Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga eget golvvärmesystem  (läst 10204 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga eget golvvärmesystem
« Svar #30 skrivet: 27 juni 2017, 18:47:40 »
Du har en VP hur stor är den , inverter och  kan den styra en extern shunt ,   vad behöver huset , din utedel 27 m2  under tak , som en carport vad jag tänker mig , den  behöver kanske ca 80w / kvm = ca 2,5 - 3 KW , finns det kraft i den, för att som jag uppfattar det  du tänker värma pÃ¥ vid speciella tillfällen och när du anser det behövas , om du ska öppna för att smälta sÃ¥ kommer VP att fÃ¥ en liten chock när returen rasar till + - 0C  i ett stycke , men det klarar den säkert och fÃ¥r jobba bra , dÃ¥ kan det bli svalt i huset ,  en växlare + en liten pump kostar inte sÃ¥ mycket det är inga stora effekter det rör sig , det som är regleringen  , som kan fÃ¥s ned till ca +5 - +10C  som man fÃ¥r leta lite efter , gärna en blandningstyp ,inga  el-grejer  dom kostar nog lite mer ,svÃ¥rt att fÃ¥ dom ner till + 10C utan att  lura dom det finns en frysriskcofficient inbyggd ,  sedan det med glycol som är ett mÃ¥ste inga problem , den har en liten sämre överföring av  värme men gör inget sÃ¥ här , garageplattan  ska  kanske ha ca 4 kw dÃ¥  den inte är under tak , utstrÃ¥lning , ser vi dÃ¥ pÃ¥ totalen , ute+platta ca 7KW  blev det nÃ¥got kvar till huset , hur har du tänkt med att använda det , är det i inriktning som jag uppfattat det

Utloggad Jocke_Bohlin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Bygga eget golvvärmesystem
« Svar #31 skrivet: 28 juni 2017, 10:44:30 »
Hej igen 25 fOCUS
Du har fattat det hela ganska rätt. Jag har idag ingen värmepump till huset. Jag kör en stor elpanna. I framtiden skall det bli bergvärme. Men det ligger några år fram i tiden.

En av anledningarna till att jag inte vill blanda in mitt befintliga värmesystem är att jag då måste ta hit en rörmokare. Då spricker genast min plan om att bygga ett eget enkelt billigt system till att värma uteplatsen. Som jag kan slå av och på när jag behöver det.

Jag märker att garageplatsen ställer till med problem, vilket inte är så förvånande. Så jag kommer lägga ned slang när jag gjuter, men kanske strunta i att koppla in dessa slingor. Det får bli senare när bergvärmen är på plats.

MEN. Jag fick en ny ide i går. Lägger in den i en ny port strax.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga eget golvvärmesystem
« Svar #32 skrivet: 28 juni 2017, 10:52:43 »
Det där med att värmen på garageuppfarten behöver vara 100 W är ju en sanning med modifikation, lite som diskussionen "hur långt är ett snöre".
Har du -10 ute så behövs det säkert, men har du +5 grader ute så räcker ju avsevärt mycket mindre effekt.
Bor du så till att det ofta är runt 0 grader ute så behövs ju inte nämnvärt mycket värme för att det skall smälta isen (Om det inte är 1 meter tjäle i marken när du startar värmen).
Att värma is (0 grader) så den smälter (till +1 grad) kräver ca 80 gånger mer energi än att värma vatten från t.ex. 4 grader till 5 grader.

Att hålla garageuppfarten isfri har alltså lika mycket att göra med tjäldjup, isolering, utetemp och isens tjocklek att göra som med effekten.
I vissa fall behövs obegränsat med effekt, i andra fall mindre.
Jag tror du skulle använda det mer om du isolerade nedåt också, men allt beror ju på var du bor, om det blir just någon tjäle eller ej?

För avdustningen av det smälta vattnet är det säkert bra/nödvändigt med relativt hög effekt, men det beror ju även på utetemp, vindförhållanden, luftfuktighet och hur länge du håller infarten varmare än omgivande luft.

