Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattensberedare  (läst 3037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
Varmvattensberedare
« skrivet: 21 oktober 2017, 15:06:27 »
Hej,
Efter badrumsrenovering så har jag fått problem med varmvattnet.
Jag har bytt alla blandare och toa men när jag startade upp allt så känns det som om varmvattensberedaren krymt till 50L (100L innan). Det kommer varmvatten som det ska och värmen på vattnet är inget fel på. Har satt in Gustavsbergs nautic kranar + toa men har svårt att se att det ska vara problemet utan tror att beredaren (Nemi) är problemet då felet även märks i köket där jag har min gamla kran kvar. efter ca 45-50 liter i köket så kommer det kallt vid full värme. Så någon vänlig person som har någon ide ??.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvattensberedare
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2017, 16:46:40 »
blir det varmt om du väntar några timmar?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Varmvattensberedare
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2017, 17:33:19 »
Ja det blir det! och det lustiga är att det tar bara en timme för det att bli varmt. Det känns som om beredaren krymt bara! allt funkar men det kommer för lite varmvatten.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattensberedare
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2017, 17:57:28 »
Har du gjort om anslutningarna till VVB så de blivit omkastade?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Varmvattensberedare
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2017, 18:06:31 »
Nej det har ja inte! DÃ¥ skulle bara felet vara i badrummet och inte hela huset. Kan ju säga att beredaren är pÃ¥ 100l och  kökskranen ger ljummet vatten efter 40l (maxvärme).
Har inte varit i närheten av beredaren och skruvat kan ja tillägga.
« Senast ändrad: 21 oktober 2017, 18:08:35 av mansan »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Varmvattensberedare
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2017, 18:19:05 »
Är det samma vattenmängd som kommer ut från de nya blandarna?

Hade du nån vattensparande funktion på blandarna som du hade tidigare?

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Varmvattensberedare
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2017, 18:45:20 »
Nej det tror jag inte att det fanns (15år gamla) men dom nya har ju energispar så där borde ju varmvattnet räcka ännu längre tycker jag. Men kökskranen är ju densamma som innan.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvattensberedare
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2017, 18:51:17 »
45 liter varmvatten räcker normalt ...om man ej har badkar
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Varmvattensberedare
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2017, 19:07:18 »
Jag kan ju inte duscha 5 min ens! Jag kunde duscha 15 innan. Det måste ju vara nått fel när man får ut 45 av 100 l ?. Är varmvattens beredaren indelad i fack?? för är det typ fack och ett är sönder så kan det ju vara det som är felet. Rörmokaren som satte in kranarna som jag köpt sa att det kan bli rundgång i en kran som inte används och då blir det kallt. men då skulle jag ju inte få varmt 5 min ens.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvattensberedare
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2017, 20:06:54 »
oj....flöde genom en konstig blandare.......mycket intressant

Om du har avstängningskran pÃ¥ rören  som matar den misstänkta blandaren, sÃ¥ kan du testa genom att stänga där.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Varmvattensberedare
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2017, 20:40:35 »
Jo jag kan stänga av varmvattnet till en dom nya kranarna tänkte testa det i morgon. Den andra kranen sitter ju efter duschen och den kan jag inte stänga av. Men om det skulle vara något sådant tycker jag ju att den kranen som tjuvar skulle bli ljummen när man duschar??.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattensberedare
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2017, 00:02:49 »
Det kan vara en backventil som krånglar på en av de gamla blandarna.
Då kommer kallvatten läcka över till varmvattensidan när varmvatten tappas.
En annan grej är om röret inuti VVB (som går upp till toppen på utgående varmvatten) lossnat, då får man också liknande effekter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Varmvattensberedare
« Svar #12 skrivet: 22 oktober 2017, 08:46:10 »
Ok men den ända kranen som finns kvar sedan innan är min köksblandare, borde inte den bli ljummen när jag duschar då eller borde jag inte känna något vattenflöde om jag har handen på den när jag kör duschen???.

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Varmvattensberedare
« Svar #13 skrivet: 22 oktober 2017, 09:15:27 »
Spontant känns det ju som fel vvb med tanke på att den värmer upp till full temp på en timme nu. Tog ju mer en 2 timmar innan

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattensberedare
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2017, 10:24:23 »
Spontant känns det ju som fel vvb med tanke på att den värmer upp till full temp på en timme nu. Tog ju mer en 2 timmar innan

Är halva beredaren luftfylld så sjunker uppvärmningstiden till hälften. Carl N är är något på spåret ovan.
Röret ska gå till toppen för att vid tappning ska varmvatten tas från toppen, och då försvinner eventuell luft.
Är det så att röret lossnat så att vatten tas från botten blir luften instängd och komprimerad i toppen och bara en begränsad volym kan användas till vatten.

Finns det uttag för offeranod på varmvattenberedaren i toppen så kan du lossa lite på skruvarna. Då ska luften pysa ut.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!