Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12  (läst 19556 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« skrivet: 27 augusti 2017, 13:26:52 »
Tjena,

Jag skall slänga ut min Nibe Fighter 360p som efter 8 år har en paj kompressor, anledning är främst att jag vill bli av med ljudet, den låter fruktansvärt, jag väljer luft/vatten främst för att det är billigare än bergvärme och även för att jag inte kan borra på tomten.

För oss är nog ljudkomfort och snabb värming av varmvatten viktigare än absolut bäst SCOP skulle jag säga.

Har nu fått två offerter:
1) Nibe F2120-12 + VM325 (117 KSek)
2) Misubishi SW75 Split + ECODAN (86 KSek)

Hus i Sundsvall på 160 kvm byggt kring 2010, radiatorer (55 c)

Som ni säkert vet är det väldigt svårt att för en lekman jämföra dessa två, så jag har gjort research, dock efter ett par timmar av sammantställande av information i ett excelark, så kan jag inte påstå att jag är närmare att veta vad jag borde köpa.

Tex. SCOP 55 Europa medel för Niben är 3.78 vs Misubishi 3.26 , okänt vad det var för frånluftspannan med troligtvis under 3, svårt dock att veta hur kurvan ser ut för SW75 eftersom Mitsubishi bara redovisar ett värde, ingen kurva, så man vet inte hur effektiviteten faller av med temperaturen.

En annan parameter som är förvirrande, Ljudtryck på SW75 är bara specificerad som 51 dB(A) medans Nibe hävdar 39 dB(A) på 2m, 29 db(A) på 6m osv

Jag vore otroligt tacksam om nån med praktisk erfarenhet av Nibe eller Mitsubishi kunde hjälpa mig på traven med ett val.

Tack på förhand !!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2017, 14:12:29 »
Är det nya SW75 i 3-fas utförande som du jämför med?

Bifogar en bilaga med dom nya kommande utedelarna så du kan jämföra om det är den gamla du har produktblad på
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2017, 14:33:16 »
Nej, det måste vara en äldre modell som jag fått offert på (från polarpumpen), måtten stämmer inte och SCOP är lägre för den jag fått offert på.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2017, 17:45:12 »
Den nya 3-fas ser ut att ha en betydligt större kondensor/förångare och ny fläkt där den på pappret har en riktigt låg ljudnivå.
På den nya tror jag effekterna är uppgivna vid Framledning på 45 grader och den tidigare redovisade vid Framledning på 35 grader.
Byter själv i veckan från den tidigare SW75 1-fas till den nya med 3-fas så har inga kommentarer om skillnader ännu.
Den "gamla" har fungerat klockrent här så där finns inget att klaga på.
Fick lite problem då den nya var betydligt djupare så markstativet passade inte alls och den är nog ca 30kg tyngre att släpa på!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2017, 18:15:18 »
Vore väldigt intressant att kolla ljudnivå efter installation, dom få filmer på youtube som finns av Nibe 2120 tyder på en redan minimal ljudbild, om denna är ännu tystar är det självklart ett stort argument.

Har fått fram en siffra på COP 2.6 på Fighter 360p (låter rimligt ?), så det kanske inte blir en jätteskillnad, man slipper dock ljudet och supertorr luft innomhus med detta byte.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2017, 18:37:12 »
NIBE Fighter 360P har en 650W kompressor som ger ca 2 kW värme, dvs COP ca 3 och lite beroende av frånluftsflödet. Nackdelen är att 2 kW inte räcker så långt när det börjar bli kallare ute, oftast behöver el-patronen gå in med tillsats när det är ca 6 °C eller kallare även om man är sparsam med varmvattnet. Ventilationen i huset ska vara densamma oavsett om det är frånluftsvärmepump, bergvärmepump eller luftvattenvärmepump. På vintern kan det vara bra med några stora luftfuktare i huset om man inte vill ha så torr luft. Kräver att man fyller på många liter vatten per dygn.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2017, 18:38:18 »
Tror det är svårt att jämföra ljudbild på tex you tube.
Kompressorn går tex inte på en konstant nivå utan reglerar sig beroende på behov.
Ska man jämföra ljudbilden på produktblad så gäller det att dom har mätt med samma förutsättningar men karaktären på ljudet kan skilja sig åt.
Är ljudet mycket viktigt på grund av placeringen bör du kanske försöka besöka någon som har dina tilltänkta modeller och eventuellt finns ett showroom från märket ifråga i din någorlunda närhet där du kan göra egna mätningar med ett specifikt avstånd som kommer gälla för din placering.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2017, 18:49:04 »
Citera
Är ljudet mycket viktigt på grund av placeringen bör du kanske försöka besöka någon som har dina tilltänkta modeller och eventuellt finns ett showroom från märket ifråga i din någorlunda närhet där du kan göra egna mätningar med ett specifikt avstånd som kommer gälla för din placering.

Är medveten om detta, men det ger en ungefärlig bild av ljudet, är nog en bit till närmsta showroom härifrån.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2017, 18:54:11 »
Citera
Ventilationen i huset ska vara densamma oavsett om det är frånluftsvärmepump, bergvärmepump eller luftvattenvärmepump.

Ser att det skall vara 0.35l / s x m^2, så 56 l / s för oss, går det att kolla vad pumpen är ställd på ?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #9 skrivet: 27 augusti 2017, 19:00:22 »
Det ska finnas ett protokoll frÃ¥n injusteringen av ventilationen i huset. Man använder speciella luftflödesmätare över donen som ventilationsfirmorna har. Antar det sitter en 170 W fläkt i er 360P och den borde nog stÃ¥ inställd pÃ¥ 185 eller 200 V gissar jag. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #10 skrivet: 27 augusti 2017, 19:15:56 »
Citera
Det ska finnas ett protokoll från injusteringen av ventilationen i huset. Man använder speciella luftflödesmätare över donen som ventilationsfirmorna har. Antar det sitter en 170 W fläkt i er 360P och den borde nog stå inställd på 185 eller 200 V gissar jag.

Skall kolla det.

Finns det nått sätt att räkna ut hur många kw/m^2 man behöver ? Dom som lämnat offerten har säkert gjort det, men jag skulle vilja veta hur man räknar...

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #11 skrivet: 27 augusti 2017, 19:25:36 »
Skall kolla det.

Finns det nått sätt att räkna ut hur många kw/m^2 man behöver ? Dom som lämnat offerten har säkert gjort det, men jag skulle vilja veta hur man räknar...
Det finns det, men det blir ändå osäkert.
1. Idealet är om du vet vad du har förbrukat förr, vid vilka temperaturer. Då vet du vad huset behöver (det går att konverter mellan olika sorters värme).
2. Dina radiatorer kräver en viss temperatur, om din panna inte klarar den temperaturen ut, så hjälper det inte vad du har. Därför är det bra också att veta hur varm framledning du behöver när det är kallt ute.
3. NIBE är bättre än alla andra just nu, så de lämnar ifrån sig kompletta kurvor, och de andra gör det inte. Så ta vad du kom fram till ovan, och be dem stoppa in i sina offerter som kalkyler på förbrukning.
Se till att offerterna är jämförbara på: effekt till huset, hur varmt vatten som behövs vid en specifik given yttertemperatur, hur mycket varmvatten du behöver. När du får dem jämförbara kan du jämföra kalkylen.

Jag har en gammal webbsida jag gjorde för länge sedan som kan räkna på allt ovan, om du kan få kurvor från leverantören på värmepumpen.

--- Mats ---

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #12 skrivet: 27 augusti 2017, 19:28:53 »
Man kan räkna igenom hela huset med hjälp av energiberakning.se. Ange alla areor på ytterväggar, tak, golv, fönster, dörrar med isoleringstjocklek och U-värden etc. Som tumregel för ett modernt hus kan man dra till med 45 W/m² vid -20 °C, vilket alltså skulle ge 7,2 kW. Det räcker om värmepumpen klarar ge ca 75% av detta för att man ska uppnå näst intill 99% energitäckningsgrad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #13 skrivet: 27 augusti 2017, 19:53:50 »
Tack, då låter en Nibe F2120-12 perfekt, ger 5.8 kw vid -20 enligt kruva, vilket är bra nära 75% av 7.2kw

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #14 skrivet: 27 augusti 2017, 20:57:17 »
Kollade snabbt pÃ¥ Energimyndighetens "Energikalkylen", räknade fram 17400 kw/h per Ã¥r, verklig förbrukning 17010 kw/h Ã¥r, om man byter till luft/vatten där säger den 11400 kw/h per Ã¥r, sÃ¥ typ 5600 kw/h, i princip en halvering av uppvärmningskostnaden, även om det tar 20 Ã¥r att betala av, sÃ¥  är det lite lök pÃ¥ laxen förutom ljudnivÃ¥n och bättre varmvatten.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #15 skrivet: 27 augusti 2017, 22:09:53 »
Kollade snabbt pÃ¥ Energimyndighetens "Energikalkylen", räknade fram 17400 kw/h per Ã¥r, verklig förbrukning 17010 kw/h Ã¥r, om man byter till luft/vatten där säger den 11400 kw/h per Ã¥r, sÃ¥ typ 5600 kw/h, i princip en halvering av uppvärmningskostnaden, även om det tar 20 Ã¥r att betala av, sÃ¥  är det lite lök pÃ¥ laxen förutom ljudnivÃ¥n och bättre varmvatten.
Kommer till ungefär samma behov. Tog de 45 W/m2, översatte till Effekt per grad (45x160/(18--20)=189w/grad Slängde in det på http://www.mibnet.se/house/heating/WaterAndTemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php och använde temperaturer från Härnösand. Får liknande siffror, det vill säga en 12kw är rätt idealisk. Det varierar över de senaste årtiondena.

Vad gäller inbesparing får jag den till bättre än energikalkylen. Det är rimligt, då vi här räknar på en väldigt bra luft/vatten pump. Men det man ser är att runt -16 -17 slutar pumpen klara värmen. Detta om man bortser från hur varmt vatten du behöver i radiatorn vid minus 16. Det skulle kunna bli lite sämre om du behöver varmare radiator än pumpen klarar vid minus 16. Under alla årtionden har en 12 klarat värmen med ganska lite tillägsvärme inklusive varmvattnet. Inte ens om temperaturerna blir som på 70 och 80 talet vinner du mycket på att gå till en 16, så en 12kW pump verkar idealisk.

