Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35  (läst 20847 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #15 skrivet: 31 augusti 2016, 14:16:00 »
Gratulerar till ett (förhoppningsvis) bra köp. Daikin är i toppskiktet när det gäller pumpar. För mig finns det endast 3 tillverkare jag skulle kunna köpa av, Mitsu, Daikin och Fujitsu. Fick du reda på hur mkt kw c35r ger vid kall väderlek?
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #16 skrivet: 31 augusti 2016, 14:23:00 »
Gratulerar till ett (förhoppningsvis) bra köp. Daikin är i toppskiktet när det gäller pumpar. För mig finns det endast 3 tillverkare jag skulle kunna köpa av, Mitsu, Daikin och Fujitsu. Fick du reda på hur mkt kw c35r ger vid kall väderlek?
Som jag förstått det presterar den ungefär som FH25 från -10 och neråt.

Utloggad Overhard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #17 skrivet: 31 augusti 2016, 15:41:31 »
Nej jag frågade inte, tänkte att den säkert duger ändå.

Jag bor 15km söder om Gävle och mitt hus är på 100 kvm uppdelat på 1½ plan.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #18 skrivet: 31 augusti 2016, 22:51:22 »
Okej, som FH25 bara? Nu vet jag inte hur välisolerat hus du har, jag har 95m2 i 1,5 plan som jag kan värma ner till ca -15 med en FH25, då har jag 22-20 grader i husets olika rum. Ca 40W/M2 effektbehov i -15 (3,2 kw FH25+Några hundra watt fjärrvärme, förstärkare, projektor, kyl å frys m.m) tror jag är rätt bra för ett hus byggt 1960. Räkna med att stödja med mer värmekällor vid -10 till -20 nånstans, beroende på vad du har för hus. Återkom gärna sen i vinter och berätta om du är nöjd.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #19 skrivet: 31 augusti 2016, 23:07:15 »
Borde finnas lite effektuppgifter hos Eurovent.
Var länge sedan man kollade pÃ¥ deras hemsida dÃ¥ den är eller var väldigt krÃ¥nglig dÃ¥ den är pÃ¥ utrikiska  :)
Tror dom visade effektuppgifter ner till -7 men bättre om ni kollar.

Det som annars är bra med oberoende tester av värmepumpar från tex SP är att mångårig en jämförelse av olika modeller vingliga temperaturer inkl avfrostning.
Tror finska Vti också har avfrostningar inräknade.
Förbrukerrådet i Norge och danska sparenergi.dk vill jag minnas bara uppger utan avfrostning.
Ni som gillar tabellsurfande får kolla och läsa på hos dom olika.
Nu skiljer sig luftfuktigheten och hur dom används av alla runt om i landet men det är i alla fall en fingervisning.
Tillverkarnas egna effekt och effektivitetstabeller är nog som regel helt tagna utan avfrostningscykler.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #20 skrivet: 31 augusti 2016, 23:09:59 »
Okej, som FH25 bara? Nu vet jag inte hur välisolerat hus du har, jag har 95m2 i 1,5 plan som jag kan värma ner till ca -15 med en FH25, då har jag 22-20 grader i husets olika rum. Ca 40W/M2 effektbehov i -15 (3,2 kw FH25+Några hundra watt fjärrvärme, förstärkare, projektor, kyl å frys m.m) tror jag är rätt bra för ett hus byggt 1960. Räkna med att stödja med mer värmekällor vid -10 till -20 nånstans, beroende på vad du har för hus. Återkom gärna sen i vinter och berätta om du är nöjd.
Jag har det lite bättre, ett hus byggt -91 men med platta från 67. Så det jag tjänar på bättre fönster, väggar och tilläggsisolering äts upp något av plattan.

Klarade mig med min 9BKE från 2002 ner till -10 och fick börja elda efter det. Men då var inte badrum, toalett och ett av de större rummen med. Så det blev väl inte mer än 80-100 kvadrat som skulle värmas.

Ska hålla koll på Overhard och se vad det händer där. Panasonicen rullar på än så länge.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #21 skrivet: 01 september 2016, 00:37:39 »
Jag har det lite bättre, ett hus byggt -91 men med platta från 67. Så det jag tjänar på bättre fönster, väggar och tilläggsisolering äts upp något av plattan.

Klarade mig med min 9BKE från 2002 ner till -10 och fick börja elda efter det. Men då var inte badrum, toalett och ett av de större rummen med. Så det blev väl inte mer än 80-100 kvadrat som skulle värmas.

Ska hålla koll på Overhard och se vad det händer där. Panasonicen rullar på än så länge.


Jag har 3-glas fönster från 2008, tror det gör rätt mycket. Kommer tillägsisolera vinden nu snart, 20cm lager extra kutterspån, kanske kan klara mig några grader kallare med FH25 :)

Fast spenderar nog de kallaste dagarna i Thailand, men det kommer fler vintrar 😎
« Senast ändrad: 01 september 2016, 00:42:53 av M3smeden »
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #22 skrivet: 01 september 2016, 01:05:10 »
Borde finnas lite effektuppgifter hos Eurovent.
Var länge sedan man kollade pÃ¥ deras hemsida dÃ¥ den är eller var väldigt krÃ¥nglig dÃ¥ den är pÃ¥ utrikiska  :)
Tror dom visade effektuppgifter ner till -7 men bättre om ni kollar.

