Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny LVP, tips tack! Nibes F2120?  (läst 3179 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Isbj0rnen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny LVP, tips tack! Nibes F2120?
« skrivet: 21 juni 2017, 02:44:19 »
Ännu en tjatig som vill ha hjälp.

Plats: Några mil utanför Sundsvall i Västernorrland.
Trähus på torpargrund
Byggår 1920
Ventilation: självdrag
Värmekälla: Kamin + en LVP Anslut 7KW som kom med vid husköpet (denna är iofs sönder)
kvm tot: 97+5 kvm biarea uppdelat på två våningar.
Nedre våning: golvvärme (vatten) samt 2 vattenelement.
Övre våning: 2 vattenelement (dock så skall 2 st nya installeras) dvs tot 4 st.

Jag och frugan funderar på en F2120 på 12KW och SMO 20 då denna även har kylfunktion (vilket är rätt viktigt), dock så vet vi ej hur vi ska göra med VVB heller då vi inte riktigt har plats, om då ej en compact skulle fungera, beroende på deras ljudvolym då den skulle möjligtvis stå i hallen.

Sett att en del skriver att NIBES tex 12kw egentligen är 7KW osv, kan någon hjälpa mig att reda ut detta?
Tänkte köpa denna då det på papperet utan att vara tekniskt kunnig ser ut att kunna leverera åtminstone ett högre scop-värde än 1 vid -25. Rent ut sagt, jag vill ej behöva vara rädd att elpatronen spetsar redan vid -10*c helst överleva utan så långt det går.

Vi bor ute på landet och vid ett eventuellt strömavbrott ska man då gardera sig med en split? Alla tips på andra LVP är välkomna, bara jag slipper tänka på elpatronen. :)

Tacksam för svar


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny LVP, tips tack! Nibes F2120?
« Svar #1 skrivet: 21 juni 2017, 09:14:16 »
Elpatronen måste du nog tänka på några dar om året nästan oavsett vilken luft/vattenvärmepump du väljer.
De senaste modellerna klarar låga temperaturer bättre, men blir det snorkallt ute så finns det nog ingen som fixar värmen.
Jag är tyvärr dåligt läst på luft/vattenvärmepumpar så jag är ingen guru som kan säga vad som är bäst för er, men rent generellt, försök hitta en värmepump som klarar så låga temperaturer som möjligt innan den stänger av, och med så hög uteffekt som möjligt vid -15 grader.
Alla värmepumpar tappar i uteffekt ju kallare det blir ute, det är förklaringen till att en 12 kW värmepump bara ger 7 kW, t.ex. vid -15 grader, vid -25 grader ger de som regel ofta mindre än så.
Just därför kan det finnas risk att du måste använda elpatronen.

Kylningen, hur har du tänkt använda den, via fläktkonvektorer eller via ditt vanliga värmesystem?
Jag kan lite om det där, men är rätt säker på att det är farligt (fuktutfällning) att köra kyla i golvvärmeslingorna, och på radiatorerna finns det också risk för fuktutfällning på dem om du kyler för mycket samtidigt som det är varmt och fuktigt ute/inne.
Bäst om man vill kyla är därför fläktkonvektorer som har droppfat och avledning av kondensvatten så att problem kan undvikas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Isbj0rnen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP, tips tack! Nibes F2120?
« Svar #2 skrivet: 21 juni 2017, 14:54:50 »
Tack för svar Rickard, kylningen skulle isf gå via mina vanliga vattenelement. Så då är det byte av befintliga element då kanske, 3000sek per element eller räknar jag i underkant då?

Ja det ska alltid vara något man missat när man hade tänkt göra ett sådant köp. Då kanske man ska satsa på två mobila AC's i stället så struntar jag i att använda kyldelen av LVP'en.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP, tips tack! Nibes F2120?
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2017, 16:40:57 »
Tack för svar Rickard, kylningen skulle isf gå via mina vanliga vattenelement. Så då är det byte av befintliga element då kanske, 3000sek per element eller räknar jag i underkant då?

Ja det ska alltid vara något man missat när man hade tänkt göra ett sådant köp. Då kanske man ska satsa på två mobila AC's i stället så struntar jag i att använda kyldelen av LVP'en.
Det med fuktning som rickard säger är inte helt fel , vad tror du händer om du försöker kyla med slingorna
tror det blir stövlar pÃ¥ dÃ¥ , ( under förutsättning att dom är ingjutna i betong  ) är dom i ett golvbjälklag sÃ¥ blir till att 
riva golv sÃ¥ smÃ¥ningom  :(  Vet inte hur VP har kyldel kopplad men om den är som jag tror , rackarns kallt vatten , kanske
behövs köldvätska dÃ¥  )  , men som sagt är inte helt inne i den funktionen , andra vet nog hur det är

Utloggad Isbj0rnen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP, tips tack! Nibes F2120?
« Svar #4 skrivet: 24 juni 2017, 00:27:55 »
Okey, om vi bortser från kylfunktionen, skulle denna pump dvs 12KW-modellen fungera bra för mitt hus? Visst ska man beräkna med fönster och isolering mm men om vi bara ser till storleken på huset 97+5 kvm och att jag vill att den ska kunna jobba inom relativt normala vintergrader utan att patronen ska slå till.