--- Mats ---

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #16 skrivet: 27 augusti 2017, 23:26:18 »
Hade faktiskt inte knappat in mina uppgifter på energikalkylen tidigare av någon anledning?
Stämde faktiskt ganska bra men har i verkligheten lite lägre än dom fick fram, men skulle ha behövt fylla i extremt hög varmvatten produktion då det är 3 fruntimmer som duschar varmt och länge!!!
Provade mellan olika värmekällor och för min del sÃ¥ skulle frÃ¥nluftsvärmepump ge mig ca 5500kW/h högre förbrukning,  berg/mark/sjö värme skulle ge mig en besparing pÃ¥ bara 1000kW/h jämfört med nuvarande luft/vatten sÃ¥ bergvärme skulle ta mÃ¥nga Ã¥rtionden att tjäna igen jämfört med luft/vatten.

Däremot vet jag inte om deras varianter på ventilation stämmer?
Om jag gick från att som nu bara skicka ut all värme till kråkorna jämfört med att ha FTX så skulle besparingen "bara" bli 800kW/h och det skulle ta 3 årtionden i payoff tid om jag skulle installera det.

Har för mig att jag räknade på ftx på en annan sajt och det blev betydligt högre besparing, någon som har åsikt om den verkliga besparingen med att byta från nuvarande till ftx?

Sabbar tråden lite med min fråga men ni verkar redan ha valt märke och modell :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #17 skrivet: 28 augusti 2017, 07:18:13 »
Citera
Inte ens om temperaturerna blir som på 70 och 80 talet vinner du mycket på att gå till en 16, så en 12kW pump verkar idealisk.

Tack Mats, Det verkar så, läst nånstans att överdimensionera pumpen inte är så lyckat heller (nått med start/stop att göra, men jag vet inte varför)

Citera
Däremot vet jag inte om deras varianter på ventilation stämmer?

Du kan docka en VM325 med en frånluftsmodul, F135, men det är nog väldigt väldigt svårt att räkna hem och för min del så är det tvärtemot vad jag vill, ha en kompressor innomhus.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #18 skrivet: 28 augusti 2017, 08:14:11 »
En annan fråga, om man har en takfot på 45 cm, riskerar man att fånga nån form av ånga i takfoten från pumpen ?

Nu om man tar F2120 så är den 62 cm djup + att den skall stå 33 cm från väggen, så den tittar ut ca 95 cm
« Senast ändrad: 28 augusti 2017, 08:55:22 av burann »

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #19 skrivet: 28 augusti 2017, 08:15:15 »
Tack Mats, Det verkar så, läst nånstans att överdimensionera pumpen inte är så lyckat heller (nått med start/stop att göra, men jag vet inte varför)

Du kan docka en VM325 med en frånluftsmodul, F135, men det är nog väldigt väldigt svårt att räkna hem och för min del så är det tvärtemot vad jag vill, ha en kompressor innomhus.
Tack Mats, Det verkar så, läst nånstans att överdimensionera pumpen inte är så lyckat heller (nått med start/stop att göra, men jag vet inte varför)

Du kan docka en VM325 med en frånluftsmodul, F135, men det är nog väldigt väldigt svårt att räkna hem och för min del så är det tvärtemot vad jag vill, ha en kompressor innomhus.
Start stopp sliter på pumpen. Du vill teoretiskt ha en pump som bara körs ibland, och då under lång tid. Ju oftare den startar stannar, dess mer sliter du på den. Dessutom, beroende på hur du reglerar värmen, om temperaturen på framledningen rusar upp och ner 10 grader var 30 minut blir inte temperaturen lika bra reglerad utan termostater. Därav invertern som minskar effekten så pumpen går längre i taget och håller framledningstemperaturen jämnare.

--- Mats ---

Inegrepus

  • Gäst
Inegrepus
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #20 skrivet: 28 augusti 2017, 23:30:58 »
Hej!

Står inför exakt samma val. Nibe 2120 12w/325 för 88 000 efter ROT alt Mitsubishi sw75 3-fas/Ecodan för 95 000. Bor i villa om 150 m2 samt källare 90 m2 med tvättstuga och gästlägenhet (används mest under sommarhalvår). Förbrukning 26 000 kvh idag med CTC från 2002. Bor på Gotland med förhållandevis milt klimat.

Vad valde du? Nibe eller Mitsubishi?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #21 skrivet: 28 augusti 2017, 23:52:30 »
Du måste väl ha fått kalkyler via respektive fabrikat där alla förutsättningar finns med så du kan jämföra?
Kan du inte lägga ut beräkningarna här om du fick dom som pdf.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #22 skrivet: 29 augusti 2017, 08:47:46 »
Hej!

Står inför exakt samma val. Nibe 2120 12w/325 för 88 000 efter ROT alt Mitsubishi sw75 3-fas/Ecodan för 95 000. Bor i villa om 150 m2 samt källare 90 m2 med tvättstuga och gästlägenhet (används mest under sommarhalvår). Förbrukning 26 000 kvh idag med CTC från 2002. Bor på Gotland med förhållandevis milt klimat.

Vad valde du? Nibe eller Mitsubishi?
Om du skall kunna välja pÃ¥ ekonomiska grunder mÃ¥ste du se till du fÃ¥r kalkyl pÃ¥ bÃ¥da pumparna med sÃ¥ nära samma förutsättningar som möjligt. Jag fick säga till ett par gÃ¥nger innan de kalkyler  jag fick var jämförbara. 26000 kwh är inklusive hushÃ¥llsel och varmvatten? Är CTCn el eller värmepump (pÃ¥verkar hur mycket du egentligen förbrukar). Har du fÃ¥tt nÃ¥gon typ av kurvor pÃ¥ Mitsubishin som visar hur dess COP beter sig?

--- Mats ---

Inegrepus

  • Gäst
Inegrepus
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #23 skrivet: 29 augusti 2017, 14:26:53 »
Förstår mig inte riktigt på hur man kan lägga in en PDF här?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #24 skrivet: 29 augusti 2017, 14:55:18 »
Testar att lägga in bilaga pdf här.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #25 skrivet: 29 augusti 2017, 14:57:19 »
Jag lyckades lägga in en .pdf-bilaga som var 74 kbyte stor, men det gick inte att lägga in en .pdf-bilaga som var 27 Mbyte stor. Tror man också måste vara registrerad medlem på forumet för att kunna lägga upp bilagor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #26 skrivet: 29 augusti 2017, 15:08:25 »
5 Mb är nog max storlek.
Och ja, man måste vara medlem för att kunna bifoga filer.

En fråga till Burann.
Hur har du tänkt lösa ventilationen, helt tyst kommer det ju inte att bli - för antingen måste du ha kvar din gamla frånluftsvärmepump (med kompressorn avstängd) eller sätta in en modul till nya värmepumpen, eller ersätta nuvarande värmepump med en frånluftsfläkt.
Eller har du tänkt vara helt utan ventilation?

Rörande fukt från värmepumpen så kan det väl bli lite fukt just när den avfrostar, men å andra sidan, när den går som vanligt så är utblåsluften kallare och torrare än annars, så det borde jämna ut sig rätt bra kan jag tycka.
Fuktproblem vid takfoten är i alla fall inget som det brukar skrivas om eller klagas på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #27 skrivet: 30 augusti 2017, 09:16:34 »
Jag kommer att montera mekanisk frånluft, gjorde bedömningen att en F135 (frånluftsåtervning) som man kan docka med en VM325 inte var värt investeringen, 99% av ljudet kom från kompressorn i 360p:n så det problemet försvinner.

Utloggad Inegrepus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #28 skrivet: 30 augusti 2017, 20:07:25 »
Har nu fått kalkyler på nibe 2120 och Mitsubishi sw75.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #29 skrivet: 30 augusti 2017, 20:28:29 »
 tummenupp
Skulle ha varit intressant att se hur den nya 3-fas SW75 stått sig då det förmodligen varit ännu jämnare
Mitsubishi har dessvärre inte fått in alla data i beräkningsprogramet så en jämförelse får vänta.

Är det bara -10 pÃ¥ Gotland, rena medelelhavsklimatet  :)
Gissar på att det blåser lite mer så även ni får er beskärda del av kylan
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #30 skrivet: 30 augusti 2017, 20:55:05 »
La in dina uppgifter och den som har högst besparing av Mitsubishis modeller är package W85, gav en besparing på ca 16900kW/h så cirka 600 mer än SW75.

Totalkostnaden mellan SW75 och W85 får du kolla med Återförsäljaren om det nu är ett alternativ.
Tyckte jag sÃ¥g priser pÃ¥ att niben dessutom var ca 10000:- billigare än "gamla"  SW75 sÃ¥ svÃ¥rt att vinna den matchen om priset stämmer.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #31 skrivet: 30 augusti 2017, 21:26:07 »
Har nu fått kalkyler på nibe 2120 och Mitsubishi sw75.
Ovanligt jämförbara uppgifter från de två leverantörerna. Det räcker för att konstatera att NIBE vinner i det här fallet (just nu är de de enda som gör COP-kurvorna officiella, så de vinner i de flesta fall, dock inte på pris som här.

Mitsubishi VP maxeffekt: 14.2 kW, slår NIBEs 9.2KW med hästlängder. Mitsubishi vid DUT: 5.6 kW, mot NIBEs 7.8 kW. Uteffektkurvan rasar rejält för Mitsubishin när det blir kallare. COPen med (2.85 mot NIBEs 3.5).

Det underliga är att Mitshubishi skriver det går åt 6.5kW, de kan ge 5.6, och ändå klarar de 100 procent? Provar jag med Jönköping på min webbsida (har inte gotland) så får jag det till att NIBE ger upp vid -13 och 7.2kW, det vill säga nära nog vad de skriver, och att den historiskt ändå inte alltid räckt till.

Ser de kommer fram till att du förlorar runt 24000 per dekad på att välja NIBE. Likt vad CTC sa om sig versus NIBE när jag kollade för mitt hus. Så kalkyler och deldetaljer ger samma bild: Mitsubishi förlorar här. Hade kanske vunnit om ditt behov var att värma en simbassäng.

--- Mats ---

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #32 skrivet: 30 augusti 2017, 21:32:18 »
Vart får du 14,2kW ifrån?
Gamla SW75 har en toppeffekt på 10,2kW
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #33 skrivet: 30 augusti 2017, 21:39:32 »
Såg nu att beräkningen uppgav 14,2kW!!
Märkligt då toppeffekten är 10,2kW

Kan kolla med Mitsubishi om hur beräknade effekter vid DUT och avgiven effekt är då då det ser lite märkligt ut.

Det är dock synd som sagt att den nya SW75YAA inte går att lägga in i programmet.

Nibe är bra på att visa kurvor
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #34 skrivet: 30 augusti 2017, 22:06:50 »


Mitsubishi VP maxeffekt: 14.2 kW, slår NIBEs 9.2KW med hästlängder. Mitsubishi vid DUT: 5.6 kW, mot NIBEs 7.8 kW.

