Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥tt förslag pÃ¥ CTC lösning  (läst 1450 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erkilaine

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fått förslag på CTC lösning
« skrivet: 30 augusti 2017, 15:47:03 »
Hej, jag har fått ett förslag på lösning från en högst kompetent rör-firma lokalt.

Inkoppling av en luft/vattenvärmepump
CTC Eco Zenith i 350L,     
Eco Air 510 M inklusive nödvändig rördragning samt elinstallation.

Priset landade på ca 120 000 ink ROT.

Eftersom jag inte jämfört med annan så är jag naturligtvis nyfiken på om det är ett rimligt pris att betala?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Fått förslag på CTC lösning
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2017, 15:59:39 »
Jag skulle i alla fall tagit in pris från flera och gärna jämfört med tex bergvärme lite beroende på vart huset finns och om det går borra på platsen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9636
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fått förslag på CTC lösning
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2017, 15:59:56 »
Är inte expert på luftvatten priser, men tycker det låter som något högt i pris om man jämför med vad man kan beställa för på nätet med motsvarande kapacitet. Även med marginal för vissa tillkommande kostnader. Sedan beror det naturligtvis på hur mycket man gillar en viss installatör som kanske finns alldeles i närheten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Fått förslag på CTC lösning
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2017, 15:29:48 »
Huvudpoängen med en inverterpump som 510M är att den ska reglera varvtalet utifrån husets värmebehov. Men EcoZenith i350 är ju en sorts actank som utjämnar så att huset får jämn värme utan att värmepumpen reglerar. EcoZenith i350 är en vidareutveckling av i250 som är en vidareutveckling av EcoEl. Alla tre fungerar i princip på samma sätt. De har en tank på ca 250 l som värms av värmepumpen och den tanken förser sedan huset med radiatorvärme och tappvarmvatten i kranen. Tanken är egentligen byggd för att gå mot en on/off-pump och inte en inverter. i350 kan visserligen styra 510M hur bra som helst men prisskillnaden på ca 10 000 mellan 510M (inverter) och 408 (on/off) ger knappast motsvarande sänkning av elförbrukningen.

Be om en offert på i350 och EcoAir 408 och se vad dom säger.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Torsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fått förslag på CTC lösning
« Svar #4 skrivet: 21 september 2017, 19:17:19 »
CTC EcoZenith i350L + Eco Air 520M: 91 988,00 :- på evbutiken. så med rör, inkoppling, elektriker, framkörningar, vinst etc låter det inte så dyrt i mina öron

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!