Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta gaspanna till luft/vatten  (läst 8331 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Byta gaspanna till luft/vatten
« Svar #15 skrivet: 17 februari 2017, 09:23:52 »
PRoblemet med en LVVP är att den ger inte mer än ca 35-40C varmvatten för uppvärmning
Vad har du för konstiga erfarenheter av LVVP? Alla nyare moderna modeller kan leverera 60 ner till 10-15 minus ute, och till och med min gamla EcoAir ger 50 grader framledning ner till -10.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Byta gaspanna till luft/vatten
« Svar #16 skrivet: 17 februari 2017, 09:43:49 »
Jag var nog lite slarvig i formuleringen. Självklart ger de mer, men COP blir lidande.
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad Juciee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta gaspanna till luft/vatten
« Svar #17 skrivet: 17 februari 2017, 10:31:15 »
@ rikkitikkitavi

Idag har jag radiatorer i varje rum, även på ovanvåning och 2 stora i garaget.

Jag har golvvärme i stora badrummet på bottenplan och sedan elslingor i hallen.

Min plan är att lägga om så att hall, 2 badrum, grovkök kommer ha vattenburen golvvärme.
Därför jag väljer vvm310, den ska klara av golvvärme bättre än vvm320.

Dom har tagit med hela elinstallationen, dom sätter seperat brytare 3-fas till nya pumpen., vet dock inte om det är 16amp lr 20, får kolla upp det.

Anledningen till att jag lutar mer åt 16kw än 12kw modellen är priset. Det skiljer sig 7000:- men då har jag iaf inte under dimensionerat.

Vad menar du med att min pump kan gå av och på under höst/vår? Slutar den jobba helt eller lägger den sig i någon slags standby läge?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta gaspanna till luft/vatten
« Svar #18 skrivet: 17 februari 2017, 10:46:42 »
F2120-16 klarar sig med 400V 3N 3x10 A säkringar. VVM 310 behöver 400V 3N 3x20A säkringar för att kunna utnyttja max el-patron på 12 kW. F2120-16 ger kring 10 kW vid -15 °C så det verkar ytterst otroligt att VVM 310 skulle behöva utnyttja hela el-patronen om man bor i Svedala. F2120-16 har en minsta effekt på invertern om drygt 5 kW vid +5 °C sedan stänger den av kompressorn (går ner i stand-by). F2120-12 klarar att gå ner i ca halva den effekten med invertern utan att gå i stand-by men den har ju en betydligt lägre topp-effekt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Juciee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta gaspanna till luft/vatten
« Svar #19 skrivet: 17 februari 2017, 10:54:59 »
Tack för infon Josth.

Känns som man är proffs på lvvp nu efter allas input :)

Jag har en god vän som är elektriker så tänkte be honom dra elen då han är väldigt petig med att göra saker rätt.
Det borde ju också sänka kostnaden för installationsarbetet.

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Byta gaspanna till luft/vatten
« Svar #20 skrivet: 17 februari 2017, 12:45:10 »
Ja, jag vet bara vad som händer om man bor i SkÃ¥ne med en för stor VP , den gÃ¥r on/off eller standby pÃ¥ kompressorn  och sedan pÃ¥ lägsta effekt.

Jag vet inte hur stort effektbehov Juicee har i huset, dess värmekurva  men 7,7kW vid -10C kanske täcker det mesta  mot dÃ¥ 11kW vid -10C för den större modellen. Den större modellen lär inte behöva nÃ¥gon elpatron öht tror jag heller.

Det är dock 0-5 C betydligt längre tid än -10 till 0C i Svedala eller andra kustnära omrÃ¥den i SkÃ¥ne. 

Alternativet är en mindre VP där elpatronen täcker upp. Eller den större med större acc tank. Eller den större utan acctank och tätare start/stopp och lågfartsdrift.


Fördelen med en större VP är som sagt lägre elförbrukning genom att tillsats inte behövs lika mycket och att COP blir nÃ¥got bättre (har inte räknat pÃ¥ vad det blir med nÃ¥gra tiondelar bättre COP) ,  varmvattenkapaciteten ökar och troligen lägre buller iom lägre varvtal pÃ¥ kompressor, vet inte om fläkten gÃ¥r sÃ¥ mycket lÃ¥ngsammare.

Tror det hade varit bra med en elektrikerkompis som kan hjälpa till med saker :)

Annars gillar jag Nibe VP. Den kan producera varmvatten direkt från kallvatten ju!
(6 lmin 12C vatten in i utedelen ger 37-38C varmvatten ut, det går fint att duscha i )

« Senast ändrad: 17 februari 2017, 13:00:52 av rikkitikkitavi »
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta gaspanna till luft/vatten
« Svar #21 skrivet: 17 februari 2017, 14:17:51 »
Stort hus med boyta pÃ¥ drygt 220 kvm och 55 kvm varmgarage. Betonghus, och betong i sig leder snabbt bort värmen om det inte finns rejält med isolering under och utanför. Kan skilja mycket i energiförbrukning. Gas-pannan arbetar mellan 4,4 till 15,2 kW. Vi känner inte till Ã¥rsförbrukningen av gas och el(?)  Vore ju bra att lÃ¥ta en energikonsult undersöka huset och göra en energiberäkning utifrÃ¥n nuvarande storlek pÃ¥ hushÃ¥llet och varmvattenförbrukning etc. GÃ¥r ju ocksÃ¥ att göra det själv med hjälp av energiberakning.se om man gillar att räkna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Thedeflas

  • Gäst
Thedeflas
SV: Byta gaspanna till luft/vatten
« Svar #22 skrivet: 20 februari 2017, 19:59:47 »
Jag står inför ett liknande byte. Från vedpanna till luft/vatten. Har valt Nibe 2120 med vvm 310 jag med.
Och på mitt hus har nån säljare hos Nibe räknat fram att jag ska ha 2120-16. Min vvs snubbe valde att låta Nibe räkna åt han. Jag hamnar på ca 112000kr med allt. Då demonterar de gamla pannan. Men jag forslar bort den själv (ska sälja det som går att säljas).
Huset jag har är enplans hus på 117kvm plus källare på 117kvm samt garage (dockat med huset) på 34kvm och garaget har ett element bara och värms mest upp för att klara färger och vattenledningar.
Källaren är uppvärmd till ca 18grader. Bor strax norr om Örebro.

Här var det bara Nibe som var intresserade av att montera en Luft/vatten. Alla andra räknade med bergvärme. Och även där skilde det sig mot Nibe som även fick räkna på bergvärme åt mig. Nibe hade störst effekt på pumpen och djupast hål. Men låg som övriga i pris.
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!