Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av pump.  (läst 6014 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svegarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Val av pump.
« skrivet: 18 september 2017, 17:39:29 »
Halåjj.

StÃ¥r i startgroparna att installera LLVP i stugan som ligger i Härjedalen. Ca 100 kvm halvöppen planlösning. Tänkte placera pumpen pÃ¥ kortsidan i vardagsrummet sÃ¥ att den blÃ¥ser förbi vedkaminen in i kök och övriga rum. FrÃ¥gan är. Jag har kikat pÃ¥ Mitsubishi Hero och Kazan 35 Extreme. Men nu läser jag att det kommer en ny Daikin XR nÃ¥gon gÃ¥ng (mitten av oktober enl info frÃ¥n installatören). Är det värt att vänta pÃ¥ den? Eller ta Kazan 35? Den kommer väl frÃ¥n Mitsubishi Heavy Industies vad jag förstÃ¥r och det borde väl borga för rejäl kvalité?!  dontknow

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av pump.
« Svar #1 skrivet: 18 september 2017, 20:06:13 »
Mitsubishi Hero går i alla fall att få i olika färger vilket var lite nice!
Ingen av dom var dyr så välj den med bäst spec eller den som tilltalar dig mest.

Jag valde en Panasonic för att kunna styra den via Verisures app. Väldigt smidigt att kunna se temperaturer i huset (i mitt fall sex olika ställen) och efter det justera tempen på pumpen eller helt enkelt stänga av den.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av pump.
« Svar #2 skrivet: 18 september 2017, 21:07:43 »
Härjedalen låter kallt och kazan är väl troligen den klenare av dom du räknade upp.
Sen beror det på vad det är för prisskillnad och om man då kan tjäna tillbaka en dyrare modell om den är kraftigare.

Om halvöppen är lika med inte speciellt bra öppen planlösning så kan en golvmodell vara ett alternativ beroende på möblering/fönster/dörr fungerar för en sådan på kortsidan.
Ett exempel är då Mitsubishis KJ35VEHZ
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Svegarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av pump.
« Svar #3 skrivet: 19 september 2017, 08:15:40 »
Hmm. Läste här på forumet för ca 5 veckor sedan att den nya Daikin skulle komma om 4 veckor. Dvs för en vecka sedan, gissar på att det är försenat eftersom installatören sa mitten av Oktober. Det är ingen som har någon förhandsspec på XR eller vad den kommer heta? Om pumpen kostar 20 eller 25000:- med installation spelar ingen roll så länge den levererar värme ner mot -30 grader och har wifi för styrning. Verisure hade ju varit finfint om man kunnat ha dom som larm i den avkrok där stugan finns :-). Golvmodell går tyvärr inte så den måste upp på väggen. Jag får grotta vidare och komma till ett beslut helt enkelt.. :). Förövrigt är det här ett riktigt bra forum!!

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Val av pump.
« Svar #4 skrivet: 19 september 2017, 12:24:00 »
Jag väntar också, dålig info från Daikin men här är lite fakta på de nya XR pumparna.

XR40 ser ut att har väldigt fint luftflöde (luftvolym) enligt spec vilket gör att den borde ge stor effekt och låta mindre än andra pumpar. En ny kaminfunktion, längre avfrostningscykler mm. Pdesign på XR40 är 4,0 kyla och 3,8 värme.

https://www.daikin.se/content/dam/document-library/catalogues/ac/split/Optimised%20heating-4_Catalogue_ECPEN17-010_English.pdf
« Senast ändrad: 19 september 2017, 12:33:31 av VP-News »

Utloggad Svegarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av pump.
« Svar #5 skrivet: 19 september 2017, 21:30:32 »
Tack sÃ¥ jättemycket för info  tummenupp!!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av pump.
« Svar #6 skrivet: 19 september 2017, 21:52:49 »
En kraftigare maskin än tex LN35VGHZ HERO borde rimligtvis ha en högre dimensionerad effekt ( p-design) men den är till och med lägre!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Val av pump.
« Svar #7 skrivet: 20 september 2017, 08:39:17 »
En kraftigare maskin än tex LN35VGHZ HERO borde rimligtvis ha en högre dimensionerad effekt ( p-design) men den är till och med lägre!

Uteckla gärna ditt resonemang, tittar man tex på effekt vid -15 ger LN35 4.0 medan Daikin XR40 ger 5.0
« Senast ändrad: 20 september 2017, 08:44:22 av VP-News »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av pump.
« Svar #8 skrivet: 20 september 2017, 09:25:13 »
Precis.
LN35 ger 4kW och XR40 ger 5kW vid -15
LN35 har dimensionerad effekt (p-design) på 4kW och XR40 har 3,8kW, en kraftigare maskin borde ha en högre dimensionerad effekt och inte lägre.
LN50 som  ger 6kW vid -15 har en dimensionerad effekt (p-design) pÃ¥ 6kW.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Val av pump.
« Svar #9 skrivet: 20 september 2017, 10:58:38 »
Yes men vad innebär det i praktiken, är inte en effekt pÃ¥ 5,0 mer än 4,0  Sc:,h

