Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?  (läst 10677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #15 skrivet: 23 april 2017, 15:35:40 »
Ok, dÃ¥ är det kökspannan som fÃ¥r leverera👍🏻 Jag började i dom tankarna att ha kvar vÃ¥r pelletspanna och köra en liten luft/vatten som gick till kanske minus 10 eller nÃ¥tt. Blir ju absolut billigast att installera men har tänkt om lite, vill gärna bli av med pelletsen helt
Om möjligt att ha kvar pellets en vinter till , jag skulle  göra det , inte sÃ¥ mycket jobb att koppla ihop det ,
men som extra säkerhet och kolla om VP klarar det , samtidigt får en koll på när elen går samt hur mycket ,
skulle tro att en VP som lämnar ca 7KW vid -15 klarar av det , det är ju ingen herrgård

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #16 skrivet: 23 april 2017, 20:01:20 »
Vi får se, ju mer man tittar desto mer vill man ha en helt ny pjäs...
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #17 skrivet: 23 april 2017, 21:29:10 »
Det var inte svaret jag frågade efter!
Vad ger den vid 60 alt 63 grC framledning vid minus 20 ute?
Och då vid nyavfrostad förångare
Konstigt nog redovisar ingen vad den ger med lagom påfrostad förångare vid dessa temperaturer..
Intresserad av ditt eget svar på din fråga. Det finns som du nämner inget angivet svar i en rapport. Men tittar man i diagrammen ger den (F2120-16) 8.4 kW vid 55 grader och minus 25. 9.4kW vid minus 20. Den tappar COP, men inte uteffekt när framvattnet stiger (uteffekten stiger runt 5 procent vid höjning från 35 till 45 och minus 25, runt 4 procent till vid höjning från 45 till 55). Så förutsatt att huset drar värmen ur vattnet skulle jag säga den ger 9.5kW vid 65 grader och minus 20 ute.

Nu är frågan, vad tänker du dig den ger, och hur kommer du fram till det?

--- Mats ---

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #18 skrivet: 23 april 2017, 21:35:57 »
Exakt när elpatronen ibland går in vet jag inte, men gissningsvis strax under noll. Vid -10 spärras VPn helt eftersom huset då kräver varmare framledning än vad min 5 år gamla EcoAir 107 PE kan ge. Men trots det så är det en lönsam investering i mina ögon. Du ser ju elförbrukning före och efter VP i figuren till vänster, i min signatur.

Jag räknar med 5 år till och sen byter vi upp oss till den då senaste versionen.

107an är både klenare och har lägre möjlig temperatur på framvattnet än F2120-16, så den ger upp tidigare. En sak jag gjort för att hjälpa min värmepump på traven är att byta ut en del radiatorer. De jag hade var dimensionerade för oljepanna (hög temperatur i rören). Nya större radiatorer låter huset bli varmt med en lägre temperatur på vattnet, vilket gör att värmepumpen blir användbar vid kallare väder.

--- Mats ---

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #19 skrivet: 23 april 2017, 21:43:59 »
Anledningen till att COP sjunker är att den minskade energiupptagningen (förångarkapaciteten) kompenseras med ökat kompressorarbete.
Anledningen till att man inte redovisar effekten jag efterfrågar är att den peakat vad den klarar av i kompressorfrekvens och tryckfasöverhettning!
Man kan alltid vätskeinjektera för att klara en bit till... men det blir lite "dold spetsvärme" i praktiken.
Jag vet inte vad den klarar...utan pÃ¥pekar bara efter erfarenhet och uppskattad begränsning här av.  FrÃ¥gan var en ren frÃ¥ga

Edit:  utan att ha granskat just denna pump, utan som en ren generalisering kan nämnas att om du ska bibehÃ¥lla värmeeffekten vid en normal överhettning pÃ¥ en luft/vatten (R410A) och förÃ¥ngning pÃ¥ -30grC sÃ¥ innebär en höjning av kondenseringstrycket frÃ¥n 55grC till 65grC en avsevärt höjd kompressoreffekt för att bibehÃ¥lla värmeeffekten samt även en höjning av hetgastempen med ca 15K.   den kalkylerade hetgastempen hamnar mellan 135-140grC   
förångningen sjunker ytterligare när den börjar frosta på, med ännu skadligare hetgastemperaturer till följd.
« Senast ändrad: 24 april 2017, 14:46:10 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #20 skrivet: 23 april 2017, 22:06:25 »
Men f2120 är det bästa man kan köpa i LVVP väg?
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #21 skrivet: 24 april 2017, 08:00:52 »


