Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump i sovrummet  (läst 1347 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jorme

  • Gäst
Jorme
Värmepump i sovrummet
« skrivet: 26 juni 2017, 23:17:35 »
Jag eldar idag med en combipanna med acctank men börjar fÃ¥ svÃ¥rare att fÃ¥ tag pÃ¥ billig ved och känner mig allmänt less pÃ¥ vedhanteringen.  Därför funderar jag pÃ¥ att ta ut pannan och sätta in en berg eller luft/vatten värmepump. Planen är dÃ¥ att frächa upp pannrummet Ã¥ bygga ett sovrum till ena dottern där. FrÃ¥gan är dÃ¥ hur mycket det surrar. Har hört att luft/vatten lÃ¥ter mindre? I övrigt sÃ¥ stÃ¥r huset längst Västerbottens kusten, enplanare med källare som iom det nya sovrummet blir helt uppvärmd. 92+92m2. Har en granne som säljer och installerar ivt pumpar. NÃ¥n som vet nÃ¥tt om dom, air x....? Funkar luft/vatten här uppe.  Ös pÃ¥ med Ã¥sikter

HR 440

  • Gäst
HR 440
SV: Värmepump i sovrummet
« Svar #1 skrivet: 27 juni 2017, 08:49:16 »
Hej, Nibe f 2120 surrar ingenting för kompressorn är i utedelen, jag har nyss satt i en 16 KW i PiteÃ¥ och är mycket nöjd än sÃ¥ länge drar 6Kwh  / dygn nu  22 grader och 220 m2

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepump i sovrummet
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2017, 08:59:14 »
HR 440, hoppas du registrerar dig och delar med dig av dina erfarenheter av luft/vatten så pass högt upp i landet under kommande vintrar.
Utedelen på en luft/vattenvärmepump bullrar ju en del när de går på hög effekt vintertid, nu på sommaren skall de nog knappast störa nämnvärt, och inomhus är de väl knäpptysta.
Där har luft/vatten en fördel jämför med bergvärme, att de är tystare inomhus.

Annars är ju de flesta bergvärmepumpar idag också rätt tysta, men har du den på andra sidan sovrumsväggen finns nog risk för att man kan bli störd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepump i sovrummet
« Svar #3 skrivet: 27 juni 2017, 10:56:34 »
Även om kompressorn sitter ut så är det ju ett par cirkulationspumpar och växelventiler inne som inte är helt tysta. Jag skulle inte vilja ha den i sovrummet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Jorme

  • Gäst
Jorme
SV: Värmepump i sovrummet
« Svar #4 skrivet: 27 juni 2017, 12:47:35 »
Ok så innedelen är helt tyst. Om det bara är cirkpumparna som lever om kan jag ju alltid gån ner i pannrummet och lyssna på dim jag har nu.. Annars kanske hag kan placera innedelen i tvättstugan som ligger vägg u vä. Borde inte försvåra instalationen nämnvärt

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepump i sovrummet
« Svar #5 skrivet: 27 juni 2017, 12:51:04 »
Innedelen är aldrig helt tyst. Den innehåller ju ett gäng mekaniska komponenter/motorer och det flödar en del vatten där.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepump i sovrummet
« Svar #6 skrivet: 27 juni 2017, 13:07:31 »
Mmmm, jag missade att den skulle stå I sovrummet, det skulle jag aldrig rekommendera någon.
Å andra sidan finns det ju folk som bor på båtar med allt vad det innebär, är väl aldrig helt tyst på ett sånt ställe heller.
Man kan väl säga att det har med din/er smärttröskel att göra. JAG skulle vara sig sätta en värmepump i ett sovrum, eller rekommendera någon att göra det.
Ett rätt vanligt kalgomål i detta forum är att man styrs av cirkulationspumparna även om värmepumpen står i ett annat rum, eller i källaren.
Så helt tysta är de absolut inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!