Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högfrekvent surr frÃ¥n min CTC EcoAir 510M  (läst 6634 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frank_F

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Högfrekvent surr från min CTC EcoAir 510M
« skrivet: 30 maj 2017, 20:40:35 »
Hej!

Jag fick installerat en CTC EcoAir 510M och direkt efter att den kommit igång så reagerade jag på att den avger ett högfrekvent surr utöver det vanliga brummande ljudet. I vårt villaområde så finns det cirka 10-15 luft/vatten-pumpar och jag har inte hört samma ljud från dom. Det går att höra ljudet på 10-15 meters avstånd klart och tydligt när fläkten är igång.

Jag har en person som ska komma och kolla på den. När vi talades vid så sa han att den ska låta så, vilket jag har svårt att tro. Han nämnde att det var frekvensomformaren (har jag för mig) som lät.

Är det någon som har samma eller liknande och vad är era erfarenheter, ska de låta såhär?

Tack pÃ¥ förhand för era svar!  :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högfrekvent surr från min CTC EcoAir 510M
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2017, 20:57:32 »
Hej!

Jag fick installerat en CTC EcoAir 510M och direkt efter att den kommit igång så reagerade jag på att den avger ett högfrekvent surr utöver det vanliga brummande ljudet. I vårt villaområde så finns det cirka 10-15 luft/vatten-pumpar och jag har inte hört samma ljud från dom. Det går att höra ljudet på 10-15 meters avstånd klart och tydligt när fläkten är igång.

Jag har en person som ska komma och kolla på den. När vi talades vid så sa han att den ska låta så, vilket jag har svårt att tro. Han nämnde att det var frekvensomformaren (har jag för mig) som lät.

Är det någon som har samma eller liknande och vad är era erfarenheter, ska de låta såhär?

Tack pÃ¥ förhand för era svar!  :)
Är det  1 fas eller 3 fas

Utloggad Frank_F

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högfrekvent surr från min CTC EcoAir 510M
« Svar #2 skrivet: 31 maj 2017, 12:28:59 »
Tack för snabb respons!

Det är 3-fas i huset.

Med vänlig hälsning, Frank

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högfrekvent surr från min CTC EcoAir 510M
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2017, 18:42:02 »
Är det bara när fläkten gÃ¥r . kan vara frekvensaren för den som lÃ¥ter , en del av dom kan tjuta , lÃ¥ter som en hel getingsvärm , att det hörs lite är ingen ko pÃ¥ isen , men om den hörs pÃ¥ de avstÃ¥nd som du säger , sÃ¥ är det inte acceptabelt , snacka med installatören och det här är inte bra , det här hade jag inte förväntat mig  ( och om den hörs till grannar , sÃ¥ säg att grannarna klagar , han kommer inte att frÃ¥ga dom ) och vill inte ha det sÃ¥ här , hörs den inne eller bara pÃ¥ utsidan , stÃ¥r den pÃ¥ ett fundament eller fast i vägg , det kan även vara en form av resonans , lägg en hand pÃ¥ den lite här och där och hör om det ändrar ljud
Den är ju ny ::  garanti mÃ¥ste det finnas pÃ¥ installationen , Ã¥beropa den , om han börjar med bortförklaringar


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Högfrekvent surr från min CTC EcoAir 510M
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2017, 18:46:28 »
Har den värmepumpen, i likhet med äldre EcoAir, funktionen att den kör fläkten på halvfart då utetemperaturen är över ca +5 °C och på helfart vid lägre utetemperatur? I så fall: ändrar sig det högfrekventa ljudet beroende på fläktens varvtal eller inte?

Ändrar ljudet sig om du tillfälligt stoppar luftflödet genom att t ex ta en plastsopsäck och låta den sugas fast mot förångaren medan värmepumpen går?

Hur låter värmepumpen då den avfrostar (då går ju kompressorn men inte fläkten)?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Frank_F

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högfrekvent surr från min CTC EcoAir 510M
« Svar #5 skrivet: 31 maj 2017, 20:15:08 »
25Focus - Jag har talat med installatören direkt efter jag hörde den första gången. Det är installatören som har varit i kontakt med CTC som nu skickar ut en (av vad jag gissar) av deras underentreprenörer som sköter reperationer och annat. Den står fristående på marken på betongplattor. Jag testade att lägga handen på olika ställen och försöka rucka den något men ljudet förblev oförändrat. Jag får se vad personen från CTC säger men jag kommer nog inte att ge upp vid första förklaringen.

forbjorn-forsman - Vid högre varvtal så ökar ljudnivån på surret. Jag testade att täcka för förångaren men det gav inget effekt på surret. Jag vet faktiskt inte hur den låter när den avfrostar, jag har inte lagt märke till någon förändring i ljudet när det var kallt ute.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högfrekvent surr från min CTC EcoAir 510M
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2017, 20:28:42 »
Med de uppgifter som du säger , så kan det vara fläkten som avger ett resonansljud , vet inte svårt på avstånd
men det kan vara nÃ¥got  aerodynamiskt , samma som flygplanspropellrar som vid ett visst varvtal avger ett surrande ljud
och vid kritiskt varvtal stallar , varvtalregleringen  , helt beroende av fläktvingarnas utformning , oavsett vad det är sÃ¥ är det fel 
StÃ¥ pÃ¥ dig  , och ge dig inte som du säger ,  :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högfrekvent surr från min CTC EcoAir 510M
« Svar #7 skrivet: 31 maj 2017, 20:31:30 »
Torbjörn-Forsman
Hur är det med fläkten , är den elektroniskt styrd i varvtal eller är det två lindningar i den , du säger hel och halvfart
tycker det låter som två lindningar ,

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Högfrekvent surr från min CTC EcoAir 510M
« Svar #8 skrivet: 07 juni 2017, 19:42:55 »
På äldre Eco Air (105v3 från ca 2006, som är den jag själv har erfarenhet av), så är det två olika reläer som styr fläktmotorn för hel- respektive halvfart, det går in en ledning för vardera hastigheten i motorn. Vet ej om den har olika lindningar eller om det helt enkelt finns ett inbyggt förkopplingsmotstånd för halvfart.

