0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är ljudet mycket viktigt på grund av placeringen bör du kanske försöka besöka någon som har dina tilltänkta modeller och eventuellt finns ett showroom från märket ifråga i din någorlunda närhet där du kan göra egna mätningar med ett specifikt avstånd som kommer gälla för din placering.
Ventilationen i huset ska vara densamma oavsett om det är frånluftsvärmepump, bergvärmepump eller luftvattenvärmepump.
Det ska finnas ett protokoll från injusteringen av ventilationen i huset. Man använder speciella luftflödesmätare över donen som ventilationsfirmorna har. Antar det sitter en 170 W fläkt i er 360P och den borde nog stå inställd på 185 eller 200 V gissar jag.
Skall kolla det.Finns det nått sätt att räkna ut hur många kw/m^2 man behöver ? Dom som lämnat offerten har säkert gjort det, men jag skulle vilja veta hur man räknar...
Kollade snabbt på Energimyndighetens "Energikalkylen", räknade fram 17400 kw/h per år, verklig förbrukning 17010 kw/h år, om man byter till luft/vatten där säger den 11400 kw/h per år, så typ 5600 kw/h, i princip en halvering av uppvärmningskostnaden, även om det tar 20 år att betala av, så är det lite lök på laxen förutom ljudnivån och bättre varmvatten.
Inte ens om temperaturerna blir som på 70 och 80 talet vinner du mycket på att gå till en 16, så en 12kW pump verkar idealisk.
Däremot vet jag inte om deras varianter på ventilation stämmer?
Tack Mats, Det verkar så, läst nånstans att överdimensionera pumpen inte är så lyckat heller (nått med start/stop att göra, men jag vet inte varför)Du kan docka en VM325 med en frånluftsmodul, F135, men det är nog väldigt väldigt svårt att räkna hem och för min del så är det tvärtemot vad jag vill, ha en kompressor innomhus.
Hej!Står inför exakt samma val. Nibe 2120 12w/325 för 88 000 efter ROT alt Mitsubishi sw75 3-fas/Ecodan för 95 000. Bor i villa om 150 m2 samt källare 90 m2 med tvättstuga och gästlägenhet (används mest under sommarhalvår). Förbrukning 26 000 kvh idag med CTC från 2002. Bor på Gotland med förhållandevis milt klimat.Vad valde du? Nibe eller Mitsubishi?
Har nu fått kalkyler på nibe 2120 och Mitsubishi sw75.
Mitsubishi VP maxeffekt: 14.2 kW, slår NIBEs 9.2KW med hästlängder. Mitsubishi vid DUT: 5.6 kW, mot NIBEs 7.8 kW. Har inte nibe 2120-12 en maxeffekt på 12kW eller vad står 12:an för?
Ovanligt jämförbara uppgifter från de två leverantörerna. Det räcker för att konstatera att NIBE vinner i det här fallet (just nu är de de enda som gör COP-kurvorna officiella, så de vinner i de flesta fall, dock inte på pris som här.Mitsubishi VP maxeffekt: 14.2 kW, slår NIBEs 9.2KW med hästlängder. Mitsubishi vid DUT: 5.6 kW, mot NIBEs 7.8 kW. Uteffektkurvan rasar rejält för Mitsubishin när det blir kallare. COPen med (2.85 mot NIBEs 3.5). Det underliga är att Mitshubishi skriver det går åt 6.5kW, de kan ge 5.6, och ändå klarar de 100 procent? Provar jag med Jönköping på min webbsida (har inte gotland) så får jag det till att NIBE ger upp vid -13 och 7.2kW, det vill säga nära nog vad de skriver, och att den historiskt ändå inte alltid räckt till.Ser de kommer fram till att du förlorar runt 24000 per dekad på att välja NIBE. Likt vad CTC sa om sig versus NIBE när jag kollade för mitt hus. Så kalkyler och deldetaljer ger samma bild: Mitsubishi förlorar här. Hade kanske vunnit om ditt behov var att värma en simbassäng.--- Mats ---
Bifogar Mitsubishi info
Verkar då som även nibe har förvirrande modellbeteckningar Tror fasen det bästa vore om alla istället heter som deras dimensionerande effekt (p-design), trodde faktiskt nibes 2120 8, 12,16 och 20 var modellernas toppeffekt men borde ha kollat att så enkelt skulle det inte vara
Jag tolkar det så att NIBE valt att lägga max effekt på F2120-12 vid 9,2 kW när det är -3 °C eller varmare ute. Genom detta går det att uppnå ett extra högt COP för dessa temperaturer. Om man istället extrapolerar effektkurvan från -3 °C och uppåt landar man på runt 12 kW vid +7 °C utan något max-tak. Men förvillande kan det vara, fast de är ytterst få som behöver så hög effekt vid plusgrader.