Har inte nibe 2120-12 en maxeffekt på 12kW eller vad står 12:an för?

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Inegrepus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #35 skrivet: 30 augusti 2017, 22:40:08 »
Bifogar Mitsubishi info

Utloggad Inegrepus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #36 skrivet: 30 augusti 2017, 22:49:16 »
Och nibe. Min offert är på 12w. Och sw75 med trefas.
Ca 95 000 för sw75 och ca 88 000 för Nibe.

Känns som Nibe leder på både pris och effektmått/krona/besparningarna.

Kan mycket väl anlägga pool om några år också.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #37 skrivet: 30 augusti 2017, 23:17:57 »
Ja det är stor prisskillnad pÃ¥ din offert pÃ¥ niben jämfört med buranns,  kan dock skilja en hel del pÃ¥ hur mycket arbete som krävs för installation.
Nu missade jag att kolla att ni hade samma inne och utedel i priset!!

Produktbladet du la upp pÃ¥ Mitsubishin är den gamla med 1-fas men priset du fÃ¥tt är pÃ¥ nya  3-fas SW75?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #38 skrivet: 30 augusti 2017, 23:32:42 »

Mitsubishi VP maxeffekt: 14.2 kW, slår NIBEs 9.2KW med hästlängder. Mitsubishi vid DUT: 5.6 kW, mot NIBEs 7.8 kW.

Har inte nibe 2120-12 en maxeffekt på 12kW eller vad står 12:an för?

Nej, den har Max 9.2. Det må verka förvirrande men i praktiken ger den väl vad en gammal 12a ger vid DUT. Den har helt enkelt en helt olik profil.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #39 skrivet: 31 augusti 2017, 00:11:20 »
Verkar dÃ¥ som även nibe har förvirrande modellbeteckningar  :)

Tror fasen det bästa vore om alla istället heter som deras dimensionerande effekt (p-design),  trodde faktiskt nibes 2120 8, 12,16 och 20 var modellernas toppeffekt men borde ha kollat att sÃ¥ enkelt skulle det inte vara  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #40 skrivet: 31 augusti 2017, 09:24:50 »
Ovanligt jämförbara uppgifter från de två leverantörerna. Det räcker för att konstatera att NIBE vinner i det här fallet (just nu är de de enda som gör COP-kurvorna officiella, så de vinner i de flesta fall, dock inte på pris som här.

Mitsubishi VP maxeffekt: 14.2 kW, slår NIBEs 9.2KW med hästlängder. Mitsubishi vid DUT: 5.6 kW, mot NIBEs 7.8 kW. Uteffektkurvan rasar rejält för Mitsubishin när det blir kallare. COPen med (2.85 mot NIBEs 3.5).

Det underliga är att Mitshubishi skriver det går åt 6.5kW, de kan ge 5.6, och ändå klarar de 100 procent? Provar jag med Jönköping på min webbsida (har inte gotland) så får jag det till att NIBE ger upp vid -13 och 7.2kW, det vill säga nära nog vad de skriver, och att den historiskt ändå inte alltid räckt till.

Ser de kommer fram till att du förlorar runt 24000 per dekad på att välja NIBE. Likt vad CTC sa om sig versus NIBE när jag kollade för mitt hus. Så kalkyler och deldetaljer ger samma bild: Mitsubishi förlorar här. Hade kanske vunnit om ditt behov var att värma en simbassäng.

--- Mats ---

Nu har jag lite mer koll när jag skrev ut hela beräkningen

Effekttäckningen med vp är 99,99% så programmet avrundar upp till 100%
Det är ett tillskott på el på 11kW vilket blir 0,1%

Toppeffekten pÃ¥ 14,2kW var Mitsubishi lite osäker pÃ¥ varför det stog sÃ¥,  troligen var det nÃ¥gon toppeffekt vid ca + 15 grader ute som programmet lägger in,  angiven toppeffekt vid +7 i produktblad är 10,2kW

Bifogar hela beräkningen istället för bara första sidan som nu var tillgänglig i en bilaga
Såg att det var inlagt värmebehov för hela sommaren och det är knappast troligt på Gotland men små summor.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #41 skrivet: 31 augusti 2017, 09:43:51 »
Jag tolkar det så att NIBE valt att lägga max effekt på F2120-12 vid 9,2 kW när det är -3 °C eller varmare ute. Genom detta går det att uppnå ett extra högt COP för dessa temperaturer. Om man istället extrapolerar effektkurvan från -3 °C och uppåt landar man på runt 12 kW vid +7 °C utan något max-tak. Men förvillande kan det vara, fast de är ytterst få som behöver så hög effekt vid plusgrader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Inegrepus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #42 skrivet: 31 augusti 2017, 13:28:52 »
Lutar som sagt mot Nibe 2120-12 i nuläget. Josth! Du som har en Nibe 2120-12. Är du nöjd?

Har fått flera offerter där man tycker sw75 är för klen dör mitt hus och istället föreslår shw112, medan andra tror tvärtom att den bara skulle ge för många start/stopp. Vad tror/tycker forumet?

Shw112 skulle landa på ca 100 000 efter ROT.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #43 skrivet: 31 augusti 2017, 13:53:40 »
Äger ingen F2120 (ännu). Har en gammal 310P och 3 st LLVP. Funderar på vad 310P ska ersättas med framöver när kompressorn rasar nästa gång Sc:,h Det har varit dålig livslängd på kompressorerna som haft kylmedia R290 propan. F2120 har R410A som väl är standard idag. PUHZ-SW75YAA ser ju att vara ett alternativ till ditt hus. PUHZ-SHW112YAA har nog för stor kapacitet för att den ska passa.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Inegrepus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #44 skrivet: 31 augusti 2017, 14:49:32 »
Haha! Lite rörigt! Det var ju "snok" som har en F2120! Är du nöjd Snok?

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #45 skrivet: 31 augusti 2017, 15:26:19 »
Jadå, nu har jag ännu bara behövt den för varmvatten då den gått knappt en månad. Först och främst är den tyst. Sen är den inte svår att styra/anpassa och förstå sig på. Nibes styrning känns klart intuitiv. Men elmätaren snurrar lika mycket nu som när jag har eldat för varmvatten, Dvs jag har inte märkt av nån tydlig förbrukningsökning. Inte så konstigt, den har gått 1 timma per dygn...

Som flera konstaterat, att en vp ger uppåt 12kw vid +7 är sällan till någon nytta för de flesta. Ser fram emot vintern där bära ved inte står på agendan.

Dessutom tycker jag att F2120 inte är strykful sin storlek till trots.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #46 skrivet: 31 augusti 2017, 21:32:11 »
Bifogar Mitsubishi info
Ger ingenting att räkna på vad gäller COP vid olika effekter eller utetemperaturer eller framledningstemeperaturer. Intetsägande reklamblad.

--- Mats ---

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #47 skrivet: 31 augusti 2017, 21:37:13 »
Verkar dÃ¥ som även nibe har förvirrande modellbeteckningar  :)

Tror fasen det bästa vore om alla istället heter som deras dimensionerande effekt (p-design),  trodde faktiskt nibes 2120 8, 12,16 och 20 var modellernas toppeffekt men borde ha kollat att sÃ¥ enkelt skulle det inte vara  ::)
Det går nog inte just nu att få till en bra gemensam beteckning. NIBE har mycket framlending vid rejält kallt väder. Och en god COP vid många framledningstemperaturer och utetemperaturer. Bara titta på skillnaden på snittCOP i de två offerter vi nyss såg. Går inte att uttrycka bra med en enda fast siffra.

Reagerade på NIBEs sätt att ange modeller, men deras nummer i förhållande till effekt är rätt bra, då dimensioneringen av en inverter i huvudsak bestäms av de kalla temperaturerna, och deras siffra relativt väl indikerar vad de kan jämföras mot när det är kallt. Så snart en konkurrent kommer ikapp blir det riktigt svårt med modellbeteckningar...

--- Mats ---

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #48 skrivet: 31 augusti 2017, 21:51:21 »
Jag tolkar det så att NIBE valt att lägga max effekt på F2120-12 vid 9,2 kW när det är -3 °C eller varmare ute. Genom detta går det att uppnå ett extra högt COP för dessa temperaturer. Om man istället extrapolerar effektkurvan från -3 °C och uppåt landar man på runt 12 kW vid +7 °C utan något max-tak. Men förvillande kan det vara, fast de är ytterst få som behöver så hög effekt vid plusgrader.
-3 till 0 är tre olika kurvor (för 55, 45, 35 grader framledning). De extrapolerar till olika nivåer. Den för 55 extrapolerar nästan till 9.2

--- Mats ---

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #49 skrivet: 31 augusti 2017, 21:58:06 »
Lutar som sagt mot Nibe 2120-12 i nuläget. Josth! Du som har en Nibe 2120-12. Är du nöjd?

Har fått flera offerter där man tycker sw75 är för klen dör mitt hus och istället föreslår shw112, medan andra tror tvärtom att den bara skulle ge för många start/stopp. Vad tror/tycker forumet?

Shw112 skulle landa på ca 100 000 efter ROT.
Det kan säkert stämma att SW75 är för klen (det var även vad min kalkyl sa). Dock, efter förtydligande, i deras kalkylprogram är det på gränsen den inte anses räcka till. COPen lär därmed bli samma med en starkare pump. Förlusten av 24000 SEK över tio år för en Mitsubishi lär vara någorlunda kvar. Skillnaden är att du med en större Mitsubishi får investera mer pengar för att få den förlusten. Så nej, kan de inte komma med väsentligt bättre COP, eller du helt tvärsäkert skall ha pool här och nu, så är NIBE bästa valet just nu.

--- Mats ---

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #50 skrivet: 31 augusti 2017, 22:06:16 »
Diagram och kurvor för alla framledningstemperaturer och utetemperaturer kan vara bra och kika på för en del.

För dom flesta kunder är det nog mer intressant hur det slår för just deras förutsättningar i ett beräkningsprogram sett över hela året och jämföra med olika modeller och från några tillverkare.
Kan se ut att vara relativt hög skillnad pÃ¥  COP eller SCOP ibland men inte säkert det blir stora summor över Ã¥ret och sedan fÃ¥r man ta skillnaden i besparing jämfört med totalkostnaden för installation sÃ¥ man tex tjänar igen en dyrare modell oavsett märke inom överskÃ¥dlig tid.

Är nog inne pÃ¥ att ärligaste sättet att döpa sina olika modellers effekter vore efter dimensionerad effekt ( p-design), men det finns nog nackdelar med det ocksÃ¥  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #51 skrivet: 01 september 2017, 05:52:47 »
...Bifogar hela beräkningen istället för bara första sidan som nu var tillgänglig i en bilaga
Såg att det var inlagt värmebehov för hela sommaren och det är knappast troligt på Gotland men små summor.
COP Mitsubishi enligt bifogad är 4.4 vid 7 grader ute och 35 grader framledning. Där har NIBE 4.9. Så även för poolen blir NIBE billigast.

