Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kWh mätaren pÃ¥ pannan  (läst 4185 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svart-drake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #15 skrivet: 19 mars 2017, 14:30:00 »
Jag har läst manualerna och även fått hjälp med att se över inställningarna.
och nu hajar jag inte hur jag kan skriva svar på vissa utav er här i forumet? ska man "citera"? då måste man fylla i mail o grejer o mitt namn "är upptaget"? nåja..
många på gotland bor i stenhus och går inte att jämföra med nån källare..ett bra k-värde helt enkelt och med isolerglas och så vidare..så vi kan hoppa över den biten!
pannan visar total gångtid och Kwh, jag försöker att utesluta vissa bitar i pannan..så som övre eller undre pannan..golvvärmen beror det inte på kan jag ju konstatera...
En tekniker från Geab som var här och kollade mätaren i skåpet..menar att det är ca 60Kw/dygnet som går ut nånstans som vi inte kan förklara.
jag är insatt i alla inställningar på pannan, och helt allvarligt måste jag få fråga skall det vara så att de som köper en cTc panna skall helst ha raketforskningutbildning i grunden?
min Ivt panna hade 1 knapp!
Min fråga kvarstår när kWh på pannan säger att det gått åt 8kw på ett dygn, så kan det vara betydligt mera IRL ??

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4716
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #16 skrivet: 19 mars 2017, 15:34:19 »
En frÃ¥ga är det vattenburen GV i  bad ? Finns det nÃ¥gon värmekabel till vattenledning som ni inte tänker pÃ¥

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #17 skrivet: 19 mars 2017, 16:40:07 »
Min fråga kvarstår när kWh på pannan säger att det gått åt 8kw på ett dygn, så kan det vara betydligt mera IRL ??
Den uppgiften gäller elpatronerna i EcoEl, inget annat. Ovanpå det har du gångtid på kompressorn, som ska multipliceras med vad din EcoAir drar i timmen, och för att veta det måste man veta vad det är för storlek på EcoAir.

Man mÃ¥ste inte vara raketforskare, men vi andra är Ã¥ andra sidan inte synska. Hur ska vi kunna veta vad som händer hos dig om du inte ger oss de uppgifter vi behöver för att kunna komma med vettiga gissningar?  Sc:,h

Gå ut till EcoAir, öppna frontkåpan och titta efter vilken storlek du har.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Svart-drake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #18 skrivet: 19 mars 2017, 18:56:51 »
här kommer nu uppgraderade siffror!  :)
utedelen: ecoair 109

detta dygn med hela pannan avslagen gick det åt 46Kw/dygn.
-26kw för luft/luft (i ett annat hus)
blir då ca 20kw för hushållsel..( 2 vuxna, några glödlampor och 3st frysar)känns mycket??
alltså drar pannan i snitt 49kw/dygnet (vid mätning 0* natt och +5 på dagen. när golvvärmen är avslagen (det är vattenburet ja) ingen värmekabel påkopplad.
Nu är pannan på 6kw på undre och satt 3kw på övre
sänkt huskurvan till 46.
FAF du skrev om mätaren! geab satte upp en kalibrerad mätare parallellt och fann inget onormalt, förutom att ena 25A säkringen var varm när han kom ut, sen dess har den inte varit det!? märkligt..när han mätte över den fasen va det bara 10A, vad i hela friden kan detta fenomen komma ifrån?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4716
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #19 skrivet: 19 mars 2017, 20:03:33 »
här kommer nu uppgraderade siffror!  :)
utedelen: ecoair 109

detta dygn med hela pannan avslagen gick det åt 46Kw/dygn.
-26kw för luft/luft (i ett annat hus)
blir då ca 20kw för hushållsel..( 2 vuxna, några glödlampor och 3st frysar)känns mycket??
alltså drar pannan i snitt 49kw/dygnet (vid mätning 0* natt och +5 på dagen. när golvvärmen är avslagen (det är vattenburet ja) ingen värmekabel påkopplad.
Nu är pannan på 6kw på undre och satt 3kw på övre
sänkt huskurvan till 46.
FAF du skrev om mätaren! geab satte upp en kalibrerad mätare parallellt och fann inget onormalt, förutom att ena 25A säkringen var varm när han kom ut, sen dess har den inte varit det!? märkligt..när han mätte över den fasen va det bara 10A, vad i hela friden kan detta fenomen komma ifrån?
Du kommer inte ifrÃ¥n 20kw dygn hushÃ¥ll  det är ett bra pris den mörka tiden
Angående värmen på säkringen så har den nog inte varit dragen ordentligt , det blir värme direkt när dom satte en mätare så måste dom ta ur säkringarna , sen tillbaka hårt

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: kWh mätaren på pannan
« Svar #20 skrivet: 19 mars 2017, 23:42:29 »
Din EcoAir drar ungefär 3 kW när den går. Det är bara att läsa av gångtiden senaste dygnet ocg gånga med tre så ser du vad VPn dragit. Det som återstår är elpatron.

Hur mycket övre elpatronen går beror på vad du satt för temp i övre tanken. Det låter helmysko att ni inte kan duscha flera i följd.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!