Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jula fläktkonvektor källarvärme?  (läst 4894 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
Jula fläktkonvektor källarvärme?
« skrivet: 02 november 2016, 17:37:35 »
Hur funkar det att ha en sån om man kopplar den direkt till "tanken" med varmvattnet och en egen cirkpump, för att tex kunna få värme i tvättstugan sommartid då radiatorerna är av?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jula fläktkonvektor källarvärme?
« Svar #1 skrivet: 02 november 2016, 18:42:11 »
Du får nog förklara bättre vad du menar med varmvattentanken, beskriv gärna din anläggning i din profil/signatur så blir det lättare att svara på frågor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Jula fläktkonvektor källarvärme?
« Svar #2 skrivet: 02 november 2016, 20:24:40 »
Jag har en CTC ecoel/ecoair, menar att man tar vattnet direkt från tanken på ecoel, som alltid är varmt och inte på radiatorslingan som är avstängd sommartid..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jula fläktkonvektor källarvärme?
« Svar #3 skrivet: 02 november 2016, 20:37:29 »
Det borde funka bra det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jula fläktkonvektor källarvärme?
« Svar #4 skrivet: 03 november 2016, 08:22:52 »
HÃ¥ller med.
Då menar jag påsticken som finns för eventuell extern värmekälla.
Då tar du vattnet från nedre delen av tanken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Jula fläktkonvektor källarvärme?
« Svar #5 skrivet: 03 november 2016, 09:53:39 »
Borde jag inte ta från övre delen, det vattnet som kommer tebax från konvektorn är väl kallare och ska tebax in i tankens kallare del?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jula fläktkonvektor källarvärme?
« Svar #6 skrivet: 03 november 2016, 10:09:04 »
Ja, det kanske inte har någon betydelse sommartid, men vintertid skulle det innebära att du använder "tappvarmvatten" för att värma den delen av huset, det är MYCKET dyrare att producera tappvarmvatten med värmepump än vattnet som finns i nedre delen av tanken.
Sommartid så "fullkondenserar" värmepumpen varje gång den startar, så då spelar det nog inte så stor roll, men vintertid kan det i värsta fall resultera i att elpatron hoppar in om du tar vatten från övre delen av tanken.
Finns det ens anslutningar till övre delen av tanken?

För att kunna ge ett mer exakt svar måste vi få veta exakt vilken panna och årsmodell du har.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jula fläktkonvektor källarvärme?
« Svar #7 skrivet: 03 november 2016, 11:20:51 »
Är det inte bättre att sätta ett T stycke på framledningen och en kulventil så man kan stänga cirk mot huset på sommaren när endast sommarvärme ska användas då kommer konvektorn få rimlig framledning hela tiden annars får den max temp på sommaren men den har kanske inbyggd termostat. Om det skulle vara ett alternativ så behövs ingen extra cirkpump heller men det kan ju vara en del av året då framledningen till huset kanske är för låg för att få ok temp i tvättstugan men sommartid bör det inte krävas mycket värme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jula fläktkonvektor källarvärme?
« Svar #8 skrivet: 03 november 2016, 13:04:59 »
Om man kunde koppla in sig på framledningen (Med kulventil enligt smurfen) och spärra shunten på 50% (så den aldrig tar från toppen av tanken) och samtidigt ställa in mintemp i nedre delen av tanken till 35 grader (eller så högt som krävs) så borde det kunna fungera.
Då skulle värmepumpen arbeta mot nedre delen av tanken för underhållsvärme, med hög COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jula fläktkonvektor källarvärme?
« Svar #9 skrivet: 03 november 2016, 13:13:58 »
Man bör kunna ställa en min framlednings temp i Ecoheat men spärra shunten ska inte behövas sommartid då lär effekten på vp räcka till bra ändå så den inte öppnar mot övre delen. Tempen i nedre panndelen kommer vara hög på sommaren när vp full kondenserar men övrig tid kommer den ju vara framledningen + max 5 grader. Tror man kan bestämma om vp ska full kondensera eller inte så räcker vv ändå så bör man kunna köra rätt temp i nedre delen av pannan kanske tom blir automatiskt om man ställer in min framlednings temp får nog kolla i manualen till Ecoheat hur man kan styra den.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Jula fläktkonvektor källarvärme?
« Svar #10 skrivet: 03 november 2016, 13:49:57 »
My bad, menade inte övre övre delen utan bara den övre inkopplingen på den undre tanken om man nu kan kalla det 2 tankar inuti ecoel. även om jag sätter en kulventil på framledningen så går inte cirkpumpen sommartid, endast nån gång för att motionera den. Min tvättstuga är i källaren så det är kallt sommartid, kör nu en elradiator som går 24/7-365 som jag tänkte slippa.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Jula fläktkonvektor källarvärme?
« Svar #11 skrivet: 03 november 2016, 14:05:22 »
Var iaf och köpte en idag på jula, sista dagen i dag som dom sålde dom för 3500kr, får se om det bara är skit eller inte.
Det som kan bli lite problem är att max intemp är 50grader, tar jag direkt från ecoel, kan det ju vara varmare än så. Nån som har nån ide?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jula fläktkonvektor källarvärme?
« Svar #12 skrivet: 03 november 2016, 14:57:20 »
My bad, menade inte övre övre delen utan bara den övre inkopplingen på den undre tanken om man nu kan kalla det 2 tankar inuti ecoel. även om jag sätter en kulventil på framledningen så går inte cirkpumpen sommartid, endast nån gång för att motionera den. Min tvättstuga är i källaren så det är kallt sommartid, kör nu en elradiator som går 24/7-365 som jag tänkte slippa.
Det är troligtvis nån inställning som ska ändras så din cp går hela tiden har du koll på hur gammal din Ecoel är ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jula fläktkonvektor källarvärme?
« Svar #13 skrivet: 03 november 2016, 15:10:26 »
Om du ändrar värdet husvärme från till ett högre värde kommer cp gå hela tiden samt ställer in en min framledning på lämpligt värde så ska det funka bra inställningarna när du i avancerat/inställningar/husparametrar. Vet inte om vv körningarna påverkas av dom inställningarna men får du dåligt med vv går det ju ändra inställningarna i så fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Jula fläktkonvektor källarvärme?
« Svar #14 skrivet: 03 november 2016, 15:52:04 »
Jo, det går nog, Fast jag tror att för att få 25 grader i tvättstugan så måste man nog ha ganska hög min framledning, ska kolla vad man kan sätta som max på min framledning.. :-)
Ecoel är ca 9år gammal.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!