--- Mats ---

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #52 skrivet: 01 september 2017, 05:58:38 »
Diagram och kurvor för alla framledningstemperaturer och utetemperaturer kan vara bra och kika på för en del.

För dom flesta kunder är det nog mer intressant hur det slår för just deras förutsättningar i ett beräkningsprogram sett över hela året och jämföra med olika modeller och från några tillverkare.
Kan se ut att vara relativt hög skillnad pÃ¥  COP eller SCOP ibland men inte säkert det blir stora summor över Ã¥ret och sedan fÃ¥r man ta skillnaden i besparing jämfört med totalkostnaden för installation sÃ¥ man tex tjänar igen en dyrare modell oavsett märke inom överskÃ¥dlig tid.

Är nog inne pÃ¥ att ärligaste sättet att döpa sina olika modellers effekter vore efter dimensionerad effekt ( p-design), men det finns nog nackdelar med det ocksÃ¥  :)
Om inte tillverkarna släpper sina COP kurvor, kan man inte göra det du säger är det mest intressanta. "jämföra olika modeller från några tillverkare". Det kan bara göras om man har tillverkarnas uppgifter. Det är exakt vad min websida gör, över ett antal decennier med historiska data istället för beräkningsprogrammens ensamma siffra som baseras på 30 års snitt för upp till 30 år sedan. Den sidan inkluderar prisskillnader för installation, och hur många år det tar att få tillbaka investeringen. Men utan COP-kurvor från tillverkaren går inte kalkylen att göra. Då får man göra vad vi gör nu, be om kalkyler, gjorda i olika program, med olika förutsättningar, och sedan jämföra dem så gott vi kan.

--- Mats ---

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #53 skrivet: 01 september 2017, 07:46:56 »
Tror tillverkarnas beräkningsprogram är väldigt snarlika så matar man bara in samma förutsättningar så blir det nog ganska rättvisa resultat och det är inte så krångligt.
Dessa beräkningar är inget 100% facit då det kan skilja på vad kunden sedan väljer att ha för inomhustemperatur och hur mycket tappvarmvatten som verkligen förbrukas och eventuell egenvärme som verkligen avges.

Tror SMHI:s temperaturer duger gott åt beräkningsprogrammen även om dom inte skulle vara många decennier bakåt.
Årsmedeltemperauren blir säkert uppdaterad snart då det blir varmare vintrar, åtminstånde i mina trakter.

När det gäller pris inkl installation sÃ¥ fÃ¥r kunden det av respektive Ã¥terförsäljare och kan jämföra totalpris,  besparing och vilken payofftid det blir.



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #54 skrivet: 01 september 2017, 09:07:36 »
Tror tillverkarnas beräkningsprogram är väldigt snarlika så matar man bara in samma förutsättningar så blir det nog ganska rättvisa resultat och det är inte så krångligt.
Dessa beräkningar är inget 100% facit då det kan skilja på vad kunden sedan väljer att ha för inomhustemperatur och hur mycket tappvarmvatten som verkligen förbrukas och eventuell egenvärme som verkligen avges.

Tror SMHI:s temperaturer duger gott åt beräkningsprogrammen även om dom inte skulle vara många decennier bakåt.
Årsmedeltemperauren blir säkert uppdaterad snart då det blir varmare vintrar, åtminstånde i mina trakter.

När det gäller pris inkl installation sÃ¥ fÃ¥r kunden det av respektive Ã¥terförsäljare och kan jämföra totalpris,  besparing och vilken payofftid det blir.
Nu argumenterar du emot dig själv: Man vill kunna jämföra var ditt argument. Det vill samma förutsättningar, inklusive temperatur och hus, sida vid sida. Så länge man matar in i olika program så får man olika typer av utdata, som visar liknande saker på olika sätt. Och det tar ofta ett par varv att få förutsättningarna så lika att de visar jämförbara värden. Skälet till man behöver göra det är att leverantörer som är sämre än NIBE döljer sina COP-siffror per temperatur (ute och framledning).

Årsmedeltemperaturen SMHI redovisar kallas "normaltemperatur". Det är ett snitt av 30 års data. Den byts inte för att temperaturen ändras, det byts på fasta intervaller. Innan använde man 1931-1960, nu använder man 1961-1990. Nästa blir 1991-2020. Verklig temperatur varierar över åren, därmed också en värmepumps resultat, något som beräkingsprogrammen undviker att diskutera. Om en leverantör använder annan tidsperiod, så kommer beräkningarna att skilja på grund av olika valda perioder.

--- Mats ---

Utloggad Inegrepus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #55 skrivet: 01 september 2017, 10:33:12 »
Inser nu att offerten på Nibe 2120-12 som skulle hamna på knappt 90 000 är felräknad. Man har dragit 30% på totalsumman som ROT istället för arbetskostnad som sedan ligger till grund för ROT. Så istället lär väl Niben hamna på ca 110 000. Då är det osäkert om det lönar sig i jmf mot Nibe? 16 000 Skr och ca 18000 kvh vs 16000 kvh i besparing. Borde ev löna sig på 10-12 års sikt.
Mitsubishisäljaren är övertygad om att SW75-3fas är den mest energieffektiva för mitt hus. Det var väl samma som ni som räknade kom fram till? Shw112 Kostar ca 7-10 000 mer.

Och köper jag pool kanske det bästa är att ha en egen pump till den?


Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #56 skrivet: 01 september 2017, 14:00:28 »
Med en pump till för pool sÃ¥? 

Jo visst räknar man 30% av totalkostnad som underlag för rot? Dvs man räknar schablon at 30% av total utgör arbetskostnad, oavsett eller ej. Det är ju schablon pÃ¥ LVVP installation. AlltsÃ¥ är du berättigad till att göra avdrag pÃ¥ summan av 30%.  Läs mer pÃ¥ Skatteverkets hemsida.

Exempel; totalkostnad: 100000.  Schablon 30000. Ger 9000 i rotavdrag. Summa 91000 att betala. Om jag fatta det hela.
« Senast ändrad: 01 september 2017, 14:07:06 av Snok »
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #57 skrivet: 01 september 2017, 14:16:24 »
Nu argumenterar du emot dig själv: Man vill kunna jämföra var ditt argument. Det vill samma förutsättningar, inklusive temperatur och hus, sida vid sida. Så länge man matar in i olika program så får man olika typer av utdata, som visar liknande saker på olika sätt. Och det tar ofta ett par varv att få förutsättningarna så lika att de visar jämförbara värden. Skälet till man behöver göra det är att leverantörer som är sämre än NIBE döljer sina COP-siffror per temperatur (ute och framledning).

Årsmedeltemperaturen SMHI redovisar kallas "normaltemperatur". Det är ett snitt av 30 års data. Den byts inte för att temperaturen ändras, det byts på fasta intervaller. Innan använde man 1931-1960, nu använder man 1961-1990. Nästa blir 1991-2020. Verklig temperatur varierar över åren, därmed också en värmepumps resultat, något som beräkingsprogrammen undviker att diskutera. Om en leverantör använder annan tidsperiod, så kommer beräkningarna att skilja på grund av olika valda perioder.

--- Mats ---

Vet inte riktigt hur du får det till att jag argumenterar mot mig själv men det spelar ingen roll.

Det jag skrev var att man till respektive Ã¥terförsäljare ger samma förutsättningar för tex känd förbrukning, storlek pÃ¥ hus, hur mÃ¥nga personer i huset eller om man vet känd förbrukning för tappvarmvattnet, ort för installation,  Framledning vid DUT, eventuell egenvärme och dom lägger in i sina respektive program som troligen är snarlikt utformade sÃ¥ fÃ¥r man en ganska bra jämförelse.
Samt att man får ett totalpris på vad installationen kostar och då finns uppgifterna som kunden kan ta hänsyn till med både totalpris och beräknad vinst med bytet.
Det som an tänkas vara annorlunda via olika beräkningsprogram är ventilationsförluster.

Sen om alla andra märken som "döljer" sina effekter och effektiviteter skulle vara sämre än nibe är din åsikt.

Du och jag verkar ha helt olika syn pÃ¥ om respektive märkes beräkningskalkyler är tillräckligt tillförlitliga men jag tror  stora drakarna har tillräckligt med likvärdiga parametrar deras program gör beräkningar efter för att dom ska ge tillförlitliga uppgifter



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #58 skrivet: 01 september 2017, 14:42:44 »
Inser nu att offerten på Nibe 2120-12 som skulle hamna på knappt 90 000 är felräknad. Man har dragit 30% på totalsumman som ROT istället för arbetskostnad som sedan ligger till grund för ROT. Så istället lär väl Niben hamna på ca 110 000. Då är det osäkert om det lönar sig i jmf mot Nibe? 16 000 Skr och ca 18000 kvh vs 16000 kvh i besparing. Borde ev löna sig på 10-12 års sikt.
Mitsubishisäljaren är övertygad om att SW75-3fas är den mest energieffektiva för mitt hus. Det var väl samma som ni som räknade kom fram till? Shw112 Kostar ca 7-10 000 mer.

Och köper jag pool kanske det bästa är att ha en egen pump till den?

Nya SW75YAA 3-fas finns ännu inte medtagen i beräkningsprogramet då den egentligen inte är "officiell"
När den kommer med så kommer du se att den blir effektivare.

Drog igång min egen SW75YAA 3-fas igår och den verkar mycket lovande men jag är partisk ;)
Riktigt behaglig ljudnivå på utedelen som ett plus i kanten.

När det gäller rotavdrag så kan man göra det via schablon eller på faktisk arbetskostnad.
Med schablon så räknar man med att 30% av totalkostnaden är underlag för arbetskostnad och på den summan får man sedan göra själva avdraget på 30%
Hoppas den förklaringen gjorde det lite tydligare :-)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #59 skrivet: 01 september 2017, 19:14:17 »
Inser nu att offerten på Nibe 2120-12 som skulle hamna på knappt 90 000 är felräknad. Man har dragit 30% på totalsumman som ROT istället för arbetskostnad som sedan ligger till grund för ROT. Så istället lär väl Niben hamna på ca 110 000. Då är det osäkert om det lönar sig i jmf mot Nibe? 16 000 Skr och ca 18000 kvh vs 16000 kvh i besparing. Borde ev löna sig på 10-12 års sikt.
Mitsubishisäljaren är övertygad om att SW75-3fas är den mest energieffektiva för mitt hus. Det var väl samma som ni som räknade kom fram till? Shw112 Kostar ca 7-10 000 mer.

