Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Telia Öppen fiber 2016, storyn hur över 300 hushÃ¥ll blev blÃ¥sta pÃ¥ anslutning  (läst 28203 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Så alla med wifi hotspot bryter mot avtalen, eller betalar extra för att kunna dela ut inloggningen, även om nätverket inte är helt öppet?
Helt klart är i alla fall att jag kan dela med mig själv om jag nu skulle sätta upp en sÃ¥n där länk.  ;)
« Senast ändrad: 05 juli 2016, 08:05:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är tjänsteleverantörerna som brukar ha dom villkoren. Tele2 säger t ex så här :

Citera
Kunden får enbart använda tjänsten för privat bruk. Vid onormal användning
(t ex egen spelserver, FTP-server, eller liknande samt mycket överdriven ned-
laddning) som orsakar olägenheter för Tele2 eller annan kund förbehåller sig
Tele2 rätten att begränsa överföringshastigheten alternativt säga upp avtalet
med omedelbar verkan. Vad som är onormal användning äger Tele2 ensamt rätt
att avgöra.
Kund får inte ansluta datorresurser i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda
och/eller tillhanda hålla varor, tjänster eller information till utomstående.

En del leverantörer har också skrivit in i avtalet att kunden ansvar för all trafik på nätet. T ex Bredband2 som är leverantör i Piteå stadsnät:

Citera
Kunden får endast använda Tjänsten för eget bruk och för det
ändamål som framgår av Avtalet.
...
Kunden ansvarar för all information som överförs, samt allt
material som publiceras, via accessen.

Så om nån använder ditt öppna wlan till något olagligt så är det du som är ansvarig...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om mitt egna bruk innefattar att erbjuda öppet wlan så kan de ju knappast stänga av mig, speciellt inte om man har ett företagsabonnemang (kanske därför det är dyrare).
Att DE friskriver sig från ansvar gör ju inte att jag med automatik blir ansvarig, sånt styr lagen, inte tele2 eller annan leverantör.
Så länge ingen kan bevisa att JAG gjort något olagligt skall jag inte kunna bli fälld för brott.
Så vitt jag vet är det inte olagligt att ha ett öppet wlan, eller dela ut inloggningen till vem jag vill.
En sådan lag skulle vara helt förödande.
Tror knappast de stänger av mig även om jag skulle dela med både skola och förskola, vi lär knappast belasta mer än en vanlig arbetslös ungdom som sitter hemma hela dagarna, men visst, det förvånar mig inte att det finns med i det finstilta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Intressant om man kollar på Telia:s wifi-kartor.
En majoritet av wifi-sändarna i Sth:s innerstad står på brf-föreningar eller privatpersoner, förutom hotell och företag. Så det finns alltså helt klara "lösningar" på det "juridiska" problemet.

Skärmdump från Telia:s kartsida:
« Senast ändrad: 06 juli 2016, 15:12:14 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Telias wifi är ju inte fritt. Du måste ha ett abonnemang och logga in och i och med det är det du som är ansvarig kund.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kan så vara, men vad menas med "ansvarig kund"?
I ett öppet nätverk, utan krav på inloggning så måste det vara svårt att sätta dit en enskild person för olagligheter.
Annars skulle de ju kunna spåra även de som utnyttjar öppna nätverk för brottslighet.
Tror knappast vi har en lag som förbjuder okunnighet/lättja när det kommer till att skydda sina trådlösa nätverk.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Rent krasst är det du som abonnent som är ansvarig för allt som ditt nät används till. Det är därför man i princip inte har några helt öppna gratisnät i Sverige, utan det krävs alltid nån form av registrering innan man kan använda det (och ett särskilt avtal med tjänsteleverantören som tillåter att man delar nätet på det sättet). I och med det flyttar man ansvaret till den som använder nätet via det finstilta avtalet man accepterar när man registrerar dig.
Dock är det praktiska rättsläget ganska oklart. De fall som finns har mest gällt brottslighet där man har hittat bevis i den skyldiges dator och då har man kunnat utesluta den som äger det nät/ip-nummer som har använts/missbrukats vid brottet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det är lite så jag menar, om det begås ett brott via mitt internet, men de inte kan hitta några spår av det i min/mina datorer så får man väl anta att det rör sig om otillbörligt brukande, eller att någon hackat sig in.
Finns bevis på min dator, men datorn saknar inloggning, så är det inte heller säkert att de kan fälla mig, för det första blir alla i min familj misstänkta, och dessutom så kan ju någon tillfällig gäst ha gjort sig skyldig till brottet.
Som jag ser det är väl största risken i så fall att tjänsteleverantören kan stänga av mitt abonnemang om de uppfattar det som överutnyttjat, eller att de kan spåra en mängd olika klienter på ett privat abonnemang.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Bump:
Tro det eller ej, nu har dom börjat gräva ett år senare......
Nu inträffar nästa problem. På nittiotalet lades det ner oranga tomrör som mäter 49mm på insidan, de tycker nu företaget som ska installera att man ska koppla till 32mm PE-rör, men då får man först en skarv och jag har inte hittat någon smart övergång mellan 32 > 50mm rör, sen blir då denna skarv under gatan som sen ska asfalteras, så blir det då trångt i skarven måste gatan brytas upp igen. Så jag funderar på att skarva ett 50mm böjbart rör mot befintligt 49(50-rör)-köra mjuk böj in i trädgården och där ha en skarv eller "brunn" som går från 50 till PE32. Finns det någon billig "Plastbrunn" gjord för fiber där man kan göra övergången, eller är det någon man får snickra till själv ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
 Telia vill använda sina egna gamla rör?
Eller släpper de det till en annan entrepenör?
Gällande övergångar så är det väl inte så noga att det blir tätt, det är väl bara för att slippa gräva upp igen som de tänker att skjuta igenom fiberslangen som annars hade lagts direkt i marken?
SÃ¥ det borde räcka om du tänker till lite och skjuter p 32 in i 49mm röret en bit.  DÃ¥ kan man mata in slangen frÃ¥n den minsta änden (om det inte är sÃ¥ lÃ¥nga sträckor ).
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Jag antar att det är 32/28 optorör/slang som dom tänkt använda.
Det ena rätta är och dra i optoröret i det gamla röret i sin fulla längd,
på så sätt så är det samma kanalisation hela sträckan.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Nu är väll det jag skriver inte riktigt samma sak, men en av grannarna lite längre bort är elektriker och hade sen långt tidigare lagt ner ett grovt rör från tomtgränsen till huset, det godkände dom inte då röret var för grovt. Vet inte om det har någonting med att dom skjuter in fibern med tryckluft och då kan inte röret vara för grovt. dontknow

