Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gör varmvatten konstant  (läst 2136 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad christer7

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Gör varmvatten konstant
« skrivet: 20 december 2014, 21:23:43 »
Hej,

Har en elpanna Bosch EHP 8AW med elpanna CC160 i vårt sommarhus. I dag när vi kom upp så stod larmet och tjöt. Larmloggen visade på "Utlöst motorskydd eller fasfel". Efter kvittering så gick den ett nån timme, så tjöt den igen. Loggen visade nu på "Fel på eltillskott". När jag kollade temperaturerna, visade varmvatten-temperaturen 70 grader samt fortsatte stiga upptill över 80 grader! Såg att överhettningsskyddet löst ut, tryckte in knappen och såg tempen sjunka för en stund för att därefter återigen stiga. Vad kan det vara för fel?

När vi kom till huset hade jordfelsbrytaren löst, ut dock går ej värmepump och panna över den.

Med vänlig hälsning
Christer
Carrier 900 (IVT) med elpannna Bosch CC160, bägge inköpta begagnade och inkopplade 2011, sommarhus på västkusten som även nyttjas på helger året runt, tidigare förbrukning ca 17000kW, siktar i år att komma ner på ca 8500 kW

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gör varmvatten konstant
« Svar #1 skrivet: 21 december 2014, 10:51:02 »
Förmodligen nåt av reläerna till elpatronerna som har bränt fast så att det ligger spänning på hela tiden.
Om du har koll på hur man gör så kan du testa att ställa den i handkörningsläge och mäta spänningen på de olika elstegen när den inkopplade effekten är 0kW.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad christer7

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Gör varmvatten konstant
« Svar #2 skrivet: 21 december 2014, 12:32:13 »
Tack för tipset. Kan säkert vara ett relä som bränt, det luktade lite bränt vid pannan. Mina elkunskaper är begränsade så det blir att ringa på elektrikern. Går det att stänga av varmvattenvärmningen? Behöver ha värme på elementen.
Carrier 900 (IVT) med elpannna Bosch CC160, bägge inköpta begagnade och inkopplade 2011, sommarhus på västkusten som även nyttjas på helger året runt, tidigare förbrukning ca 17000kW, siktar i år att komma ner på ca 8500 kW

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gör varmvatten konstant
« Svar #3 skrivet: 22 december 2014, 08:26:23 »
Om ett relä har bränt fast så är tyvärr enda sättet att stänga av den att bryta strömmen helt om du inte har tillräckliga kunskaper för att koppla ur det felande steget. I och för sig kanske det går att låta den värma tills överhettningsskyddet löser ut?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!