Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tömma expasionskärlet  (läst 1360 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
Tömma expasionskärlet
« skrivet: 03 december 2016, 14:56:49 »
Funderar på hur jag enklast tömmer expasionskärlet på vatten. Jag tror att blåsan är tom på luft och att kärlet är fullt med vatten. Går det att tömma på något sätt utan att stänga av anläggningen ? Om kärlet är trycklöst och fullt med vatten så kommer väl knappast något genom säkerhetsventilen. Kan en väg vara att stänga kranen som sitter precis ovanför kärlet och sedan lossa det och tömma ut vattnet ? Tackar på förhand för ev. tips.
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tömma expasionskärlet
« Svar #1 skrivet: 03 december 2016, 19:26:50 »
Förmodligen är blåsan trasig, men enklast är väl att trycka in lite luft via luftnippeln?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Tömma expasionskärlet
« Svar #2 skrivet: 03 december 2016, 23:47:27 »
Jo, jag försökte med det men det tog tvärstopp. Antar att det beror på att kärlet är helt fullt med vatten. Därför vill jag tömma kärlet för att försöka pumpa in lite luft.
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tömma expasionskärlet
« Svar #3 skrivet: 04 december 2016, 07:09:57 »
Det beror nog på att blåsan har torkat fast mot plåtburken. Är systemet någorlunda trycklöst så spelar det ingen större roll om det är vatten där eller inte. Det behövs inte så stort tryck för att få ut det.
Det verkar som att du behöver byta kärl.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tömma expasionskärlet
« Svar #4 skrivet: 04 december 2016, 08:16:32 »
skaffa ett nytt på förhand!
Får du luft i det med kompressor så river det oberoende sönder gummit och så får du göra om allt igen :)
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!