Men det är ju inte säkert att det ser likadant ut på årets modeller. Ofta finns elschema på mittuppslaget i installationsanvisningen, det kanske går att lista ut kopplingen med hjälp av det.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högfrekvent surr från min CTC EcoAir 510M
« Svar #9 skrivet: 07 juni 2017, 19:49:14 »
På äldre Eco Air (105v3 från ca 2006, som är den jag själv har erfarenhet av), så är det två olika reläer som styr fläktmotorn för hel- respektive halvfart, det går in en ledning för vardera hastigheten i motorn. Vet ej om den har olika lindningar eller om det helt enkelt finns ett inbyggt förkopplingsmotstånd för halvfart.

Men det är ju inte säkert att det ser likadant ut på årets modeller. Ofta finns elschema på mittuppslaget i installationsanvisningen, det kanske går att lista ut kopplingen med hjälp av det.
DÃ¥ är det tvÃ¥ lindningar en hög en lÃ¥g med skiftning via relän inget ovanligt med sÃ¥dan koppling , ingen frekvensstyrning  fanns väl inte pÃ¥ den tiden , nu tekniken gÃ¥r framÃ¥t

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Högfrekvent surr från min CTC EcoAir 510M
« Svar #10 skrivet: 07 juni 2017, 19:56:00 »
Ett gränsfall mellan förkopplingsmotstånd och separata lindningar kan man se i vanliga billiga takfläktar med 3-4 hastigheter. Där är förkopplingsmotståndet för de lägre hastigheterna gjort av isolerad motståndstråd som är inlindad ihop med motorns statorlindning, så man ser inte motståndet som en separat komponent och det kommer ut en ledare per hastighet ur motorn.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högfrekvent surr från min CTC EcoAir 510M
« Svar #11 skrivet: 07 juni 2017, 20:01:26 »
Det var fel :: den här är ju en ny modell :: gick lite fort ::  enligt manualen sÃ¥ är fläkten modulerande , sÃ¥ troligtvis är ljudet frÃ¥n frekvensarn , brukar lÃ¥ta som en bikupa när dom jobbar , det är säkert nÃ¥got som inte stämmer i den , därav ljudet
inget för oss att försöka ge något tips om vad göra , måste dit en meck och kanske ha en ny med sig som kan bytas
om det behövs , sorgligt men fakta
Till ditt föra mig : ja det är förkopplingsmotstånd

Utloggad Pappa_Micke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Högfrekvent surr från min CTC EcoAir 510M
« Svar #12 skrivet: 30 juli 2017, 17:51:00 »
Hej!
Nyfiken på hur det gick?
/pappa_micke
Hus: tegelvilla -64 106+106kvm ca 8mil norr om Göteborg
500l acktank. Solfångare 60 st. 58-30 X rör från Sfinx.
CTC EcoAir 510M + EcoLogic family

Utloggad Matm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högfrekvent surr från min CTC EcoAir 510M
« Svar #13 skrivet: 17 mars 2018, 18:36:04 »
Hej. Min 510M installerades dec 2015 och jag reagerade mot att den viner (tjuter) över ca.70 rpm/s.
Har även vibrationer i rören mellan VP och innerdelen. Rören är 6m lÃ¥nga raka stÃ¥lrör som även för det vinandet ljudet till insidan av källaren. Vibrationerna har jag i stort sett eliminerat  med att hänga rören i gummi-remmar i taket och sett till att all luft är borta ur systemet sÃ¥ det är ok.
Tjutandet tycker jag är störande och det kommer från frekvensomvandlaren eller kompressorn.
510M är ju en tre-fas modulerande maskin och jag tror att det var den enda på marknaden när jag fick monterat min så det fanns inte så många att jämföra med.
100 rpm/s är väl ganska högt varv så man kan ana att det har sin betydelse. Även vid vissa specifika låga varv hör man tydligt frekvensaren.
Har ifrågasatt ljudet både hos installatören och CTC men inte fått nån vidare respons.
Jag skulle gärna lyssna på en likadan om jag kan hitta nån i min närhet. Bor i Laholm.

Det skulle vara intressant om nån här vet vad en on-off maskin jobbar med för varv, ställde frågan till CTC men den experten kunde inte svara på det.
Mats

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Högfrekvent surr från min CTC EcoAir 510M
« Svar #14 skrivet: 17 mars 2018, 21:46:08 »
onoff jobbar med vÃ¥r nätfrekvens. dvs  det är notfrekvensen vi leker med när vi varvtalsstyr.  sÃ¥ alltsÃ¥ 50 hz,  vi gör om denna till en pulsformad kurva istället för sinuskurvan.
 och det är den som vi frekvensreglerar.
Det är kompressorn som låter tillsamman ed frekvensomvandlaren.
Inte helt ovanligt gällande varvtalsstyrda pumpar och  man märker det nu  mer och mer. fläkten är varvtalsstyrd.

Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!