Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad är fel pÃ¥ vÃ¥ra tre (!) Daikin XR40?  (läst 50436 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #150 skrivet: 18 december 2017, 10:46:50 »
Verkar vara mycket rackel/barnsjukdomar med de nya pumparna, inte bara Daikin, Mitsubishi LN har ju avfrostnings problem. Hur länge måste man vänta innan man får en produkt som håller måttet? Utan uppdateringar som fungerar enligt utsago?
Jag tror att gränsen för vad man kan få ut ur pumparna kommer närmare och närmare. Antingen så sätter tillverkarna dit äggklockefunktioner så att maskinerna vafrostar var 40:e minut eller så gör man grejorna mer adaptiva/dynamiska.
Testkammare i all ära men verkligheten ser ibland annorlunda ut.
Därav är det viktigt att göra mycket fälttester på olika orter och det är en ständigt pågående process.
Tittar du på vår tidigare generation maskiner (Caldo/NanoX) så har de regelbundet fått förändrad och optimerad programvara. Målet är ständigt att göra produkten bättre och vissa saker kommer fram under tiden, det kan även vara feedback från kunder hur de har upplevt maskinen som är orsaken till en förändring. Så gjordes det med innerdelarna när de bytte namn från K2 till K3 (ändring av fläktflöden)
/D

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #151 skrivet: 18 december 2017, 12:33:35 »
Hej OliT håller pumparna värmen?. Min pump inställd på 23,5 celcius temp kök 16 celcius, temp ute -22. Inget vidare bra.
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #152 skrivet: 18 december 2017, 14:55:11 »
Spela nog inge roll hur mycket tester osv som görs i labb och ingen pump kommer vara 100% felfri någonsin. Mycket bra nr tillverkarna lyssnar på kunderna hur de upplever saker å ting. Tror å hoppas både daiken och mitsu fått till 2 riktigt bra pumpar. Under denna vecka tar jag ett slutgiltigt besked om de blir daikin eller mitsu. Lutar åt Daikin :)
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #153 skrivet: 18 december 2017, 15:02:41 »
Personligen tror jag på daikinpumpen,trots lite inkörningsproblem tummenupp
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #154 skrivet: 18 december 2017, 18:14:13 »
Jämfört med x35 så xr 30 sämre och xr 40 bättre när tempen är under -15C cirka.
XR har en 3radig växlare och motströms växling. Det ökar kapaciteten samt verkningsgraden. En verkningsgrad på över 2 vid minus 25 är en teknisk bedrift i sig, speciellt som vi kämpade med att kunna leverera detta i ett kompakt format.
/D
Skrev fel. Menade XR30 men skrev XR40. (Är det innedelen som försämrar COP mycket på XR40?)

Hur ligger XR40 i pris? Tidigare Caldo var ju billiga men XR kostar väl lite mer.
Men betydligt billigare än Ururu antar jag?
« Senast ändrad: 18 december 2017, 18:19:11 av Zelda »

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #155 skrivet: 18 december 2017, 18:23:21 »
Verkar vara mycket rackel/barnsjukdomar med de nya pumparna, inte bara Daikin, Mitsubishi LN har ju avfrostnings problem. Hur länge måste man vänta innan man får en produkt som håller måttet? Utan uppdateringar som fungerar enligt utsago?

Mitsubishi LN var väl bara en som hade strulat om jag hade fattat rätt?

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #156 skrivet: 18 december 2017, 20:50:02 »
Personligen tror jag på daikinpumpen,trots lite inkörningsproblem tummenupp

