Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värmeinställning och vattenavstängning  (läst 6007 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad travalis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
värmeinställning och vattenavstängning
« skrivet: 24 november 2005, 20:20:30 »
Hej ! Jag har en ny installerad nibe 1130 och jag vill veta hur man ställer in pumpen för sommarmånaderna ,  när man vill ha på värme på elementen i källaren , annars blir det för rå och fuktig luft. Sommarinställningen för pumpen är ju att den endast fixar varmvatten. Jag undrar också över om man ska tänka på något speciellt när man stänger av vattnet i huset , ska renovera badrummet. Ska man stänga av något på pumpen.
Tacksam för svar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: värmeinställning och vattenavstängning
« Svar #1 skrivet: 25 november 2005, 13:54:05 »
Hej ! Jag har en ny installerad nibe 1130 och jag vill veta hur man ställer in pumpen för sommarmånaderna ,  när man vill ha på värme på elementen i källaren , annars blir det för rå och fuktig luft. Sommarinställningen för pumpen är ju att den endast fixar varmvatten. Jag undrar också över om man ska tänka på något speciellt när man stänger av vattnet i huset , ska renovera badrummet. Ska man stänga av något på pumpen.
Tacksam för svar.

Jag tror att VP:n stänger av radiatorvärmen vid 17 grader, men du kan alltid lura den genom att tillfälligt kalibrera om utegivaren (menu 15). Problemet är väl sen att din VP då kommer att jobba med väldigt liten vattenvolym om du bara ska ha värme på i källaren.

Ett alternativ är att ha en luftavfuktare i tvättstugan, eller sätta dit en extra pax-fläkt som får gå hela sommaren.

Jag tror inte du behöver göra nått speciellt om du bara stänger av vattnet, så länge du inte tömmer radiatorsystemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: värmeinställning och vattenavstängning
« Svar #2 skrivet: 25 november 2005, 13:59:19 »
Hmmm...

Läste i Nibes manual att i sommarläge blockeras bÃ¥de radiatorvärme OCH cirkulationspump  :(.

Det är synd att pumparna inte konstruerats för "frigång" (egetuppfunnet ord) i radiatorkretsen så att cirkpumpen går oavbrutet.
Då skulle varma heta söderrum jämnas ut litegrann mot källarutrymmen alldeles automatiskt.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: värmeinställning och vattenavstängning
« Svar #3 skrivet: 25 november 2005, 15:35:39 »
Jag kör med "vinterläge" året om. För att slippa VP starter för rumsvärme under sommaren vrider jag ner min rumsgivare till minimum.

Resultatet blir att varma rum värmer kall rum (och kalla rum kyler varma rum).
Vi har iofs golvvärme och där fungerar iaf värmeflyttningen över förväntan. Solvarma golv i trä värmer kalla klinkergolv i norrläge. Med radiatorer vet jag inte om resultatet blir lika bra.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: värmeinställning och vattenavstängning
« Svar #4 skrivet: 25 november 2005, 16:14:21 »
Smart tips!
Sen har du säkert rätt i att vaniga radiatorer får för liten delta-temp för att det skall bli någon stor utjämningseffekt.

Angående rumsgivare, hur funkar den?
Just köpt ut en 1230 pump via bekant som är rörinstallatör (införstådd med att jag tänker göra inst själv), och han bara undrade vad jag skulle med en RG10 för. "Den ställer bara till problem" sa han. Förmodligen för att han haft intrimningsproblem någonstans ;)
« Senast ändrad: 25 november 2005, 16:18:01 av maha6305 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: värmeinställning och vattenavstängning
« Svar #5 skrivet: 25 november 2005, 17:52:30 »
Smart tips!
Sen har du säkert rätt i att vaniga radiatorer får för liten delta-temp för att det skall bli någon stor utjämningseffekt.

