Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Framledningstemperatur vid bÃ¥de golvvärme och radiatorer?  (läst 31880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Abhor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag bor i en enplansvilla med källare och vill installera golvvärme i källaren för att det är för kallt på golvet. Nu vill jag helst slippa ha en shunt om det går att undvika. Jag undrar vad man ska ha för framledningstemperatur för systemet om man vill slippa en sådan?
Jag inser att jag kanske måste byta ut radiatorerna också. Om man även ska kolla på DT vad bör man titta på för värde då?
Jag tittar i detta excel-ark från Purmo: http://www.purmo.com/docs/SE_ENG_C_HEATOUTPUTS_2007.xls

Idag har jag 50 i framledningstemperatur.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Det är svårt att få temperatur i huset om du ska köra samma temp ut i raddarna som i golvvärmen med annat än att montera fläktkonvektorer.
Det blir nog betydligt billigare att montera en push än att byta alla raddar i huset.

Är källarytan inte så stor så går det att förlägga golvvärmen i snäckskalsmönster istället för fram-och-tillbaka och på så sätt kunna reglera temperaturen med flödet snarare än med ingående temp via push.
Jag har aldrig provat det i en hel källare men det kanske fungerar (varför inte?)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Det beror också lite på hur du tänkt göra med golvet i källaren, ska du isolera och gjuta eller något annat? Det jag tänker på är att ett gjutet källargolv är inte så känsligt t ex för övertemperaturer, och det leder värme bra, och eftersom ditt radiatorsystem en stor del av året antagligen har temperaturer lämpliga även för golvvärme, så går det troligen att ordna utan konstigheter (=shuntar och annat dyrt som bara krånglar)

Utloggad Abhor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tackar. Då blir det en shunt ändå känns det som.
Jag har ett källargolv utan isolering och en bergvärmepump som har runt 5 år på nacken, vid golvvärmeinstallationen tänkte jag köra på LK:s isolerskivor som man kan lägga direkt på betonggolvet.

Jag tänkte förbereda för framtida installationer och därmed kunna ha golvvärme på entréplan också. Det är 7 rum inklusive hall på entré och 6 i källaren. Jag tänkte köra på LK:s system. Om jag tänkt rätt behöver jag en LK Värmekretsfördelare RF per våningsplan, eftersom jag inte vill ha massvis av slangar genom trossbotten utan bara matningen. I förstaläget kommer jag bara göra hallen på entréplan, för att på så vis kunna lägga in tomrör som framledning till de andra rummen, samt att jag kommer fixa delar av källaren. Jag har kollat på LK:s hemsida och sett att de säger att man skall ha en LK OptiFlow EVO II till varje fördelare, för att kunna reglera flödet. Är det av stor vikt att ha dessa? Är det en stor risk att det bara blir bra flöde i den våning med minst "mottryck" utan detta? På entréplan kommer det som sagt bara att vara en krets igång i fas ett och kanske fyra st kretsar igång i källaren, resten kommer vara stängda tills jag har råd/tid/möjlighet av att fixa de andra rummen.
Vilken "förstafördelare" skall man ha, dvs från värmepannan till värmekretsfördelarna? Jag har sett på LK:s sida att de har en LK Qmax 40, men som kostar knappt tusen kronor mer (för två) än tex LK fördelare UNI eller mässingfördelare (båda dessa finns på Rinkaby Rör, men inte Qmax).

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
sett att de säger att man skall ha en LK OptiFlow EVO II till varje fördelare, för att kunna reglera flödet.
Jag ska först säga att jag kan inget om t ex LK-s fina grejor, men min grunduppfattning är att golvvärmetillverkarna krånglar till det hela på ett dyrt sätt. Möjligen beroende på att man vänder sig till en köpstark och teknikintresserad grupp. Och när man bygger nytt så drunknar kostnaden för den trådlösa fjärrstyrningen i den allmänna tremiljonersbudgeten. Men det enda man behöver är att få ut vattnet i slingorna, gör man på rätt sätt behöver man egentligen bara koppla ihop rören i fördelare. Flödesmätare och liknande används egentligen bara en gång.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, vill du komma billigt undan så kan du göra så här:

Du slipper bypassledningar, termostater, ställmotorer, reglercentral, trimventiler och maxbegränsningstermostater som ofrivilligt stryper bort tillgängligt flöde från systemet vilket blir särskilt viktigt när du konverterat hela huset och verkligen kan/vill låta flödet strömma så obehindrat som möjligt.

Enda "chansningen" med detta är just avsaknaden av maxbegränsare, men den finns ju mjukvarumässigt i värmepumpen om man nu litar på den.