Hos oss har vi flera cm is kvar på uppfarten när grannarna har isfritt, vår uppfart ligger huvudsakligen i skugga, deras huvudsakligen i sol.
Jag skulle troligen inte behöva så hög effekt för att "komma ikapp" eller vinna kampen om först isfri infart, men jag tänkte tyvärr aldrig på att lägga ned slang när vi asfalterade om för ett par år sedan.
Idiotiskt av mig, det är nåt som jag verkligen ångrar.
Sen får man väl styra effekten efter plånboken tänker jag.
Kan vara värt en bra slant att fÃ¥ tracka grannarna med en isfri infart när de halkar omkring pÃ¥ sin.  ;)
« Senast ändrad: 28 juni 2017, 10:57:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jocke_Bohlin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Bygga eget golvvärmesystem
« Svar #33 skrivet: 28 juni 2017, 10:56:05 »
Igår gick jag och grubblade på detta efter 25fOCUS fått mig att fundera. På min befintliga elpanna verkar finnas en extra slinga som inte används. Se längst ned på bifogad bild.

I så fall så har jag ju redan en värmekälla. På den kan jag ju bygga ett separat värmesystem där jag kan blanda in glykol.

Skissade på detta i bifogad skiss.
Då behöver jag köpa endast två ventiler plus lite rörkopplingar.
Vad tror ni om det?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga eget golvvärmesystem
« Svar #34 skrivet: 28 juni 2017, 11:01:17 »
Ser ut som en solslinga, nackdelen med den är att den sitter i kallaste delen av tanken, du får ha rätt varmt i tanken för att det skall finnas just något att kräma på med från botten.

Du behöver väl 3 cirkpumpar, värmeväxlare och annat om du skall värma även infarten?

En cirkpump behövs för att driva flödet genom solslingan, en för golvvärmen och en för glykolkretsen.
« Senast ändrad: 28 juni 2017, 11:02:56 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jocke_Bohlin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Bygga eget golvvärmesystem
« Svar #35 skrivet: 28 juni 2017, 11:05:22 »
Rickard. Precis sådär har jag tänkt. Vintrarna är ju ofta blaskiga nu, och kör jag ut några plusgrader i parkeringssytemet inbillar jag mig att det skulle hjälpa. Jag skall isolera 10 cm markisolering under.

Men som sagt, jag kan lika gärna avvakta med att koppla in det - om jag ens kopplar in det. Slangen kostar ju inte mycket att gjuta in, och då finns den ju där. Om energin plötsligt skulle bli jättebillig ...:-) Så vi skippar garageslinga i detta resonemang nu. Endast uteplatsen är aktuell.

