Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: S3331  (läst 2809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad omnes

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
S3331
« skrivet: 04 december 2014, 13:55:28 »
Hej!
Jag och frugan har letat lite värmepumpar ett tag, och nu har svärfar köpt en SC3325. Tyvärr fick vi inte tag på någon på Jula men hittade en på Jem & Fix. Trodde vi... När frun skickar en bild på lådan ser jag att det inte alls står 3325, utan S3331 på den. Aj då... Det innebär ju lite frågor från min sida som jag tyvärr inte har hittat svar på, men som ni här kanske kan hjälpa till med.

* Jag antar att S (till skillnad från SC) innebär att det inte finns snabbkopplingar och att jag därmed behöver ta dit en behörig installatör som kan göra vakuumsugning och allt, eller?
* Är S3331 en bättre maskin än SC-3325? Dvs, är det värt den extra kostnaden att ta dit en installatör och få det gjort eller är det bättre att lämna tillbaka den och köpa en SC3325 och installera själv (med hjälp av svärfar)?

Tar tacksamt emot tankar, idéer och förslag när det gäller allt här. Jag är, som ni förstår, helt ny på det här området...
__
Omnes

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: S3331
« Svar #1 skrivet: 04 december 2014, 14:01:48 »
* Jag antar att S (till skillnad från SC) innebär att det inte finns snabbkopplingar och att jag därmed behöver ta dit en behörig installatör som kan göra vakuumsugning och allt, eller?

Korrekt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: S3331
« Svar #2 skrivet: 04 december 2014, 14:52:12 »
Det som ocksÃ¥ skiljer 3325 mot 3331 brukar för Zibro vara att 333x har lite större kapacitet än 332x. NÃ¥got kraftigare kompressor och kanske 4,3 kW mot 3,2 kW värmeeffekt. Det är bra om det behövs men om värmebehovet är lägre kan det leda till att en kraftigare modell fÃ¥r gÃ¥ mer on/off istället vilket inte är optimalt. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad omnes

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S3331
« Svar #3 skrivet: 04 december 2014, 14:56:20 »
Tack för två snabba svar. Då låter det som att det är bättre att lämna tillbaka denna och leta reda på en SC-pump istället.
Får försöka räkna lite på hur mycket effekt som behövs. Huset är visserligen stort, men frågan är om den kan värma upp så mycket med tanke på utformningen...
__
Omnes

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!