Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kylmedelsläckage - Autoterm 207 frÃ¥n -05?  (läst 2175 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Keno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Kylmedelsläckage - Autoterm 207 från -05?
« skrivet: 22 februari 2016, 15:06:10 »
Hej

Svågern ringde ut mig för att kolla på en dåligt fungerade värmepump. En Autoterm 207 från -05. Dockad mot en 615 V/P modul. Jag kan en del om kylprocessen men, nån rörmokare är man ju inte. Brukar också vara försiktig när det gäller att meka med andras grejer.
Inga larm eller felkoder från pumpen på nästat ett år. Under januari förbrukades dryga 5000 Kw/h. Södra Sverige. Kompressorn går men får hela tiden stöd av el-patron. Initialt förväntade jag mig ett elektroniskt fel. Men när jag tog bort fronten på utedelen ändrade jag mig. Nu är den mest troliga diagnosen läckage med brist på kylmedium som följd. Kollat smutsfiler och cirkulationspumpar.

Även under kontinuerlig drift bubblar/brusar det i synglaset.

Hetgastemperaturen ligger på 65 grader. Mätt med utanpåliggande tempprobe. Än högre i röret alltså .

Trots det avger kondensorn låg effekt till radiatorvattnet. Låg temperatur differens på värmebäraren över kondensorn. 34 grader in 36 grader ut.
Igår var det två plusgrader och fuktigt väder. Inte tillstymmelse till is på förångaren trots att pumpen gick för fullt.

Suggastemperaturen uppmättes till 8 grader.

Strax bakom torkfiltret satt något jag tolkade vara en reciever. Under isoleringen var den kladdig av olja. Rikligt med klar olja. Jag har sett kylmedelsläckage förut, men aldrig med så mycket olja. Men om det inte är ett läckage – vart kommer då oljan ifrån? Ett så stort läckage borde tömt systemet fullständigt på kylmedium. Min gasdetektor gjorde ingen utslag.

Ett alternativ till kylmedelsläckage skulle kunna vara trasig expansionsventil. Fullt öppen får kompressorn svårt att skapa tryck i systemet kylmediet har svårt att vandra mellan gas och vätska. Tar då upp endast lite värme via förångaren. Och avger då endast lite värme i kondensorn.

Grundtipset är dock kylmedieläckage. Vilket synglaset indikerar. Dock kan det vara lite lurigt eftersom R407C är zeotropiskt. 

Kommentarer?

 

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Kylmedelsläckage - Autoterm 207 från -05?
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2016, 17:38:25 »
Är det kladdigt av olja så är det nog dessvärre läck.

Du får plocka av isoleringen från röret och inspektera om det är någon spricka
Kan ju vara så att röret legat en aning i spänn av kylmedietrycket och när detta sjunker så kryper sprickan ihop igen.
Har du inget manometerställ du kan koppla på?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Keno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Kylmedelsläckage - Autoterm 207 från -05?
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2016, 17:35:07 »
Tack för hjälp Lmf
Jo, jag har manometerställ och behörighet. Faktiskt.
Men värmepumpar är egentligen inget jag jobbar med.

Om jag läser av trycket på sug- och trycksidan. Skulle det ge mig mer information?
Hetgastemp på över 64 grader indikerar ett tryck på över 30 bar. Så tänker jag. Är det fel?


Utloggad Keno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Kylmedelsläckage - Autoterm 207 från -05? LÖST
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2016, 10:33:11 »
Pumpen är reparerad. Mycket riktigt var det läckage av kylmedium. En lödning som gett upp. Vid receivern. 
Reservdelar för någon hundring alltså. Och ny gas och ett antal timmars jobb.
Tack för hjälpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!