Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad hände med min hetgasgivare?  (läst 8551 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vad hände med min hetgasgivare?
« skrivet: 07 december 2014, 09:19:45 »
Att titta pÃ¥ loggar/grafer är ju nÃ¥t som verkar kunna bli som ett tvÃ¥ngsbeteende för mÃ¥nga här pÃ¥ forumet.  :-X
Dock händer det ju då och då att man faktiskt upptäcker nåt avvikande beteende. Förhoppningsvis innan nåt går sönder på riktigt...

Jag såg i dag att den vanligtvis så vackra kurvan för hetgasen inte riktigt var lika fin längre. Nån som har nån idé vad som har hänt? Förhoppningsvis skall det bara bli några enstaka minus i dag så jag kan skruva isär utedelen och se om det är så enkelt att givaren har lossnat från röret...
Övriga värden ser helt normala ut, så jag tror att det bara är mätningen av hetgastempen som är problemet.

SÃ¥ här brukar det se ut  tummenupp:


SÃ¥ här ser det ut i dag  :'(:

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad hände med min hetgasgivare?
« Svar #1 skrivet: 07 december 2014, 19:53:23 »
kan det bero på något med avisningen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad hände med min hetgasgivare?
« Svar #2 skrivet: 08 december 2014, 09:00:17 »
Nej. Det skall inte bli så där fladdriga värden oavsett vad den gör.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad hände med min hetgasgivare?
« Svar #3 skrivet: 09 december 2014, 10:20:36 »
Hmm... I morse dippade tempen till -195 grader, så jag tror nog inte det är så enkelt att givaren har lossnat från röret. 8 minus just nu, så det blir till att avvakta nån dag.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad hände med min hetgasgivare?
« Svar #4 skrivet: 18 december 2014, 09:54:51 »
För några dagar sen började det larmas för avbrott i givaren lite då och då och kompressorn stannade, så jag kände att jag var tvungen att ta tag i problemet...
Det visade sig att det var glapp i kabeln precis där den går in i själva givaren. Som tur är har jag lite reservdelar på lager så nu ser kurvorna runda och fina ut igen.

Just hetgasgivaren är ju ganska utsatt eftersom det blir rätt så höga temperaturer där ibland, så det är kanske inte så konstigt att den ger upp efter 4,5 år. Med tanke på att det är den enda prylen som har gått sönder hittills så har jag ändå fortsatt förtroende för värmesystemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad hände med min hetgasgivare?
« Svar #5 skrivet: 20 december 2014, 11:31:38 »
Hmm... Säg den lycka som varar.
Nu har den börjat stanna på grund av för hög hetgastemp. Hur stor felvisning kan man förvänta sig på ett sånt här NTC-motstånd vid dom aktuella temperaturerna (110-120 grader)?
Jag vet att det är en särskild sort givare just till hetgasen (jag har en sån liggandes nånstans, men hittar den inte just nu) men det är ju samma motstånd som de övriga givarna, så jag antar att den bara är lite mer tålig mot de höga temperaturerna. Kan det även vara så att 'standardgivarna' visar för mycket fel över 100 grader och därför är olämpliga att använda?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vad hände med min hetgasgivare?
« Svar #6 skrivet: 20 december 2014, 13:34:29 »
Min hetgasgivare visade från början 4 grader för låg temperatur, efter det att jag kom åt den vid byte av köldbärarpump visar den ca 10 grader för låg temperatur. Jag kommer ihåg ett fall på forumet där någon hade en hetgasgivare som visade 10-15 grader för hög temperatur och det resulterade i larm ibland. Det är nog så att standardgivare visar för mycket fel vid höga temperaturer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad hände med min hetgasgivare?
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2016, 04:59:13 »
Nu har jag testat hur bra en 'standardgivare' funkar som hegasgivare. Det är ju samma resistans så mätvärdet blir rätt. Dock höll den bara drygt ett år...
I går förmiddag blev det helt plötsligt lite fladdriga värden... Inga larm än, men det är väl bara en tidsfråga.


Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Vad hände med min hetgasgivare?
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2016, 09:46:26 »
Hmm... Säg den lycka som varar.
Nu har den börjat stanna på grund av för hög hetgastemp. Hur stor felvisning kan man förvänta sig på ett sånt här NTC-motstånd vid dom aktuella temperaturerna (110-120 grader)?
Jag vet att det är en särskild sort givare just till hetgasen (jag har en sån liggandes nånstans, men hittar den inte just nu) men det är ju samma motstånd som de övriga givarna, så jag antar att den bara är lite mer tålig mot de höga temperaturerna. Kan det även vara så att 'standardgivarna' visar för mycket fel över 100 grader och därför är olämpliga att använda?

