Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ev. flytt av radiator  (läst 1828 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ostj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ev. flytt av radiator
« skrivet: 19 juli 2017, 10:54:57 »
Hej kunniga medmänniskor!

En efterföljd av senaste tillökningen blev så att ett större rum + en skrubb ska byggas om till 2 st. rum. En fundering angående detta är nuvarande radiators placering i skrubben som ska bli sovrum.
Idag finns det ett litet fönster i skrubben, och planen är att ta upp ett större fönsterhål och ett dubbelt så stort fönster monteras (ett normalstort rumsfönster)
Problemet är att radiator i det rummet inte är placerat under fönstret, utan på andra sidan rummet. Vattenburet 1-rörsystem, och rören går under golvet.
Hur löser jag detta? Skarva rören från platsen där nuvarande radiator sitter och placera radiatorn under fönstret? I så fall, dra rören efter väggen, eller ta upp golvet, men hur är det då med dold skarv?
Eller helt enkelt låta elementet sitta kvar på nuvarande plats, eller blir det kasst då?

För övrigt, vilka material på rören för att skarva med rekommenderas?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ev. flytt av radiator
« Svar #1 skrivet: 19 juli 2017, 17:18:36 »
Enklast är att låta radiatorn sitta kvar, stoppar du in ett riktigt bra isolerat fönster så blir det inget kallras därifrån.
Om radiatorn flyttas skulle jag dra rören synligt och undvika dolda skarvar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ostj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ev. flytt av radiator
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2017, 13:36:22 »
Tack för svar!
Fönstret är från -79, så är inte superisolerat, det blir en flytt av radiatorn från föregående ställe. Blir ca. 2.5 meter bort från nuvarande pos. För utanpåliggande rörläggning, är det prisol som gäller tro?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ev. flytt av radiator
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2017, 15:11:48 »
Prisol funkar säkert, men vill du får det snyggt rekommenderas vanliga kopparrör, enklare att få dessa helt raka.
Men byter du ut fönstret mot ett från -79 ? ???
Hur tänker du nu?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ostj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ev. flytt av radiator
« Svar #4 skrivet: 22 augusti 2017, 09:58:25 »
Prisol funkar säkert, men vill du får det snyggt rekommenderas vanliga kopparrör, enklare att få dessa helt raka.
Men byter du ut fönstret mot ett från -79 ? ???
Hur tänker du nu?

Hehe, helt sant! Men jag ska bara flytta ett fönster från det rum där det fanns två till ett nybyggt som är utan fönster. därav återanvändning av det gamla.

Visade sig vid rivningen att det var enklast att plocka ner alla gamla gipsskivor där mellan så det blir att dra prisolen i väggen istället för utanpåliggande (Skarvarna blir synliga innan rören dras i väggen). Då kommer jag till nästa fundering, 15 mm prisol, blir 20 mm ytterdiameter med mantel, hur dra man det enklast mellan reglarna, jacka ur eller borra hål mellan varje? Tänkte sätta en kortling vid in- resp. utlopp i väggen för att stabilisera. Hur snävt kan man bocka rören? Har ett bockverktyg för 15 mm rör, men ska prisolen bockas med ett för 20 mm?

« Senast ändrad: 22 augusti 2017, 10:02:09 av ostj »

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt så komplicerat till en själv??
SV: Ev. flytt av radiator
« Svar #5 skrivet: 22 augusti 2017, 16:07:55 »
Jacka i reglarna. Helt hopplöst att trä prisol. Bocka med speciell prisolbocknyckel. Radien blir ganska lång. Tippar på 6-7 cm utan att ha mätt. Har du en 15 bock kan du skala bort plasten där bocken är. Lite meckigt, men det funkar. Sen tejpa på nått på kopparn bara.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad ostj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ev. flytt av radiator
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2017, 18:23:37 »
I valet och kvalet ang. materialval!
Förutom Pex och koppar/prisol, vilka alternativ?

Elementet ska sitta 2,5 m bort från rörgenomföringen. Kan man, eller är det skit, ansluta med anslutningsslangar? Finns det ens så långa?

Utloggad ostj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ev. flytt av radiator
« Svar #7 skrivet: 24 september 2017, 19:42:09 »
Fortsätter på min tråd lite här..

Har tagit bort ett element och satt en förbigång där (1-rörsystem)

En sådan http://www.mma.se/produkter/forbigangsror/

Skruvade fast med de kompressionskopplingar som elementet satt med.

MEN, efter att systemet fyllts igen och har luftats så märker jag nu efter ett par timmar att det är lite blött vid kopplingarna, alltså inte helt tätt.
Hur kan jag rädda den, eller måste det tömmas igen? Tips mottages tacksamt! Är jag tvungen att byta till nya klämringar tro?

Utloggad ostj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ev. flytt av radiator
« Svar #8 skrivet: 24 september 2017, 19:50:31 »
Kollade lite närmare, vattnet läcker ut på ””gängsidan” av kopplingen, dvs mellan kompressionskoppling och koppel, inte mellan kompressionskoppling och rör. Skulle man ha haft gängtejp/lin? Satt inget innan så satte inte dit något nu heller...

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Ev. flytt av radiator
« Svar #9 skrivet: 24 september 2017, 19:54:04 »
Hm, inte bra med läckage framförallt inte dolt.
Jag är inte rörmokare men vet att mina rörisar alltid använder lin på gängade kopplingar.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ostj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ev. flytt av radiator
« Svar #10 skrivet: 26 september 2017, 09:33:01 »
Det löste sig, tömde systemet igen och skruvade bort, applicerade lite loctite 542 och sedan var det läckagefritt!

Undrar ju dock fortf. ska man verkligen behöva täta gängorna med kompressionskoppling och klämring? Jag menar, borde jag göra något åt kopplingarna på en gång eller ska jag vara nöjd och glad att det inte läcker med gängtätningen?

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt så komplicerat till en själv??
SV: Ev. flytt av radiator
« Svar #11 skrivet: 27 september 2017, 07:34:58 »
Nej för bövelen! Inget lin eller tape på kompressionskoppling. Har man det vet man inte vad man pysslar med, och skall då helst låta bli. Vattnet kommer via gängan eftersom inte konan är tät. Prova först att efterdra. Funkar inte det, ta isär och kolla anläggningsytorna på konan , muttern och delen den skall dras emot så att det inte är någon skada. Kolla så konan ligger ann mot sätet å inte bottnar. I sällsynta fall kan muttern vara spräckt. Men det händer nästan aldrig på radiatorkoppling. Applicera Locherpasta eller Unipack. Det kan hända att man från början dragit så hårt att konan är max komprimerad. Då kan loctite i nödfall få vara lösningen. Annars måste du kapa och sätta ny kona med någon form av förlängning.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!