En annan viktig aspekt i valet mellan l/V och L/L är den tekniska livslängden och återinvesteringskostnad när denna nåtts.
En bv kräver ca 40-50% av den ursprungliga investeringskostnaden när den är slut i återinvestering
LV kräver 80% av ursprungliga investeringskostnaden i återinvestering, och detta mycket tidigare.
På 20-25 år har bergvärmen vunnit stort..

Här jämför du äpplen och päron.

Självklart kräver BV en lägre % sats dÃ¥ en del av invedteringen är en tämligen dyr borra.  Förhoppningsvis behöver du inte göra om den sÃ¥ ofta.

Rent tekniskt torde der inte vara sånstor skillnad för "kompresseriet" i sammanhanget, i övrigt lika.

Det kan ju vara märkesberoende vad som behöver bytas när kompressorn rasar , men det är komplext. Tillgång reservdelar på gamla anläggningar mm.

Jag tror man får se det värmeekonomiskt, och hur mycket spets som behövs.
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #22 skrivet: 24 april 2017, 08:16:03 »
Jag är benägen att hålla med ACE i denna fråga.
Jag har från tid till annat funderat på hur jag skulle agera om jag skulle börja sälja och installera värmepumpar i södra norrbotten där jag håller till, och jag är tveksam till om jag alls skulle vilja sälja/montera luft/vattenvärmepumpar här uppe.
Dels vet jag av egen erfarenhet hur frustrerande det är när elpatron vill/måste ta över värmen när det är som kallast ute, och dels måste man vara blind för att inte se hur pass mycket mer krångel det verkar vara med luft/vattenvärmepumpar jämför med berg eller markvärmepumpar.

Däremot, om man gör en ekonomisk kalkyl på t.ex. 15 år i ett specifikt hus så är det nog inte alls otroligt att luft/vattenvärmepump ger ett bättre utfall, även i norr.
Och då speciellt med de senaste effektiva invertervärmepumparna.
Jag är ändå tveksam till att den typen av beräkning blir rättvisande då jag mer eller mindre förutsätter att livslängden är avgjort kortare på en luft/vattenvärmepump av flera olika skäl:

1. Den sitter utsatt för väder och vind, fukt, kyla och yttre påverkan.
2. Den får arbeta med temperaturer i mycket större intervaller på "kalla sidan", den måste hantera temperaturer på +30 grader till kanske -30 grader när berg eller markvärmen kanske ligger i intervallet -2 till +12 grader eller nåt sånt. (Normalt inom 0 till +5 grader under värmesäsongen)
3. Fläkten i utedelen är en utsatt del som saknas på en berg/markvärmepump.
4. Värmepumpar med vatten till utedelen riskerar frysa sönder om det blir längre strömavbrott när det är kallt ute.
5. Värmepumpar med gas mellan utedel och innedel blir skapligt dyra att ersätta när de skall bytas ut, de har dessutom svårt att komma under gränsen på CO2-ekvivalenter så länge de använder R407C eller R410A som köldmedium.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #23 skrivet: 24 april 2017, 14:51:59 »
Här jämför du äpplen och päron.

Självklart kräver BV en lägre % sats dÃ¥ en del av invedteringen är en tämligen dyr borra.  Förhoppningsvis behöver du inte göra om den sÃ¥ ofta.

Rent tekniskt torde der inte vara sånstor skillnad för "kompresseriet" i sammanhanget, i övrigt lika.

Det kan ju vara märkesberoende vad som behöver bytas när kompressorn rasar , men det är komplext. Tillgång reservdelar på gamla anläggningar mm.

