Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥nande Nibe 2040  (läst 1873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johannan

  • Gäst
Johannan
DÃ¥nande Nibe 2040
« skrivet: 29 mars 2017, 19:51:56 »
Hej!

Efter en akut situation med en trasig varmvattenberedare och småbarn köpte vi en luft/vattenvärmepump utan att tänka så noga som vi borde gjort. Och nu har vi problem...

Det vi såldes in på var en nibe 2040 och firman rekommenderade platsen, samtidigt som de garanterade att grannen inte skulle höra den. Den står cirka 10 meter från grannen och den låter som en traktor så snart den blir isig, vilket sker redan vid 0 grader. Grannen klagar med all rätt.

De åtgärder som hittills genomförts är att firman varit här och avluftat, samt spärrat frekvenser för kompressorn på mer än 80.

När den låtit illa har fläkten gått på läge sex och kompressorn på 75 Hz+ och tittar jag på fläkten så ser den inte riktigt jämn ut i hur den rör sig. Firman påstår däremot med bestämdhet att fläkten inte kan vara relevant, eftersom det "bara är kompressorn som kan generera ljud som går genom väggar".

Ska den verkligen låta in genom väggen hos grannen 10 meter bort? Har vi blivit totalt lurade? Så här i efterhand ångrar jag bittert att vi inte läste på bättre. :(

Vidare har vi problem med varmvattenkapaciteten, som inte alls är i närheten av vad vi hade tidigare. Det största problemet där tror jag är att den tar väldigt lång tid på sig att värma upp varmvattnet igen efter en dusch (kanske 5-6 timmar). Så nu är maxtiden för duschande för oss båda tillsammans någonstans runt 15-20 minuter, även om det är en timme emellan.

Hälsningar,
Johanna

Johannan

  • Gäst
Johannan
SV: DÃ¥nande Nibe 2040
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2017, 19:57:28 »
Det är för övrigt en 8 kwh pump och innerdelen är en vvm 310. Huset är ett trähus på cirka 120 kvadrat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥nande Nibe 2040
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2017, 21:28:56 »
Om du känner pÃ¥ utedelen och den vibrerar sÃ¥ är det obalans nÃ¥gonstans , att installatören har ändrat fart pÃ¥ scrollen innebär en försämring av prestanda ,  betyder ju att nÃ¥got inte är riktigt , och grannen hör ljudet , olika personer hör olika  frekvenser men 10m bort är inte bra  , häng pÃ¥ installatören sÃ¥ här vill vi inte ha det

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: DÃ¥nande Nibe 2040
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2017, 06:40:21 »
På den luft/vatten jag hade var det definitivt fläkten som hördes mest ute. Kompressorn hördes bara när den frostade av och fläkten stod stilla.
Hur lÃ¥ter din under en avfrostning?  Hur lÃ¥ter det om du startar fläkten manuellt via styrsystemet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DÃ¥nande Nibe 2040
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2017, 07:52:11 »
Fläkthjul som är dåligt balanserade är rätt vanligt på alla typer av "luftpumpar", ofta kan man se att centrum på fläkthjulet "kastar" i sidled vid vissa varvtal, eller vid alla varvtal - och då skall fläkten bytas ut, eller balanseras.
Du skriver att den börjar låta när den isar på, kan det vara så att den isar på så mycket att fläkthjulet börjar ta i isen?

Jag skulle ringa Nibe och be att få dit en annan servicekille/firma.
Som jag ser det är det uppenbart att din installatör är en kvacksalvare, bara tanken pÃ¥ att dra ned varvtalet (Minska uteffekten) pÃ¥ kompressorn gör att jag ser rött, jag skulle nog jagat honom frÃ¥n gÃ¥rden skrikande och vilt viftande med armarna.  >:(  ;)

Den mindre varmvattenkapaciteten är gemensamt för alla värmepumpar, jämför med elberedare, elpannor eller oljepannor - och då kanske speciellt luft/vatten och vid låga utetemperaturer.
Kanske har ni dessutom någon ekonomi-inställning som gör att ni medger att tappvarmvattentempen inte är så hög som den KAN vara med er maskin.
« Senast ändrad: 30 mars 2017, 08:11:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Johannan

  • Gäst
Johannan
SV: DÃ¥nande Nibe 2040
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2017, 08:04:08 »
Tack alla! Det stärker oss i att vara hårdare mot installatören/byta ut dem. Vi har tack och lov inte betalat dem allt än.

Det är inte grannen som är känslig. När vi var ute på promenad för några dagar sedan kunde vi höra den tydligt 4 hus bort...

Jag ska testa det här med att försöka styra fläkten manuellt senare. Jag tycker verkligen inte den ser ut att röra sig som den ska. Förhoppningsvis får vi lite kallt ikväll igen, så det blir is på den också, så man kan kolla hur olika kompressorfrekvenser och fläkthastigheter beter sig tillsammans med och utan isbildning. Under avfrostningen är den ganska tyst tror jag, vilket känns lite udda, men det ska jag försöka kolla noggrannare på ikväll.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: DÃ¥nande Nibe 2040
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2017, 08:56:23 »
Under avfrostningen är den ganska tyst tror jag, vilket känns lite udda, men det ska jag försöka kolla noggrannare på ikväll.

Det är inte alls udda. Det beror på att det är fläkten som låter mest och den står still under avfrostningen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!