IntresseradavDaikin

  • Gäst
IntresseradavDaikin
SV: Val av pump.
« Svar #10 skrivet: 20 september 2017, 11:12:18 »
Hade varit intressant med COP-tal vid de angivna uteffekterna på XR30 & XR40, så vad det är för COP på t.ex. 4kW vid -25°C på XR40:n osv. Någon som har denna information? :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av pump.
« Svar #11 skrivet: 20 september 2017, 11:54:43 »
Yes men vad innebär det i praktiken, är inte en effekt pÃ¥ 5,0 mer än 4,0  Sc:,h

5kW är mycket riktigt mer än 4kW men det var inte det det handlade om.
Då du själv uppgav P-design ( dimensionerad effekt ) i ditt inlägg trodde jag du hade koll på vad det var.
Tycker själv det är lite snÃ¥rigt med att förklara tex P-design och  nominell effekt pÃ¥ ett bra sätt och är inte ens säker pÃ¥ att jag har fÃ¥tt det 100% rätt förklarat för mig

Den enda anledningen jag kan komma på att man uppger en lägre p-design ( dimensionerad effekt ) på en så pass kraftig modell är för att få bättre SCOP och därmed flera + tecken på energidekalen som tex A+++
SCOP anger årsverkningsgraden och 3st + ser väldigt bra ut ut i spekulanternas ögon.
Tyvär verkar det inte finnas en standard att tex uppge p-design vid -15 för en modell som ha ren viss uteffekt utan tillverkaren kan mer eller mindre välja den själv.

Så behöver man en kraftig modell med hög årsverkningsgrad som då är effektiviteten mätt över hela året så bör det vara en hög p-design ( dimensionerad effekt ) och ett högt SCOP.
Har då olika tillverkare men med samma uteffekter olika p-design så blir det inte riktigt rätt att jämföra SCOP och A++++++++
COP säger enkelt uttryckt bara effektiviteten vid en specifik temperatur och inte hur effektiv den är på årsbasis.

Blev sÃ¥ rörigt sÃ¥ jag själv knappt förstÃ¥r vad jag skrev  ::)

Förhoppningsvis kommer det någon som kan ge en mycket enklare förklaring och om jag är felinformerad så får den/dom rätta mig tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

diserone

  • Gäst
diserone
SV: Val av pump.
« Svar #12 skrivet: 20 september 2017, 12:43:24 »
Hej,
Står lite intressant info här http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=25975.0
bl.a. priser, fick köra google translate då jag inte kan finska

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Val av pump.
« Svar #13 skrivet: 20 september 2017, 12:43:32 »
Tack! Har tyvärr inte helt koll på Pdesign och hur det relaterar till övriga värden. Du försökte förklara för mig i en annan tråd och jag tror jag förstår ungefär vad du menar.

Kan man då ange Pdesign för olika temperaturer eller är Pdesign ett värde som relaterar till totala kapaciteten. Om det nu är så svårt att jämföra utifrån faktauppgifter verkar KVI:s test där man mäter energibesparing över årsbasis i olika klimatzoner väldigt vettig. Tyvärr finns det inte många pumpar testade där.
« Senast ändrad: 20 september 2017, 12:47:01 av VP-News »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av pump.
« Svar #14 skrivet: 20 september 2017, 13:28:14 »
P-design handlar om en dimensionerande effekt (fiktivt hus) som man mäter maskinens årsverkningsgrad mot. Ju större maskin desto större dimensionerande effekt sätter man på huset. Då inte det finns någon standard på dimensionerande effekt så sätter alla tillverkare olika effekt vid klassificeringen av sina maskiner. Generellt gäller ju större maskin desto högre dimensionerande effekt.
Nu har ju inte Daikin koll på vad Mitsubishi har för dimensionerande effekt vid klassificeringar av sina maskiner och tvärt om. Därav olika värden för olika tillverkare.
Ibland kan en tillverkare välja en högre dimensionerande effekt och få ett bättre SCOP än vid en mindre effekt. Anledningen kan vara att maskinens minsta avgivna effekt är "för hög" och då kommer maskinen att få mer "start och stopp" vid de varmare mätpunkterna och då blir det COP penalty (avdrag på verkningsgraden för att maskinen stannar och stoppar mer frekvent)
Summa summarum: en hög dimensionernade effekt leder INTE till ett lägre SCOP per automatik. (eller tvärtom)
I detta fall, 3,8 kW eller 4,0 kW spelar det nog ingen roll, maskinerna hade nog presterat liknande värden.
Värre är när man väljer P-design orimligt lågt för att påverka SCOP, d.v.s. att tillverkaren väljer ett så pass låg P-design som fastigheten faktiskt behöver för en bra värmekomfort.
För att ta ett exempel på en "fel" dimensionerande effekt: Q720: 2,5 kW i mellanzon.

/D


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!