Jag tror man får se det värmeekonomiskt, och hur mycket spets som behövs.
Nej, jag tror jag jämför korrekt.
på en luft/vatten är det mycket ovanligt att kompressorhaveri är den primära orsaken till att den tekniska livslängden är uppnådd.
(efter F2010 slutade tillverkas  ::)   )
när de byts är oftast många av komponenterna helt färdiga...enligt Rickards redovisning ovan
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #24 skrivet: 24 april 2017, 17:18:00 »
Jeg kjenner en som reparer og innstaller v/v, l/vp og l/l vp..
De fleste kompressorene han har byttet er pÃ¥ bergvarme, rundt 7-8Ã¥r.. og ingen pÃ¥ lv/vp .. men derimot.. veldig fÃ¥ eldre lv vp i omrÃ¥det jeg bor da de ikke var bra nok før 5-6 Ã¥r sen  ::)  hovedsaklig ctc t som tuffer enda. "var" tilsvarende klima Lunk har, men har sett under -20 kun 2-3 uker tilsammen pÃ¥ 10 Ã¥r.. og iÃ¥r var det ikke under -10 en gang. Klimaendringer hjelper for lv vp haha
Mye andre problemer med dem derimot. Følere og kretskort tull.
Men i norge er bergvarme så ekstremt dyrt nå. Gjerne 200000 nok.
Vi har lavere strømpriser en sverige og betaler for lv det dere i sverige betaler for bergvarme!


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #25 skrivet: 24 april 2017, 17:32:35 »
Jag har nog lite samma uppfattning, att det verkar vara märkvärdigt få kompressorbyten på luft/vattenvärmepump, vilket är mycket uppseendeväckande med tanke på de belastningar de utsätts för jämför med i en bergvärmepump t.ex.
En teori kan vara att själva värmepumparna i sin helhet oftare byts ut av andra orsaker innan de blivit så gamla att kompressorn rasar?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #26 skrivet: 24 april 2017, 17:37:24 »
Hur lÃ¥ng livslängd brukar det vara pÃ¥ LV och BV pumpar? Kan kompressorn (som blir varm under drift?) mÃ¥ bra av att kylas ner? (LVVP) eftersom den sitter ute i kylan kyls den ju ner naturligt, förtydligande 😉
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #27 skrivet: 24 april 2017, 20:38:43 »
Nej, jag tror jag jämför korrekt.
på en luft/vatten är det mycket ovanligt att kompressorhaveri är den primära orsaken till att den tekniska livslängden är uppnådd.
(efter F2010 slutade tillverkas  ::)   )
när de byts är oftast många av komponenterna helt färdiga...enligt Rickards redovisning ovan

Jag har inte er erfarenhet av olika haveriorsaker, men köper Rickards argument såklart :)

Man bör såklart ta sig en rejäl funderare på l/v om man bor i kallare klimat, om inte annat för att det krävs en väldigt stor pump för att leverera några nämnvärda effekter när det är riktigt kallt ute, och då också täcka en försvarlig del av värmebehovet, om ens med bra COP.
Det är klart att det är långa delar av höst/vår när vädret mera motsvarar skånsk vinter :)

Kan det inte tänkas att tillverkarna har satsat stort på l/v under senare år för att få fram nya produkter emedans utvecklingen på BV har stått stilla? även om haverier idag motsvarar pumpar som såldes för X år sedan.

1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #28 skrivet: 26 april 2017, 11:12:55 »
Ok, dÃ¥ är det kökspannan som fÃ¥r leverera👍🏻 Jag började i dom tankarna att ha kvar vÃ¥r pelletspanna och köra en liten luft/vatten som gick till kanske minus 10 eller nÃ¥tt. Blir ju absolut billigast att installera men har tänkt om lite, vill gärna bli av med pelletsen helt

Vi fixade sÃ¥ vi kan använda kökspannan som stöd, men elen är billigare än veden jag köper.  :)

Och VPn går till -10 innan elpatronen tar över helt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #29 skrivet: 26 april 2017, 11:27:25 »
Vi fixade sÃ¥ vi kan använda kökspannan som stöd, men elen är billigare än veden jag köper.  :)

Hur har du löst det? Har du fulel i form av nÃ¥n olaglig ickeregistrerat vindsnurra? 😄
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!