Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Telia Öppen fiber 2016, storyn hur över 300 hushÃ¥ll blev blÃ¥sta pÃ¥ anslutning  (läst 28198 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Nu har jag också fått ett erbjudande om anslutning av öppen fiber, behöver kolla vad som egentligen gäller idag år 2015, de allmänna villkor som telia refererar till fanns inte ens med i kuveret, på nätet hittade jag dessa daterade från 2011. Brevet var mycket luddigt skrivet i andemeningen att jag kunde luta mig tillbaka och låta Telia sköta allt för en engångskostnad, men inget om hur dom ansluter, var gränser går etc, så nu lägger jag ut mina frågor här, för vår del har vi följande "huvudvärk":

Bor i Stockholm i villakvarter med telestolpar, där också matarkablarna går för tele samt kabel-tv (Comhem).
Det finns tomma gula kabelrör i gatan anslutna till tomma plåtskåp vid gatan som aldrig utnyttjas, man kör vidare på stolparna som är från 1925.....vi vet inte var dessa gula rör slutar men en telegubbe antydde att de slutar vid tomgränsen "någonstans"....

Om vi godtar anbudet, drar man då svartfibern in genom husväggen där tele går in (alltså också via stolpe), och var avslutar man då fibern, för i vårt fall blir det ganska fult då skiten kommer in i höjd med bokhyllan genom ett litet hål i ytterväggen, vill ju knappas ha en fiber eller elektronikbox just där. Sen bor vi högt och har haft blixtnedslag i närheten så jag skulle helst vilja tvinga dom att dra fibern i gatan och då fräsa upp min garageupfart och lägga i slang, och samtidigt får ned telefoni och kabel-tv:n där också.

När jag sen kollar kostnader i mb (har idag adsl) jämfört med vad Comhem tar och då jämför med Telia:s fiberlösning är faktiskt Comhem billigare på 100/100 och samma på en del andra hastigheter där fibern blir dyrare, så jag är tveksam till om man ska investera i svart fiber när vi redan har koax från comhem och ändå kör Adsl eller vdsl om jag nu minns rätt på den sensate tekniken via koppar (2.8km kopparledning till stationen).

Vad säger ni som nu har fiber i ert hus ?
« Senast ändrad: 30 juni 2016, 14:55:21 av Rickard »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Telia öppen fiber 2015 - vad gäller nu ?
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2015, 07:45:21 »
Vad ska ni ha tele och kabeltv till när ni har fiber??

Vi har också erbjudande från Telia Öppen Fiber 19900:- de har fått 60% acceptans i vår lilla by. Kommer att vara klart juni 2016 säger de.
Flera anledningar att hoppa på erbjudandet, en var att vi får välja leverantör fritt. Detta var nog en förutsättning.
Bahnhof låter intressant med 269 kr/m för 100/10.
http://www.oppenfiber.se/
'skiten' är väl en liten låda på väggen 18x18 cm med fyra LAN utgångar
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Telia öppen fiber 2015 - vad gäller nu ?
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2015, 08:45:36 »
Hos oss får vi sätta "lådan" var vi vill, så länge fibern inte blir längre än 5 meter inomhus - det var nått med brandskydd(?).
Leverantören gör allt fram till och igenom ytterväggen, vill vi gå vidare därifrån så får vi dra plast-kanalen själva. Hos oss gräver dom helt nya diken, så vi kunde välja ganska fritt var mot ytterväggen fibern kommer.
Sedan när den är installerad, så kommer jag säga upp ADSL och nuvarande TV-abb (Canal Digital) och köra allt via fibern. Vi får ett bra avtal från Telia, så jag kommer välja dom som tjänsteleverantör- har räknat med att sänka min total kostnad med nästan 3.000kr / år, mest pga bättre avtal för flera TV apparater :)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Telia öppen fiber 2015 - vad gäller nu ?
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2015, 09:14:27 »
Här på Gotland har det bildats fiberföreningar över hela ön.
Dragning av fiber har hållit på rätt många år nu och nästan hela ön har fiber nu, dom flesta av fastigheterna har anslutit sig.
Dom som inte anslutit sig och vill sälja ångrar sig nog nu för hus utan fiber är väldigt svårsålda.

