Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta tidur för styrning av uppvärmningssystem  (läst 2312 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan_P

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta tidur för styrning av uppvärmningssystem
« skrivet: 01 december 2014, 14:49:20 »
Hej,

Jag har precis köpt hus med direktverkande el i ett hus byggt 1980. Det är takvärme, ganska ovanligt uppvärmningssätt.

I köket sitter det ett analogt tidur(fabrikat: Novum Helsingborg anno 1980 gissar jag) med funktionerna tidsstyrning av hög och låg värme, manuell hög värme, manuell låg värme, av. Uret gav ifrån sig missljud, jag öppnade det och såg att det var plastkugghjul och ett litet kugghjul ramlade ur som verkar ha gått sönder.

In i väggen finns 4 ledare via stiftkontakt. 2 för matning av uret 24V 50Hz, 2 för styrning 2A 250V ~





Min tanke är att byta till ett digitalur, men det var svårt att hitta matning på 24V.

NÃ¥gon som har erfarenhet av detta?
« Senast ändrad: 01 december 2014, 15:09:40 av Stefan_P »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Byta tidur för styrning av uppvärmningssystem
« Svar #1 skrivet: 01 december 2014, 15:16:10 »
Gör om matningen till 230 V
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Stefan_P

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta tidur för styrning av uppvärmningssystem
« Svar #2 skrivet: 01 december 2014, 15:45:22 »
Gör om matningen till 230 V

Hade tänkt att det blir sista altervantivet. Tänker jag fel? Motivera gärna

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Byta tidur för styrning av uppvärmningssystem
« Svar #3 skrivet: 01 december 2014, 16:21:55 »
Lätt att hitta ett ur (troligen betydligt billigare) och troligen mycket enkelt att utföra (om trådarna till matningen "tål" 230 V.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta tidur för styrning av uppvärmningssystem
« Svar #4 skrivet: 01 december 2014, 21:46:09 »
Dessa ur slutade att tillverkas för  ca 25 Ã¥r sen  och finns inte längre att fÃ¥ tag i ,har satt upp mÃ¥nga sÃ¥dana .
Det gÃ¥r att fÃ¥ tag i ur som gÃ¥r pÃ¥ 24 vac  . din anläggning styrs av en kontaktor nÃ¥gonstans  on off funktion , funktionen pÃ¥ uret är följande .
Vid dagtid sÃ¥ kopplar uret in en förbigÃ¥ng av motstÃ¥ndet   330 ohm och termostaten känner av tempen ,
nattetid kopplar uret in det lilla motståndet som avger lite värmetillskott som plussar på tempen ,varvid den tror att det är varmare än det är.
Om du inte är alltför känslig för ekonomi gÃ¥r det plocka in en annan styrning som styr en  spänningsregulator med jämnare temp som följd .
PS ska kolla i morgon om jag har något kvar
« Senast ändrad: 01 december 2014, 21:54:35 av 25fOCUS »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta tidur för styrning av uppvärmningssystem
« Svar #5 skrivet: 02 december 2014, 21:34:07 »
Tänkte till lite under dagen : du har tvÃ¥ vägar att gÃ¥ innan nÃ¥gon större Ã¥tgärd görs , sÃ¥ ni  klarar vintern
 1 : behÃ¥lla uret ställa pÃ¥ sidan i solläget , koppla loss en av ledningarna  24 volt , plint 1 eller 2  (  klockan stannar skrmlar inte ) det blir utan nattsänkning men varmt i huset .
2: Montera 2 simpla rumstermostater ( en dag en natt ledningarna räcker du behöver bara 3 ) i stället för uret , ha ett ur vid centralen som kopplar mellan dessa,
 dÃ¥ kan du pÃ¥ ett enkelt sätt fÃ¥ dag och natt pÃ¥ tempen . Men att sänka tempen pÃ¥ natten gör att du mÃ¥ste höja dom grader grader som
saknas till dag , och måste sättas in tidigt på morgonen innan uppstigning , det kostar på att göra det . Bättre med en jämn temp dygnet runt .
Vet inte om jag har ett sånt ur i mina gömmor , kanske , ska kolla till helgen man vet aldrig .
« Senast ändrad: 02 december 2014, 21:37:16 av 25fOCUS »

Utloggad lindstroem4

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta tidur för styrning av uppvärmningssystem
« Svar #6 skrivet: 16 augusti 2017, 23:12:54 »
Hej! Jag skulle vilja spinna vidare på denna tråd. Jag har två likadana ur (en för nedervåningen och en för övervåningen). Ger den alltså olika värmeinställningar för dag/natt så det är inte bara av/på för elementet?

Jag skulle vilja koppla om dessa till en enkel strömbrytare som är uppkopplad med zwave för att styra trådlöst, exempelvis denna: https://www.inet.se/produkt/8309214/fibaro-single-switch-v2?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt#specs

1) Går det att koppla om kablarna så den går in i ovan dosa och blir av/på? Gissar att det inte går att göra någon varmare/kallare inställning med denna lösning?

Tacksam för tips!! galet svårt att få info om den då produkten är död sedan länge :)
 

Kan man

lindstroem

  • Gäst
lindstroem
SV: Byta tidur för styrning av uppvärmningssystem
« Svar #7 skrivet: 17 augusti 2017, 08:07:52 »
Hej igen, fick tag på ett kopplingsschema för produkten

Utloggad lindstroem4

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta tidur för styrning av uppvärmningssystem
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2017, 08:10:58 »
Här är bilden på kopplingsschemat http://imgur.com/a/nh0O1

Min produkt är: RKU-300-1SA
« Senast ändrad: 18 augusti 2017, 10:02:31 av lindstroem4 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 630
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!