Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Synglas thermia villa  (läst 2796 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad galaxen8

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tingsryd
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Synglas thermia villa
« skrivet: 11 februari 2010, 11:58:22 »
Min Thermia Villa pump ifrån 2000 har börjat att låta illa ifrån kompressorn samt avge vibrationer. Ljudet ändrar sej om jag ändrar varvtal på cirkulationspumpen. Vid uppstart så skummar det i synglaset i ca: 1 min för att sedan övergå till helt klart utan några bubblor. Nu till min fråga! Ska det inte finnas en liten "pigg" mitt i synglaset? Jag har nämligen ingen sådan, på min fars Villa pump ifrån -01 så finns en sådan. Kan det vara olika modeller på synglasen eller har "piggen" lossnat och ligger och blockerar expantionsventilen? Har provat att justera på expantionsventilen för att se om ljudet ändrar sig. Och det gör det men utan någon stor hörbar skillnad. Finns det någon kunnig (det vet jag att det finns) som vet om det ska vara en pigg i synglaset på min pump?

Mvh Mathias.
Hus byggt 1955. 108+65m2+ källare.
Thermia Villa 75. 150m borrdjup.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Synglas thermia villa
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2010, 13:16:58 »
Hej
Piggen i synglaset är en fuktindikator. Skall vara grön om det är torrt och ändrar färg vid fukt. Det finns olika synglas med och utan pigg så du har med säkerhet inga problem.

Dessutom är det helt ok att det skummar vid uppstart och sedan är klart när det bara finns vätska.
Om ljudet verkar komma från cirkpump så kan mycket väl ett lager ha gått i den.

//AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad galaxen8

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tingsryd
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Synglas thermia villa
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2010, 13:43:50 »
Tack för ditt svar! Då kan jag utesluta det. Ljudet kommer ifrån kompressorn, det är ett pulserande ljud som ändrar frekvens när jag ändrar hastighet på cirk.pumpen samt att kompressorn vibrerar kraftigt med pulsationerna. Kan en kärvande expantionsventil skapa ett sådant fenomen eller kan det vara så att kompressorn är slut?
Från början var jag helt säker på att kompressorn var slut men jag har börjat tvivla eftersom jag inte tycker att ljudet är mekaniskt utan mer som om systemet kaviterar. Min farbrors pump har gått 43000 timmar och låter som en viskning i jämförelse med min pump som har gått 27000 timmar.
Den ger fortfarande värme, men frågan är hur länge till med så kraftiga vibrationer? Felsökningstips emottages tacksamt.
Hus byggt 1955. 108+65m2+ källare.
Thermia Villa 75. 150m borrdjup.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Synglas thermia villa
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2010, 14:09:18 »
Din teori beträffande exp ventilen kan nog stämma, det verkar vara ett jobb för en kyltekniker att mäta överhettningen.
Ett litet experiment skulle du kunna göra och det är att vrida på expventilen för att se om du kan ändra inställningenså att överhettningen blir så låg att det börjar frosta på sugsidan kompressorn. Går inte det så kanske den kärvar.
Men som sagt man bör ha ett manometerställ och en bra termoter för att vara säker.

Lycka till

//AndersA

Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!