Lutar som sagt mot Nibe 2120-12 i nuläget. Josth! Du som har en Nibe 2120-12. Är du nöjd?Har fått flera offerter där man tycker sw75 är för klen dör mitt hus och istället föreslår shw112, medan andra tror tvärtom att den bara skulle ge för många start/stopp. Vad tror/tycker forumet?Shw112 skulle landa på ca 100 000 efter ROT.
...Bifogar hela beräkningen istället för bara första sidan som nu var tillgänglig i en bilagaSåg att det var inlagt värmebehov för hela sommaren och det är knappast troligt på Gotland men små summor.
Diagram och kurvor för alla framledningstemperaturer och utetemperaturer kan vara bra och kika på för en del.För dom flesta kunder är det nog mer intressant hur det slår för just deras förutsättningar i ett beräkningsprogram sett över hela året och jämföra med olika modeller och från några tillverkare.Kan se ut att vara relativt hög skillnad på COP eller SCOP ibland men inte säkert det blir stora summor över året och sedan får man ta skillnaden i besparing jämfört med totalkostnaden för installation så man tex tjänar igen en dyrare modell oavsett märke inom överskådlig tid.Är nog inne på att ärligaste sättet att döpa sina olika modellers effekter vore efter dimensionerad effekt ( p-design), men det finns nog nackdelar med det också
Tror tillverkarnas beräkningsprogram är väldigt snarlika så matar man bara in samma förutsättningar så blir det nog ganska rättvisa resultat och det är inte så krångligt.Dessa beräkningar är inget 100% facit då det kan skilja på vad kunden sedan väljer att ha för inomhustemperatur och hur mycket tappvarmvatten som verkligen förbrukas och eventuell egenvärme som verkligen avges.Tror SMHI:s temperaturer duger gott åt beräkningsprogrammen även om dom inte skulle vara många decennier bakåt.Årsmedeltemperauren blir säkert uppdaterad snart då det blir varmare vintrar, åtminstånde i mina trakter. När det gäller pris inkl installation så får kunden det av respektive återförsäljare och kan jämföra totalpris, besparing och vilken payofftid det blir.
Nu argumenterar du emot dig själv: Man vill kunna jämföra var ditt argument. Det vill samma förutsättningar, inklusive temperatur och hus, sida vid sida. Så länge man matar in i olika program så får man olika typer av utdata, som visar liknande saker på olika sätt. Och det tar ofta ett par varv att få förutsättningarna så lika att de visar jämförbara värden. Skälet till man behöver göra det är att leverantörer som är sämre än NIBE döljer sina COP-siffror per temperatur (ute och framledning).Årsmedeltemperaturen SMHI redovisar kallas "normaltemperatur". Det är ett snitt av 30 års data. Den byts inte för att temperaturen ändras, det byts på fasta intervaller. Innan använde man 1931-1960, nu använder man 1961-1990. Nästa blir 1991-2020. Verklig temperatur varierar över åren, därmed också en värmepumps resultat, något som beräkingsprogrammen undviker att diskutera. Om en leverantör använder annan tidsperiod, så kommer beräkningarna att skilja på grund av olika valda perioder.--- Mats ---
Inser nu att offerten på Nibe 2120-12 som skulle hamna på knappt 90 000 är felräknad. Man har dragit 30% på totalsumman som ROT istället för arbetskostnad som sedan ligger till grund för ROT. Så istället lär väl Niben hamna på ca 110 000. Då är det osäkert om det lönar sig i jmf mot Nibe? 16 000 Skr och ca 18000 kvh vs 16000 kvh i besparing. Borde ev löna sig på 10-12 års sikt.Mitsubishisäljaren är övertygad om att SW75-3fas är den mest energieffektiva för mitt hus. Det var väl samma som ni som räknade kom fram till? Shw112 Kostar ca 7-10 000 mer. Och köper jag pool kanske det bästa är att ha en egen pump till den?