Och köper jag pool kanske det bästa är att ha en egen pump till den?
Nu verkar inte rotavdraget vara ett stort problem? COPen för NIBE slår Mitubishi enligt kalkylen vid både höga och låga temperaturer. Uteffekten är högre vid låga (och räcker till enligt kalkyl). Så NIBEs drift blir billigare, 16500 kWH=20600 SEK över 10 år, plus eventuellt NIBEs post om 432*10=4300 kWh=5000 SEK till. Blir det kallare så större vinst för NIBE versus Mitsubishi. Investeringen bör alltså vara värd det, och kanske är roten inte ett problem, då är det den klart bästa kalkylen. Vad gäller pool, en utomhuspool används mest på varmare årstid, då värmepumpen inte belastas mycket, så samma pump kan vara ne möjlighet, beroende på vilken effekt du behöver. NIBE kommer vara billigast i drift även för en sådan pool, om den räcker till.

Enligt kalkylen är inte en större Mitsubishi lönsammare, då den lilla räcker till.

--- Mats ---

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #60 skrivet: 01 september 2017, 19:26:13 »
Hur lyckas du räkna och jämföra på vad nya SW75YAA ger för besparing då den inte ens finns med i beräkningsprogramet?
Dom energiberäkningar jag sett på forumet på SW75 gäller den gamla modellen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #61 skrivet: 01 september 2017, 19:38:58 »
Vet inte riktigt hur du får det till att jag argumenterar mot mig själv men det spelar ingen roll.
Enkelt: Du skrev det bästa var att se kalkylerna över året och jämföra med andra leverantörer, och jämföra inbesparing mot investering så man jämför totalkalkylerna.

Exakt det blir sämre när kalkylerna kommer från olika håll, ser ut på olika sätt, jämför olika saker, och inte kan ge dig en jämförande sammanställning då de inte innehåller uppgifter från andra leverantörer. Kompromissen blir då just att försöka få dessa olika kalkyler jämförbara. Sedan göra en kalkyl över deras skillnader tills man känner man fått den helhetsbild man inte kan få från deras olika separerade kalkyler. Ganska exakt vad som görs i denna tråd och många andra trådar. Men begränsade, trots mödan som läggs ner, på att svara på utfallet vid ett enda snittår.

...
Det som an tänkas vara annorlunda via olika beräkningsprogram är ventilationsförluster.
Ventilationsförluster i all ära, men DUT är en punkt, ett snitt, som man inte kommer att landa på år från år. Vi tar fallet med NIBE kontra den Mitsubishi vi pratar om. Vad händer om det blir kallare? Vilken marginal har Mitsubishin? Vi vet NIBEs marginal. Hur mycket sjunker Mitsubishins effekt och COP om det blir ytterligare två grader kallare? Hur mycket sjunker den om radiatorerna behöver 4 grader varmare vatten? Fortsätter den ens att fungera? Eftersom temperaturerna varierar, är detta precis vad man kan se i kalkyler som bygger på verkliga utomhustemperaturer, och vad det gör för din totalkostnad. Något som gör att man vet om tänkt vinst är stabil eller osäker, om den ena leverantören blir bättre än den andra under vissa förhållanden. Som det är här kommer varje år som är sämre än snittet troligen att utöka kostnadsskillnaden NIBE-Mitsubishi mer än de år som är varmare än snittet minskar dem.

Sen om alla andra märken som "döljer" sina effekter och effektiviteter skulle vara sämre än nibe är din åsikt.
Rimligt, det var ju jag som skrev den. Varför skulle jag skriva det om jag inte stod för det? :) Generellt är det så på alla marknader, att den som har bäst produkt gärna fokuserar på produktens egenskaper på de områden produkten är bra. NIBE fokuserar på vad produkten levererar inom området uppvärmning och varmvatten vid olika förhållanden. Andra fokuserar på annat, som till exempel en bättre kundkontakt via duktiga agenter.

Du och jag verkar ha helt olika syn pÃ¥ om respektive märkes beräkningskalkyler är tillräckligt tillförlitliga men jag tror  stora drakarna har tillräckligt med likvärdiga parametrar deras program gör beräkningar efter för att dom ska ge tillförlitliga uppgifter
Tror du fått det runt bakfoten. Jag ifrågasätter inte om det de räknar på är tillförlitiligt. Jag ifrågasätter om den typen av kalkyl är tillräckligt trygg för investeringen. Det jag säger är att det vore betydligt bättre om vi kunde få de uppgifter som ger oss en bra bild av vad som gäller, vad som påverkar vad, hur olika scenarier kommer att återspegla sig i kostnaden, istället för en kalkyl fokuserad på ett 30 årigt snitt från upp till 30 år sedan.

Hur som helst, bevisa bara hur fel jag har. Svara på frågorna ovan om Mitsubishin, och hur du kommer fram till det utan leverantörens beräkningsprogram (som vi ju inte har tillgång till och kan prova saker i som i excel).

--- Mats ---

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #62 skrivet: 01 september 2017, 19:44:36 »
Hur lyckas du räkna och jämföra på vad nya SW75YAA ger för besparing då den inte ens finns med i beräkningsprogramet?
Dom energiberäkningar jag sett på forumet på SW75 gäller den gamla modellen.
Jag håller mig helt till de av dig lovordade kalkylerna från leverantören. Vad vi har just nu är den kalkyl som finns. Som vi diskuterat innan gör vissa leverantörer inte uppgifter tillgängliga på annat sätt. När det finns en annan kalkyl kan den kalkylen diskuteras. Tills den kalkylen finns, är alla diskussioner om en inte kalkylerad/specificerad produkt meningslösa. De kan inte bli annat än partsinlagor eller gissningar. Diskuterar den gärna när fakta finns.

--- Mats ---

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #63 skrivet: 01 september 2017, 20:30:55 »
Jösses vilket långt inlägg!!

Vet inte om det var så mycket frågor.
Jag har gett min stÃ¥ndpunkt om att jag tycker  det är bättre om respektive märkes Ã¥terförsäljare lägger in sina olika modeller i deras program för att se vilken modell som passar bäst.

Tror inte så många kunder sitter och jämför COP och effekt vid olika framledningstemperaturer beroende på utomhustemperaturen och räknar på det,.
Är man hos en kund kan man oftast  bara kunna lista ut vilken Framledning dom haft pÃ¥ nuvarande panna när det är som kallast men mÃ¥nga gÃ¥nger gÃ¥r inte ens det av olika orsaker.
Nu verkar det som du pillar på något eget program så det verkar mest ligga i ditt intresse.
Tror och hoppas att man kan få en bra bild av besparingen från respektive märkes beräkningsprogram.

Ventilationsförluster skrev jag bara att det kan skilja från olika program, om dom överhuvudtaget finns med som parameter då dom mest brukar förekomma i program för stora lokaler.

Kommer säkert mer uppgifter om vad det är för COP och effekter vid olika utomhustemperaturer när den nya serien rullas ut officiellt.

Som sammanfattning tror jag alla olika märkens energibesparingsprogram från dom större tillverkarna är så pass bra och tillförlitliga att kunder via dessa och återförsäljarens hembesök kan ta egna beslut efter att ha sett besparing och fått ett totalpris installerat och klart.
Du tycker inte detta räcker och man får ha olika åsikter.

Skulle posta men du svarade på min fråga om hur du kunde veta beräkna den nya maskinen.

Som jag skrev tidigare är SW75YAA så pass ny så den finns inte med i beräkningsprogramet.
Att dÃ¥ jämföra en äldre modell  för att se besparing blir lite märkligt dÃ¥ det bästa vore att vänta tills det finns mer officiella uppgifter pÃ¥ den nya maskinen och därefter göra en eventuell jämförelse.
Att jag tror pÃ¥ bättre effekt och effektivitet pÃ¥ den nya modellen är ganska naturligt dÃ¥ utvecklingen gÃ¥r framÃ¥t,  om det är "av mig lovordade kalkylerna frÃ¥n leverantörerna" du menar.

Den här tråden kan hålla på i evigheter om man ska tro på respektive märkes energiberäkningsprogram eller inte och om hur mycket uppgifter alla märken ska uppge i sina produktblad.

Litar man som kund inte på eventuella beräknade kalkyler eller anser att det ska finnas mer uppgifter i ett produktblad för att man ska vara intresserad är det nog bättre att välja det märke som kan visa dom uppgifter man önskar se.





Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #64 skrivet: 01 september 2017, 20:44:19 »
Har inte hängt med i tråden men en sak att ta med i ev kalkyl tycker jag är livslängd och om man ev kan återanvända delar av installationen. Vid en split lösning antar jag att man tvingas köpa allt nytt nästa gång det är dags byta med vatten till utedelen bör det ev gå att återanvända innedelen och ev köpa översättare till styren så den kan jobba ihop med utedelen i alla fall tidigare har det funnits såna lösningar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #65 skrivet: 01 september 2017, 20:47:46 »
...Vet inte om det var så mycket frågor.
Frågorna jag ställde kommer igen här så det blir lättare för dig att besvara dem:
Vad händer om det blir kallare? Vilken marginal har Mitsubishin? Vi vet NIBEs marginal. Hur mycket sjunker Mitsubishins effekt och COP om det blir ytterligare två grader kallare? Hur mycket sjunker den om radiatorerna behöver 4 grader varmare vatten? Fortsätter den ens att fungera? Eftersom temperaturerna varierar, är detta precis vad man kan se i kalkyler som bygger på verkliga utomhustemperaturer, och vad det gör för din totalkostnad. Något som gör att man vet om tänkt vinst är stabil eller osäker, om den ena leverantören blir bättre än den andra under vissa förhållanden. Som det är här kommer varje år som är sämre än snittet troligen att utöka kostnadsskillnaden NIBE-Mitsubishi mer än de år som är varmare än snittet minskar dem. Vi vill jämför över en period. Säg runt tio år eller mer, eller hur?
...Den här tråden kan hålla på i evigheter om man ska tro på respektive märkes energiberäkningsprogram eller inte...
Litar man som kund inte på eventuella beräknade kalkyler....
Den delen är du ensam om att diskutera, svarade jag redan i förra svaret, nu upprepat, låt oss sluta diskutera något ingen diskuterar.

--- Mats ---

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #66 skrivet: 01 september 2017, 20:52:37 »
Har inte hängt med i tråden men en sak att ta med i ev kalkyl tycker jag är livslängd och om man ev kan återanvända delar av installationen. Vid en split lösning antar jag att man tvingas köpa allt nytt nästa gång det är dags byta med vatten till utedelen bör det ev gå att återanvända innedelen och ev köpa översättare till styren så den kan jobba ihop med utedelen i alla fall tidigare har det funnits såna lösningar.
Sant. Har varit uppe som en diskussion om skillnad mellan bergvärme och luft/vatten. De gamla start/stopp pumparna var mer fristående. Dagens styrsystem riskerar att låsa fast dig hos en leverantör, eller att du tvingas byta både värmepump och styrsystem/varmvattenberedare/eltillsatts ihop, trots att bara en del egentligen behöver bytas.

