Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Matning till pannrum löser ut.  (läst 2358 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad altherma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Matning till pannrum löser ut.
« skrivet: 04 december 2016, 13:42:40 »
Har fått problem med att säkringen till pannrummet löser ut, Hager 16A snabbsäkring.
Hänt tre gånger i natt, händer när det är kallare ute, -20 i natt. Hänt nån gång tidigare år men inte lika ofta som nu.
Verkar inte vara när vp kör full tillskottsvärme. Det sitter en undercentral i pannrummet också och där löser inte säkringarna ut.
Har provat byta 16A säkringen med en likadan från garaget men det hjälper inte.
Någon som har tips på vad som kan vara felet ?

Ska säkra upp huvudsäkringarna till 20A, det händer att en av dom går också. Hände för två dagar sen senast. Samma huvudsäkring ombesörjer garage och pannrum. Verkar lite galet, två största förbrukarna på samma säkring.

Tack på förhand !


Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3894
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Matning till pannrum löser ut.
« Svar #1 skrivet: 04 december 2016, 14:14:30 »
En av mina 20A huvudsäkringar löste ut för en mån sedan.

Jag har nu bytt till 25 A huvudsäkringar.

Att det kostar lite mer i fast avgift, tycker jag inte är jätteviktigt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Matning till pannrum löser ut.
« Svar #2 skrivet: 04 december 2016, 14:28:45 »
Har fått problem med att säkringen till pannrummet löser ut, Hager 16A snabbsäkring.
Hänt tre gånger i natt, händer när det är kallare ute, -20 i natt. Hänt nån gång tidigare år men inte lika ofta som nu.
Verkar inte vara när vp kör full tillskottsvärme. Det sitter en undercentral i pannrummet också och där löser inte säkringarna ut.
Har provat byta 16A säkringen med en likadan från garaget men det hjälper inte.
Någon som har tips på vad som kan vara felet ?

Ska säkra upp huvudsäkringarna till 20A, det händer att en av dom går också. Hände för två dagar sen senast. Samma huvudsäkring ombesörjer garage och pannrum. Verkar lite galet, två största förbrukarna på samma säkring.

Tack på förhand !

Du har nog mera belastning än du vet på säkringen, ta dit en elektriker och gruppera om så att belastningen minskar per säkring
Vid -20 °C utetemp och arbetsvecka så blir det inte en lugn stund...
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Matning till pannrum löser ut.
« Svar #3 skrivet: 04 december 2016, 14:59:30 »
Samma huvudsäkring ombesörjer garage och pannrum. Verkar lite galet, två största förbrukarna på samma säkring.

Vad har du för stor förbrukare i garaget?
Är det motor/kupe-värmare?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad altherma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Matning till pannrum löser ut.
« Svar #4 skrivet: 04 december 2016, 15:30:14 »
Vad har du för stor förbrukare i garaget?
Är det motor/kupe-värmare?
Ja det är elvärme, belysning och motor/kupevärmare som är förbrukarna. En elektriker ska komma och byta till 20A säkringar.

Men det stora bekymret som jag ser det är inte huvudsäkringarna. Det förstår jag varför den går ibland.
Problemet är mest varför snabbsäkringen (16 A) i elskåpet inne löser ut. Den matar bara pannrummet.
Då den löser ut så blir vp utan ström.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9672
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Matning till pannrum löser ut.
« Svar #5 skrivet: 04 december 2016, 16:06:55 »
Till värmepump ska det inte vara snabba säkringar (kar. B) utan istället tröga säkringar (kar. C). Porslinssäkringar håller för mer överlast än dvärgbrytare så på ett sätt är de bättre. Fråga elektrikern om varför det sitter snabba säkringar (hög förimpedans i elmatningen till fastigheten?) och om det kan ändras till tröga säkringar överallt där det gäller motorer av olika slag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Torbjörn Lindberg

  • Gäst
Torbjörn Lindberg
SV: Matning till pannrum löser ut.
« Svar #6 skrivet: 04 december 2016, 16:47:44 »
Jag skrev snabbsäkring men det jag menade är att det är en 16A Hager dvärgbrytare, av trög modell.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Matning till pannrum löser ut.
« Svar #7 skrivet: 04 december 2016, 19:07:45 »
Kanske nån värmekabel till kondenstråg eller kompressorn som har gått sönder?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Matning till pannrum löser ut.
« Svar #8 skrivet: 04 december 2016, 19:08:52 »
OK, nu är jag med.
Automatsäkring typ trög 16A till bara pannrummet (som bara matar din Daikin? ) löser ut.
Den är bytt men samma sak händer igen?
Som sagt är automatsäkringar lite känsligare än motsvarande porslinssäkringar.

Jag funderar på om du får nån kompressorstart då elpatron är aktiv eller nått liknande?
Typ kompressorn stoppar på hög retur eller låg utetemp, elpatron ligger i på fullt och returtemp sjunker eller utetemp stiger så startar kompressorn?
« Senast ändrad: 04 december 2016, 19:11:19 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad altherma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Matning till pannrum löser ut.
« Svar #9 skrivet: 04 december 2016, 19:25:30 »
Kanske nån värmekabel till kondenstråg eller kompressorn som har gått sönder?

Värmekabeln i kondenstråget är hel.

Utloggad altherma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Matning till pannrum löser ut.
« Svar #10 skrivet: 04 december 2016, 19:36:39 »



Ja det stämmer !
Den matar även reglercentralen till golvvärmen.
Fast i pannrummet sitter en till central (matas från den 16A) som löser ut.
Tycker att vp borde lösa ut på nåt larm om det är nåt fel i vp.
Ska kolla när det blir kallare exakt vad som händer när säkringen löser ut. Jag fÃ¥r höja värmen sÃ¥ kanske det gÃ¥r att stressa fram felet.  Sc:,h

« Senast ändrad: 04 december 2016, 19:38:42 av altherma »

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Matning till pannrum löser ut.
« Svar #11 skrivet: 05 december 2016, 17:54:31 »
Din signatur säger direktverkande el i garaget. Hur många element och vilken effekt ligger de på?

En tanke jag har är att det är två stycken som ligger på samma fas, men termostaterna är inställda så att det normalt sett bara är det ena som står för uppvärmningen. Först när det är så kallt att ett ensamt element inte klarar värmen så sjunker temperaturen i garaget så att även det andra går in, med överbelastning som resultat.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad altherma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Matning till pannrum löser ut.
« Svar #12 skrivet: 17 december 2016, 10:24:53 »
Nej garagets avsäkring klarar uppvärmningen. Den kunde lösa ut om jag körde t.ex vedklyv. Men nu har vi bytt husets huvudsäkringar till 20A, nu finns det mera marginal.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!