Det finns inte så många öppna nät utan det vanligaste har varit att föreningen skriver avtal med operatören.
I början var det bara Telia som var intresserade av fiber på landet och då var bindningstiden 10 år och anslutningsavgiften över 20 000kr.
Det fick mig att då säga nej.
Men så blev BredBandsBolaget intresserade och bindningstiden blev 5 år och anslutningsavgiften preliminärt 18 000kr.
Då tackade jag ja och anslutningsavgiften blev när allt var klart 16 000kr, då
ingick grävning fram till husväggen.
Med BBB så har vi bredband 100/100, TV(bas) och IP telefoni för 300kr/mån.
Uöver det så betalar vi 50kr/mån till föreningen förunderhåll och en årsavgift på 300kr.
Det är betydligt billigare än ADSL och fastelefoni hos Telia + Boxer.
Jag ångra inte att vi anslöt oss till fibernätet.

Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Telia öppen fiber 2015 - vad gäller nu ?
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2015, 09:24:48 »
Att man inte får ha mer äm 5m fiberkabel i huset p.g.a. brandrisken låter konstigt. Hus är idag fulla av kablar och ledningar och i en fiber går det ingen ström.
Vi fick 20m fiberkabel för att dra i huset och dragningen i huset fick vi stå försjälva.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Telia öppen fiber 2015 - vad gäller nu ?
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2015, 09:55:57 »
Frågar du mig så skulle jag betala vad som helst för svartfiber (och öppet nät) som vi har i vårt nät, Piteå Stadsnät.

Lite som att fråga mig om jag skulle betala 20 000 kr för att få behålla hela min hjärna, eller hela mitt blodomlopp.

Visst har koax och ADSL blivit bättre, men det finns inget bättre än fiber, och frågan är hur länge telia och comhem håller liv i kopparledningarna om fiber ändå finns som alternativ i området.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Telia öppen fiber 2015 - vad gäller nu ?
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2015, 10:32:05 »
Kopparn har inte många år kvar, inte nånstans i vårt långa land.
Fiber eller mobilt blir alternativen.
Har haft flera gubbar här nu, för att planera dragningen exakt och diskutera villkor.
Man vill ha in fibern på rätt ställe. Men samtidigt inte för många krökar, så rakt som möjligt ända fram till boxen.
Alltså gräv fram till rätt ställe, sen rak dragning på fasaden. Inne i huset vill man inte dra runt för mycket fiber (böjar).
Sen menar de att man ska ha trådlöst inomhus. Att den starkare signalen med fiber gör att det fungerar bättre?
Vi får väl se när den dan kommer. Ändå viktigt med rätt placering av boxen så hela huset får täckning.

Sen noterar jag att de gör ett avstick till grannen, så det blir lätt att ansluta när den dan kommer (han som bor där nu vet inte vad internet är). Jag tolkar det som att det definitivt kommer att bli billigare att ansluta sig i efterhand.
« Senast ändrad: 11 mars 2015, 14:02:41 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Telia öppen fiber 2015 - vad gäller nu ?
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2015, 11:59:42 »
Ang 5 meter, så sa våran installatör att det var något med brand, jag har iofs ingen koll på vad som skulle vara farligt med det.

Så här står det på Telia öppenfiber (http://www.oppenfiber.se/ Välj "Fakta för villan och sedan "Installation").
"5. Vi drar in fiberkabeln genom husets yttervägg, max 5 meter in i huset på den plats inom boytan där du vill ha medieomvandlaren. Vi installerar medieomvandlaren, som kräver ett eluttag<klipp".

dontknow
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Telia öppen fiber 2015 - vad gäller nu ?
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2015, 13:19:54 »
Skall få mitt Öppet fiber installerat nästa månad.
De var här imorse med lite fiberslang som jag själv skall dra i huset för att få medieomvandlaren där jag vill.
Skall dra under en trappa med trångt utrymme så att den hamnar i ett skåp brevid elcentralen i källaren.
På så sätt syns den inte men är lättåtkommlig.
Skanova var inte intresserade av att krypa i trånga utrymmen men hade inget emot att ge bort slang om jag gjorde jobbet själv.

