Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE Fighter 1210. VP gÃ¥r bara 2-3 min sen stannar den... Brrr.... kallt inne  (läst 1302 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osterskytte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej. Rätt så nybliven husägare med bergvärme. Men tror min hjälp kan finnas här...
Jag har en Nibe Fighter 1210 -99/00/01. Vet ej exakt årmod.
Problemet är att det för 2 veckor sedan upptäcktes att det fanns lite köldmedium i systemet men pumpen levererade värme iaf. För 4 dagar sedan kom LP-larm. Då kom en kylfirma och hjälpte till att fylla köldmedium och kollade kompressor mm. Allting luftades osv. Dock fick dom aldrig till att Värmepumpen går så länge som den bör. Och pga tidsbrist var dom tvungna att åka. (Bor i Kiruna kommun så det är ju lite avstånd)
Nu är det ganska kallt i huset. Jag märker att det är Värmepumpen som går ca 2-3 minuter innan den tycker att det dags att sluta. Under tiden pumpen är igång så går tempen upp en bit men går ner lika snabbt den lagt av. Då tar det 20 min till nästa start.

Jag tog bilder på alla val man kan se via att trycka på kanal.

VB-fram 24(65)*C
Varmvtten 36*C

Utetemp -8*C
Rum 20(24)*C

VB-r 23( A)*C
VVstart36(45)*C

KB-f 1*C
KB-r 1(-12)*C

Kurvlutning 9
Rum-komp 6

VPstarter 5464
VPstart om 5min

VP-tid 15108h
TS-tid 10694h

Förstår att den gått rätt hårt åt elräkningen.

Vad kan det bero på att den inte vill köra värmepumpen? VB-fram går upp till ca 32-33*C sen tycker den är allt är frid och fröjd
KB-driften är igång i 10 dagarsläget jut nu. Inget bubblande och så
Tacksam för alla tankar funderingar som kan hjälpa.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det skulle vara lättare om du läste av när kompressorn går?
Men det lÃ¥ter inte OK att den stoppar när framledningen är 32-33 °C om börvärdet är mycket högre.  Sc:,h
Annars hade jag gissat på att värmebärarpumpen lagt av.

Kolla i meny 6 när den stannat om det står nån information på rad 2?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Osterskytte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det står VP retur hög.

När den stannar står det i första rutan
VB-fram 34(65)*C
Varmvatten 34*C
« Senast ändrad: 14 januari 2017, 22:29:24 av Osterskytte »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Antingen är framledningsgivaren åt skogen, och att cirkpumpen inte går eller igensatt smutsfilter.
Eller det troligaste, defekt driftpressostat (eller styrkort).
« Senast ändrad: 14 januari 2017, 22:59:04 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!