Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35  (läst 20803 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Overhard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #30 skrivet: 02 september 2016, 09:42:29 »
Jag hoppas effekten räcker nu då. Skulle ju vara trist om man betalar 20k för en pump som inte räcker till när det blir kallt... :) Hade ju en liten förhoppning att slippa använda elradiatorerna i vinter men det kan man säkert glömma om den bara ger 2,5-2,8 kw vid kallare grader.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #31 skrivet: 02 september 2016, 11:30:17 »
Effekten är högre än vad du såg I eurovent.
/D

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #32 skrivet: 02 september 2016, 12:27:38 »
Kollar man på Eurovent verkar FH35 ha ett SCOP på 5.1 och levererar 4,3kw vid -15 med ett cop på 2,2isch.

Den prestandan för 3-4000 mindre än en C35-r gör att prismässigt tror jag FH35 är det bättre valet. Daikin får gärna påpeka fel i resonemanget.

Sen har vi Wifi och garantier där Daikin vinner.

Varför kan det inte vara enkelt?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #33 skrivet: 02 september 2016, 13:33:13 »
FH35 är specad med SCOP på 4.8 av Mitsubishi Electric Sverige i mellanzonen.

Tyvär så visar inte dom flesta märken SCOP i den kalla zonen som då utgår från Helsingfors.
Är väl nästan bara Skåne som borde tillhöra den zonen som dom flesta visar.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #34 skrivet: 02 september 2016, 13:39:51 »
FH35 är specad med SCOP på 4.8 av Mitsubishi Electric Sverige i mellanzonen.

Tyvär så visar inte dom flesta märken SCOP i den kalla zonen som då utgår från Helsingfors.
Är väl nästan bara Skåne som borde tillhöra den zonen som dom flesta visar.
Även 4.8 är bra. C35-r har 5.1 specat om jag inte missat något.

Jag tror att jag får se över min livssituation när det väl smäller. Om priset är det centrala eller ifall lull lull väger över. Eller om priset för c50-r gått ner.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #35 skrivet: 02 september 2016, 14:23:21 »
Det viktigaste är egentligen att det finns ordentligt med effekt vid behov med ett skapligt COP.
Även COP med 2.0 innebär att man bara tillför halva energimängden mot vad man får ut.
När inte effekten räcker till så blir det tex elradiatorer som får gå in och stötta upp med det sista och det vill man gärna undvika så långt det går.
Stödvärme behöver man dock troligen ändå då det är svårt att nå alla ytor och det kanske blir för olika temperaturer i huset.

Fick just bekräftat att Panasonics senaste  modeller som är testade av Statens Provningsanstalt (SP) visar effekt och effektivitet i dom olika intervallerna är inkl avfrostning vilket är bra.
Vore bra om alla märken och modeller fanns specade på det viset efter test hos SP så är det åtminstånde testat på samma villkor och inte tillverkaren själv som uppger värdena.
Tycker SCOP blir lite fel precis som bilarnas snittförbrukning sällan stämmer så bra.

Bifogar Panasonics senaste tabell

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #36 skrivet: 02 september 2016, 14:33:58 »
Ja, effekten är det centrala, och att luftflödet är bra. Vårt avlånga hus måste kunna värmas. 140 hyffsat välisolerade kvadrat vet jag inte vad kräver, men jag brukar räkna med 4kw vid minus 15.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #37 skrivet: 02 september 2016, 15:36:31 »
Alla tolkar hyfsat välisolerat olika men gissar jag på att den behöver 50W per kvardat så blir det 7kW som du behöver.
Men det finns redan värmekällor i huset som tex armaturer, elektronik, hushållsmaskiner mm mm så det beror på vad allt detta avger.

Men har man alla övriga värmekällor supereffektiva så måste värmesystemen klara mera.
Tex var vi hos ett par som trodde att deras befintliga luftvärmepump var defekt då den inte orkade längre när det var kallt ute och det gjorde den förra året enligt husägaren.
Visade sig att dom bytt ut sin gamla tjocktv till ledtv, alla glödlampor var led och det var många i fönster och på väggar, ny kyl och frys och en ny varmvattenberedare som inte läckte så mycket värme längre.
Alla värmekällor som tidigare fanns där var borta och värmepumpen klarade inte av allt utan hjälp så man måste tänka på en del vid val av värmepump oavsett vilken typ det är.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #38 skrivet: 02 september 2016, 16:48:35 »
Kollar man på Eurovent verkar FH35 ha ett SCOP på 5.1 och levererar 4,3kw vid -15 med ett cop på 2,2isch.

Den prestandan för 3-4000 mindre än en C35-r gör att prismässigt tror jag FH35 är det bättre valet. Daikin får gärna påpeka fel i resonemanget.

Sen har vi Wifi och garantier där Daikin vinner.

Varför kan det inte vara enkelt?
Varför skall det vara enkelt ???
 ;) FH35 I Eurovent kan ha ett högre SCOP om de har testat Europamodellen (ej nordic).