Nja. Som slutkund ska man väl inte behöva vara med och utveckla produkterna och sedan betala fullpris.
Min Panasonic står inställd på 19,5°C och nu när det blev -11°C gick tempen längst ifrån pumpen ner till nästan 19°C och 21°C i vardagsrummet.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #157 skrivet: 18 december 2017, 23:55:25 »
Spela nog inge roll hur mycket tester osv som görs i labb och ingen pump kommer vara 100% felfri någonsin. Mycket bra nr tillverkarna lyssnar på kunderna hur de upplever saker å ting. Tror å hoppas både daiken och mitsu fått till 2 riktigt bra pumpar. Under denna vecka tar jag ett slutgiltigt besked om de blir daikin eller mitsu. Lutar åt Daikin :)
Tycker väl kanske att du kan titta på några ytterligare pumpar som t.ex Panasonic eller Toshiba Daiseikai 9 och deras resp R32-pumpar, de har nog inte lika mkt inkörningsproblem och barnsjukdomar skulle jag tro, ivf hörs inget negativt om dem.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #158 skrivet: 19 december 2017, 00:03:46 »
Tycker väl kanske att du kan titta på några ytterligare pumpar som t.ex Panasonic eller Toshiba Daiseikai 9 och deras resp R32-pumpar, de har nog inte lika mkt inkörningsproblem och barnsjukdomar skulle jag tro, ivf hörs inget negativt om dem.

Ja val av pump är då fasiken inte lätt :(, hade gjärna väntat in testerna som kommer nästa år men vet inte om ja orkar vänta tills dess. Alla nya modeller är nog bra så blir säkert nöjd oavsett modell. Men kan man få svart på vitt i tester vilka som presterar bäst är de självfallet intressant, speciellt då jag inte sitter utan uppvärmning.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #159 skrivet: 19 december 2017, 00:32:20 »
Det är inte svårt att välja.
Välj någon av de stora märkena i Sverige. Här i stan ser jag nästan enbart Mitsubishi, Toshiba, LG och Panasonic. Flest Panasonic.
Behöver du en massa finesser som renar luften, ser vart du befinner dig mm.
Stor eller liten innedel.
Börjar du intressera dig för ett märke väljer du en av de bättre modellerna som uppfyler dina krav.

Vi har en Daikin här inne på jobbet i en fikaruta. Den står i något autoläge och det är bra temp där inne. Den hörs intd heller. Återstår att se hur länge den funkar. Den installerades ungefär samtidigt som min Panasonic hemma.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #160 skrivet: 19 december 2017, 06:05:12 »
Tycker väl kanske att du kan titta på några ytterligare pumpar som t.ex Panasonic eller Toshiba Daiseikai 9 och deras resp R32-pumpar, de har nog inte lika mkt inkörningsproblem och barnsjukdomar skulle jag tro, ivf hörs inget negativt om dem.
MÃ¥ngen tycken och kansken är det  :)
Daiseikai 9 har precis gått av produktionsbandet så vi får väl se.
/D

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #161 skrivet: 19 december 2017, 06:12:34 »
Det är inte svårt att välja.
Välj någon av de stora märkena i Sverige. Här i stan ser jag nästan enbart Mitsubishi, Toshiba, LG och Panasonic. Flest Panasonic.
Behöver du en massa finesser som renar luften, ser vart du befinner dig mm.
Stor eller liten innedel.
Börjar du intressera dig för ett märke väljer du en av de bättre modellerna som uppfyler dina krav.

Vi har en Daikin här inne på jobbet i en fikaruta. Den står i något autoläge och det är bra temp där inne. Den hörs intd heller. Återstår att se hur länge den funkar. Den installerades ungefär samtidigt som min Panasonic hemma.
Du var inte med på den tiden när Panasonic HE isade igen va? Jag minns att jag fick åka runt hela januari i mälardalen och programmera om alla isklumpar.
Alla E9/E12 där kompressorerna small som popcorn i en kastrull. Eller HE12 där kompressorerna pajar.

Ville bara veta hur du resonerar om att det är lätt att välja.
/D
P.S hellre lite mjukvarufriktion som kan programmeras om än hårdvara som smäller. Även om det bästa är varken eller.
/D

