Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolera ackumulatortank med lin?  (läst 3604 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag tänkte beställa en ackumulatortank (750 l)  utan isolering och ställa i tvättstugan. Inga kopplingar och sÃ¥nt fÃ¥r synas, sÃ¥ jag tänkte bygga in allt i ett skÃ¥p med en massa isolering. DÃ¥ kommer frÃ¥gan: vad ska man isolera med?

Mineralull går bort då jag inte vill ha skadliga fibrer som flyger runt. Cellplast är svårt att få att följa den runda formen och riskerar att sjunka ihop vid höga temperaturer (max tillåten: 80C). Vad tror ni om lin?

Bauhaus säljer 45 mm tjocka skivor för 109 kr/m2: https://www.bauhaus.se/linisoleringsskiva-45mm.html

De ser flexibla ut och kommer inte sjunka ihop av höga temperaturer.

Gissningsvis sätter jag cellplast ytterst mot skalet för att det är billigt och smidigt mot plana ytor.

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Såhär ser tvättstugan ut:


Och såhär tänkte jag isoleringen:


Toppen får jag väl isolera med något lager lin och dubbla cellplast-skivor. Cellplasten tår maximalt 80 °C, så därför bör linet ligga emellan överallt.

Undrar om det går att "sy" linisoleringen för att sammanfoga skivorna och undvika springor...

/Anton

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolera ackumulatortank med lin?
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2017, 05:46:54 »
Borde gå att göra, som "över-rock" ett lager av samma material som används i släckningsfiltar= obrännbart
Enda som du måste göra är att måla tanken samt rör med rostskydds-färg före den får ett lager isolering, oskyddad tank rostar...
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Borde gå att göra, som "över-rock" ett lager av samma material som används i släckningsfiltar= obrännbart
Enda som du måste göra är att måla tanken samt rör med rostskydds-färg före den får ett lager isolering, oskyddad tank rostar...
Så bra! Varför brandfilten? Linet är behandlat med flamskyddsmedel, räcker inte det?

Tanken är svartmålad när man får den. Räcker det? Rören behöver man kanske behandla, men de är väl av koppar?



/Anton

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Isolera ackumulatortank med lin?
« Svar #4 skrivet: 08 maj 2017, 13:40:28 »
Du är rädd för fibrer frÃ¥n mineralull (som väl inte anses som hälsovÃ¥dliga) men inte för flamskyddsmedel som ofta varnas för pga av sina häloeffekter  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du är rädd för fibrer frÃ¥n mineralull (som väl inte anses som hälsovÃ¥dliga) men inte för flamskyddsmedel som ofta varnas för pga av sina häloeffekter  Sc:,h
Glasfibrer i luftvägarna är välkänt dåligt... Men absolut är flamskyddsmedel också det! För linisoleringen jag kikat på är det soda som används som flamskyddsmedel. Klart bättre än de flesta flamskyddsmedel vad jag förstår.

Annars ser fårull intressant ut:
https://shop.folkesbygg.se/farullsisolering-skiva-50mm-12-kvmpaket-p-3041-c-215.aspx
Bara ren fårull. Ska vara självsläckande (innehåller inget flamskyddsmedel).

/Anton

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Isolera ackumulatortank med lin?
« Svar #6 skrivet: 08 maj 2017, 15:18:57 »
Fibrerna i sten/glasull är så "stora" att dom inte tränger in genom cellväggarna och kan skada cellerna så å det viset är dom inte farliga däremot är dom lite otrevliga att hantera. Och rent hanteringsmässigt är stenull att föredra när det gäller just dammet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Isolera ackumulatortank med lin?
« Svar #7 skrivet: 08 maj 2017, 16:17:25 »
Ska du bygga in den i en låda så spelar det väl ingen roll om det är mineralullsisolering? Visst, det dammar väl kanske lite när man sätter dit isoleringen, men det är bara att vädra ut och städa bort.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolera ackumulatortank med lin?
« Svar #8 skrivet: 08 maj 2017, 18:47:44 »
För att inte fÃ¥ stora förluster bör du sätta isolering  bakom tanken oxÃ¥ .
Sen finns det en annan isolering ,  ( ecoprime ), 2 typer en röd en blÃ¥ spontade
1 dm är detsamma som en meter jord , kostar lite mer ,men är bra

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Isolera ackumulatortank med lin?
« Svar #9 skrivet: 08 maj 2017, 19:37:00 »
Fylla utrymmet med lös ull kanske blir för enkelt. Typ http://www.paroc.se/om-paroc/paroc-berattelser/paroc-losull
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!