Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Växelventil som plötsligt spelar maracas och grÃ¥ter en smula.  (läst 5463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Hej igen!

Det var ett tag sedan jag skrev något här, men vår pump har tuffat på utan att göra något vidare väsen av sig...tills nu. Plötsligt började den låta väldigt konstigt och jag såg på displayen att det stod "Hög retur". Jag testade att bryta strömmen och slå på den igen men det blev ingen skillnad. Sen noterade jag att det inte fanns något tryck alls i radiatorsystemet så jag toppade upp det till ca 0,7 BAR men ljudet förändrades inte. Jag öppnade fronten och kunde direkt härleda missljudet till växelventilen, den låter som om det satt en liten gubbe i den och spelade maracas relativt taktfast. Jag ser också att den gråter lite och så har den nog gjort ett tag med tanke på hur rostig cirkulationspumpen som sitter rakt under har blivit.

Jag testade att styra växelventilen manuellt via servicemenyn och då fick jag den först att tystna, men när jag sen ändrade tillbaka återvände även ljudet. Ett nytt försök med manuell manövrering gav inte samma resultat som första eftersom ljudet inte tystnade.

Pumpen installerades för knappt ett Ã¥r sedan sÃ¥ jag ska givetvis ringa Thermia imorgon, men jag undrar nu ifall det är skadligt att lÃ¥ta pumpen arbeta när växelventilen beter sig sÃ¥ här? Vi vill ju inte vara utan varmvatten!  :o
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Låter som att gränsläget för växelventilen inte funkar.
Det innebär att vridmotorn kuggar över när det tar stopp.
Eftersom hela växelventilen i vilket fall bör bytas helt så kan du ha det så här tills service anländer.
Förr eller senare kommer motordelen paja helt och då kommer den inte kunna växla mellan varmvatten och värmedrift.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Tack för svaret Carl, då får den knacka på. Jag har stängt av värmeproduktionen och kör endast VV nu, vet inte om det har någon betydelse dock.

Det här att den läcker...är det någon risk att det kan börja spruta vatten på allvar?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag tror inte den börjar läcka väldigt kraftigt men jag skulle byta den snarast ändå.
Och passa på att byta under sommaren innan den behöver böja växla igen.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Jag ska givetvis ringa Thermia redan imorgon...det låter illa om ventilen och det känns som att den är ganska varm. Ventilen har jobbat hela sommaren eftersom jag har kört värme, det har ju varit en kall sommar och jag har behövt ha lite värme i källaren för att det inte ska bli för svalt. Vi tillbringar ganska mycket tid i gillestugan och så fort jag testade att stänga av värmeproduktionen kändes det rått.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Ska man acceptera att det ser ut så här när pumpen inte ens är ett år gammal?



Hur kommer det dÃ¥ se ut när garantin gÃ¥r ut om nÃ¥gra Ã¥r?  Sc:,h

Möjligen är det den läckande växelventilen som droppat vatten på cirkulationspumpen...i så fall måste ventilen ha läckt länge.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det ser ju inte vakert ut, men det påverkar kanske inte funktionen så mycket.
Du kan ju alltid påpeka detta eftersom hela grejen bör gå på garantin.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Jag ska absolut påpeka förfallet på cirk.pumpen när jag kontaktar återförsäljaren. Hade detta varit en bil så hade man aldrig accepterat att ett fel orsakat så mycket ytkorrosion på en annan enhet, man hade krävt att även den skulle bytas.

Återkommer när jag pratat med ÅF.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Korrosionen ser ut att kunna bero pÃ¥ kondens, inte läckage  Sc:,h
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Denna cirk.pump sitter rakt under växelventilen som ju konstaterat läcker. Jag har också noterat att den metallplatta som vattenberedaren står på är mycket rostig på samma sida som ventilen och pumpen sitter. Det är spår av rostigt vatten lite här och var.

Jag måste säga att jag trodde att det skulle vara lite bättre kvalité på en så här pass dyr apparat. Inte trodde jag att flera komponenter skulle gå sönder/rosta inom ett år! Om detta får fortgå utan åtgärd kommer ju mycket vara bortrostat när garantin går ut.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Nu har jag pratat med min lokala ÅF och det kommer en servicetekniker hit på onsdag. Jag tror att jag har LK 525 som jag har läst verkar vara den ventil man "ska", åtminstone sa teknikern att det verkar vara en sådan efter min beskrivning. En bildgoogling tycks också bekräfta detta.

Jag beskrev hur cirk.pumpen såg ut och han sa att de brukar vara ganska rostiga eftersom de är svåra att kondensisolera. Den hanterar ju brinevätskan och då blir det lätt kondens lite beroende på i vilken miljö pumpen står. Det må vara hänt att de är svåra att isolera...men då måste ju ytskiktet på själva pumpen göras om så att den kan hantera tuffa miljöer.

Hur ser era brine-cirk.pumpar ut, ni som också har Diplomat 8?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
Pumphuset är ganska rostigt (efter drygt tre år), kanske beroende på att man har snålat på isoleringen och sträckt den så mycket att en skarv har gått upp i limningen (annars hade jag inte kunnat se rosten). Motordelen däremot ser helt ny och fräsch ut, liksom fästskruvarna. Där har man också snålat, motorn sitter med två skruvar, två skruvfästen är tomma. Men det tycks ändå vara tätt.
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Motordelen, är det den svarta plastprylen vid sidan om?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
Nä, motorn finns i den ljusa kåpan som på min pump är i nyskick, blank och snygg, på din översållad av korrosionsangrepp som inte borde finnas. Plastburken innehåller elkoppling och elektronik.
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Lite som jag trodde då...min elektronikdel ser OK ut på utsidan, hur den ser ut på insidan är ju svårare att veta. Vilken del är pumphuset (som hos dig är rostigt claesc)? Är det den bit som hålls fast av de galet rostiga skruvarna som syns i min bild? Bildgooglar men på Grundfos UPS 25-70 så verkar dessa nuförtiden vara rödlackerade...kanske har Grundfos insett att de silvriga var lite för känsliga för fukt...

Min andra cirk.pump ser dock helt ny ut, men så sitter den ju mycket högre upp och hanterar väl inte så kall vätska att det bildas kondens på den heller.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!