Bägge termometrarna (övre och undre) står på exakt samma grader hela tiden. Så det verkar vara jämn temp i tanken.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga eget golvvärmesystem
« Svar #36 skrivet: 28 juni 2017, 11:07:32 »
Helt klart värt att prova i så fall, kostar ju inte mycket även om det inte skulle räcka till.
Men en cirkpump mer än du ritat in behöver du, om du nu skall ha den där blandningsventilen.
Eller tänker jag fel?
Det kanske räcker med en...
Shuntar och sÃ¥nt är inte min starka sida...  SkämspÃ¥dig
« Senast ändrad: 28 juni 2017, 11:10:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga eget golvvärmesystem
« Svar #37 skrivet: 28 juni 2017, 12:08:44 »
DÃ¥ vet jag vad du har i dag , de nedre rören är för solslinga , om inte minnet pÃ¥ tanken är fel , tror det är en Borotank , är det bara den el-patronen som ger värme , max effekt pÃ¥ den typen normalt är 9KW och kommer inte att räcka till eller har du en panna till  ,  slingan kan tyvärr inte ge den effekt som du behöver , är kort , för lÃ¥gt flöde och hetvatten , sedan att värma pÃ¥ med  slingan vid snö och ev, is kostar mycket energi vid tillslag frÃ¥n 0 och tar kanske ett par dygn för att fÃ¥ upp tempen pÃ¥ betongen som kanske har minus i sig , normalt är att man har en konstant värme pÃ¥ ca +5C hela tiden pÃ¥ returen , om det dÃ¥ är +1C  ut konstant som ligger pÃ¥ sÃ¥ fryser vattnet ändÃ¥ som kommer , för lite effekt för att hÃ¥lla isen borta .
Vilket djup ligger slangarna pÃ¥ och avstÃ¥nd mellan , högt sÃ¥ värmer dom snabbare men finns en kyla under som motverkar , lÃ¥gt mycket att värma innan den kommer till ytan  , i alla lägen sÃ¥ kommer platsen att bli randig till att börja med innan den har värmt upp hela ytan , annars ingen dum ide , hur ska du använda uteplatsen , fortsätt spÃ¥na pÃ¥ det som du tänker
Angående slingorna P-plats , om du lägger dom nu , får inte finnas en droppe vatten i dom fryser sönder direkt
Som jag sa tidigare beräkning för värme i garagenedfarter eller dyligt är 100W kvadraten och inget annat för att få
snö / isfritt
« Senast ändrad: 28 juni 2017, 12:16:05 av 25fOCUS »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga eget golvvärmesystem
« Svar #38 skrivet: 28 juni 2017, 14:15:37 »
Jag tror Jocke tänker lite som jag när jag ångrar att jag inte la ned slingor under asfalten, att man kan köra ut värme när det ändå är varmt ute, men kanske inte riktigt så varmt att isen smälter, vid dessa tillfällen kräver ju huset normalt inte mycket värme, kanske ett par kW, så det finns ju runt 7 kW (om vi antar att det är en 9 kW elpatron) att leka med för att få uteplatsen varm och eller garageuppfarten avtinad.
Men visst, skall det vara varmt på uteplatsen året om så kommer effekten inte att räcka.
Att tänka på om/när värmepump installeras är då att sätta in en tank som har rejäla slingor i toppen av tanken, eller värmeväxlare som kan ge hög effekt med låg framledningstemp - och en värmepump med hög uteffekt, Nibes eller Thermias invertrar på ca 16 kW t.ex.
När det gäller effekten som krävs för att hålla isfritt och torrt så är jag ingen expert - har aldrig påstått det, men att påstå att 100W är det som gäller kan omöjligt vara "rätt", vid en enkel googling hittar jag olika uppgifter om detta, allt från 200 till 350 W/m2 var det som uppgavs på de två ställen jag tittade, jag länkar inte till dessa då det tydligen irriterar vissa, men alla som vill kan ju googla själva.
Jag menar även fortsatt att det där hänger ihop med var man bor, om det ät tjäle i marken eller ej, hur mycket is/snö man har och hur varmt det är ute när man försöker smälta isen/snön.
100 W verkar ju inte vara en rekommendation i överkant, tvärt om, men är det tillräckligt varmt ute så räcker det självklar med mindre effekt än så.