--- Mats ----

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #67 skrivet: 01 september 2017, 21:12:00 »
Om man lägger in att det är kallare eller en annan årsmedeltemperaur eller att det behövs 60 grader i Framledning så ger energiberäkningsprogramet besked om vilken modell som då passar bäst.
Inte säkert det blir en modell med 100% täckningsgrad utan en modell med en del eltillskott kan vara ett bättre alternativ.
Hur långt ner i temperatur dom klarar beror på modell, på nya serien är rekomendationen -20 eller -28 beroende på modell.




Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #68 skrivet: 01 september 2017, 21:30:44 »
Om man lägger in att det är kallare eller en annan årsmedeltemperaur eller att det behövs 60 grader i Framledning så ger energiberäkningsprogramet besked om vilken modell som då passar bäst.
Inte säkert det blir en modell med 100% täckningsgrad utan en modell med en del eltillskott kan vara ett bättre alternativ.
Detta var inte svar på frågan som ställdes. Årsmedeltemperaturen ändras inte. Sett ur årsmedelvärde är det inte kallare. Det vi vet om ett snitt är att vissa år är kallare, vissa varmare, ytterst få är på snittet. Frågan handlar om hur det påverkar totalkalkylen och skillnaden mellan leverantörerna. Hur ändras fördelen för en viss leverantör om vi inte bara tittar på snittet, utan summerar påverkan från ett antal år över och under snittet? Vad blir skillnaden av summan av alla eltillskott och försämrade verkningsgrader? Hur påverkar det värdet över en period av säg tio år?

Hur långt ner i temperatur dom klarar beror på modell, på nya serien är rekomendationen -20 eller -28 beroende på modell.
Vare sig "klarar" eller en modell som inte finns i leverantörens kalkyl svarar på frågan om de vi tittar på. Frågan är istället hur effektiviteten, det vill säga effektbehovet påverkas. Om vi tar den modell vi har i kalkylen, inte de nya modellerna, blir den relativt sett ännu sämre mot NIBE kalla år, och mer så än vad varma år minskar skillnaden? Hur mycket förämras kalkylen för Mitsubishi av dess relativt sämre COP vid lägre temperaturer och en framledning över 55 om vi tar hänsyn till att med samma snitt kommer vi att se ett antal kallare år, och ett antal varmare år?

--- Mats ---

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #69 skrivet: 01 september 2017, 21:50:16 »
Trodde det var färdigt!

Beroende på ort man lägger in i programmet så visar den DUT och årsmedeltemperauren och gör beräkningar efter dom värdena, exakt hur har jag ingen koll på.
SÃ¥g att nibes och Mitsubishis energiberäkningsprogram  angav samma temperaturer vid DUT och Ã¥rsmedeltemperaur när ett inlägg frÃ¥n Gotland redovisades.
Om det inte räknas så måste nibes energiberäkningsprogram också vara undermåligt.

Den gamla SW75 som diskuterats blir ganska säkert sämre på pappret om den ger sämre effekt när det är kallt om den jämförs med en modell med lite högre effekt, men man väljer modell efter förutsättningar.

Kan göra en energiberäkning på den gamla SW75 och istället för Gotland kan jag lägga in tex Kiruna
Lär inte bli så bra värden och högst troligen inte rätt val av mitsubishi modell för kiruna.

Energiberäkning kommer snart i ett nytt inlägg då jag själv inte gillar inlägg som har redigerats då man inte vet vad som ändrats av skribenten.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #70 skrivet: 01 september 2017, 22:05:51 »
Tror jag fick med samma förutsättningar som beräkningen som har visats för Gotland.

Ändrade dock Framledning från 55 grader vid DUT till 60 grader för att göra förutsättningarna ännu sämre för värmepumpen.

La in 3 olika modeller
Kiruna och 60 grader Framledning är inget drömscenario för en luft/vatten ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #71 skrivet: 01 september 2017, 22:12:51 »
...
Kan göra en energiberäkning på den gamla SW75 och istället för Gotland kan jag lägga in tex Kiruna
...
Nej nej, det är inte vad jag pratar om. Kiruna har i snitt kallare klimat, meningslöst att jämföra så (men snällt av dig att lägga tid på det). Jag pratar om samma snitt, det vill säga samma stad, men där vi inser att normalt är temperaturen inte på snittet, utan över och under, och vårt mål är att jämföra summan av en period av år, där åren är över och under. Nytt försök få dig att förstå:

Problemet kommer av att räkna på en sak (ett visst snitt), utan att titta på hur mycket en rörelse över och under den saken påverkar resultatet. Utan att fundera på hur känsligt resultatet är för år över och under snittet (de kommer att variera). Utan att jämföra under vilka förutsättningar skillnaden mellan leverantörernas kostnader förändras så man vet hur troligt kalkylen pekar på samma sak, förstärker eller försvagar resultatet. Det som saknas är en värdering av känsligheten i en jämförelse, trots att vi investerar för en period på säg 10 år.

--- Mats ---

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #72 skrivet: 01 september 2017, 22:23:15 »
Tror jag fick med samma förutsättningar som beräkningen som har visats för Gotland.

Ändrade dock Framledning från 55 grader vid DUT till 60 grader för att göra förutsättningarna ännu sämre för värmepumpen.

La in 3 olika modeller
Kiruna och 60 grader Framledning är inget drömscenario för en luft/vatten ;)
Du ändrade förutsättningarna rätt radikalt. Du räknar nu pÃ¥ ett hus sÃ¥ välisolerat att det inte behöver mer el utan värmepump än ett lika stort hus som ligger pÃ¥ Gotland.  :)

Men du har varit snäll och lagt arbete på det. Om du istället för att byta till kiruna och byta modeller hade gjort samma kalkyl tre gånger, en där DUT var 2 grader varmare och framledning säg 4 grader lägre, en där DUT var två grader kallare och framledning säg 4 grader lägre, en där DUT var samma, då hade du både svarat på en del av mina frågor och börjat visa på kostnadsskillnaden när åren går över och under snittet. Gjorde man sedan samma med NIBE kunde man se hur olika känsliga leverantörerna är för skillnader, och hur mycket det kan slå på totalkalkylen, då kunde man se hur känslig investeringskalkylen var.

--- Mats ---

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #73 skrivet: 01 september 2017, 22:34:16 »
I Mitsubishis och nibes energiberäkningsprogram lägger man in dessa förutsättningar.
Respons av kunder som hört av sig säger att kalkylerna stämt ganska bra.
Dessa är inga 100% säkra utfästelser.

Vill du har några specifika temperaturer kan man lägga in dessa också och du får själv uppge vad du vill ha för temperaturer i dom olika fält du ser

Det är vad jag kan bidra med i denna trÃ¥d, om det gav nÃ¥gon annan nÃ¥got är en annan frÃ¥ga  :)




Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #74 skrivet: 02 september 2017, 09:19:43 »
I Mitsubishis och nibes energiberäkningsprogram lägger man in dessa förutsättningar.
Respons av kunder som hört av sig säger att kalkylerna stämt ganska bra.
Dessa är inga 100% säkra utfästelser.

Vill du har några specifika temperaturer kan man lägga in dessa också och du får själv uppge vad du vill ha för temperaturer i dom olika fält du ser

Det är vad jag kan bidra med i denna trÃ¥d, om det gav nÃ¥gon annan nÃ¥got är en annan frÃ¥ga  :)
Vi vet de inte är 100%-iga. Det är därför det är bra att se hur känsliga de är. Genom att till exempel göra ett par extra kalkyler, som jag föreslog ovan, som du säger här går att göra, vilket jag upplever som väldigt positivt. Med det känner jag att vi kommit långt.

När det finns någon kalkyl att jämföra härnäst, så är det en bra tanke att ha i huvudet. Göra en kalkyl för "grundtanken". Och sedan en för en kallare och en varmare, och jämföra om skillnaden mellan leverantörerna ser likartad ut, eller om det visar sig att en av leverantörerna är mycket känsligare för förändringar.

För NIBE skall vi komma ihåg, till skillnad från Mitsubishi: De har släppt fritt de uppgifter som gör att just en sådan kontroll kan göras.

--- Mats ---

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #75 skrivet: 02 september 2017, 09:42:20 »
Nu fÃ¥r du dom sista beräkningarna frÃ¥n mig  :)
Gjorde några med olika DUT och Framledning
Men istället för Gotland som hade ovanligt varma vintrar utgick jag från Jönköping som jag har för mig någon nämnde.
Vid eventuella jämförelser får man vara uppmärksam på olika DUT och Framledning.

Lite meningslösa data egentligen då en ny nibe modell bör jämföras med en ny Mitsubishi modell

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #76 skrivet: 02 september 2017, 09:43:28 »
 fick inte med alla bilagor sÃ¥ här kommer 2 till
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #77 skrivet: 02 september 2017, 09:45:41 »
Strular lite att få med bilagor så här kommer 2 till
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #78 skrivet: 02 september 2017, 09:54:20 »
Och dom sista 2

Tappade bort mig i vilka DUT och Framledningar jag lagt in så det är lite huller om buller!!!

Även om nibe har mycket synliga kurvor och diagram så säger det inte så mycket för dom flesta angående eventuell besparing och mitt råd är att få energiberäkningar från dom olika märken och modeller som det handlar om.

MÃ¥nga tycker ett COP pÃ¥ 2 över Ã¥ret är ganska lite men det är faktiskt en besparing pÃ¥ 50% och "bara" det är riktigt skapligt  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #79 skrivet: 02 september 2017, 10:13:59 »
Är det något som man kan tycka är lite vilseledande reklam på framsidan i ett produktblad av nibe är det texten "med ett SCOP-värde på över 5,0*"

Gäller att man kollar noga vilka förutsättningar det är för att fÃ¥ fram dessa siffror  dÃ¥ jag gissar pÃ¥ att en del tittar pÃ¥ just SCOP.


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #80 skrivet: 02 september 2017, 11:08:39 »
Nu fÃ¥r du dom sista beräkningarna frÃ¥n mig  :)
Gjorde några med olika DUT och Framledning
Men istället för Gotland som hade ovanligt varma vintrar utgick jag från Jönköping som jag har för mig någon nämnde.
Vid eventuella jämförelser får man vara uppmärksam på olika DUT och Framledning.

