Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP  (läst 2972 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #15 skrivet: 25 april 2017, 15:58:15 »
VPn klarar hela värmebehovet idag ner till strax under -30 sedan får VPns inbyggda elpatron stötta. Det är en 10år gammal Thermia Duo Optimum 10kW med ny kompressor så jag vill nu få den att leva ett gott liv framöver.
På ack-tanken sitter idag en shunt mot radiatorerna med styrning som styr efter innetemp, och den funkar klockrent, även CP finns där, men jag har införskaffat en ny snål Wilo CP som ska kopplas in vid ombyggnaden. Shuntstyrningen är tänkt att vara avslagen och shunten max öppen vid VP-drift.
Jag har allt på det klara med hur det ska kopplas förutom vad fasen jag gör med ack-tankens VVB...
Jag är just nu inne på att koppla den som knäpptank, för jag tror att om jag bara kopplar in VPn direkt mot ack-tanken så kommer jag inte bli av med alla knäppningar, eftersom FL från VP snabbt kommer nå shuntens FL och sticka ut i radiatorslingan. Eftersom VVB också tar upp största övre delen av ack-tanken finns det inte mycket vatten att blanda ut framlednings vattnet med...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #16 skrivet: 25 april 2017, 16:14:59 »
Kanske funkar bra med den som knäpptank finns ju lite vatten runt om som kan störas men se till att spola ur beredaren finns säkert en hel del smuts i den. Jag rev ur min beredare ur tanken för några år sen och det var massor med äckel i botten på den. Du måste väl köpa till nån givare för att få tillgång till buffert styr har jag för mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #17 skrivet: 25 april 2017, 16:25:00 »
Nytt styr är också beställt för att få buffertstyrning, givare har jag liggande så det är inga problem...

Dom förbättringar som jag hoppas få mha arbetstanken är i följande prioritetsordning:
1. Mindre knäppningar
2. Längre körtider, färre start/stopp
3. Separat flöde för VP och Radiatorsystem
Så även om jag får lite skiktningsproblem så är det viktigaste att anti-knäpp funktionen fungerar och större systemvolym skadar inte heller...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #18 skrivet: 25 april 2017, 16:26:25 »
Det är någon form av on/off nu och vill försöka få det till lite av varje, lite knepigt , ska du bara ha TWS till VV och dra upp den till max temp med VP måste du ha en liten pump för att cirkulera VV mellan TWS och VP med backventil
kan det vara godkänt ,  Vi startar där

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #19 skrivet: 25 april 2017, 16:33:55 »
Det är någon form av on/off nu och vill försöka få det till lite av varje, lite knepigt , ska du bara ha TWS till VV och dra upp den till max temp med VP måste du ha en liten pump för att cirkulera VV mellan TWS och VP med backventil
kan det vara godkänt ,  Vi startar där
VP har växelventil för att antingen göra värme eller varmvatten. När den ska göra varmvatten kommer den koppla in TWS-beredaren. När den ska göra värme kopplar den in ack-tanken(arbetstanken). Inga problem där alls, frågan är bara hur jag ska koppla in den gamla beredaren som sitter i arbetstanken...det övriga behöver vi inte avhandla här alls.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #20 skrivet: 25 april 2017, 17:19:04 »
Nytt styr är också beställt för att få buffertstyrning, givare har jag liggande så det är inga problem...

Dom förbättringar som jag hoppas få mha arbetstanken är i följande prioritetsordning:
1. Mindre knäppningar
2. Längre körtider, färre start/stopp
3. Separat flöde för VP och Radiatorsystem
Så även om jag får lite skiktningsproblem så är det viktigaste att anti-knäpp funktionen fungerar och större systemvolym skadar inte heller...
Tror det kommer funka finns fast du får nog justera ned integralen en bit.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #21 skrivet: 25 april 2017, 17:45:54 »
Jag  tror att det kan vara sÃ¥ här , KV in i tank förvärms gÃ¥r till TWS  förvärms gÃ¥r till VP  som  troligtvis är varmast , ingen legio där
gÃ¥r till tappkranar , VP gör värme mot tank och system samtidigt , det inte systemet äter upp gÃ¥r i tanken , att kopplingen sitter en bit i frÃ¥,  system och tank , gör att det blir ett motstÃ¥nd mot tank , din nuvarande shunt klarar styrningen , under tiden som  VP gör VV sÃ¥ kommer systemet att plocka värme frÃ¥n tanken , inga upp och ned gÃ¥ngar där av större format , när VP slÃ¥r om sÃ¥ kommer det kanske en liten skvätt varmare men ditt shuntsystem gör att det inte blir en häftig förändring , inga knäppar
Detta är med VP drift direkt mot systemet , ska ha riktig on/off sÃ¥ ska du koppla 4 vägs pÃ¥ tanken , det blir en buffert som systemet tar frÃ¥n , sÃ¥ har jag det nu funkar klockrent  Är lite problem här , har bara autocad med DXF  , därav lite lustig bild ,ritat i paint