...och hur stor del spelar en bra cirkulationspump in i bilden med ett bra värmesystem? Har ej tittat så noga på min (är just i detta i norge och jobbar) men det är en vinröd Grundfos om jag ej missminner mig (troligtvis från början av 2000)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP, tips tack! Nibes F2120?
« Svar #5 skrivet: 24 juni 2017, 10:09:39 »
Har Anslut 7Kw klarat huset förut ensam  ? ,  hur ofta är det strömavbrott längre tid ? , det verkar inte vara mycket vatten i systemet , liten VP gÃ¥r mycket + El  , stor VP mÃ¥nga start stopp , liten plats att förfoga över , mÃ¥nga smÃ¥bitar att tänka pÃ¥

Utloggad Isbj0rnen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP, tips tack! Nibes F2120?
« Svar #6 skrivet: 24 juni 2017, 20:23:49 »
Saken är att vi hade en kyltekniker som var och kollade på vår pump för någon månad sedan, han sade att kompressorn var helt slut på pumpen och där av har vi kört på elpatronen denna första vinter.

LVP'n slutar "arbeta" vid några få minusgrader denna första vinter i vårt nya hus. Vi märkte rätt tidigt att vi ej kunde höja värmen på ansluts termostat (inomhus-display) och tänkte att den helt enkelt ej klarade av att ge mera, dvs att vi höjde tempen till tex 20 på displayen och maskinen "arbetade" men ingenting hände och låg alltid kvar vid 18 grader vilket var samma temperatur som vi hade inomhus.



Även om vi skulle eventuellt kunna få denna pump under "dolda fel" så vill jag ha en rejäl pump som jag kan lita på att den klarar av att arbeta under en normal vinter, och som en vanlig Svensson som läser på Nibes hemsida om F2120-KW 12 så låter det väldigt bra, detta kanske bara är ett säljknep men de dem skriver låter väldigt mycket bättre än en Anslut som installerades runt början på 2000 som tydligen ej fungerar...

Eon håller på att gräva ner deras kablar under mark i vårt område, det enda strömavbrottet vi har haft nu under vårt första halvår är ett planerat strömavbrott som skedde för cirka en vecka sedan.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP, tips tack! Nibes F2120?
« Svar #7 skrivet: 24 juni 2017, 21:38:02 »
Det är rätt det du säger om Anslut  , andra säger att vÃ¥ra L/V grejar det här , men du mÃ¥ste ha en 12:a för den ger inte mer än 7 kw vid -15  men troligtvis klarar den det , huset är inte stort , dÃ¥ till den andra gropen att falla i , den är för stor
runt nollan , ingen plats för er att sätta en volymtank , den kommer att gÃ¥ ned i varv ( inverterstyrd  ) och stoppa och starta
s.k ON/OFF  inget att göra Ã¥t , det är bara är sÃ¥ , jag för min del bor pÃ¥ varmare breddgrader och har inte sÃ¥ bra koll
pÃ¥ L/V VP i dina trakter , men tror att det finns nÃ¥gra upp i landet som har L/V  och kan säga vad som kan vara bra , dom läser här pÃ¥ forumet ochsÃ¥ , kommer säkert nÃ¥got

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Ny LVP, tips tack! Nibes F2120?
« Svar #8 skrivet: 25 juni 2017, 21:08:54 »
Det är rätt det du säger om Anslut  , andra säger att vÃ¥ra L/V grejar det här , men du mÃ¥ste ha en 12:a för den ger inte mer än 7 kw vid -15  men troligtvis klarar den det , huset är inte stort , dÃ¥ till den andra gropen att falla i , den är för stor
runt nollan , ingen plats för er att sätta en volymtank , den kommer att gÃ¥ ned i varv ( inverterstyrd  ) och stoppa och starta
s.k ON/OFF  inget att göra Ã¥t , det är bara är sÃ¥ , jag för min del bor pÃ¥ varmare breddgrader och har inte sÃ¥ bra koll
pÃ¥ L/V VP i dina trakter , men tror att det finns nÃ¥gra upp i landet som har L/V  och kan säga vad som kan vara bra , dom läser här pÃ¥ forumet ochsÃ¥ , kommer säkert nÃ¥got
Om du vet hur mycket värme du behöver när det är kallt ute, kan du räkna ut hur stor värmepump du behöver (hur varmt framvatten vid viss temperatur, hur mycket effekt vid viss temperatur). Annars blir det till att gissa, vilket jag upplever ligger i tråden just nu. Har du de uppgifterna har jag en webbsida som räknar ut just för nibe 2020 och 2120 hur olika storlekar på pumpen levererar. Den räknar också ut start/stopp tiderna, som är den andra riskfaktorn (2120 är en inverter, klarar start/stopp bättre än icke-inverter) men med för lite vatten i systemet blir det många start stopp. Skall du inte ha varmvattnet via värmepumpen? Det sparar in en del, och bidrar kanske till att en kalkyl på en vvm behållare är lönsam jämfört med smo?

