en bra flödesbild oavsett uteffekt, så något kanske behövde göras hur som helst.

Dessutom, att lämna ett system med så låga flöden innebär att behovet av framledningstemp blir hög, det kanske inte är ett problem så länge deltaT som avspeglas är mindre än typ 8 grader, men när man närmar sig DUT och deltaT som avspeglas kanske är 25 grader, så får ju värmepumpen göra upp till ca 15 grader varmare vatten än den skulle gjort om du istället ökat flödet (i den mån det är möjligt).
Snacka om HYSTERES!!!

Och det är ju egentligen här vi ser skillnaderna på tank/inte tank VS låga flöden/höga flöden.
Med tank får man sämre COP vid DUT för att man måste göra onödigt varmt vatten. (60/40 avspeglat kräver 60/50 över kondensorn, med högre flöde så skulle 55/45 räcka för att hålla huset varmt)
Utan tank för man lite sämre COP när låg effekt avspeglas, större översvängningar i slutet av driftscykeln.

Summa summarum så skiljer det inte så mycket, att öka flödet så mycket som möjligt (inte för mycket) är därför alltid en god ide.
Sen kan en tank på marginalen ytterligare förbättra COP i de flesta fallen.
Tanken ersätter inte övrig optimering, den kompletterar det, men jag är orolig att många tankanhängare mer eller mindre struntar i den övriga optimeringen, i vart fall de installatörer som inte engagerar sig i tekniken med värmepump och vad de kräver för att gå så bra och effektivt som möjligt.
« Senast ändrad: 14 juni 2016, 07:06:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur stor DeltaT har du över din värmepump?
« Svar #25 skrivet: 14 juni 2016, 13:08:04 »
Kanske ville inte kunden ha kvar sin gamla fartygsplÃ¥t hembygda 1800 l tank   :)

Hur enkelt är det att öka flödet när en 25 1-6 med full fart över nuvarande tank som har typ 0 i tryckfall  fortsatt ger oss ett sjukt lÃ¥gt flöde ?

Jag kunde ju jackat pÃ¥ 2 serielopplade 30 1-12  sÃ¥ det visslar i 15 prippen ::)

Hade det varit bäst att konvertera alltihop ?   Japp  men denna gubbe skulle dött innan den investeringen var i hamn o det tyckte jag verkade oskäligt.

Tanken är som tidigare sagts...en möjliggörare  inget annat  :)   värd sin vikt i guld  tummenupp

Här blir det ingen hysteres brytning som hemma hos dig  ;)  du vet 7 i hysteres var thermias larmgräns förr  ::)

Gör vi onödigt varm temp ?   Nä  vi gör den temp som krävs i huset och ytterligare max 1 grad....inverter taggar ju ned du vet  :)
« Senast ändrad: 14 juni 2016, 13:21:04 av ORAKLET »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stor DeltaT har du över din värmepump?
« Svar #26 skrivet: 14 juni 2016, 14:49:19 »
Varför svara du inte på frågan om varför värmepumpen stannade efter 10 minuter?
Nu behöver jag ju inte felsöka en anläggning du redan åtgärdat, men ett 15 mm kopparrör ger vid 10 graders DeltaT (150 Pa/m) ca 1 570W effekt.
Fanns bara en slinga i hela huset så förstår jag att den kan bli problem, men 2 -4 enrörsslingor är det normala och då borde man kunna distribuera 3150 till 6300 W med 10 graders deltaT.
2 kW uteffekt på värmepumpen borde inte ge korta gångtider om det inte är nåt i styren som är tokigt inställt.
Men visst, är det ett hus med 2 stycken 15 mm enrörsslingor och en 10 kW värmepump så behövs en tank eller en bypass för att få rätt deltaT över kondensorn vid max uteffekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hur stor DeltaT har du över din värmepump?
« Svar #27 skrivet: 14 juni 2016, 15:08:37 »
Med lite flyt hamnar ni pÃ¥ samma servicehus när den dagen kommer  tummenupp
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur stor DeltaT har du över din värmepump?
« Svar #28 skrivet: 14 juni 2016, 15:50:46 »
Varför svara du inte på frågan om varför värmepumpen stannade efter 10 minuter?
Nu behöver jag ju inte felsöka en anläggning du redan åtgärdat, men ett 15 mm kopparrör ger vid 10 graders DeltaT (150 Pa/m) ca 1 570W effekt.
Fanns bara en slinga i hela huset så förstår jag att den kan bli problem, men 2 -4 enrörsslingor är det normala och då borde man kunna distribuera 3150 till 6300 W med 10 graders deltaT.
2 kW uteffekt på värmepumpen borde inte ge korta gångtider om det inte är nåt i styren som är tokigt inställt.
Men visst, är det ett hus med 2 stycken 15 mm enrörsslingor och en 10 kW värmepump så behövs en tank eller en bypass för att få rätt deltaT över kondensorn vid max uteffekt.

Det gjorde jag ju   läs.    Maskinen  startar   klappar pÃ¥ sÃ¥ mkt effekt den kan sÃ¥ som den ska...den klarar inte att ta bort effekt snabbt nog utan stänger av sig till slut pÃ¥ hysteres .   

Du snöar alltid in pÃ¥ en specifik anläggning...tänk större  tummenupp

Dina tryckfalls beräkningar har du ju plankarta frÃ¥n CC   eller hur  ;) ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stor DeltaT har du över din värmepump?
« Svar #29 skrivet: 14 juni 2016, 16:05:06 »
Nja, först skrev du att den gick max 10 minuter innan den stannade, trots att den varvat ned till 2 kW effekt.
Efter det har du bara nämnt hysteres i samband med min anläggning så vitt jag kan se, men då vet vi i alla fall att den inte gick med 2 kW effekt...

Om cocacola har skrivit manualen för kopparör som finns på coppar.com så har jag plankat det rakt av.
Jag hoppas och tror att den är framtagen för att användas av både lekmän och proffs.
Fast proffsen här i forumet verkar ju inte riktigt hålla med om att flöden under 1 m/s och 150 Pa är helt riskfria...

Du gör det svårt att inte snöa in på en anläggning när du kommer med det mer extrema examplet efter det andra för att bevisa din tes att arbetstanken är nödvändig.
Det enda jag försöker hitta svar på är HUR extrem anläggningen var, och om en tank på något sätt kan se till att det fungerar, men av någon anledning är du inte behjälplig med att ge sådan info så att det går ens diskutera frågan.
Synd.
« Senast ändrad: 14 juni 2016, 16:07:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!