Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Packning WC-stol?  (läst 3460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
Packning WC-stol?
« skrivet: 10 oktober 2017, 06:54:59 »
Hej våran ena toastol har börjat läcka mellan spoltank och själva sittdelen, det är i påfyllningsskedet efter en spolning som jag ser att det drevar fram någon matsked med vatten i skarven mellan tank och stol.
Tänkte först att det var kondens som kommit på golvet då vi har väldigt kallt inkommande vatten men det syns tydligt när jag synar att det kommer ut i själva skarven.
Efter påfyllning av tanken läcker det inte mera, lite märkligt.

Det ser ju ut att man kan dela på tank och stol så en ny packning därimellan kanske är melodin i detta fall.

Fabrikatet på den är Gustavsberg.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Packning WC-stol?
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2017, 07:17:43 »
Mmm, brukar gå dela på.
Är osäker på om det är packning eller kitt där.
Har för mig att jag sett kitt användas i alla fall.
https://www.google.se/search?q=Gustavsberg+cisternpackning&newwindow=1&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjSpszdpuXWAhUGOpoKHQm3DA4Q_AUICygC&biw=1536&bih=740
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Packning WC-stol?
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2017, 07:30:13 »
Mmm, brukar gå dela på.
Är osäker på om det är packning eller kitt där.
Har för mig att jag sett kitt användas i alla fall.
https://www.google.se/search?q=Gustavsberg+cisternpackning&newwindow=1&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjSpszdpuXWAhUGOpoKHQm3DA4Q_AUICygC&biw=1536&bih=740

Ok, får testa att dela på tank och stol och se vad för material det är i packningen.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Packning WC-stol?
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2017, 08:49:33 »
Om toaletten är från 60-70-talet så är det en packning mellan tank och toalettsits. Det borde det vara även senare men det har jag ingen erfarenhet av.
Jag har bytt packning på ett par toaletter och på en blev det ändå inte tätt. Packningen var väldigt hal så kanske halkade den snett när jag monterade dit tanken. Om jag gör det igen skulle jag nog för säkerhets skull smeta någon form av tätningsklister på packningen innan jag sätter dit den.

Den toalett som ändå läckte en aning tätades genom att smeta vit sanitetssilikon i skarven mellan tank och sits. Toaletten var vit så det blev både snyggt och fungerade bra.
« Senast ändrad: 10 oktober 2017, 08:51:29 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Packning WC-stol?
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2017, 08:55:06 »
Mmm, det är nog viktigt att det är torrt och rent när man drar ihop tanken med stolen för att det inte skall glida.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Packning WC-stol?
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2017, 09:03:48 »
Om toaletten är från 60-70-talet så är det en packning mellan tank och toalettsits. Det borde det vara även senare men det har jag ingen erfarenhet av.
Jag har bytt packning på ett par toaletter och på en blev det ändå inte tätt. Packningen var väldigt hal så kanske halkade den snett när jag monterade dit tanken. Om jag gör det igen skulle jag nog för säkerhets skull smeta någon form av tätningsklister på packningen innan jag sätter dit den.

Den toalett som ändå läckte en aning tätades genom att smeta vit sanitetssilikon i skarven mellan tank och sits. Toaletten var vit så det blev både snyggt och fungerade bra.

Den här stolen är nog frÃ¥n början/mitten pÃ¥ 90-talet skulle jag tro, tack för tips  :)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Packning WC-stol?
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2017, 23:19:13 »
Jag råkade ut för att skruvarna som håller ihop delarna på en IFÖ-stol hade korroderat och gått av, så om man lutade sig mot tanken rann det vattnet ut i skarven. Jag satte dit nya skruvar av mässing och den funkar fortfarande.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!