--- Mats ---

Utloggad Isbj0rnen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP, tips tack! Nibes F2120?
« Svar #9 skrivet: 26 juni 2017, 06:55:09 »
Om du vet hur mycket värme du behöver när det är kallt ute, kan du räkna ut hur stor värmepump du behöver (hur varmt framvatten vid viss temperatur, hur mycket effekt vid viss temperatur). Annars blir det till att gissa, vilket jag upplever ligger i tråden just nu. Har du de uppgifterna har jag en webbsida som räknar ut just för nibe 2020 och 2120 hur olika storlekar på pumpen levererar. Den räknar också ut start/stopp tiderna, som är den andra riskfaktorn (2120 är en inverter, klarar start/stopp bättre än icke-inverter) men med för lite vatten i systemet blir det många start stopp. Skall du inte ha varmvattnet via värmepumpen? Det sparar in en del, och bidrar kanske till att en kalkyl på en vvm behållare är lönsam jämfört med smo?

--- Mats ---


Tack för svar Mats, är det start och stoppen som sliter på kompressorn, där av att en inverter är att rekommendera? Ska kika på eons-hemsida ikväll (nyss slutat jobbet) så kanske jag har lite mer relevanta siffror som man kan bruka, då jag har för mig att där står väl åtminstone min totala förbrukning.

Just när det kommer till framledningstemperaturer så har jag noll koll, det jag vet är att Eon håller på för fullt att gräva ner sina kablar där jag bor och där av kommer oavsiktliga strömavbrott att minimeras vilket har varit en stark faktor för att kunna köpa en LVP.

Har haft ögonen på en Nibe compact (200L) i koppar, dock så vet jag ej vart i huset denna kommer att kunna ställas pga rördragning och ljudnivån från den, jag tänker att en längre rördragning minskar effekten?

Hade varit väldigt skönt att kunna använda din kalkylator då överdimensionering av LVP är kanske lika dåligt som en underdimensionering?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny LVP, tips tack! Nibes F2120?
« Svar #10 skrivet: 26 juni 2017, 12:04:33 »
AngÃ¥ende rörlängder sÃ¥ är det ingen större fara om det inte rör sig om  längre än  30 meter t.o. r

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Ny LVP, tips tack! Nibes F2120?
« Svar #11 skrivet: 26 juni 2017, 22:51:31 »

Tack för svar Mats, är det start och stoppen som sliter på kompressorn, där av att en inverter är att rekommendera? Ska kika på eons-hemsida ikväll (nyss slutat jobbet) så kanske jag har lite mer relevanta siffror som man kan bruka, då jag har för mig att där står väl åtminstone min totala förbrukning.

Just när det kommer till framledningstemperaturer så har jag noll koll, det jag vet är att Eon håller på för fullt att gräva ner sina kablar där jag bor och där av kommer oavsiktliga strömavbrott att minimeras vilket har varit en stark faktor för att kunna köpa en LVP.

Har haft ögonen på en Nibe compact (200L) i koppar, dock så vet jag ej vart i huset denna kommer att kunna ställas pga rördragning och ljudnivån från den, jag tänker att en längre rördragning minskar effekten?

Hade varit väldigt skönt att kunna använda din kalkylator då överdimensionering av LVP är kanske lika dåligt som en underdimensionering?
Start stopp är en av sakerna som sliter på kompressorn. En inverter minskar start/stoppen när det är varmare än riktigt kallt (genom att den minskar sin effekt tar det längre tid att värma vattnet). Har man mer vatten i systemet tar det också längre tid att värma det, dessutom längre tid innan det svalnar, varför tillräckligt med vatten är bra.

Längre rördragning är inte så farlig om rören är tillräckligt dimensionerade och vi inte pratar om för stor höjdskillnad. Hanteras av cirkulationspumpen och trycket i systemet, inte av värmepumpen.

Underdimensionering ger nackdel i form av att du får skjuta till tillskottsvärme med elpatron för ofta. Lite grand då och då är ofta billigare än att dimensionera så man aldrig behöver göra det.
Överdimensionering kostar i form av värmpeump och rör, tillkommer just start/stopp, som en inverter hjälper med. Så en inverter gör att du får en större chans att klara lagom mycket av husvärmen utan negativa följdeffekter. Proa om du vill. En gammal sida, men kalkylerna uppdaterade jag nyligen med 2120: "http://www.mibnet.se/house/heating/WaterAndTemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php". Sidan är "ordig", den försöker förklara vad som påverkar vad, och räknar fram uppgifter i steg.

--- Mats ---

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!