Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp en okunnig - inget varmvatten frÃ¥n vvb (nibe EVC 190 c2)  (läst 5282 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andersrson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej allihop! Jag har ingen som helst koll på hur saker funkar, men jag får inget varmvatten i kranarna.
Det var avbrott på vattnet imorse pga större läcka ute i gatan, och efter det kommer bara kallvatten. Det måste ju inte hänga ihop, men det verkar ju misstänkt.
Det är gott flöde på vattnet som kommer men det är bara kallvatten, helt kallt inte ens ljummet.
Temperaturen i pannan visar 80C, men framledningstermometern visar ~25C. Bifogar några bilder om det är till nån hjälp.

Jag har som sagt ingen koll pÃ¥ hur man felsöker sÃ¥dant här, sÃ¥ om nÃ¥n kan ge nÃ¥n vägledning sÃ¥ är jag hemskt tacksam!  Sc:,h dontknow

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
 kolla om överhetningskyddet löst pÃ¥ VVB , den kan ha blivit utan vatten vig läckan
« Senast ändrad: 06 juli 2017, 09:11:09 av tc75 »

Utloggad andersrson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok - var sitter det? måste jag plocka bort hela fronten för att komma åt?

Utloggad andersrson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag öppnade fronten och tryckte på där det stod "temperaturbegränsare", men märkte inget. Lät det gå en timme.
Eftersom panntemperaturen visar 80C så verkar det ju finnas varmvatten därinne, så jag testade att vrida blandarventilen till max värme, och då kommer det vatten som förvisso är varmt, men bara ca 40 - 45C (mätt med termometer).
Skall det inte vara 65C när blandaren är maxad, eller finns det nån ytterligare spärr?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du måste kanske lufta pannan via säkerhetsventilen?
Det sitter en blandningsventil på utgående varmvatten, vrid lite på den fram och tillbaka?
Du kan även känna med fingrarna före/efter om det är denna som krånglar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Är det en termometer i tanken som visar 80 grader, eller är det vad termostaten är ställd på?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad andersrson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Citera
Är det en termometer i tanken som visar 80 grader, eller är det vad termostaten är ställd på?
Den svarta linjära är panntermometern, den skiftar lite upp och ner mellan 70 och 80 när man tappar/fyller på, så upphettningen inne i tanken verkar funka.

Jag har testat att lufta med säkerhetsventilen (röd hätta, sitter högt upp till höger) och fylla på med det jag tror är påfyllningsventilen, svart som är snedställd nedåt under tanken.

När jag luftade med säkerhetsventilen pyste det lite och trycket sjönk något ner till 0,6. Sen när jag öppnade påfyllningsventilen så kunde jag höra att vatten rann och bubblade lite granna, men trycket ändrades inte. Den var öppen i nån halvminut högst. Efter ett par timmar kollade jag igen, och då var trycket lite högre nästan 1,0.

Citera
Det sitter en blandningsventil på utgående varmvatten, vrid lite på den fram och tillbaka?
Jag har testat att joxa fram och tillbaka med blandventilen, nu står den på max värme och tempen i kranarna är typ 45C.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Man måste skilja på värmen och varmvattnet, dom har separata kretsar och påverkar inte varandra. Efter varmvattenberedaren ska varmvattnet gå till en blandningsventil som blandar hett och kallt vatten till önskad temperatur. Blir vattnet inte varmt (och temperaturen i VVB är 80 grader) är det troligen blandningsventilen som felar och släpper inte igenom nått varmvatten utan bara kallt vatten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag har testat att joxa fram och tillbaka med blandventilen, nu står den på max värme och tempen i kranarna är typ 45C.
Då är det ju nästan som det ska vara, nästan eftersom den pga skållningsrisken inte ska släppa fram varmare vatten är +50 °C om jag är rätt informerad...
« Senast ändrad: 06 juli 2017, 21:21:06 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!