Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Laddflödets temperatur?  (läst 1535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FÃ¥rbonden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ull värmer ocksÃ¥ gott!
Laddflödets temperatur?
« skrivet: 18 januari 2016, 12:11:24 »
Är i färd med att montera luft-vatten vp (F2030) mot acksystem med vedpanna, fast kondensering enligt nibes dockningsritningar.
Vetgirigheten har tagit över och vill gärna hitta en förklaring till laddflödet till pumpen. Installationshandboken ger inga svar. Har sökt runt lite på forumet men hittills inga tips.
1 Hur kan hastigheten på laddflödet påverka returtemperaturen? Sitter det nån blandningsventil i pumpen eller?
2 Hur stort är ett normalt flöde genom pumpen? dvs stryper man cirkpumpens flöde något eller mycket?
3 Justerar pumpen deltaT pÃ¥ egen hand, och följer omgivningstemp efter att inställningen gjorts vid injusteringen? 

Vore kul om nån hade tid att beskriva.
NIBE F1126 mot vedpannans acktank med beredare i. Shunt på acktanken
Borrhål 180m.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Laddflödets temperatur?
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2016, 07:44:03 »
Hej!
Tycker ju manualen förklarar detta med laddflödet riktigt bra.  ???
1. Värmepumpen ger konstant uteffekt vid samma utetemp, så ju lägre flöde ju högre tempskillnad mellan inlopp/utlopp värmepump (kanal T2/T3).
2. Du studerar kurvan i manualen för laddflödet, om det t ex är -10 °C ute så ska skillnaden mellan inlopp/utlopp vara ca 6,8 °C.
Detta ställer du med farten på cirkpumpen samt att du bör ha en injusteringsventil mellan värmepump/acktank.
Värmepumpen ska vid injusteringstillfället jobba med den framledningstemperatur som du vill ha i tanken, så vänta tills tanken är varm innan du justerar detta.
3. Eftersom värmepumpens uteffekt sjunker med utetemp så kommer tempskillnaden också sjunka, och uteffekten ökar med utetemp och då ökar också tempdiffen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad FÃ¥rbonden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ull värmer ocksÃ¥ gott!
SV: Laddflödets temperatur?
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2016, 11:41:53 »
1000tack för förklaringen. Men det fattas nog en pusselbit för mej. :-\ för att jag ska förstå. Själva hanteringen och inställningen fattar jag men...
hur kan en returtemp från tank tex 50gr in i pumpen (laddtemp tex 60gr mot tank) skilja, om man kör in 2 liter per minut eller 20 liter? Jag fattar att flödet inte får vara för högt för den ska hinna med att värma men då borde det väl vara flödesmängden som ska begränsas in i värmaren och inte temperaturen. Nåja. Jag fortsätter montera så tack för svaret i alla fall. /Göran
NIBE F1126 mot vedpannans acktank med beredare i. Shunt på acktanken
Borrhål 180m.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Laddflödets temperatur?
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2016, 14:56:25 »
Har du en rimligt stor tank med korrekt skiktning så borde inte returtempen (vattnet från tanken till VP'n) påverkas av flödeshastigheten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Laddflödets temperatur?
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2016, 19:38:39 »
Hej!
Det är inte returtemp utan temperaturen från VP till tank som blir olika när du ändrar på farten på laddpumpen.
Att gränsen sätts på returtemp beror på att man vill skydda värmepumpen från onödigt högt tryck.
Trycket i kondensorn beror främst på returtemp till värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad FÃ¥rbonden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ull värmer ocksÃ¥ gott!
SV: Laddflödets temperatur?
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2016, 20:31:46 »
Äntligen. Nu fattar jag.  tummenupp

Tack Carl
NIBE F1126 mot vedpannans acktank med beredare i. Shunt på acktanken
Borrhål 180m.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!