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #162 skrivet: 19 december 2017, 06:35:00 »
Godmorgon, och tack Daikin för ditt enträgna engagemang här pÃ¥ forumet, nÃ¥got jag själv aldrig skulle orka hÃ¥lla pÃ¥ med, och ja det har funnits tillverkare här pÃ¥ forumet innan ocksÃ¥ men ingen har orkat hÃ¥lla i nÃ¥gon längre tid dÃ¥ dom "malts" ner av frÃ¥gor, spekulationer osv osv när minsta bekymmer dykt upp pÃ¥ deras maskiner och gjort att deras märke bara blir synligt i negativa sammanhang. Nu skulle jag vilja klargöra ett par detaljer för er alla som följer trÃ¥den här: Enda sedan jag började sälja och reparera kylmaskiner i min fars kylfirma nÃ¥gon gÃ¥ng runt 2003 sÃ¥ har alltid Daikin varit ett av dom märken pÃ¥ marknaden med absolut högst kvalitet och mest seriös kundhantering.  Dom har lagt ner väldigt mycket pÃ¥ produktutveckling för vÃ¥rt klimat vilket syns ganska tydligt. Nu har trÃ¥den istället för att lösa ett problem blivit en trÃ¥d där Daikin fÃ¥r försvara sina pumpar vilket jag inte tror kommer gagna nÃ¥gon här inne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #163 skrivet: 19 december 2017, 08:08:25 »
Håller med dig Gäst 999.
Men, samtidigt är det väl begripligt att de som just nu vill köpa en värmepump är lite tveksamma att köpa en ny maskin där tillverkarna som bäst håller på att fixa de sista sakerna för att den skall fungera lika bra i praktiken som i testerna.
På många sätt är det olyckligt att Daikin både medlemmen och tillverkaren "outas" som de gör i forumet, men det har å andra sidan drabbat även t.ex. Panasonic hårt under årens lopp - utan att de haft någon aktiv medlem här inne.
Sanningen är väl helt enkelt att forum som dessa kan påverka försäljningen negativt för tillverkare/leverantörer där det visar sig finnas en brist på ett större antal maskiner. (T.ex. Panasonic med sina H16-problem en gång i tiden)
Och på samma sätt kan positiva erfarenheter göra att andra säljer bra, som jag är säker på att t.ex Mitsubishi Electric gjort de senaste 4-5 åren.
Den informationsspridning som ett forum som detta skapar kan alltså drabba eller lyfta olika tillverkare/leverantörer på ett sätt som var mer eller mindre omöjligt för bara 15 år sedan.

Sen kan man väl krasst konstatera när det gäller allt som vi köper, vill man vara först med det senaste så ökar risken att man drabbas av barnsjukdomar, det gäller de som köpt loggern av mig (Vissa displayer drabbas av clouding efter kort tid - åtgärdat nu), nya bilar - och nya värmepumpar.

Vill man göra ett tryggt köp kanske man skall satsa på en produkt som funnits på marknaden i minst 2-3 år.
Det finns nackdelar med det, ofta både miljömässiga och ekonomiska, nya maskiner är oftast "snålare" oavsett vad det gäller.
« Senast ändrad: 19 december 2017, 08:10:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad OliT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #164 skrivet: 19 december 2017, 08:13:33 »
Hej OliT håller pumparna värmen?. Min pump inställd på 23,5 celcius temp kök 16 celcius, temp ute -22. Inget vidare bra.

-25 ute i går, pumpen inställd på 21.5 grader. Då låg temperaturmätaren vid fönstret på 19 grader, så lite åt det kalla hållet. Höjde pumpen några grader, och då orkade den utan problem upp till komforttemperatur. Jag har mejlat utvecklaren i Tjeckien som var här, med ett förslag om att pumpen kanske kan öka på lite av sig själv vid superlåga utetemperaturer för att kompensera för kalla fönster och väggar.
Effekten verkar finnas där nu. Känner inte att jag vill ge mig in i diskussioner om huruvida pumpen gav utlovad effekt tidigare (mina mätningar visade ju lägre), men däremot var det en helt oanvändbar produkt för mitt syfte.

Hade inte Daikin tagit problemet på allvar och gjort den här åtgärden hade vi nog hamnat i en ganska lång och utdragen reklamationsprocess. Problemet med högljud utedel kvarstår fortfarande, liksom att det bildas mycket is på ena utedelen. Vi får se vad som blir av detta. Jag har via återförsäljaren begärt kompensation för problemen som var, vilket jag tycker är en självklarhet om en tillverkare släpper en ofärdig produkt som användarna får beta-testa.
Hårda ord, men som sagt, det var en produkt jag inte kunde använda tidigare. Nu är den mycket bättre.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!