Angående rumsgivare, hur funkar den?
Just köpt ut en 1230 pump via bekant som är rörinstallatör (införstådd med att jag tänker göra inst själv), och han bara undrade vad jag skulle med en RG10 för. "Den ställer bara till problem" sa han. Förmodligen för att han haft intrimningsproblem någonstans ;)

Jag har svårt att tro att rumsgivaren ställer till problem. Är man bara lite haj på hur man trimmar in VP:n med rumsgivaren så är det inga problem. Öka VB diff VP några grader eftersom rumsgivaren gör att börvärdet kan hoppa upp och ner, öka även TS-gradmin av samma orsak.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: värmeinställning och vattenavstängning
« Svar #6 skrivet: 26 november 2005, 18:21:21 »
Nästan 100% av rörisarna avråder från rumsgivare. (av den anledningen att dom kan få problem, med dig som rnger och ber om råd)
Råden får du här istället jag lovar!

Du tjänar igen den på besparingen dessutom får du jämnare temp vid tex vind väderomslag och solinstrålning. Även nu till jul då du har huset fullt, bromsar den pumpen annars blir det bastu!

Den är idiotenkel att ställa in!!!!! Först kör du nÃ¥n mÃ¥nad vintertid utan rumsgivare,  sÃ¥ du hittar hyfsat rätt kurva pÃ¥ utegivaren!
Sen är det bara att starta rumsgivaren, sen är det svåra klart!

jag lovar dyrt och heligt att sÃ¥ "enkelt" är det  8)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: värmeinställning och vattenavstängning
« Svar #7 skrivet: 01 december 2005, 20:36:19 »

Jag har svårt att tro att rumsgivaren ställer till problem. Är man bara lite haj på hur man trimmar in VP:n med rumsgivaren så är det inga problem. Öka VB diff VP några grader eftersom rumsgivaren gör att börvärdet kan hoppa upp och ner, öka även TS-gradmin av samma orsak.
Har en sån, ock ser saken du nämner: den hoppar upp ock ner (1/2 grad). Jag reglerar med 3 grader... är det ok, eller ska man sätta till kanske 2?
Hvad menar du med: Öka VB diff VP några grader ?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: värmeinställning och vattenavstängning
« Svar #8 skrivet: 02 december 2005, 08:32:55 »
Har en sån, ock ser saken du nämner: den hoppar upp ock ner (1/2 grad). Jag reglerar med 3 grader... är det ok, eller ska man sätta till kanske 2?
Hvad menar du med: Öka VB diff VP några grader ?

Menu 10.
VB diff VP är maxskillnaden mellan börvärde och ärvärde som VP tillåter innan den går in och tvångsstyr värmepumpen. Om ärvärde överstiger börvärdet med detta värde nollas grad-min och VP stoppas. Om ärvärde understiger börvärde med detta värde ställs grad-min på VP-gradmin och VP startas. Om detta inträfffar nån enstaka gång är det inte så farligt men detta värde ska inte styra värmepumpen.

Rum-komp på 3 är helt OK om du tycker att innetempen är någorlunda stabil.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: värmeinställning och vattenavstängning
« Svar #9 skrivet: 02 december 2005, 09:04:51 »
Menu 10.
VB diff VP är maxskillnaden mellan börvärde och ärvärde som VP tillåter innan den går in och tvångsstyr värmepumpen. Om ärvärde överstiger börvärdet med detta värde nollas grad-min och VP stoppas. Om ärvärde understiger börvärde med detta värde ställs grad-min på VP-gradmin och VP startas. Om detta inträfffar nån enstaka gång är det inte så farligt men detta värde ska inte styra värmepumpen.

Kommer aldrig så långt... den går sagta upp till +2 till 3 över börvärde sän går den bara inte längre.. ock sen räcknar den långsamt ner GM
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: värmeinställning och vattenavstängning
« Svar #10 skrivet: 02 december 2005, 10:55:39 »
Menu 10.
VB diff VP är maxskillnaden mellan börvärde och ärvärde som VP tillåter innan den går in och tvångsstyr värmepumpen. Om ärvärde överstiger börvärdet med detta värde nollas grad-min och VP stoppas. Om ärvärde understiger börvärde med detta värde ställs grad-min på VP-gradmin och VP startas. Om detta inträfffar nån enstaka gång är det inte så farligt men detta värde ska inte styra värmepumpen.

Kommer aldrig så långt... den går sagta upp till +2 till 3 över börvärde sän går den bara inte längre.. ock sen räcknar den långsamt ner GM

Nej, då behöver du inte röra denna inställning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!