Många värmepumpar har ju också en helt annan karaktäristik på hetgasgivaren än på de andra givarna.
Ett skäl till detta är att man vill få det användbara mätområdet centrerat kring en högre temperatur för hetgas än för de andra. Exempelvis har Foma/Energicentra m fl luftvattenpumpar mätområdet centrerat kring +77 °C för hetgasgivaren och +25 °C för alla andra.
Ett annat skäl är att NTC-motstånd som är långtidsstabila vid höga temperaturer kan ha andra nackdelar, t ex sämre absolut noggrannhet eller lägre B-värde.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad hände med min hetgasgivare?
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2016, 09:56:11 »
Märkligt ändå, på bilsidan brukar man även på billiga bilar kunna lita på vattentempgivaren även efter 20 års användning...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Vad hände med min hetgasgivare?
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2016, 11:11:04 »
Märkligt ändå, på bilsidan brukar man även på billiga bilar kunna lita på vattentempgivaren även efter 20 års användning...

Det har ju funnits enstaka givartyper som har varit ökända för att krÃ¥ngla även inom fordonsbranschen.  T ex Bosch standardgivare frÃ¥n 80-talet 0 280 130 026, 032 m fl, de fick ofta antingen glapp eller ökad resistans efter nÃ¥gra Ã¥r.

När det gäller givarkrångel i värmepumpar tror jag att det mesta beror på olämpligt val av kapsling eller mindre lyckat montage.
Hetgasgivare som sitter på ett rör nära kompressorn utsätts för högfrekventa vibrationer som kan leda till kabelbrott efter några år, i synnerhet om kabelisoleringen inte tål värmen i längden utan blir spröd.
På kalla och fuktiga ställen (t ex brine-givare i bergvärmepumpar eller allehanda givare i utomhusdelen på en luftvärmepump) så kan fukt tränga in till NTC-motståndet och förstöra det med tiden.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad hände med min hetgasgivare?
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2016, 18:26:51 »
Vi har en varvtals givare på en kvarn på jobbet som ger upp med jämna mellan rum och den kostar drygt 6000 kr + jobb men dom börjar visst fundera på att bygga om systemet så det finns andra givare som är skit.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad hände med min hetgasgivare?
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2016, 21:44:39 »
Citera
Det har ju funnits enstaka givartyper som har varit ökända för att krÃ¥ngla även inom fordonsbranschen.  T ex Bosch standardgivare frÃ¥n 80-talet 0 280 130 026, 032 m fl, de fick ofta antingen glapp eller ökad resistans efter nÃ¥gra Ã¥r.

Tja, undantag som bekräftar regeln.. Tack Torbjörn, du har alltid intressant info att delge!
Förstår att det är en billigare variant än Mercedes använder, de krånglar typ aldrig.
Scania har samma, fast till skillnad från MB som har ett runt stift för pluspolen, så har Scania (och en del MB-lastbilar...) en m4-pinne för ringkabelsko och mutter. När muttern rostar fast och någon försöker lossa den så lossar istället hela innerdelen av givaren och roterar inne i huset, givaren går inte sönder men det blir sämre kontakt mot jord via nåt kontaktbleck mot utsidan, och givaren börjar visa för lite temp, lite beroende på läge på innerdelen, luftfuktighet mm...
Som tur är kan man alltid byta till en personbils MB-givare och löda dit en rundstiftshylsa på kabeln...med en sådan lösning blir det aldrig något moment att tala om på själva givaren.
Den bästa lösningen (kom) oftast från Sindelfingen, granne med Bosch sedan 130 år...
Numera sätter de troligen dit vilken skit som helst som de hittar på Alibaba...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Vad hände med min hetgasgivare?
« Svar #13 skrivet: 24 februari 2016, 22:04:31 »
Nu var det i och för sig givare för motorstyrsystem jag tänkte på, inte givare avsedda för tempmätare.

Få se nu, vilken underleverantör är det som ligger bakom Mercedes' originalgivare för tempmätare? VDO, Moto-Meter eller någon annan?
Mercedesgivarna vet jag har kommit till användning som (tillfällig) oljetempgivare på luftkylda VW, eftersom de råkar ha samma gänga som VW's oljeavtappningsplugg.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad hände med min hetgasgivare?
« Svar #14 skrivet: 24 februari 2016, 22:09:15 »
VDO, ett gammalt fint familjeföretag det ocksÃ¥! (Inte nu längre dock)  M14 gänga. Samma givare pÃ¥ MB i över 30 Ã¥r!
Bosch had it all, men sumpade det..
Är det svårare att bygga en pålitlig givare för ett styrsystem än för en tempmätare?
« Senast ändrad: 24 februari 2016, 22:11:53 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!