Det nya testet som kommer att publiceras om någon månad innefattar effekt med avfrostningar. KVI ligger bakom det. det blir 3 orter och 3 olika storlekar på huset. En sak som framkommer väldigt tydligt är att det är så pass många driftstimmar I "milt" väder så att effekten vid riktig kall väderlek påverkar årsbesparingen ytterst lite (om man nu inte bor I kallaste norrland)

/D

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #39 skrivet: 02 september 2016, 17:09:40 »
Varför skall det vara enkelt ???
 ;) FH35 I Eurovent kan ha ett högre SCOP om de har testat Europamodellen (ej nordic).

Det nya testet som kommer att publiceras om någon månad innefattar effekt med avfrostningar. KVI ligger bakom det. det blir 3 orter och 3 olika storlekar på huset. En sak som framkommer väldigt tydligt är att det är så pass många driftstimmar I "milt" väder så att effekten vid riktig kall väderlek påverkar årsbesparingen ytterst lite (om man nu inte bor I kallaste norrland)

/D
Vet du vilka modeller som det rör i det testet? Jag får hålla koll helt enkelt. Och så håller vi tummarna för att min pump håller tills jag räknat ut vad jag vill :p

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #40 skrivet: 02 september 2016, 17:09:56 »
Vem har gjort testet?

Jag hade/har tillgång till en jättelokal.
Hade planer på att erbjuda tillverkare att sätta upp sina maskiner bredvid varandra för att se vem som jobbade bäst på liknande villkor. Temp och fläkt på max tills pumpen kollapsade.

Insåg ganska tidigt att jag aldrig hade fått några tillverkare att ställa upp eller så skulle det vara förbundet med en massa hemliga villkor.

Själv har jag många ggr undrat hur fasiken den kan hålla, jag plågar förmodligen min hårdast av alla. söder om Umeå iallafall. Klippte ner all elvärme dag 1 och monterat ner 12 elelement. Pajar min pump har jag inga elelement att slå på. Besparingen genom att köra den så hårt är att den betalade sig själv nästan efter 1år. Sen kanske pumpen mår bra av att gå så hårt dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #41 skrivet: 02 september 2016, 21:14:50 »
Vem har gjort testet?

Jag hade/har tillgång till en jättelokal.
Hade planer på att erbjuda tillverkare att sätta upp sina maskiner bredvid varandra för att se vem som jobbade bäst på liknande villkor. Temp och fläkt på max tills pumpen kollapsade.

Insåg ganska tidigt att jag aldrig hade fått några tillverkare att ställa upp eller så skulle det vara förbundet med en massa hemliga villkor.

Själv har jag många ggr undrat hur fasiken den kan hålla, jag plågar förmodligen min hårdast av alla. söder om Umeå iallafall. Klippte ner all elvärme dag 1 och monterat ner 12 elelement. Pajar min pump har jag inga elelement att slå på. Besparingen genom att köra den så hårt är att den betalade sig själv nästan efter 1år. Sen kanske pumpen mår bra av att gå så hårt dontknow
Testet har gjorts av SP. Vilka maskiner som har testats kommenterar jag inte.
/D

Utloggad jantijanti

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Real janti
« Senast ändrad: 05 september 2016, 19:47:59 av jantijanti »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #43 skrivet: 06 september 2016, 08:15:36 »
Pdesingh for C35-R is only 2,5 kW, Tbiv = -7C. This is very low for 35 series machine.  :(
For example Pdesingh for FH35VEHZ is 4,0 kW, Tbiv = -10C and for FH25VEHZ is 3,2 kW

This is why C35-R SCOP is higher than FH35VEHZ (or FH25VEHZ)

http://www.eurovent-certification.com/en/Certified_products/Access_by_programme.php?lg=en&rub=04&srub=01&select_prog=AC&select_partic=44&select_marque=MITSUBISHI&select_class=AC1+%2F+A+%2F+S+%2F+R&tri_chp=&debut_affiche=111&indice_affiche=3

http://www.eurovent-certification.com/en/Certified_products/Access_by_programme.php?lg=en&rub=04&srub=01&select_prog=AC&select_partic=20&select_marque=DAIKIN&select_class=AC1+%2F+A+%2F+S+%2F+R&tri_chp=&debut_affiche=13&indice_affiche=2
A Eurovent certification with different Pdesign/Tbiv has absolutely nothing to do with the capacity of a unit. It is purely a testing condition to measure a units yearly efficiency given a certain load.

/Daikin

Utloggad jantijanti

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Real janti
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #44 skrivet: 06 september 2016, 08:28:57 »
A Eurovent certification with different Pdesign/Tbiv has absolutely nothing to do with the capacity of a unit. It is purely a testing condition to measure a units yearly efficiency given a certain load.

You should not compare SCOP with different different Pdesign/Tbiv.   ^-^

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!