Lite meningslösa data egentligen då en ny nibe modell bör jämföras med en ny Mitsubishi modell
Tack. :)

--- Mats ---

Utloggad Inegrepus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #81 skrivet: 03 september 2017, 17:07:47 »
Tusen tack TS och Mats för era beräkningar. Det verkar ju ifrån TS ambitiösa uträkningar som om energibesparningen vid olika utetempraturer och framledningstempraturer ligger ganska smalt inom ett intervall 15900-16800 om man bortser från kirunaberäkningarna. Dessutom lär ju som sagt 3-fas maskinen ligga lite bättre.

På Nibe har jag deras Gotlandskalkyl om besparning 18250 kwh/år. Kommer Nibe ligga lika stabilt vid tempändringar som SW75?
I så fall skiljer det ju nästan 2000 kwh/år! Om vi räknar med lite prisuppgång på el så är det ju 2000 skr/år. Om jag nu hamnar på 95 000 för nya SW75-3fas och 110 000 för Nibe 2120. Då lönar det sig med Nibe efter ca 7-8 år. Lite inflation på det så kanske jag kan spara ihop 20 000 på 15 år. Inte illa, men i stort är det en så liten skillnad att det mer då handlar om driftssäkerhet, livslängd, service, garantier andvändarvänlighet, design etc.

Känner mig fortfarande inte säker på vad jag skall välja. Bara förvirrad på en högre nivå ;-D

Och tusen tack för engagemanget på sidan! Helt outstanding för en novis i ämnet!!!


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #82 skrivet: 03 september 2017, 17:49:36 »
Ja livslängd och servicekostnad kommande ca 15 år kan vara en gigantisk parameter i kostnader och vilken som är bäst där kan ingen svara på.

Nu är dom stora beräkningarna inte min förtjänst utan den stackaren som sitter och matar in allt i dataprogramen,  jag lägger bara in förutsättningarna  :)

Nya SW75YAA är högst troligen vassare än den "gamla" som beräkningarna bygger på men hur mycket bättre vet jag ännu inte.
Bytte själv i veckan till nya SW75YAA men kan inte ge sÃ¥ mycket info ännu förutom att den är tystare och gigantiskt stor jämfört med den gamla vilket bÃ¥dar gott för kondensor / förÃ¥ngaryta  tummenupp

Känns en återförsäljare eller montör bättre/seriösare så är det ett tungt val mellan olika märken som du nu har.

Oavsett om du väljer nibe, Mitsubishi eller nÃ¥gon annan sÃ¥ kommer du fÃ¥ en besparing  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #83 skrivet: 03 september 2017, 20:52:41 »
Är det något som man kan tycka är lite vilseledande reklam på framsidan i ett produktblad av nibe är det texten "med ett SCOP-värde på över 5,0*"

Gäller att man kollar noga vilka förutsättningar det är för att fÃ¥ fram dessa siffror  dÃ¥ jag gissar pÃ¥ att en del tittar pÃ¥ just SCOP.
Håller med. Att försöka att få ner jämförelsen till en eller få siffror som inte inkluderar en ekonomisk jämförelse med andra leverantörers modell i samma varierade förhållanden ökar risken för feltolkning.

--- Mats ---

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #84 skrivet: 03 september 2017, 21:14:41 »
Tusen tack TS och Mats för era beräkningar. Det verkar ju ifrån TS ambitiösa uträkningar som om energibesparningen vid olika utetempraturer och framledningstempraturer ligger ganska smalt inom ett intervall 15900-16800 om man bortser från kirunaberäkningarna. Dessutom lär ju som sagt 3-fas maskinen ligga lite bättre.

På Nibe har jag deras Gotlandskalkyl om besparning 18250 kwh/år. Kommer Nibe ligga lika stabilt vid tempändringar som SW75?
I så fall skiljer det ju nästan 2000 kwh/år! Om vi räknar med lite prisuppgång på el så är det ju 2000 skr/år. Om jag nu hamnar på 95 000 för nya SW75-3fas och 110 000 för Nibe 2120. Då lönar det sig med Nibe efter ca 7-8 år. Lite inflation på det så kanske jag kan spara ihop 20 000 på 15 år. Inte illa, men i stort är det en så liten skillnad att det mer då handlar om driftssäkerhet, livslängd, service, garantier andvändarvänlighet, design etc.

Känner mig fortfarande inte säker på vad jag skall välja. Bara förvirrad på en högre nivå ;-D

Och tusen tack för engagemanget på sidan! Helt outstanding för en novis i ämnet!!!

Din kalkyl nu är ungefär samma som jag visade innan, det vill säga med den modell vi ser är NIBE driftmässigt så mycket billigare att även om ROT-avdraget blir det sämre (verkar oklart), så kommer NIBE över 10 år att bli den mest lönsamma. Det vore bra om det gick att få ett par av kalkylerna bekräftade från NIBE. Det de rimligen kommer att visa är att om temperaturen blir kallare, ökar vinsten med NIBE. Om du behöver varmare framledning, ökar vinsten med NIBE. På samma sätt om det blir varmare minskar vinsten. Men som du ser, siffrorna är relativt stabila, och NIBEs blir rimligen lika stabila, bara lite mer ekonomiska. Underhåll och livslängd är omöjliga att gissa på, så låt oss bara utgå från att det inte går att förutsäga hur de påverkar, det vill säga betrakta båda leverantörerna som lika.

TS Comfort har gjort ett hästjobb! Oerhört snällt. Trots det saknas två saker, som rimligen hade visat en ännu större vinstökning med NIBE:
1. Ingenstans finns en ökad framledningstemperatur förbi 50 grader med. NIBE klarar 63-65 grader, vet inte vad Mitsubishi klarar, men vet att den klarar de högre temperaturerna sämre. Hade det funnits med hade vinsten med NIBE ökat.
2. I alla kalkylerna har elförbrukningen hållits på samma som nu. Det som borde hållits på samma som nu är husets energibehov. Det vill säga när vi flyttar kalkylen till Jönköping (kallare) skulle elförbrukningen gått upp, och därmed belastningen på pumpen. Det hade rimligen visat en ökad relativ vinst för NIBE.

Så länge det inte finns kalkyler för en annan Mitsubishi modell, hade jag om jag var du valt NIBE. Bortsett från om den går sönder finns det bara ett läge den inte vinner ekonomiskt: Om det blir mycket varmare ute. I det läget vinner du ekonomiskt (det vill säga din elkostnad minskar). Tryggaste valet (minst risk): Antingen vinner du relativt sett (mest ekonomisk drift), eller så vinner du i fysiska kronor (ovanligt varma år med låg kostnad).

--- Mats ---

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #85 skrivet: 03 september 2017, 22:02:07 »
Svårt att göra folk nöjda här ::)
Nog var det väl 55 grader i Framledning på någon?

Bifogar 3 till energiberäkningar till,  tror jag fick med samma uppgifter och bara höjt framledningen till 57, 60 och 63.

Vilken Framledning man kan få och när det är lämpligt att elpatronen istället går in och stöttar beror på modell.
Zubadan modellerna är bättre på högre Framledning men nu var det inte så höga framledningstemperaturer så då har han fått förslag på SW75.

Har inte kollat direkt på energiberäkningarna men troligt är att elpatronen har stöttat mer.

Nu blir det inga fler beräkningar på en "gammal" modell då den som sagt inte är aktuell för kunden och det blir lite pannkaka att göra jämförelser mot den senaste modellen från annat märke.

Om nÃ¥gon inte tycker dessa beräkningar är korrekta sÃ¥ fÃ¥r ni kontakta kontakta konstruktören dÃ¥ jag bara är budbäraren ,  det jag vet är att beräkningarna har visat sig stämma ganska bra med verkligheten i dom hushÃ¥ll som hört av sig 1-2 Ã¥r efter installation.

Önskar lycka till i ditt val inegrepus vilket märke och modell det än blir  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #86 skrivet: 04 september 2017, 05:55:12 »
Denna SH75VHA? 
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #87 skrivet: 04 september 2017, 12:02:35 »
Det är ett äldre datablad som du publicerat så det är inte för dom "gamla" SW75VHA som sålts under 2017.

Bäst är att potentiell kund ber sin återförsäljare /montör lägga in dom specifika förutsättningar för fastigheten och få en energiberäkning på en eller två modeller som kan vara intressanta.

Vore dock intressant om du hade fått tag på datablad för nya SW75YAA då jag inte sett dessa ännu
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #88 skrivet: 04 september 2017, 13:41:47 »
Tror jag hittade en spec för nya modellen:
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #89 skrivet: 04 september 2017, 14:50:55 »
Det gick snabbt  :)

Kan vara rätt då flera uppgifter stämmer mot produktbladet och aa i modellen tror jag står för 3-fas

Står dock en stjärna före aa i modellbeteckningen och jag har inte koll på om det finns olika modeller för andra världsdelar och vad som i så fall skiljer dom åt prestandamässigt.
Ser inget datum så det framgår då inte om det är det senaste eller om det har skett justeringar.

Tyckte det var kul förr att leta uppgifter men nuförtiden är det bekvämare att ställa frågan på forumet tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #90 skrivet: 04 september 2017, 15:21:08 »
Ja, ibland har man lite tur att hitta det man söker. Fast jag höll nästan på att vricka tungan för att förstå språket, tur att det finns google translate tummenupp. I installationsmanualen står det PUHZ-SW • AA series / PUHZ-SHW • AA series. Mellanbokstaven som ersätter "*" är V för enfas och Y för trefas. AA-serier kommer alltså ha både enfas och trefas beroende på marknad vad jag kan förstå. Står heller inget datum i installationsmanualen, bara ett dokumentnummer "BH79D674H01".
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #91 skrivet: 04 september 2017, 16:52:16 »
Om inte Mats Bengtsson hinner före ska jag försöka knacka in ett diagram på min resp Max uteffekt.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #92 skrivet: 04 september 2017, 17:55:22 »
Ja, ibland har man lite tur att hitta det man söker. Fast jag höll nästan på att vricka tungan för att förstå språket, tur att det finns google translate tummenupp. I installationsmanualen står det PUHZ-SW • AA series / PUHZ-SHW • AA series. Mellanbokstaven som ersätter "*" är V för enfas och Y för trefas. AA-serier kommer alltså ha både enfas och trefas beroende på marknad vad jag kan förstå. Står heller inget datum i installationsmanualen, bara ett dokumentnummer "BH79D674H01".

Ja det finns en del märkliga språk!!

Mycket möjligt att y skulle stå för 3-fas, vill dock minnas att jag fick höra att aa stod för 3-fas.
Antingen sa dom fel eller sÃ¥ lyssnade jag inte sÃ¥ noga  ::)

Ja det är många länder som kör 1-fas med galet höga tal på säkringar på kraftiga vp.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #93 skrivet: 04 september 2017, 18:13:02 »
Om inte Mats Bengtsson hinner före ska jag försöka knacka in ett diagram på min resp Max uteffekt.