Vet inte riktigt hur du får det till att jag argumenterar mot mig själv men det spelar ingen roll.
...Det som an tänkas vara annorlunda via olika beräkningsprogram är ventilationsförluster.
Sen om alla andra märken som "döljer" sina effekter och effektiviteter skulle vara sämre än nibe är din åsikt.
Du och jag verkar ha helt olika syn på om respektive märkes beräkningskalkyler är tillräckligt tillförlitliga men jag tror stora drakarna har tillräckligt med likvärdiga parametrar deras program gör beräkningar efter för att dom ska ge tillförlitliga uppgifter
Hur lyckas du räkna och jämföra på vad nya SW75YAA ger för besparing då den inte ens finns med i beräkningsprogramet? Dom energiberäkningar jag sett på forumet på SW75 gäller den gamla modellen.
...Vet inte om det var så mycket frågor.
...Den här tråden kan hålla på i evigheter om man ska tro på respektive märkes energiberäkningsprogram eller inte...Litar man som kund inte på eventuella beräknade kalkyler....
Har inte hängt med i tråden men en sak att ta med i ev kalkyl tycker jag är livslängd och om man ev kan återanvända delar av installationen. Vid en split lösning antar jag att man tvingas köpa allt nytt nästa gång det är dags byta med vatten till utedelen bör det ev gå att återanvända innedelen och ev köpa översättare till styren så den kan jobba ihop med utedelen i alla fall tidigare har det funnits såna lösningar.
Om man lägger in att det är kallare eller en annan årsmedeltemperaur eller att det behövs 60 grader i Framledning så ger energiberäkningsprogramet besked om vilken modell som då passar bäst.Inte säkert det blir en modell med 100% täckningsgrad utan en modell med en del eltillskott kan vara ett bättre alternativ.
Hur långt ner i temperatur dom klarar beror på modell, på nya serien är rekomendationen -20 eller -28 beroende på modell.
...Kan göra en energiberäkning på den gamla SW75 och istället för Gotland kan jag lägga in tex Kiruna...
Tror jag fick med samma förutsättningar som beräkningen som har visats för Gotland.Ändrade dock Framledning från 55 grader vid DUT till 60 grader för att göra förutsättningarna ännu sämre för värmepumpen.La in 3 olika modellerKiruna och 60 grader Framledning är inget drömscenario för en luft/vatten
I Mitsubishis och nibes energiberäkningsprogram lägger man in dessa förutsättningar. Respons av kunder som hört av sig säger att kalkylerna stämt ganska bra.Dessa är inga 100% säkra utfästelser.Vill du har några specifika temperaturer kan man lägga in dessa också och du får själv uppge vad du vill ha för temperaturer i dom olika fält du ser Det är vad jag kan bidra med i denna tråd, om det gav någon annan något är en annan fråga
Nu får du dom sista beräkningarna från mig Gjorde några med olika DUT och FramledningMen istället för Gotland som hade ovanligt varma vintrar utgick jag från Jönköping som jag har för mig någon nämnde.Vid eventuella jämförelser får man vara uppmärksam på olika DUT och Framledning.Lite meningslösa data egentligen då en ny nibe modell bör jämföras med en ny Mitsubishi modell
Är det något som man kan tycka är lite vilseledande reklam på framsidan i ett produktblad av nibe är det texten "med ett SCOP-värde på över 5,0*"Gäller att man kollar noga vilka förutsättningar det är för att få fram dessa siffror då jag gissar på att en del tittar på just SCOP.
