Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lönsamt med större pump? RAS-13 pavp(pkvp)-nd eller ras-10 till 87kvm?  (läst 3197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rorschach

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Jag blir inte klok på de 2 olika alternativen vi står mellan, och ber därför om stöd av kunnigt folk här på forumet.

Frågan är vilken av ovanstående pumpar som är mest ekonomisk för oss i långa loppet? dontknow

Prisskillnaden mellan pumparna är endast 1000kr - så där är det ingen större skillnad. Det jag dock funderar på är om det(som försäljaren menade) är mer lönsamt i längden att gå på ras-13. COP-värdet, tänker jag, blir lidande om vi har en pump som är överdimensionerad för våra 87 kvm. Säljaren pekade på att det är bättre med större pump vid många minusgrader - frågan är dock om det gör så stor skillnad att det kommer att löna sig när man slår ut det över ett år? dontknow

Fakta:
ByggÃ¥r:        1975
Yta:             87kvm
Planlösning: Öppen, 2-plan, radhus
Bor.              Stockholm
Förbrukning:  ca 20.000kwh gissningsvis(nyinflyttade och tidigare köpares angivna förbrukning pÃ¥ 12.000kwh stämmer inte in pÃ¥ oss dÃ¥ vi nu ligger pÃ¥ 800kwh i maj mÃ¥nad, med alla element avstängda de flesta dagar)

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Svår fråga, allt för stor är inte lönsamt men för liten är riktigt dumt.
Det är bekvämt om inte annat att ha en pump som klarar hela året utan stöd av andra värmekällor.
En stor pump som går dellast kan ha minst lika bra COP som en liten som går för fullt, som sagt det är inte enkelt.
Jag hade personligt köpt den större.

Utloggad Rorschach

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar Mike! Jag får nog ta och kontakta försäljaren igen och fråga om dellast och se vad han har att säga om det, samt vad jag skulle förlora vid en mindre pump.
Började igår kolla på en Mitsubishi FH35 - det kanske kan tänkas vara en ännu bättre pump än ras-13? Är ju en nyare pump än ras-13 så det kanske har sina fördelar också?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!