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #22 skrivet: 25 april 2017, 17:51:50 »
Shunten behövs inte vid vp drift vp kör helt flytande kondensering och vv bereds enbart i den nya tanken med ladd slinga dom gamla tankarna blir vanliga arbetstankar förutom att vattnet gör en sväng genom gamla beredaren innan det går in i tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #23 skrivet: 25 april 2017, 18:00:18 »
Integralen kan jag nog få justera upp eftersom värmesystemet nu stjäl värme konstant från VVB genom shunten. Shunten höjer FL med c:a 1 grad fast den är helt stängd...

<25focus>Jag kan inte förvärma VV i ack-tankens VVB eftersom det där kommer att vara mellan 30 och 40 grader under hela eldningssäsongen vilket är absolut perfekt grogrund för legionella. Sedan kommer det som varmast bli 56-57 grader i TWS-beredaren vilket inte räcker på långa vägar för att ta död på legionella, inte ens VPns legionella körningar på 65 grader kommer att räcka till för att ta död på de bakterier som just då finns i TWS-beredaren. Vill minnas att legionella endast slutar föröka sig runt 50 grader, först vid 70 grader börjar dom dö hyffsat snabbt...
Sedan har min VP ingen inbyggd beredare(därav namnet Duo), det är därför jag köper en extern TWS-beredare.

Exakt som smurfen skriver i sista inlägget, förutom att jag ska laborera lite med att även använda shunten och dess styrning eftersom jag upplever att det systemet håller innetempen på en jämnare nivå, men det är en annan fråga och ett annat experiment. Men förmodligen kommer jag låta shunten stå helt öppen och låta värmesystemet plocka ur all värme som finns i arbetstanken, men lite måste jag leka med buffertstyrningen när jag nu får den i nya styren...
« Senast ändrad: 25 april 2017, 18:02:57 av Heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #24 skrivet: 25 april 2017, 18:06:59 »
Shunten behövs inte vid vp drift vp kör helt flytande kondensering och vv bereds enbart i den nya tanken med ladd slinga dom gamla tankarna blir vanliga arbetstankar förutom att vattnet gör en sväng genom gamla beredaren innan det går in i tanken.
NU är det så att han ska kunna elda med , vad händer då kan bli +90 ut på systemet . KATASTROF med ingen shunt

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #25 skrivet: 25 april 2017, 18:17:48 »
+40-50C i tanken är ju klart att det inte blir mer ,för VP gör ju inte värme  än som behövs , om du inte ska ha med ut i huset , det pratas mycket om att VP trasslar till för  Legio med temp pÃ¥ +65-70C  OK el-patron men jag har aldrig hört om Legio i vanliga villor , iof sÃ¥ kanske man ska en liten mängd vatten

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #26 skrivet: 25 april 2017, 18:26:55 »
Jag kommer inte ens få över 40 grader i ack-tanken. Så ingen förvärmning av VV är aktuellt.
Och radiatorsystemet kommer att vara kopplat över shunten som sitter på ack-tanken, så jag kan mycket väl elda upp tankarna till 90 grader och shunta ner FL...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #27 skrivet: 25 april 2017, 18:39:58 »
Jag kommer inte ens få över 40 grader i ack-tanken. Så ingen förvärmning av VV är aktuellt.
Och radiatorsystemet kommer att vara kopplat över shunten som sitter på ack-tanken, så jag kan mycket väl elda upp tankarna till 90 grader och shunta ner FL...
Då finns det bara ett sätt , fyll beredaren med vatten , lagrar ju värme

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #28 skrivet: 25 april 2017, 19:00:09 »
Jag kommer förmodligen seriekoppla den med ack-tanken...så får den en knäpptanks-funktion.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #29 skrivet: 25 april 2017, 19:12:20 »
Jag kommer förmodligen seriekoppla den med ack-tanken...så får den en knäpptanks-funktion.
Serie kanske inte en dum ide , men som jag ser det , om VP nu ger så du klara dig ska du nog 4 rörskoppla det
så finns det en reserv till värmen när VP gör VV , vid serie så blir det stopp på värmen VP stänger med ventilen , inget flöde till systemet
inget bra .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!