Som elektriker gjorde han en rörmokargrej, han drog rör i rör och då blev det godkänt.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Man vill ju ändå ha fiberdukten oskarvad från skåpet/brunnen ute in till huset så man blåser inte in fibern i något befintligt rör utan att dra in ett nytt först.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
För att undvika missförstånd lägger jag ute lite data här.

Befintliga oranga 50mm tomrör som lades in på 90-talet i gatan, slutar i ett tomt skåp där firman ska sätta upp
sitt skåp dikt intill. Avstånd skåp till propp på tomröret vid tomtgräns c:a 30m. Denna sträcka från skåp till ändpropp på rör är helt rak med en 90 böj upp till skåpet. Tomröret ligger på c:a 70cm djup under asfalten och c:a 40 cm ut från vår mur. Vår mur är sen c:a 80cm hög där vår gräsmatta då är c:a 75 cm högre än gatunivå/asfalt. Det är här som det nu ska skarvas och här blir det då en 90 böj samt reduktion från 50 till 32 för att kunna komma in genom våran mur samt också göra en kraftig stigning.

Jag anser att detta är att be om problem, dels 90 böj samt även reduktion 50 till 32. Vi har telestolpar som ska rivas någon gång snart, och då ska ju telefonin också in i dessa rör, samt även koaxialkabel för comhem då området har Comhem vilket vi får in via luftledning (!).

Min funderare i detta problem är då följande, montera en 50 skarv mot befintligt orange rör och ansluta en 50mm grön eller blå töjbart kabelskyddsrör som då vinklas 45* och går in genom bilat hål i mur och går in på vår tomt. Direkt innanför häck går sen detta 50 rör in i ett stort 300 rör som får fungera som en kabelbrunn/skarvpunkt där då 32mm Pe ansluter från andra hållet. Vi får då bara en 45 böj och möjlighet att göra efterjobb i framtiden utan att tvingas bryta upp gatan igen som är livligt trafikerad.

Jag la ut en 32 PE på tomten och hyrde en Hilti och borrade ett 35 hål genom 1m tjock granitgrund, vilket var rätt jävligt att få till det. När jag var borta låg slangen lös på tomten, då var några gubbar förbi som då la in en röd fiberslang samt svart dragtråd, men denna fiberslang måste ju skarvas för den är långt ifrån 30 m för att kunna räcka till plåtskåpet. Så jag har nu dragit 20mm vp från elcentral ner till källare där den går in i ett plastlåda, där sen 32PE ansluter och går ut genom grunden och över tomten på c:a 10 m där den avslutas typ 1m från tomtgräns.

Jag vill alltså ha förberett så att Pe32 även ska kunna ta telekabel + koax när stolparna ryker.
Jag har kvar koax pÃ¥ rulle för utomhusbruk  sÃ¥ jag funderar pÃ¥ att lägga in denna koax samt 1 CAT-kabel för framtida telefoni i dessa rör frÃ¥n källarskÃ¥p till gatuskÃ¥p, och dÃ¥ ha helt förberett den dagen stolparna ryker och dÃ¥ slippa samma skit igen, dÃ¥ är det bara att skarva om i elcentralen.

Synpunker välkomna, gärna tips på billig kabelbrunn också.

Bifogar bild på pe slangen på tomten och väggdosan inomhus.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vi har telestolpar som ska rivas någon gång snart, och då ska ju telefonin också in i dessa rör, samt även koaxialkabel för comhem då området har Comhem vilket vi får in via luftledning (!).

Både tele- och kabelTV-ledningen blir väl helt överflödiga när ni har fiber? Jag tror knappast Skanova kommer att lägga pengar på att gräva ner nya kablar när dom inte har några kunder...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!