Skulle jag lägga slingor i marken, och inte använda dem skulle jag nog fylla dem med glykol ändå för att vara på säkra sidan att det inte fryser sönder.
Vi har ju sett några exempel här i forumet där det inte gått så bra för de som provtryckt med vatten och inte hunnit/lyckats tömma innan de frusit sönder...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga eget golvvärmesystem
« Svar #39 skrivet: 28 juni 2017, 15:07:52 »
Senaste bilden borde funka fint, eftersom elpatronen sitter bredvid så borde det inte spela nån större roll att slingan sitter i botten,en cirkpump räcker.
Har för övrigt själv en exakt likadan tank(Borö 500/250FR) som jag använder som VVB samt eltillskott när VP inte räcker till.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga eget golvvärmesystem
« Svar #40 skrivet: 28 juni 2017, 17:10:26 »
Nu är det väl sÃ¥ att man leker inte ,det gör man i sandlÃ¥dan  projektering ska utföras sÃ¥ att den funktion som finns till hands och efterfrÃ¥gas ska erhÃ¥llas .Sedan det där med 200 till 300W  om det gäller shopingcentra utan tak sÃ¥ är det sÃ¥ , men inte i samband med en gÃ¥ngväg eller  garageuppfart , Att el-patron ska klara det är väl ett nödrop , vid start sÃ¥ kommer den att gÃ¥ igÃ¥ng och inte stanna inom rimlig tid , det är ju s.k. isvatten som kommer , och dÃ¥ kyls tanken ned med en hastighet som patron inte hinner  värma , drifttiden kan bli 10 tim kostar 100kr  , klart är väl att man fÃ¥r vad man betalar för
Det är inte framledning som gäller  utan vad som kommer i retur som avgör hur mycket som ska tillföras  ca +5C
« Senast ändrad: 28 juni 2017, 19:21:05 av 25fOCUS »

Utloggad Jocke_Bohlin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Bygga eget golvvärmesystem
« Svar #41 skrivet: 28 juni 2017, 21:11:36 »
OK. Jag förstår problemet med garageplatsen. Så det kan vi skippa. Jag kommer att lägga ner slang och inget mer. Det kan inte skada.

Uteplatsen skall värmas vid enbart speciella tillfällen. Inte speciellt ofta skulle jag tro. Ibland på våren och hösten. Men om Ville Vesla tror att mitt kopplingschema skulle funka så kör jag på det. Det blir kanon! Om pannan inte orkar med (och ja, den är 9kW) så får jag hitta på nåt annat. Då blir det en ny tråd.

SÃ¥ tack alla!

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga eget golvvärmesystem
« Svar #42 skrivet: 09 november 2017, 12:58:31 »
Jag kör ett system som du tänkt.
Vvb och cirkulationspump från Jula.
Har snurrat sen oktober ifjol, kör fast temperatur och det har fungerat bra.
Har bara ändrat temperaturen en gång, sänkte nu när det började bli varmt ute..


Måste fråga om detta, jag har en vattenburen slinga i mitt kök som jag skulle vilja få lite värme i nu till vintern. (i övrigt har jag LLVP/eldradiatorer)
Vad är riskerna med att köra utan expasionskärl när man har en säkerhetsventil?

Jag kan inte få in i mitt huvud att de små elpannorna ska kosta ca 10.000kr medan man kan köpa VVB + cirkulationspump för 2600kr. Okej att man inte får nån vidare styrning men ändå.



Och lägger man på 1000kr får man ett expasionskärl också.
https://www.pbs.nu/sv/pannor/varmebaronen/varmebaronen/ventiler-och-expansionskarl/expansionskarl-acs-z-2-liter-utv-r15-1-5-bar-lk.html

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bygga eget golvvärmesystem
« Svar #43 skrivet: 09 november 2017, 13:15:01 »
Risken är att det trycks ut lite vatten när det värms upp så att det så småningom är för lite vatten/luft på fel ställe så att cirkulationen upphör. Det kan också bli kavitation och missljud från cirkpumpen om systemet inte är trycksatt eftersom det blir för lågt tryck på sugsidan av pumpen då.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Bygga eget golvvärmesystem
« Svar #44 skrivet: 20 november 2017, 11:17:43 »
Mitt fulsystem har snurrat ett drygt år nu utan problem.

Det lustiga är att luften har försvunnit!?
Vet inte om det blivit sönderslaget till microbubblor som cirkulerar?

I början hade jag säkert 3-4st 10cm långa bubblor som cirkulerade i slangen.

Sen har jag ca 2x4meter slang som inte är ingjuten som säkert expanderar och krymper.

Men det är inga stora temperatursvängningar heller direkt.

Fungerar gör det iaf, och det har aldrig läckt vatten ur säk-ventilen.
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!