De drog slangarna i gatan förra året så de gräver därifrån in till huset och installerar medieomvandlaren.
De vill dra kortast möjliga sträcka och här har de inte använt rören till kopparledningarna och det verkar inte som de är intresserade av att använda dem.

Det har tillkommit fler aktörer sedan förra året och kommer säkerligen komma fler framöver.
Är också inne på bahnhof.

Tycker fortfarande att det är dyrt men med tanke på framtiden angående kopparn och att allt mer TV-tittande sker över nätet som vi faktiskt nyttjar en hel del så fick jag ge med mig.
Utvecklingen går frammåt med eller utan mig med på tåget.
« Senast ändrad: 12 mars 2015, 01:28:05 av Bigfoot »
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Telia öppen fiber 2015 - vad gäller nu ?
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2015, 14:06:39 »
Det har tillkommit fler aktörer sedan förra året och kommer säkerligen komma fler framöver.
Är också inne på bahnhof.
Det började för min del med Bahnhof, längesen. 1994? Nostalgi. 486 med 1 MB minne för 18000. Revolution när 33.6kb modem kom
Citera
Tycker fortfarande att det är dyrt men med tanke på framtiden angående kopparn och att allt mer TV-tittande sker över nätet som vi faktiskt nyttjar en hel del så fick jag ge med mig.
Utvecklingen går frammåt med eller utan mig.
Ack ja, så sant.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Telia öppen fiber 2015 - vad gäller nu ?
« Svar #10 skrivet: 13 mars 2015, 10:27:40 »
Ang 5 meter, så sa våran installatör att det var något med brand, jag har iofs ingen koll på vad som skulle vara farligt med det.

Så här står det på Telia öppenfiber (http://www.oppenfiber.se/ Välj "Fakta för villan och sedan "Installation").
"5. Vi drar in fiberkabeln genom husets yttervägg, max 5 meter in i huset på den plats inom boytan där du vill ha medieomvandlaren. Vi installerar medieomvandlaren, som kräver ett eluttag<klipp".

dontknow


Det är väl snarare så att fem meter ingår i priset. Det borde inte var några problem att betala extra för att få omvandlaren placerad nån annan stans.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Telia öppen fiber 2015 - vad gäller nu ?
« Svar #11 skrivet: 13 mars 2015, 11:19:08 »
Det är väl snarare så att fem meter ingår i priset. Det borde inte var några problem att betala extra för att få omvandlaren placerad nån annan stans.
Jo och det kostar nån hundralapp per meter.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Telia öppen fiber 2015 - vad gäller nu ?
« Svar #12 skrivet: 13 mars 2015, 11:48:41 »
Då är vår installatör fel informerad :) Tja spelar ingen roll för jag klarar mig med 4 meter.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Telia öppen fiber 2015 - vad gäller nu ?
« Svar #13 skrivet: 15 mars 2015, 00:01:25 »
Vad ska ni ha tele och kabeltv till när ni har fiber??

Om vi skulle slakta kopparn från Telia och koaxen från Comhem, får vi följande problem:

Kostnader att konvertera signaler för TV och radio, idag har vi koax med flera tv-apparater i huset som tar in tv signalerna som VHF-signaler i mpeg2-4 muxar som tv:n sen omvandlar i sig med dito kryptering via CAM. Radio likadant både för FM och DAB. En ren fiber in medför att varje tv måste bestyckas med en konverter, då är vi tillbaka till en extra box till tv:n som vi inte vill ha, tv:n har ju ingen optisk ingång eller teknik för fiber-anslutning.Radion finns vad jag vet ingen konverter för så då måste vi ösa upp en stor antenn igen för att kunna ta in svaga närradio-stationer.