Kan tyvär inte lägga in den i Mitsubishis energiberäkningsprogram dÃ¥ det inte är klart,  eller Ã¥tminstÃ¥nde inte fritt tillgängligt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #94 skrivet: 04 september 2017, 20:00:12 »
Tror jag hittade en spec för nya modellen:

Woww! Snyggt hittat. Bra tabell, många uppgifter de släpper ifrån sig, väldigt bra. De måste känna de har något starkt på gång!

--- Mats ---

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #95 skrivet: 04 september 2017, 20:01:09 »
Om inte Mats Bengtsson hinner före ska jag försöka knacka in ett diagram på min resp Max uteffekt.
Väntar med spänning :)

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #96 skrivet: 04 september 2017, 20:13:17 »
Svårt att göra folk nöjda här ::)

Men du har verkligen ansträngt dig, oerhört snällt!

Nog var det väl 55 grader i Framledning på någon?

Nix, kollade alla, men de nya har mer, det är ok :)

...
Har inte kollat direkt på energiberäkningarna men troligt är att elpatronen har stöttat mer.
...
Om nÃ¥gon inte tycker dessa beräkningar är korrekta sÃ¥ fÃ¥r ni kontakta kontakta konstruktören dÃ¥ jag bara är budbäraren ,  det jag vet är att beräkningarna har visat sig stämma ganska bra med verkligheten i dom hushÃ¥ll som hört av sig 1-2 Ã¥r efter installation.

Önskar lycka till i ditt val inegrepus vilket märke och modell det än blir  tummenupp
Jepp, den har stöttat mer, men inte så illa, den går rätt så långt i temperatur. Syns också i den nya tabellen. Lite klen COP, men klart bättre än panna.

Inga synpunkter på att de inte är korrekta. Ett önskemål för framtiden, men inget för stunden:
- Målet är att se "vad händer med kostnaden om det blir varmare eller kallare, och om det behövs varmare framledning". Det har du visat
- Men genom att du behållit elkostnaden för en lägre temperatur (Jönköping), har du visat det för ett mycket bättre isolerat hus, det vill säga effekten av temperaturen är kraftigt reducerad, och vi ser scenariot "om vi isolerar huset bättre". Hade varit bra i framtiden (en annan gång) om du istället kunde använda samma "hus" så vi ser bara effekten av den lägre temperaturen.

--- Mats ---

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #97 skrivet: 04 september 2017, 20:22:53 »
Woww! Snyggt hittat. Bra tabell, många uppgifter de släpper ifrån sig, väldigt bra. De måste känna de har något starkt på gång!

--- Mats ---

Det är inga egentligen officiella uppgifter dom släpper ifrÃ¥n sig  men vet man vad man ska söka pÃ¥ sÃ¥ finns dom tillgängliga att söka som Josth gjorde ::)
Det är datablad från "fabrikskatalogen" och dom finns och har funnits på alla modeller, energiberäkningsprogramen bygger på dessa uppgifter så egentligen inga hemligheter.
Som Ã¥f vill man dock inte släppa sÃ¥dant dÃ¥ jag inte vet riktigt om jag fÃ¥r pÃ¥ skallen  ::)
Senaste på nya SW75YAA hade jag dock inte sett innan.

Dom säger inte så mycket för den "vanliga" kunden utan enklare att ge en förklaring efter en energiberäkning.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #98 skrivet: 06 september 2017, 21:15:43 »
Väntar med spänning :)
Provade själv. Körde med Jönköping och 55 grader. 26000 kwh (eftersom det är kallare i Jönköping). Får likartade siffror som innan. Nya Mitsubishin verkar bättre än gamla, men inte i klass med NIBE. Ser man om man tittar på effekten när det blir kallare, samt COPen när man behöver varmare vatten. Precis som innan ser vi att NIBEn har bättre kapacitet om det blir kallt, och bättre COP, därmed mer inbesparade pengar i drift. Givetvis skall kalkyler bekräftas med leverantörens program, men jag ville ändå förmedla en bild, och den skiljer inte så mycket mot innan.

--- Mats ---


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #99 skrivet: 06 september 2017, 21:36:22 »
Har inte koll på nibe och dess modellers effekt då en del skriver att det är en 12kW och en del ca 9kW men den 12 modellen kanske ska jämföras med senaste Mitsubishi SW100YAA istället om det möjligen är en mer snarlik modell så en jämförelse blir mer korrekt.

Josth kan säkert fiska fram uppgifterna pÃ¥ den ocksÃ¥ där han hittade dom förra  tummenupp

Som jag tidigare skrivit sÃ¥ lägger man in alla förutsättningar i Mitsubishis beräkningsprogram,  och om det är 75yaa eller 100yaa som är det bättre valet visar sig dÃ¥.

Har i dagsläget inte en aning om vilken av dom 2 för i ditt fall Jönköping med 27000kwh som är att föredra då dom nya modellerna inte är tillgängliga i programmet ännu.
Sen är det bara att lägga in samma förutsättningar i nibes program med deras olika modeller så får man en ganska bra bild över besparing även med deras modeller.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #100 skrivet: 06 september 2017, 21:57:34 »
Provade själv. Körde med Jönköping och 55 grader. 26000 kwh (eftersom det är kallare i Jönköping). Får likartade siffror som innan. Nya Mitsubishin verkar bättre än gamla, men inte i klass med NIBE. Ser man om man tittar på effekten när det blir kallare, samt COPen när man behöver varmare vatten. Precis som innan ser vi att NIBEn har bättre kapacitet om det blir kallt, och bättre COP, därmed mer inbesparade pengar i drift. Givetvis skall kalkyler bekräftas med leverantörens program, men jag ville ändå förmedla en bild, och den skiljer inte så mycket mot innan.

--- Mats ---

Tack Mats, har ärligt inte haft möjligheten att slå igång datorn. Tydligt framgår det att Niben har en helt annan karaktär. Så beskrev också min installatör detta när jag offererades en Nibe och en Mitsubishi När jag var frågande till verkliga skillnaden i effekt (Max) "Det säger för lite, Niben är av annan egenskap".
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #101 skrivet: 06 september 2017, 22:09:27 »
Om ni lugnar er lite sÃ¥ kommer dom nya 75 och 100yaa i beräkningsprogram sÃ¥ ni kan jämföra mot NIBEs modeller i deras program pÃ¥ Ã¥rsbasis vilket är det bästa  :)

Nibe och Mitsubishi med flera har nog likvärdiga program och kanske till och med samma.

Tror inte skillnaden på årsbasis är så stor om man jämför alla stora drakar och deras bättre val angående förutsättningar så skillnaden på maskin+installation kan nog vara det som blir avgörande för många beroende på hur stor skillnaden är mellan besparing per år och totalkostnad

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #102 skrivet: 07 september 2017, 06:35:52 »
Har inte koll på nibe och dess modellers effekt då en del skriver att det är en 12kW och en del ca 9kW men den 12 modellen kanske ska jämföras med senaste Mitsubishi SW100YAA istället om det möjligen är en mer snarlik modell så en jämförelse blir mer korrekt.

Josth kan säkert fiska fram uppgifterna pÃ¥ den ocksÃ¥ där han hittade dom förra  tummenupp

Som jag tidigare skrivit sÃ¥ lägger man in alla förutsättningar i Mitsubishis beräkningsprogram,  och om det är 75yaa eller 100yaa som är det bättre valet visar sig dÃ¥.

Har i dagsläget inte en aning om vilken av dom 2 för i ditt fall Jönköping med 27000kwh som är att föredra då dom nya modellerna inte är tillgängliga i programmet ännu.
Sen är det bara att lägga in samma förutsättningar i nibes program med deras olika modeller så får man en ganska bra bild över besparing även med deras modeller.

Det vore fantastiskt om han kan få fram tabellen till 100yaa. Och ja, den är om man gissar på siffrorna (10 kw vid 55 plus och -7 grader) betydligt närmre NIBEn (starkare vid kallare temperaturer, i gengäld sämre COP, och sämre möjlig framledning). Kräver beräkningar för att avgöra om det blir en stor skillnad. Samtidigt så går ju investeringen upp också, vet inte hur mycket dyrare den pumpen är.

--- Mats ---

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #103 skrivet: 07 september 2017, 07:16:44 »
Det är troligen en prisskillnad mellan 75YAA och 100YAA pÃ¥ ca 10000:-,  mindre om det ska göras rotavdrag.
Om den är värd den mellanskillnaden beror på förutsättningarna och det visar sig i beräkningsprogramet.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #104 skrivet: 07 september 2017, 10:13:41 »
Tyvärr fanns inte motsvarande tabell för SW100 på samma sajt, enbart den för SW75*AA. Har letat runt en hel del men de tabeller jag lyckas hitta är bara för energideklarationerna inom EU. Bifogar de för gamla respektive nya serien. En väldigt stor tabell i mitten med information om energiförbrukningen för olika kombinationer av ute- och innerdelar i olika klimatzoner (varmt/kallt klimat). Förklaringen för olika kolumner finns längre ner på bl.a. svenska. Men kanske bara ett begränsat värde för denna tråd(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #105 skrivet: 07 september 2017, 12:18:16 »
För er som gillar att jämföra bifogar jag data bladet för "gamla" SW100YHA

Observera att det inte är pÃ¥ den senaste  :)
Och det finns fler modeller så man anpassar modell efter förutsättningar för fastigheten
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Inegrepus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #106 skrivet: 09 september 2017, 20:23:00 »
Det verkar som om även puhs shw 80 och 112 kommer i den ny komprimerade och mer effektiva modellen. Nu blir det ännu svårare att välja " rätt" utedel. http://www.topeldom.si/pdf/mitsubishi/Cenik_Mitsubishi_Ecodan_Zubadan_2017.pdf

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #107 skrivet: 11 september 2017, 14:11:20 »
Zubadan 112 finns redan med i den svenska bilagan för dom nya utedelarna som visas i början på denna tråden men bifogar den igen nedan.
Zubadan 80 finns det ännu inga svenska produktblad på och har inte hört när den ska lanseras här om det är 100% spikat.
Om sedan en zubadan modell är det rätta alternativet för fastighetens förutsättningar får man lägga in i enerhiberäkningsprogramet för att jämföra.

Största skillnaden på dom nya utedelarna gäller nog nya SW75YAA som ersätter SW75VHA och får nu 3-fas och en betydligt tystare utedel.
Den utedelen är inte kompaktare som produktbladet uppger utan betydligt större än den "gamla" och alla nya modeller har nu samma yttermått.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!