Tusen tack TS och Mats för era beräkningar. Det verkar ju ifrån TS ambitiösa uträkningar som om energibesparningen vid olika utetempraturer och framledningstempraturer ligger ganska smalt inom ett intervall 15900-16800 om man bortser från kirunaberäkningarna. Dessutom lär ju som sagt 3-fas maskinen ligga lite bättre.På Nibe har jag deras Gotlandskalkyl om besparning 18250 kwh/år. Kommer Nibe ligga lika stabilt vid tempändringar som SW75? I så fall skiljer det ju nästan 2000 kwh/år! Om vi räknar med lite prisuppgång på el så är det ju 2000 skr/år. Om jag nu hamnar på 95 000 för nya SW75-3fas och 110 000 för Nibe 2120. Då lönar det sig med Nibe efter ca 7-8 år. Lite inflation på det så kanske jag kan spara ihop 20 000 på 15 år. Inte illa, men i stort är det en så liten skillnad att det mer då handlar om driftssäkerhet, livslängd, service, garantier andvändarvänlighet, design etc. Känner mig fortfarande inte säker på vad jag skall välja. Bara förvirrad på en högre nivå ;-DOch tusen tack för engagemanget på sidan! Helt outstanding för en novis i ämnet!!!
Ja, ibland har man lite tur att hitta det man söker. Fast jag höll nästan på att vricka tungan för att förstå språket, tur att det finns google translate . I installationsmanualen står det PUHZ-SW • AA series / PUHZ-SHW • AA series. Mellanbokstaven som ersätter "*" är V för enfas och Y för trefas. AA-serier kommer alltså ha både enfas och trefas beroende på marknad vad jag kan förstå. Står heller inget datum i installationsmanualen, bara ett dokumentnummer "BH79D674H01".
Om inte Mats Bengtsson hinner före ska jag försöka knacka in ett diagram på min resp Max uteffekt.
Tror jag hittade en spec för nya modellen:
Svårt att göra folk nöjda här
Nog var det väl 55 grader i Framledning på någon?
...Har inte kollat direkt på energiberäkningarna men troligt är att elpatronen har stöttat mer....Om någon inte tycker dessa beräkningar är korrekta så får ni kontakta kontakta konstruktören då jag bara är budbäraren , det jag vet är att beräkningarna har visat sig stämma ganska bra med verkligheten i dom hushåll som hört av sig 1-2 år efter installation.Önskar lycka till i ditt val inegrepus vilket märke och modell det än blir
Woww! Snyggt hittat. Bra tabell, många uppgifter de släpper ifrån sig, väldigt bra. De måste känna de har något starkt på gång!--- Mats ---
Väntar med spänning
Provade själv. Körde med Jönköping och 55 grader. 26000 kwh (eftersom det är kallare i Jönköping). Får likartade siffror som innan. Nya Mitsubishin verkar bättre än gamla, men inte i klass med NIBE. Ser man om man tittar på effekten när det blir kallare, samt COPen när man behöver varmare vatten. Precis som innan ser vi att NIBEn har bättre kapacitet om det blir kallt, och bättre COP, därmed mer inbesparade pengar i drift. Givetvis skall kalkyler bekräftas med leverantörens program, men jag ville ändå förmedla en bild, och den skiljer inte så mycket mot innan.--- Mats ---
Har inte koll på nibe och dess modellers effekt då en del skriver att det är en 12kW och en del ca 9kW men den 12 modellen kanske ska jämföras med senaste Mitsubishi SW100YAA istället om det möjligen är en mer snarlik modell så en jämförelse blir mer korrekt.Josth kan säkert fiska fram uppgifterna på den också där han hittade dom förra Som jag tidigare skrivit så lägger man in alla förutsättningar i Mitsubishis beräkningsprogram, och om det är 75yaa eller 100yaa som är det bättre valet visar sig då.Har i dagsläget inte en aning om vilken av dom 2 för i ditt fall Jönköping med 27000kwh som är att föredra då dom nya modellerna inte är tillgängliga i programmet ännu.Sen är det bara att lägga in samma förutsättningar i nibes program med deras olika modeller så får man en ganska bra bild över besparing även med deras modeller.