Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: FTX med förvärmning med brine?  (läst 296 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rbrakhya

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Värmepump eller värmepumpar?
FTX med förvärmning med brine?
« skrivet: 11 augusti 2017, 18:06:52 »
Kom att tänka på en udda installation och vill få er snillen att spekulera över resultatet.
Jag har ett FTX-agg installerat bredvid bergvärmepumpen. Ponera att jag kopplar brinen genome en värmeväxlare mot uteluften.
Brinen håller kanske 5 grader på sommaren och runt nollan vintertid.
På sommaren kommer då FTX-aggregatet att blåsa in avfuktad luft, i stort sett med samma temperatur som frånluften. Avluften kommer att vara kall. Brinen kommer att värmas lite under sommaren med de ca 70l/s 25-gradig luft som blåser igenom.

På vintern kommer uteluften in i FTX:en att ligga strax under nollan och FTX:en borde då slippa köra med elektrisk förvärmare.
BVP kommer få en något kallare brine men eftersom den värmts upp hela sommaren så kanske den hamnar på samma temp som före denna bisarra installation.

Tänkta fördelar: Avfuktad luft på sommaren, ingen elektrisk förvärmning av FTX, ingen frysrisk då systemet kör med brinen.
Nackdel: el till cirkulationspump.
Galet?

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 21334
  • Alien snowman.
SV: FTX med förvärmning med brine?
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2017, 10:45:23 »
Om det är en köldknäpp på -20 °C ute, då kommer ju brine kylas ner en hel del.
Just när värmepumpens effekt behövs som mest.
Undrar om det är så klokt.  :-\
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Lexus

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 3586
« Svar #2 skrivet: 12 augusti 2017, 12:20:19 »
Lägg hellre pengarna på ett aggregat med roterande trumma. Då slipper du förvärmning, avfrostning och eventuellt eftervärmning. Vid -20° har du minst +12° på tilluften utan eftervärmare.

Vill du kyla och avfukta så kan du göra det med ett batteri på tilluftskanalen.

Utloggad rbrakhya

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2017, 23:16:12 »
Tack för att ni tog er tiden!
Jag ska nog lägga pengarna på något vettigare :)

Utloggad putte82

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Sigtuna
  • Antal inlägg: 541
« Svar #4 skrivet: 12 september 2017, 10:00:21 »
Har du ingen avfrostning på aggregatet? Det första jag gjorde på mitt aggregat var att koppla bort eftervärmaren.

Måste du använda förvärmare för att aggregatet saknar avfrostning så skulle jag köra brineförvärmning OM du inte använder tillskottsel till värmepumpen, annars kommer det bara flytta eltillskottet från förvärmningen till värmepumpen. Alternativt ordna avfrostning på något sätt. Att använda brine för att höja inluften och tro att det sparar pengar är dock oftast fel. Detta då den sänkta temperaturen på brinen kommer sänka värmepumpens effektivitet(mer gångtid) samt effekt(mer tillskottsel).
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tanken.

Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Utloggad kuntri

• Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 100
    • Kenneth bygger hus blogg
« Svar #5 skrivet: 12 september 2017, 11:48:55 »
Förutom problemen som tidigare skribenter belyst så behöver tilluftskanalerna kondensisoleras om luften ska kylas. Annars riskerar det att bli problem med fukt och mögel. Potentiellt ett ganska stort arbete att utföra.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal