Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa pumpen  (läst 3354 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Bästa pumpen
« skrivet: 09 augusti 2017, 09:12:15 »
Det har ju kommit ut en del nya modeller både med och utan nya köldmedlet. Så vilken luftvärmepump anser ni är den bästa idag, top of the line!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bästa pumpen
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2017, 11:57:17 »
Till stor del beror det på förutsättningarna som tex vilken effekt som fastigheten behöver, utrymmet för innerdelen, fläktkapasitet och eventuella möjligheter att styra spjällen automatiskt så din fråga går knappt att svara på.

Även om en modell skulle vara "bäst" för vissa förutsättningar så kanske den är galet dyr så näst bäst eller tredje bäst är det rätta valet om man vill ha en vettig payoff tid.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa pumpen
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2017, 11:01:21 »
Tekniskt sett är nog de dyraste bäst, men som TS skriver så finns det nog "bästa köp" som inte är bland de absolut bästa om man bara ser till teknik och prestanda.
Dessutom händer det så mycket nu med olika köldmedier och modeller att det nog finns väldigt få, om ens någon, som kan säga vilken som kommer att visa sig vara bäst över tid.
Jag rekommenderar fortfarande att man försöker köpa luftvärmepumpar med 5 års garanti, i många fall behövs reparationer redan inom den tiden, oavsett fabrikat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Bästa pumpen
« Svar #3 skrivet: 13 augusti 2017, 09:41:32 »
Tack för svaren!

Förstår att förutsättningarna är olika och att pump ska väljas utifrån det. Den mest osäkra frågan idag är nog om
man ska välja en pump med nya eller gamla köldmedlet.

Att välja en kraftfullare pump i de lite högre prisklasserna känns dock givet även om vintrarna är lite mildare även
i södra norrland.

De flesta pumparna verkar komma med 5 års garanti och 5-10 års garanti på kompressor.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bästa pumpen
« Svar #4 skrivet: 13 augusti 2017, 12:29:36 »
Ja rätt modell för era/fastighetens förutsättningar är det man måste gå på.
Ett välkänt märke och en bra återförsäljare / montör är lika viktigt så den blir rätt placerad och korrekt installerad.

R410 eller R32 tycker jag inte ska avgöra valet, såvida ni inte söker just ett miljövänligare köldmedium.

Kompressorgaranti är lite spel för galleriet,  extremt sällsynt att kompressorn rasar mellan Ã¥r 5-10 pÃ¥ ett välkänt märke och modell för vÃ¥rat klimat.
Är det något konstruktionsfel så rasar den med största sannolikhet inom första året/åren och inte efter 6 eller 7 år.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bästa pumpen
« Svar #5 skrivet: 13 augusti 2017, 14:36:50 »
Ja rätt modell för era/fastighetens förutsättningar är det man måste gå på.
Ett välkänt märke och en bra återförsäljare / montör är lika viktigt så den blir rätt placerad och korrekt installerad.

R410 eller R32 tycker jag inte ska avgöra valet, såvida ni inte söker just ett miljövänligare köldmedium.

Kompressorgaranti är lite spel för galleriet,  extremt sällsynt att kompressorn rasar mellan Ã¥r 5-10 pÃ¥ ett välkänt märke och modell för vÃ¥rat klimat.
Är det något konstruktionsfel så rasar den med största sannolikhet inom första året/åren och inte efter 6 eller 7 år.
TS: Talar du inte  lite emot dig själv när du Ã¥ ena sidan gör reklam för att du säljer maskiner med 5 Ã¥rs garanti och varnar för att andra företag säljer med endast 2 Ã¥rs garant samtidigt som du här pÃ¥stÃ¥r att maskinerna rasar de första Ã¥ret/Ã¥ren ? Klart att det är en bättre trygghet för en kund ju längre tid de har garanti.
/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bästa pumpen
« Svar #6 skrivet: 13 augusti 2017, 14:44:41 »
Jag skrev om kompressorn och dess längre garanti så jag vet inte varför jag skulle tala emot mig själv

Tex fläktmotorer, givare  och kretskort är betydligt vanligare att dom strular efter den "vanliga" garantin pÃ¥ 5Ã¥r sÃ¥ har man en heltäckande garanti pÃ¥ 10 Ã¥r sÃ¥ skulle det vara betydligt vettigare än enbart en kompressorgaranti.

Kan i och för sig bara tala för dom märken och modeller vi sålt och andra märken kanske har stora problem med Kompressorer mellan år 5-10 så då kanske det är motiverat.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bästa pumpen
« Svar #7 skrivet: 13 augusti 2017, 23:14:43 »
Jag skrev om kompressorn och dess längre garanti så jag vet inte varför jag skulle tala emot mig själv

Tex fläktmotorer, givare  och kretskort är betydligt vanligare att dom strular efter den "vanliga" garantin pÃ¥ 5Ã¥r sÃ¥ har man en heltäckande garanti pÃ¥ 10 Ã¥r sÃ¥ skulle det vara betydligt vettigare än enbart en kompressorgaranti.

Kan i och för sig bara tala för dom märken och modeller vi sålt och andra märken kanske har stora problem med Kompressorer mellan år 5-10 så då kanske det är motiverat.
CKP5 hade stora problem med kompressorn, dessa har du ju sålt så du vet det. Tror dessa kunder hade varit glada i mer än 5 års kompressorgaranti.

/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bästa pumpen
« Svar #8 skrivet: 14 augusti 2017, 00:51:44 »
Sålde inte många ckp 2003 så kan inte uttala mig om dessa då DKE modellen kom straxt efter jag började.
Kan dock inte påminna mig om att jag hade några stora problem med dessa.
Bytt ut ett flertal av mina sålda ckp förra året vet jag så vissa verkar fungera efter nästan 15 år.
Men det går säkert att hitta modeller som haft kompressorproblem beroende på hur långt tillbaka i tiden man ska gå.
Kan bara delge info om modeller jag haft.

Har haft betydligt större problem med kretskort och fläktmotorer på alla möjliga fabrikat men den eran med fläktmotorer hoppas jag inte kommer tillbaka.
Dessa kunder hade dock varit glada för en längre garanti.
Panasonic var dock bra att ha att göra med på både H16 problemet och fläktmotorer när det uppdagades som seriefel.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

InteDaikin

  • Gäst
InteDaikin
SV: Bästa pumpen
« Svar #9 skrivet: 14 augusti 2017, 08:30:33 »
CKP5 hade stora problem med kompressorn, dessa har du ju sålt så du vet det. Tror dessa kunder hade varit glada i mer än 5 års kompressorgaranti.

/D

Har hört om siffror där iaf 95% av samtliga värmepumpar som fick H16 fel fick utomhusdelarna utbytta under garanti.
Övriga 5% var kunder som ej hade haft några problem eller som inte upptäckt det. Men samtliga kunder fick information om utbyte.
Panasonic tog hit tekniker från Japan som satt och byggde om utomhusdelar på löpande band.
Det ser jag ju som att Panasonic tog ett jäkla ansvar, det handlade ju om tusentals enheter...
Vi kan väl tänka oss att det kostade dem fruktansvärt mycket pengar? Men gjorde det ändå.

Sen hände detta för 10-15 år sedan, dra upp gamla historier...
Använda andras "olycka" till ens egna "glans" det är snyggt det!
Så lång garanti som möjligt är väl alltid bra, men motivera det på rätt sätt...

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bästa pumpen
« Svar #10 skrivet: 14 augusti 2017, 09:43:39 »
Har hört om siffror där iaf 95% av samtliga värmepumpar som fick H16 fel fick utomhusdelarna utbytta under garanti.
Övriga 5% var kunder som ej hade haft några problem eller som inte upptäckt det. Men samtliga kunder fick information om utbyte.
Panasonic tog hit tekniker från Japan som satt och byggde om utomhusdelar på löpande band.
Det ser jag ju som att Panasonic tog ett jäkla ansvar, det handlade ju om tusentals enheter...
Vi kan väl tänka oss att det kostade dem fruktansvärt mycket pengar? Men gjorde det ändå.

Sen hände detta för 10-15 år sedan, dra upp gamla historier...
Använda andras "olycka" till ens egna "glans" det är snyggt det!
Så lång garanti som möjligt är väl alltid bra, men motivera det på rätt sätt...
Ingen som använder andras olycka för att skapa glans åt sig själv. Talar om att det är viktigt att vara saklig och inte å ena sidan lyfta fram fördelar med att ha längre garantier än andra å andra sidan tala ner det när man inte har fördelar gentemot andra.
Vad gäller Panasonic och H16 fel så är min ståndpunkt som följer
1. Maskiner med 5 års garanti fick dem utbytta/reparerade. Inget konstigt med det då tillverkaren tog ansvar för den garantin maskinen såldes med. Oavsett om det sved i skinnet.
2. De som fick sina bageriet efter 5 år fick stå med trasig maskin. Eventuell goodwill var begränsad till dagar, eventuellt någon vecka efter 5 år från leveransdatum. Jag vet då jag vid den tidpunkten ombesörjde byten av hundratals maskiner med H16 fel.
Att alla kunder skulle ha blivit informerade om detta är taget ur luften, alla blev tagna på sängen.
Nog om detta, en längre garanti är bra för slutkunden oavsett om det är 5,6,8 eller 10 år. Samtidigt är det upp till slutkunden att sätta ett värde på denna garant inte till oss som skriver på forumet.

/D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa pumpen
« Svar #11 skrivet: 14 augusti 2017, 10:25:10 »
Rent generellt är jag nog benägen att hålla med TS Comfort, om det blir ett seriefel så visar det sig som regel de första 5 åren, det gäller både fläktlager och kompressorer.
Sen finns det självklart de som inte märker eller bryr sig om att det rasslar och lever om - eller att maskinen inte värmer som den ska, som drabbas ändå.
Kortfel och utslitna fläktlager kommer mer utspritt över tid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bästa pumpen
« Svar #12 skrivet: 14 augusti 2017, 11:05:48 »
LÃ¥ter nästan som om jag skulle tycka det är generellt dÃ¥ligt med lÃ¥nga garantier om man läser trÃ¥den men sÃ¥ är inte fallet  :)
Som slutkonsument är det kanon med långa garantier men då helst en totalgaranti.

Skrev bara att det är lite spel för galleriet med just kompressorgaranti då jag ansåg det var extremt ovanligt med just kompressorhaverier, men som sagt har jag inte koll på alla märken och modeller och dess problem och en del kan nog känna en trygghet att den finns även om det inkluderar ett påslag på priset.

Har då inte alla någorlunda likvärdiga modeller i sortimentet samma garantier så skulle jag som slutkund kanske fundera på varför det inte är samma garantier och om det är större chans att den utan långa garantier är en sämre produkt eller om den är så bra att den inte behöver en längre garanti.

Mitsubishi FH serien kan vi tex erbjuda som tillval 7års totalgaranti men inte övriga sortimentet så det blir samma frågeställning där.

Tycker dock det är otroligt generösa garantier på en luft/luft värmepump redan med 5års garanti som egentligen är en ganska "billig" produkt som i många fall plågas ordentligt med kalla vintrar och skitiga filter på innerdelen om man tex jämför med en bil för nästan 400000:- som man får 2 ynka års garanti på , men det är mitt personliga irritationsmoment ::)
Visst det finns en lackgaranti som är längre med en del förbehåll och en motorgaranti som kan vara längre.
Mazda har väl en 10 årig garanti och den kanske täcker det mesta så man får väl köpa en Mazda nästa gång tummenupp

Sorry VP-News då tråden spårade ur lite

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Bästa pumpen
« Svar #13 skrivet: 14 augusti 2017, 12:29:00 »
Sorry VP-News då tråden spårade ur lite

Ah inga problem... som konsument är det förstås ingen nackdel med långa garantier. Står valet mellan två liknande produkter varav den ena har 5 år extra kompressorgaranti så lutar nog köpet åt det hållet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bästa pumpen
« Svar #14 skrivet: 14 augusti 2017, 12:45:39 »
Ja är det snarlikt pris och jämförbar effekt/effektivitet i dom utetemperaturer  som man har vintertid  sÃ¥ är det en extra morot med längre kompressorgaranti tummenupp

Blir nästan samma sak som tex med Panasonic då dessa finns hos tex näthandlare med 2års garanti och den vanliga 5 åriga via Panasonic Norden där man som konsument får avgöra vad dom extra 3 åren är värda.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!