Det som annars är bra med oberoende tester av värmepumpar från tex SP är att mångårig en jämförelse av olika modeller vingliga temperaturer inkl avfrostning.
Tror finska Vti också har avfrostningar inräknade.
Förbrukerrådet i Norge och danska sparenergi.dk vill jag minnas bara uppger utan avfrostning.
Ni som gillar tabellsurfande får kolla och läsa på hos dom olika.
Nu skiljer sig luftfuktigheten och hur dom används av alla runt om i landet men det är i alla fall en fingervisning.
Tillverkarnas egna effekt och effektivitetstabeller är nog som regel helt tagna utan avfrostningscykler.


Eurovent var en intressant sida, kan se effekt och COP vid -25 om jag förstått tabellen rätt Har FH25 1.7KW vid -25 med ett COP på 1.4 , tyvärr verkar ej c35r finnas.
http://www.eurovent-certification.com/en/Certified_products/Access_by_programme.php?rub=04&srub=01&ssrub=&lg=en&select_prog=AC&select_partic=44&select_marque=MITSUBISHI&select_class=AC1+%2F+A+%2F+S+%2F+R&select_model=MUZ-FH25VEHZ%2FMSZ-FH25VE&champ_php=champ_12&retourpage=0&quicksearch=ok&filtre_prog=&filtre_marque=

FH35  @ -25 2.6KW och 1.6 COP
« Senast ändrad: 01 september 2016, 01:09:37 av M3smeden »
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #23 skrivet: 01 september 2016, 09:00:00 »
Har inget minne att dom tidigare visade ner till -25 men det är bra om dom gör det nu.
Minns bara att det var trassligt att hitta till rätt tabeller för några år sedan.
Stog det om det var inkl eller exkl avfrostningar i dagens tabeller?

Daikins modeller och alla andra  bör stÃ¥ med där,  du mÃ¥ste dock veta den fullständiga beteckningen som inte är C35.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #24 skrivet: 01 september 2016, 09:24:29 »
Kollade lite snabbt på din länk som ser annorlunda ut mot förr.
Brukade vara långa tabeller med alla modeller.

Tveksamt om det är effektuppgifter vid -25 som uppges, man behöver en guide som förklarar respektive kolumn.
Det ser mest ut som det var dom nominella värdena som uppgavs i kyl och värmedrift,  tex 3.2kW vid +7 ute och det säger inte sÃ¥ mycket.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #25 skrivet: 01 september 2016, 10:50:31 »
Har inget minne att dom tidigare visade ner till -25 men det är bra om dom gör det nu.
Minns bara att det var trassligt att hitta till rätt tabeller för några år sedan.
Stog det om det var inkl eller exkl avfrostningar i dagens tabeller?

Daikins modeller och alla andra  bör stÃ¥ med där,  du mÃ¥ste dock veta den fullständiga beteckningen som inte är C35.

Ja givetvis sökte jag med modelbeteckningen, hittade den inte....
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #26 skrivet: 01 september 2016, 10:51:57 »
Kollade lite snabbt på din länk som ser annorlunda ut mot förr.
Brukade vara långa tabeller med alla modeller.

Tveksamt om det är effektuppgifter vid -25 som uppges, man behöver en guide som förklarar respektive kolumn.
Det ser mest ut som det var dom nominella värdena som uppgavs i kyl och värmedrift,  tex 3.2kW vid +7 ute och det säger inte sÃ¥ mycket.

Ja en översättning hade inte skadat :)
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad jantijanti

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Real janti
« Senast ändrad: 01 september 2016, 21:53:32 av jantijanti »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #28 skrivet: 01 september 2016, 23:03:12 »
Här är ett dokument på effekt och effektivitet vid lite olika förhållanden.
Om jag nu lyckas få in det som bilaga!!!

Ser att vara någorlunda samma effekt vid tex -15 som SP (statens Provningsanstalt) fick fram när dom testade FH25 och FH35.
Testet redovisas på www.energimyndigheten.se där man klickar på utökad tabell.
FH25VEHZ ger då 3.2kW med COP på 2.3 inkl avfrostningar vid -15
FH35VEHZ ger då 4.3kW med COP på 2.2 inkl avfrostningar vid -15
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HZ12RKE, Daikin C35-R, Daikin C50-R eller Mitshubishi F35
« Svar #29 skrivet: 02 september 2016, 06:44:42 »
Daikin Siesta ATXM35M-2V1B / ARXM35M-2V1B = C35-R
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/daikin/daikin-siesta-c35

Tol=-15C
Phtol=2,59 kW
COPtol=2,59

http://www.eurovent-certification.com/en/Certified_products/Access_by_programme.php?lg=en&rub=04&srub=01&select_prog=AC&select_partic=20&select_marque=DAIKIN&select_class=AC1+%2F+A+%2F+S+%2F+R&tri_chp=&debut_affiche=13&indice_affiche=2

Helt rätt maskin. Dock så är effektangivelsen inte vid maximal frekvens vid -15. COP på 2,6 vid -15 ligger normalt på 2,2+/-5% vid max frekvens. Maskinen har aldrig testats för maxeffekt mot Eurovent. Mvh Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 764
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!