Utan styrning kan du behöva justera/handshunta en handfull gånger/år i takt med årstidsväxlingarna som gör att källare och markplan får ett lite annorlunda förhållande sinsemellan med avseende på värmebehov.
« Senast ändrad: 17 mars 2015, 05:51:56 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Mmm, vill du komma billigt undan så kan du göra så här:

Du slipper bypassledningar, termostater, ställmotorer, reglercentral, trimventiler och maxbegränsningstermostater som ofrivilligt stryper bort tillgängligt flöde från systemet vilket blir särskilt viktigt när du konverterat hela huset och verkligen kan/vill låta flödet strömma så obehindrat som möjligt.

Enda "chansningen" med detta är just avsaknaden av maxbegränsare, men den finns ju mjukvarumässigt i värmepumpen om man nu litar på den.

Utan styrning kan du behöva justera/handshunta en handfull gånger/år i takt med årstidsväxlingarna som gör att källare och markplan får ett lite annorlunda förhållande sinsemellan med avseende på värmebehov.
den här inkopplingen funkar bra  tummenupp Jag har gjort den mÃ¥nga gÃ¥nger när kunden vill spara en slant.
Golvets temperaturkurva följer ganska bra radiatorkretsens kurva så man behöver bara hitta ett läge på shunten som fungerar.
om man vill, sÃ¥ kan man montera en radiatorventil i tilloppet före shunten och montera givaren efter pumpen sÃ¥ fÃ¥r man en billig temperaturbegränsare ocksÃ¥. 
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det är just den radiatorventilen jag vill undvika, ofta stryper den så mycket att man tvingas köra med en högre kurva än nödvändigt på värmepumpen...
Speciellt i heltäckande golvvärmesystem, men i extremfallet även när man köra radiatorer och golvvärme kombinerat.
Men det kanske finns radiatorventiler med fullflöde när de är öppna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Danfoss RA-G är nog bra där i så fall, den är avsedd för gamla radiatorer i system med självcirkulation

« Senast ändrad: 17 mars 2015, 07:59:51 av Sanntos »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kanske, men ha i åtanke att en enda termostat skall styra flödet till ett helt våningsplan, det räcker inte med ett hål som är 2-3 mm för att det skall bli tillräckligt flöde.
Dessutom kan vissa kanske vilja köra värme i källaren på sommarn också, och då skall hela värmepumpens flöde genom en enda strypning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Mmm, vill du komma billigt undan så kan du göra så här:

Du slipper bypassledningar, termostater, ställmotorer, reglercentral, trimventiler och maxbegränsningstermostater som ofrivilligt stryper bort tillgängligt flöde från systemet vilket blir särskilt viktigt när du konverterat hela huset och verkligen kan/vill låta flödet strömma så obehindrat som möjligt.

Enda "chansningen" med detta är just avsaknaden av maxbegränsare, men den finns ju mjukvarumässigt i värmepumpen om man nu litar på den.

Utan styrning kan du behöva justera/handshunta en handfull gånger/år i takt med årstidsväxlingarna som gör att källare och markplan får ett lite annorlunda förhållande sinsemellan med avseende på värmebehov.
Vad skiljer den lösning i princip och prismässigt från en med Push,( som ju har shunten inbyggd)?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Man kan bygga den billigt, t ex börja med den här för 300:- http://kotly.com/Manifold___KAN_-_1__without_equipment_-_4_heating_circuits,1185.html

eller så kan man slå på stort och köpa den här http://kotly.com/Manifold___KAN_-_1__with_mixing_device_and_pump_-_4_heating_circuits,1236.html

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
 help

Den där andra typen innehåller alla strypningar som jag hatar när vi talar värmepumpsvärmda system.
DET SKALL INTE FINNAS NÅGRA STRYPNINGAR I VÄRMEPUMPSVÄRMDA GOLVVÄRMESYSTEM!

Sen fÃ¥r ju alla göra som de vill, men kom inte och säg att ni inte blivit varnade.  >:D
Alla golvvärmesystem jag sett som har den där typen av push-system ligger minst 5 grader varmare på kurvan än nödvändigt för att orka trycka in effekten i fördelaren.
« Senast ändrad: 17 mars 2015, 09:41:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Jag menade den mer som ett exempel på att det inte behöver vara så dyrt om man vill ha pump och regleringsmöjligheter

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Kanske, men ha i åtanke att en enda termostat skall styra flödet till ett helt våningsplan, det räcker inte med ett hål som är 2-3 mm för att det skall bli tillräckligt flöde.
Är inte RA-G utan strypning när den är fullt öppen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!