Kvalitetsmässigt får vi en sänkning också då komprimeringen i mpeg2-4 via fiber görs hårdare, än via kabel-tv signalen. Man kan ju jämföra kvalité på t.ex SvT mellan boxer via tv-sändare och Comhem, där Boxer har mindre bandbredd/hårdare komprimering, värst är Telia:s komprimering via ADSL på koppar, av någon konstig orsak verkar det som den teknik som dom använder för just ADSL även ligger som muxar för fiber-sändningen.

Sen måste vi också konvertera på telefoni-sidan, där blir det dock inte lika dyrt som för våra tv-apparater, dock blir det ett jävla knölande eftersom vi har larm där larmcentralen måste ligga först på ledningen, och eftersom vi har telefoner huller om buller så kommer de konvertrar som finns till fibern att krokna då dessa klarar max 4 apparater när de ska skicka ut en ringsignal. Sen vet jag inte heller om konvertern kommer att tvinga ner faxen till en lägre hastighet beroende på vilken kvalité denna har.

Har också erfarenhet av hur tidig fiberutrustning på jobbet fick fnatt vid hög solfläcks-aktivitet i början av 2000-talet som vi däremot inte kunde märka på vanlig analog koppar med axe-station, kanske var konvertrarna sämre då än nu, men vad jag såg när jag nu senast tittade på fiber-konvertrar på olika nätsidor, så är det väldigt få som har MIL-specifikationer, så frågan är alltså hur dessa burkar kommer att uppträda nu när nästa 11-årig omgång av solfläcks-störningar åter kommer tillbaka igen, och skulle burkarna få problem nu år 2015 med solfläckar, kan jag garantera att även mobilnäten kommer att krokna rejält.

Säkerhetsmässigt så säger Telia att om det skulle bli problem med fibern, kan vi ju alltid använda våra mobiler, vilket är direkt korkat, senast igår hade vår telestation något problem som störde både adsl och fiber-anslutningar, det märktes direkt på mobilsidan för på alla mobil-displayerna hos oss stod det endast nödsamtal, så cellerna blev alltså överbelastade under denna störning, både på Telia:s och Tele 2:s nät blev det fullsmockat, och dom kör radiolänk till andra noder än den station som hade problem.

En annan aspekt är simpla strömavbrott i vårt område, idag funkar telefoner och kabel-tv om det blir strömavbrott för oss, med fiber så dör fiberkonverter i huset respektive någon burk i skåpet i gatan därifrån fibrerna går ut i grening, vad jag hört så finns det inga ups:er till burkarna i gatan, vilket vi har hos oss.

Ny teknik och nya problem kort sagt.

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Telia öppen fiber 2015 - vad gäller nu ?
« Svar #14 skrivet: 17 mars 2015, 23:10:55 »
Det dök upp nya uppgifter idag som kan få en del att fundera:
Hos oss finns det bland villorna även små bostadsrättshus, dom är inte med i erbjudandet, det är bara riktat till villor, varför undrade jag, då svarade säljaren att det måste vara minst 14 lägenheter i ett bostadsrättshus för att "få hänga på" De flesta bostadsrätthus vad jag känner till i Sth ligger mellan 8-11 lägenheter när det gäller "vanliga mindre hus". Äldre hus typ 5 våningar sekelskifte brukar ha 13-14 lägenheter. Man ska "ändra" på detta efter sommaren, låt mig gissa att anslutningskostnaden då blir duktigt högre då man inte tar med dessa i paketet med de övriga. I övrigt så är det en säljorganisation i norra sverige som bara plöjer igenom kunddata, dom är inte ens Telia utan "inhyrda", Skanova som äger nätet och rören i gatan visste inte ens om "erbjudandet" från Telia, säljaren sa då att dom kontaktar Skanova först efter kontraktskrivningen om tillräckligt många hade nappat......
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!